Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med jogging med Fransk Bulldog?

Recommended Posts

Hei! 
Er det noen med fralle der ute som har erfaring med jogging med deres franske bulle? 

Min er veldig glad i å løpe i lek og er veldig spretten og hyper, ikke en bedagelig type, så tenker muligens å prøve meg på det etterhvert. 

Han er 16 mnd nå, er det muligens for tidlig? Altså med tanke på at skjelettet skal være stabilt og ferdig utvokst før belastning.

Hører sjelden om FB-eiere som jogger med sine hunder så vet ikke om dette er fordi de kanskje blir fort tungpustet eller fordi de ikke helt er bygd for mye tung belastning.

Noe spesielt man bør være veldig var/obs på når man løper med sin Fralle, annet enn pust og vann og seff jogge i behagelige temperaturer for hunden som ikke er farlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke voldsomt belastende for en hund å jogge,  jogg ivei om du vil.  😊Til sammenligning så er aldersgrense for å delta i langdistanseløp (altså 30 mil eller lengre),  18 eller 24 mnd,  husker ikke eksakt i farten.  Og jeg kan love deg at de hundene har noen mil i bena før de starter i noe løp. En kjenning sine malamuter på sin første sessong har gått opptil 3500km i vinter. Hver. 

Mange bruker hundene hardt tidlig,  og det er en grunn til at noen får lidelser og andre ikke,  fordi de har dem allerede. De får dem ikke av litt mye trim.  Ihvertfall ikke på nivå med hva de fleste normale mennekser utøver. 

Det som kan bli utfordringen din tenker jeg er at hunden synes det blir for monotont og kjedelig.  Det er en eksplosiv rase først og fremst. Det som kan hjelpe evt er å ha fleksi eller evt langline.  Jo mer hunden kan styre selv,  jo bedre for motivasjonen ofte,  kontra å. Løpe "fot" på tur.  Løs er selvsagt det aller beste,  da kan hunden bare komme etter i eget tempo,  gjøre tempovekslinger som den vil,  tisse litt,  sjekke ut en lukt her og der, små avbrudd som raskt kan bety mye for hunden. De fleste hunder  burde tåle en joggetur så lenge det ikke er fryktelig varmt, viss ikke er det ille dårlig stelt. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs veldig hva du legger i joggetur :) Snakker man 3, 13 eller 23 km liksom? Terreng eller asfalt?16 mnd er ikke for tidlig, prøv deg fram og les hunden underveis er mitt beste tips! 

Endret av mara
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på hva slags rase det er snakk om, ville jeg vært svært obs på faren for overoppheting. Mao, fulgt MYE mer nøye med på hunden enn en mer normal hunderase. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du trener den opp gradvis, så vil jeg tro det skal være uproblematisk. Vær som sagt obs på overoppheting. Og vær eventuelt klar med skånsom nedkjøling ETTER joggeturen. Og selvsagt, hold den slank! 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.bt.no/btmeninger/ps/i/KEKWe/Disse-sangene-ma-ogsa-forbys-i-skolen 
    • Nå har vel hun som skal ha sagt dette her gått ut og sagt at hun er direkte feilsitert da. Heldigvis!  
    • Har en venninne som la ut dette  : " Jeg stemmer på at disse sangene også må forbys i skolen.😜😜 Alle fugler (små de er): Det er de jo slett ikke. Elevene bør få lære at det også finnes store fugler, som struts og pingvin. Jeg vil reservere meg mot denne sange En bussjåfør, en bussjåfør: Tenk på vesle, mutte Andrea på syv år, som drømmer om å bli bussjåfør. Bør vi fortelle henne at bussjåfører må være menn, attpåtil menn med godt humør? Jeg reserverer meg. Mikkel rev: «Skrev et brev, sendte det til månen». Denne sangen skaper urealistiske forventninger til Posten, som allerede sliter mer enn nok med å levere til Bygde-Norge. Jeg reserverer meg. Nede på stasjonen: Begynner også bra «STÅR alle togene så pent på rad» så sklir det ut «Mannen på lokomotivet sveier på et håndtak. Tøff, tøff, tøff, tøff, TOGET GÅR.» Dette er utvilsomt villedende markedsføring som kan bekreftes av oss som daglig pendler med # NSB. Jeg reserverer meg!!! Ta den ring og la den vandre. Fra den ene til den andre..
      -Rart det er mye skilsmisser ?Jeg reserverer meg! Slå på ring slå på ring, slå på hvem du vil, slå på kjæresten din om du vil, og den du slår på, slår du så hardt så hardt!! 
      -Må si jeg Syntes den er verst! Oppfordrer til vold! Jeg reserverer meg! "
    • Det er vel ingen som har snakket om overtid? Jeg kom inn fredags morgen, og de hadde åpent i ti timer. Så travelt er det ingen som har det. Undersøkelse på annen klinikk tok ikke stort mer enn fem minutter, og ja det ble målt både tåreproduksjon og farget for å se etter sår. Jeg er jo veldig spent på hva du mener det var riktig å gjøre her, ettersom det etter din mening åpenbart er innafor å avvise kunder som tydelig trenger behandling?  Edit: Og ikke skulle jeg "reise på ferie" heller, hva nå enn slags betydning det skulle ha for saken.
  • Nylig opprettede emner