Gå til innhold
Hundesonen.no

Be om erstatning for ting passehund har ødelagt?


lucy
 Share

Recommended Posts

Vi passer en hund gjennom en nettside for hundepass, altså kjenner vi ikke eierene til hunden noe særlig. Hunden er voksen, og vi fikk beskjed om at den er snill og grei, uten uvaner. I går oppdaget jeg plutselig at hunden lå og tygget på en av skoene til samboer; vi trodde at hunden tygget på en leke, og har ikke fått med oss at den har byttet ut leken med en sko før skoen har fått en god flenge ? 

Skoparet var nesten nytt og litt dyrt; et nytt par koster omtrent like mye som vi får for å passe hunden i to uker (får ikke så veldig mye, men var giret på å passe hund), og det er sommersko som skulle vært med på ferie neste måned. Det er innafor å be eierene betale for et nytt par, sant? ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer hund  innimellom men det kunne ikke falt meg inn å be om betaling for noe hunden har ødelagt,  du må passe på  ekstra vis du ikke  kjenner hunden. Vis jeg var eier i å fått spørsmål om å betale for noe hunden har ødelagt  har jeg blitt sur, dit ansvar å passe på. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ingerlise said:

Jeg passer hund  innimellom men det kunne ikke falt meg inn å be om betaling for noe hunden har ødelagt,  du må passe på  ekstra vis du ikke  kjenner hunden. Vis jeg var eier i å fått spørsmål om å betale for noe hunden har ødelagt  har jeg blitt sur, dit ansvar å passe på. 

Helt enig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunn bittelitt mer delt enn de ovenfor. Jeg tenker at dere burde ha holdt et øye med hunden - de kan alltid gjøre litt merkelige ting på nye steder, men hvis de faktisk har gitt beskjed om at hunden ikke tygger på ting lenger så regner man jo allikevel med at det stemmer. Jeg ville kanskje nevnt det for dem, at en sko ble ødelagt, og sjekke hva de sier? Personlig ville jeg nok tilbudt å betale for skaden, ihvertfall deler av den.

Edit: Bare for å tydeliggjøre: Jeg hadde nok ikke bedt om erstatning selv, jeg hadde tatt det på egen kappe, men jeg hadde nok allikevel som eier fått litt dårlig samvittighet om min hund ødela noe som tilhørte noen andre. Jeg har aldri betalt hundepasser da, hun er kun hos venner og familie. Så kanskje det er derfor?

Endret av Nimbus
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hundeeier ville jeg nok dekket det.

Vi har brukt hundepassere gjennom finnenhundepasser.no, med varierende hell, men en veldig bra fast hundepasser til Kovu ble funnet der. Odin er sjelden hos "fremmede", men det har hendt. Jeg sier tydelig at hjemme pleier de ikke å ødelegge noe (utenom Odins trang til å tygge på pledd), men at de skal være litt obs.

Likevel tenker jeg at om jeg fikk tilbake hunden med beskjed om at den hadde ødelagt noe ville jeg dekket, hvis det ikke var ren skjødesløshet såklart. Evt i det minste tilbudt meg å betale halvparten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som hundepasser er jo jobben bokstavelig talt å passe på hunden? Det har man vel ikke gjort når den har klart å hente seg en sko uten at man legger merke til det engang? Jeg tror jeg hadde blitt passelig forbanna som hundeeier faktisk, det kunne jo vært noe farlig hunden hadde fått tak i.

Endret av Wilhelmina
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lucy skrev:

Vi passer en hund gjennom en nettside for hundepass, altså kjenner vi ikke eierene til hunden noe særlig. Hunden er voksen, og vi fikk beskjed om at den er snill og grei, uten uvaner. I går oppdaget jeg plutselig at hunden lå og tygget på en av skoene til samboer; vi trodde at hunden tygget på en leke, og har ikke fått med oss at den har byttet ut leken med en sko før skoen har fått en god flenge ? 

Skoparet var nesten nytt og litt dyrt; et nytt par koster omtrent like mye som vi får for å passe hunden i to uker (får ikke så veldig mye, men var giret på å passe hund), og det er sommersko som skulle vært med på ferie neste måned. Det er innafor å be eierene betale for et nytt par, sant? ?

 

Ansvaret er ditt,  fullstendig. En hund er et levende vesen og kommer ikke med noen garanti for hvordan den vil oppføre seg i alle situasjoner. Er det noe man er ekstra redd for, så er det ditt ansvar å fjerne det utenfor rekkevidde, enkelt og greit. Hvis du passet et barn, så ville du vel ikke la en dyr pyntegjenstand stå på sofabordet, lett tilgjengelig? I så fall så er det ditt ansvar/problem om den blir ødelagt. Å kreve erstatning fra foreldrene ville være temmelig drøyt, på samme måte som i denne situasjonen. 

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries

Jeg passet hunder i 10 år før jeg fikk egen hund og jeg hadde ikke bedt om erstatning. Jeg vill tenkt at det var mitt ansvar å rydde bort ting jeg var redd for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok nevnt det i forbifarten for eier, men dersom vedkommende ikke tilbød seg å betale, så ville jeg lagt det dødt. (Nevnt det som i "Hehe, ja Fido tok seg fort til rette, allerede første dagen hadde han ødelagt en sko", med glimt i øyet). 

Du skulle passet bedre på, og evt fjernet ting du er redd for, men hadde det vært min hund hadde jeg betalt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Men som hundepasser er jo jobben bokstavelig talt å passe på hunden? Det har man vel ikke gjort når den har klart å hente seg en sko uten at man legger merke til det engang? Jeg tror jeg hadde blitt passelig forbanna som hundeeier faktisk, det kunne jo vært noe farlig hunden hadde fått tak i.

Har du alltid valpesikre omgivelser? selv, når hunden er voksen og grei? Det har iallefall ikke jeg, og ikke er jeg sammen med hundene 24/7 heller. Om folk spesifiserer at hunden er ukomplisert og grei så ligger den altså med tilgang til ting når den er alene og den kan bevege seg utenfor synsfeltet uten at jeg løper etter.. Vet ikke hvor stor sak jeg hadde lagd selv, men å bli sur for at din hund(som du har spesifisert er grei og ukomplisert som  i dette tilfellet) det er vell litt spesielt eller?


Her i huset får hunder bevege seg rundt, jeg fotfølger dem ikke, jeg ser dem ikke over alt, med mindre det er behov for det(feks valper, eller hunder som har tendenser til slikt), da får de litt andre begrensninger som feks binge om jeg ikke får til å følge med. Personlig hadde jeg nok ikke lagd oppstyr for en sko, men jeg hadde erstattet om det var min hund, med mindre det var åpenbart at det var noe man burde forvente, og  dermed burde passe på/begrense/følge med.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wilhelmina skrev:

Men som hundepasser er jo jobben bokstavelig talt å passe på hunden? Det har man vel ikke gjort når den har klart å hente seg en sko uten at man legger merke til det engang? Jeg tror jeg hadde blitt passelig forbanna som hundeeier faktisk, det kunne jo vært noe farlig hunden hadde fått tak i.

Er det hundepassers jobb å følge etter hunden 24 timer i døgnet i 2 uker? Forfølger du din egen hund hver gang den forflytter seg? Det gjør ikke jeg, Ayla står fritt til å bevege seg rundt i huset som hun vil, jeg har da vitterlig bedre ting å drive med enn å dilte i rompa henne hele dagen. Fotfølger ikke hunder vi passer heller, så jeg er nok en uansvarlig hundepasser i dine øyne. Men hvis du forventer å finne en hundepasser som ikke har noen annet å gjøre enn å sitte og glo på hunden din hele døgnet, så må du nok belage deg på å holde deg hjemme, for den hundepasseren finnes nok ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Lene_S said:

Er det hundepassers jobb å følge etter hunden 24 timer i døgnet i 2 uker? Forfølger du din egen hund hver gang den forflytter seg? Det gjør ikke jeg, Ayla står fritt til å bevege seg rundt i huset som hun vil, jeg har da vitterlig bedre ting å drive med enn å dilte i rompa henne hele dagen. Fotfølger ikke hunder vi passer heller, så jeg er nok en uansvarlig hundepasser i dine øyne.

Min egen hund gjør som hun vil, hun fotfølges ikke. Men passhunder her har tilsyn 24/7 ja. Jeg er ikke interessert i at andres hunder som jeg har påtatt meg ansvaret for kanskje finner ut at det kunne være spennende å smake på en ledning, for eksempel.

6 minutes ago, Lene_S said:

Men hvis du forventer å finne en hundepasser som ikke har noen annet å gjøre enn å sitte og glo på hunden din hele døgnet, så må du nok belage deg på å holde deg hjemme, for den hundepasseren finnes nok ikke ;)

Helt greit, jeg overlater ikke min hund til andre uansett ;) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekket hvilke rettningslinjer firmaet har, for skjønner at dette går gjennom et firma? 
 

Selv passer jeg en pubertetslushanne nå, og han er glad i å bruke munnen sin, men det ble visste jeg veldig godt på forhånd, så om han får tak i noe og ødelegger det så tar jeg det på min kappe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke si at pass av en annens hund tilsvarer det man gjør med egen? Det følger med et krav om ekstra oppmerksomhet med å passe andres hunder! Sin egen hund kjenner man jo, og den er jo vant til stedet den bor.  En hund på besøk kan sikkert finne på ting ens egen hund aldri ville drømt om, så da må man jo ta forholdsregler. Hvis jeg hadde fått hundepass gjennom et firma, og så blitt bedt om å erstatte det hunden hadde ødelagt under oppholdet, hadde jeg blitt ganske forbanna ja - for meg betyr det at hunden ikke har vært passet godt nok på.  Nå kommer jeg aldri å bruke en slik tjeneste,  jeg setter heller hundene på kennel hvor det er mer nøytralt og trygge omgivelser. Har sett nok innlegg her på sonen fra folk som klager på hunder de passer, og som selv går inn og skal korrigere en stakkars bortskjemt hund siden eieren er så "håpløs". Sånt skal mine hunder aldri utsettes for. 

edit: Jeg kan la folk jeg kjenner og stoler på passe på mine hunder da.. men de henger ikke på trær.. og de som henger på trær har ikke mulighet til å passe kelpie-apekattene så da blir det slik. 

Endret av TonjeM
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, TonjeM said:

Man kan da ikke si at pass av en annens hund tilsvarer det man gjør med egen? Det følger med et krav om ekstra oppmerksomhet med å passe andres hunder! Sin egen hund kjenner man jo, og den er jo vant til stedet den bor.  En hund på besøk kan sikkert finne på ting ens egen hund aldri ville drømt om, så da må man jo ta forholdsregler. Hvis jeg hadde fått hundepass gjennom et firma, og så blitt bedt om å erstatte det hunden hadde ødelagt under oppholdet, hadde jeg blitt ganske forbanna ja - for meg betyr det at hunden ikke har vært passet godt nok på.  Nå kommer jeg aldri å bruke en slik tjeneste,  jeg setter heller hundene på kennel hvor det er mer nøytralt og trygge omgivelser. Har sett nok innlegg her på sonen fra folk som klager på hunder de passer, og som selv går inn og skal korrigere en stakkars bortskjemt hund siden eiern er så "håpløs". Sånt skal mine hunder aldri utsettes for. 

kan det ikke? Jeg har iallefall ikke noen andre krav til de som passer min hund enn jeg har selv.  Med mindre det er en hund jeg ikke stoler 100% på og gir beskjed om det til passere. Og har jeg en slik hund så er jeg i tillegg veldig for at de bare kan pakke den i bur/binge etc for å gjøre det enklest mulig for seg selv. Så lenge hunden får turen sin og har selskap etc. I dette eksempelet er det jo også poengtert at hunden er snill og ukomplisert. Kanskje var det noe av forutsetningen for passingen,  ettersom det ble gjort en greie av det? Da synes jeg iallefall at det er helt innafor.  Ifht at det er et firma så kan man jo selvsagt spørre seg om det burde vært forsikring eller noe gjennom firmaet,  evt se om temaet er belyst i noen kontrakt. Utover det spørs det vell litt hvilken type firma og hvilken innblanfing de har i hele prosessen for min del ifht hva jrg mener om det,  mulig det har stått noe om,  men det har ikke jeg fått med meg iallefall. 

edit:er da flere kenler hvor man må erstatte skader,  evt ikke får komme om det er fare for at hunden skader inventar.. 

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde som passer aldri kommet til å kreve at de erstatter skoene, men jeg hadde definitivt nevnt det. 

Som hundeeier hadde jeg kommet til å erstattet skoene, likevell om hunden var "passers ansvar". Det er min hund som ødelegger andres ting. Det skal jo være trivelige, å noe som frister med gjentagelse å passe en hund tenker jeg. 

Men som passer er jeg ekstra obs på passhunden kontra mine, iværtfall de første dagene. Passet en unghund en gang som begynte å marker  overalt inne, etter første gangen ble han fotfulgt inne den første dagen ja. Å det var absolutt ikke slik at han brukte å gjøre noe slikt hjemme. Men nå var han ikke hjemme, han var på fremmed, ny plass med tisper. Derfor tenker jeg man bør tenke på å være litt obs på at hunden faktisk ikke er hjemme, å kan finne på noe teite eller dumme ting den ellers ikke ville gjort i hjemme - iværtfall første dagene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo aldri garantere at hunder ikke ødelegger ting. Selv ikke min 15 år gamle hund kan jeg ikke gi garanti for. Hun ødelegger ingenting hjemme, men der er hun jo hjemme. 

Når jeg passer andre hunder så legger jeg til rette for den hunden jeg passer. Unngår å ha den hjemme alene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg litt om en sak for mange år siden. Jeg hadde et par marsvin som ble passet av noen når jeg skulle reise hjem til jul. Hjemme hos meg gikk marsvinene løst på kjøkkenet, og hadde en bro opp til buret sitt,  kjøkkenet var sikret for dem. Hos passeren ble de sluppet løs i huset og fikk tilgang til alt som kunne gnages på og ødelegges. Alle vet jo at marsvin gnager på det meste de kommer over, og selvsagt hadde de ødelagt noen ledninger osv. Ikke en dyr affære, men dette skulle passeren ha erstatning for. Jeg ble rimelig irritert, fordi marsvinene kunne dødd og det var jo aldri sagt at de var i stand til å vurdere risiko selv og kunne gå løs i huset. Så nei, det betalte jeg ikke :whistle: Det hadde jeg nok gjort i dag, for uansett er det jo en utrivelig situasjon, men jeg synes de ble passet for dårlig på og det var ikke mitt problem at ting ble ødelagt når de fikk gå løse. Med en hund er det litt annerledes siden det ble sagt at den ikke gjør noe galt, men likevel ville jeg passet litt ekstra på med en fremmed hund. Hvis den har tygd istykker sko har den nok ligget en stund uten tilsyn og kost seg også. Jeg tenker litt som med barn, blir det veldig stille så sjekker man :P Ville tatt det på egen kappe og ikke krevd noe som helst annet enn å kanskje nevne det i forbifarten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at skader på inventar er noe man risikerer når man velger å ha hund. Alle hunder uavhengig av alder, oppdragelse og tidligere ”skussmål” kan bite, skrape, gjøre fra seg eller kaste opp inne. Det er noe jeg tar med i beregningen. Særlig holder jeg et ekstra øye med en hund jeg ikke kjenner veldig godt. Kunne aldri falt meg inn å be eier erstatte ting etter de hundene jeg har hatt hos meg.

Egne hunder passes så lite av andre at jeg vet ikke helt hva jeg mener den veien. Å sette hundene på kennel eller hos noen jeg ikke kjenner godt eller stoler på, er ikke et alternativ for meg.
De få gangene jeg har satt bort mine har det vært til kjente som stilte opp for å være grei, ikke fordi de i utgangspunktet ønsket å passe hund. I de tilfellene er jeg takknemlig for at de gidder å ha dem og ville selvsagt erstattet noe hundene ødela.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dekket det om hundepasser hadde sagt hunden min ødela noe. Er akkurat som barn - hvis he hadde passet et barn og i det øyeblikket jeg snudde blikket bort så hadde h*n ødelagt noe så hadde jeg forventet at foreldrene betalte for skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 5.6.2018 at 9:26 AM, Wilhelmina skrev:

Men som hundepasser er jo jobben bokstavelig talt å passe på hunden? Det har man vel ikke gjort når den har klart å hente seg en sko uten at man legger merke til det engang? Jeg tror jeg hadde blitt passelig forbanna som hundeeier faktisk, det kunne jo vært noe farlig hunden hadde fått tak i.

Enig med deg!

Greit at man ikke skal gå å vokte hunden hele tiden. Men hvis hunden får tak i noe skal man alltid sjekke. For som du sier, så kan det være farlig.

jeg som hundeeier hadde ikke erstattet, da jeg mener at man skal være litt obs å rydde bort ting som hunden kan finne på å spise på. 

Men selvfølgelig, hvis dere ikke har fått noe beskjed om at hunden kan tygge på ting. Så hadde jeg nok sagt ifra til eier om at den hadde ødelagt noe, men jeg hadde ikke krevd at den skulle betale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...