Gå til innhold
Hundesonen.no

Importere hund fra England?


Blomdterflor
 Share

Recommended Posts

Jeg importerte valp derfra, men det er så lenge siden (15 år) at det neppe teller i dagens regelverk. Den gang var det enkelt. Slapp rabies, tok hun på flyet og fløy sammen hjem når hun var ca 10 uker. 
Tidligere kunne du søke om å få innføre uvaksinerte hundevalper og kattunger (yngre enn 3 måneder) fra enkelte land. Fra og med 1. mars 2014 opphørte denne muligheten.
 

Disse reglene stå på mattilsynets sider nå:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vesentlig forskjell på import fra England og resten av Europa nå. Hunden blir 4 mnd pga. rabiesvaksine, og må ha ormekur, og pass, såklart. Det mest trøblete er selve frakten, hunden må sendes som cargo, og kan ikke tas med i kabinen eller som spesialbagasje slik den ellers kan. Og det er en del dyrere enn hund med fly ellers.

Alternativt kan man kjøre rundt såklart, eller leie bil fra England til en av flyplassene rett utenfor, Brüssel eller Paris f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, simira skrev:

Det er ingen vesentlig forskjell på import fra England og resten av Europa nå. Hunden blir 4 mnd pga. rabiesvaksine, og må ha ormekur, og pass, såklart. Det mest trøblete er selve frakten, hunden må sendes som cargo, og kan ikke tas med i kabinen eller som spesialbagasje slik den ellers kan. Og det er en del dyrere enn hund med fly ellers.

Alternativt kan man kjøre rundt såklart, eller leie bil fra England til en av flyplassene rett utenfor, Brüssel eller Paris f.eks.

Fly ut av England er vel ikke problematisk - det er INN de må ha cargo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Yodel said:

Fly ut av England er vel ikke problematisk - det er INN de må ha cargo? 

Begge veier. Etter reglene tror jeg ikke man MÅ det ut av UK, men i praksis så må du det pga flyselskapenes regler, såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, simira skrev:

Begge veier. Etter reglene tror jeg ikke man MÅ det ut av UK, men i praksis så må du det pga flyselskapenes regler, såvidt jeg husker.

Nå er det som sagt lenge siden jeg fløy ut av England med hund, men minnes å huske at hun fløy i kabinen. Mulig hukommelsen spiller meg noen puss. 
OM Cargo er eneste løsning vil jeg anbefale å spørre oppdretter om de kan kjøre til CDG (Paris) eller Brussel og møte deg der- DER er det enkelt å fly fra :)

Det er det vi gjør de gangene vi har solgt valper til England. Vi flyr de til Paris, og eierne møter og henter der :)

Endret av Yodel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jo - det ekstra styret når man kjøper valp fra andre steder enn Sverige (og Norge såklart) er at valpen må bli igjen hos oppdretter til den er borti 4 mnd (12 uker før den kan rabiesvaksineres og så må det gå minst 3 uker etter det igjen før den kan reise),

Pass og ID-merking må den ha uansett fra hvilket land den kommer fra og ormekur mot dvergbendelorm må den ha fra de fleste andre  land. 

Fly er ganske greit hvis man får ha valpen/hunden i kabinen (dvs ikke i lasterommet), men samtidig så er et par/tre dager i bil sammen også en form for "bonding" med sitt nye familiemedlem, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har importert flere hunder, både voksne og valper, og selv flytur i cargo har gått helt problemfritt. Aldri sett eller merket noen "bivirkninger" eller redsler for noe som kan spores tilbake til noe annet enn det vi regner som mer eller mindre normalt på rasen… Beardiser er jo "litt skrullete" noen ganger, men det er ofte så spesifikke og spesielle ting de reagerer på at slike kan komme på hvemsomhelst uansett hva de har opplevd eller ikke.. LOL

Men for ens egen del føles det selvsagt langt, langt bedre å ha valpen/hunden sammen med seg selv hele tiden - ha kontroll, helt enkelt. Mine siste 4-5 hunder har alle vært rimelig lokale - hentet selv med bil i Norge/Sverige/Danmark og en som bare aldri reiste i det hele tatt (eget oppdrett). Det har vært ganske deilig, for man er rimelig urolig for hva man møter når man får en flykasse utlevert og ikke aner hva som har skjedd og hva som kommer ut derfra, ja.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...