Gå til innhold
Hundesonen.no

førstegangseiere, ser etter rase som bjeffer lite, mellomstor størrels og som ikke krever 5 lange løpeturer daglig.


Guest Idun
 Share

Recommended Posts

Som nevnt i tittelen så er jeg og samboeren ute etter å finne rasen som passer for oss, jeg har vokst opp med jakthund og han har aldri eid hund før. Vi bor i enebolig på landet (med hage, hundegård og hundehus), men grunnet jobb langt unna så har vi lange dager (borte fra 05:00 om morgenen til 15:30-16:00) så hunden må kunne klare seg i hundegården i den tiden uten å ule eller bjeffe vilt.

Ønsker disse tingene i hunden, men er klar over at hunder er levende vesner og ikke kan "bestiller som en sofa i ønsket stoff og farge"

*Minst mulig siklepotensial

*Bjeffer lite

*lettstelt, lite til middels pels stell

*lett å trene, men trenger ikke være for smart og ha behov for konstant lek og mental utfordring

*helst mellomstor størrelse, men ikke større enn ca 25kg (ønsker ikke å ha hund noe særlig mindre enn en Jack Russel Terrier) 

*litt aktiv, men ikke så aktiv at vi må gå turer en gang i timen for å kunne tilfredstille aktivitetsnivået.

Tusen hjertelig takk for all veiledning, tips og informasjon.

Mvh Idun

Ser at jeg må komme med litt ekstra informasjon her ja.

Det er max 4 dager i uka at hunden står så mye aleine, og den skal hovedsakelig være inne sammen med oss når vi er hjemme og sove inne, med unntak hvis vi har gjester som er redd hunder eller slikt. 

Vi er på utkikk etter en litt voksen hund og ikke en valp, for jeg veit at en valp kan ikke være aleine i det hele tatt. Vi er fortsatt tidlig i prosessen på å vurdere hund og dette er ment som hjelp til å finne en rase som vi vil trives med, og som jeg håper vil trives med oss.

Vi er ikke så veldig aktive av oss, (vi hverken jogger eller løper) men vi går mye, og har ingen problemer med å gå 2-3 ganger med hunden i 20-40min av gangen i løpet av en dag, men er mer spasering enn rask gange. Vi har også inngjerdet hage hvor vi kan kaste ball og annet med hunden.

Vi er ikke personer som ofte går ut av huset og blir lenge borte, ihvertfall ikke på ting hvor det ikke er egnet å ha med seg en hund. 

Jeg har sittet hundepasser for mine foreldres hund, en Svensk Elgehund tispe (Jamthund) 3år gammel som blir brukt som turhund av min mor på fjellet og jakthund av min far om høsten. Dette er en hund som har litt for mye energi/styrke for meg.

Det er ingen krav til at hunden skal gå løs når vi går tur, den kan gjerne gå i bånd, men jeg ønsker at den skal kunne lære seg enkle kommandoer som sitt, bli, gå og legg deg.

 

Endret av Idun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste hunden som ikke bjeffer er basenjien. Den er dog ikke helt stum, men kan jodle når den er glad, eller ule om den er ulykkelig. 
Den passer forøvrig alle kriteriene dine, men vil nok heller være innendørs og ikke stå ute i en hundegård med mindre det er godt og varmt ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye aktivitet ser dere for dere at den skal få i løpet av en hverdag da? Det er det aller viktigste.

Om dere tenker å ha hunden i hundegård hele året må dere tenke på pels blant annet og om den skal bo ute hele døgnet eller bare mens dere er på jobb? I så fall bør dere ha to, hunder er flokkdyr og vil ikke trives med å være så mye alene.

Det sagt så synes jeg at 11-12 timer alene hver dag er litt i overkant, men der er det mange meninger ute å går og det kommer også litt an på hvor mye aktivitet og tid hunden får med dere de timene dere er hjemme. Med den type hundehold kan man ikke bare stikke ut igjen på kvelden å la den være enda mer alene, så man blir ekstra bundet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dere mer borte hjemmefra enn det jeg synes er greit som hundeeier ? 11-12 timer er mye!

Min tanke er evt å ta over 2 Alaska husky eller siberian husky som enten er uegna trekkhunder eller pensjonerte trekkhunder, som er vant til å stå i hundegård ? Men disse vil selvsagt være større enn det du forspeiler og vil kreve en del mosjon! De vil mest sannsynlig ikke kunne gå løs heller pga jaktinnstinkt.

En mindre rase som slo meg er Shiba. Den har pelsen og er robust! Men det vil jo bli ensomt å stå i hundegård halve døgnet...

Hvordan gjør dere det når dere evt får valp? De kan sjeldent stå i hundegård med det første, hvertfall ikke alene over tid. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for lenge å være alene, ihvertfall for en alenehund.

De færreste hunder trenger tur en gang i timen eller fem løpeturer om dagen for å være fornøyde. Det er enklere om du skisserer hvor mye tur dere faktisk ser for dere å gå. Alle hunder bør i utgangspunktet ha et minimum av en times aktivisering hver dag, pluss korte tisseturer i løpet av dagen. Mange hunder trenger mer.

Det er en viss korrelasjon mellom lett å trene, "smart" (litt avhengig av hva man legger i det) og behov for lek og mental utfordring. De fleste hunder har godt av litt mental aktivisering for å bruke hodet, men det betyr ikke at dere trenger å trene i timesvis hver dag, det heller.

Jeg faller litt på springer spaniel, men det varierer litt hvor mye de bjeffer, så der må man isåfall se litt på linjer tror jeg.

@Shlush Så du punktet om "lett å trene"? ;) Ellers er jeg enig i at shiba kunne passe, det samme med basenji. Det kommer an på hvor viktig det er at hunden kan gå løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Yodel skrev:

Eneste hunden som ikke bjeffer er basenjien. Den er dog ikke helt stum, men kan jodle når den er glad, eller ule om den er ulykkelig. 
Den passer forøvrig alle kriteriene dine, men vil nok heller være innendørs og ikke stå ute i en hundegård med mindre det er godt og varmt ute :)

Har dessverre ikke mulighet til å ha en innehund med tanke på hvor lenge vi er borte om dagen, men vi har tenkt til å innstallere varmeovn med termostat i hundehuset så kanskje det går alikevel. Jeg skal ta en titt og sjekke litt på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg må komme med litt ekstra informasjon her ja.

Det er max 4 dager i uka at hunden står så mye aleine, og den skal hovedsakelig være inne sammen med oss når vi er hjemme og sove inne, med unntak hvis vi har gjester som er redd hunder eller slikt. 

Vi er på utkikk etter en litt voksen hund og ikke en valp, for jeg veit at en valp kan ikke være aleine i det hele tatt. Vi er fortsatt tidlig i prosessen på å vurdere hund og dette er ment som hjelp til å finne en rase som vi vil trives med, og som jeg håper vil trives med oss.

Vi er ikke så veldig aktive av oss, (vi hverken jogger eller løper) men vi går mye, og har ingen problemer med å gå 2-3 ganger med hunden i 20-40min av gangen i løpet av en dag, men er mer spasering enn rask gange. Vi har også inngjerdet hage hvor vi kan kaste ball og annet med hunden.

Vi er ikke personer som ofte går ut av huset og blir lenge borte, ihvertfall ikke på ting hvor det ikke er egnet å ha med seg en hund. 

Jeg har sittet hundepasser for mine foreldres hund, en Svensk Elgehund tispe (Jamthund) 3år gammel som blir brukt som turhund av min mor på fjellet og jakthund av min far om høsten. Dette er en hund som har litt for mye energi/styrke for meg.

Det er ingen krav til at hunden skal gå løs når vi går tur, den kan gjerne gå i bånd, men jeg ønsker at den skal kunne lære seg enkle kommandoer som sitt, bli, gå og legg deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er sosiale dyr, og det spiller liten rolle om de er alene ute eller inne. Det er det å være alene som er utfordringen. Jeg vil fortsatt fraråde det, hvis dere ikke har mulighet til å ha en hundelufter eller noe i løpet av dagen de dagene dere er borte. Tenk også på at i praksis er hunden alene når dere sover også, og det blir da 18-19 timer i døgnet. I løpet av de gjenværende 5-6 timene skal hunden ha mat, kos, tur og aktivisering og eventuelt stell, i tillegg til at jeg antar dere har husoppgaver, måltider, handling og andre dagligdagse oppgaver. Det blir ikke mye tid på hunden.

Om dere overtar en voksen hund må dere også være forberedt på å bruke noe tid i starten før hunden er noe særlig alene hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må si som flere andre her,  å være så lenge borte på fast basis flere dager i uken synes jeg er litt vell drøyt om man har en hund. De er flokkdyr og trenger selskap og stimuli for å ha det bra. Jeg ville tenkt 2 hunder av enkel rase slik at det ikke vil oppleves som så veldig mye vanskeligere å ha 2 kontra 1, evt da også av liten str om plass i bil etc blir en utfordring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS; Ikeahunden oppfyller alle disse krav og flere til. Å ha en hund stående i hundegård 10-11 timer alene halve uka pluss eventuell utestengelse pga vanskelige besøkende, det er kort og godt ikke god dyrevelferd. 

Jeg ville aldri solgt en hund til slike forhold som det skisseres her. Å ha lyst på er ikke det samme som at man har mulighet/egnede forhold for den angjeldende dyreart. 

Sier meg forøvrig enig med Midas under her; hvis dere er så mye borte og lite interessert i å gå turer, hvorfor vil dere ha hund da? En katt hadde nok passet mye bedre. De er mindre avhengige av sosial omgang med mennesker og klarer seg fint 10-11 timer alene hver dag, ikke behøver man å gå tur med dem heller. 

Hunder er utpregede sosiale dyr og 10-11 timer ( eller mer) alene hver dag... Hvor  skal hunden f.eks sove på natten? I senga deres eller inne på et annet rom? Hvis hunden ikke er sammen med dere på natten og da mener jeg ikke i bur.., så er hunden i realiteten alene mesteparten av døgnet..og det er alt annet enn godt hundehold, tvert om. 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være ufin på noen som helst måte, men jeg bare tenker at hvis dere er så mye borte fra hunden, og i tillegg ikke er spesielt interessert i å gå turer med den, så lurer jeg litt på hvorfor dere vil ha hund? 

En i familien vår er alene og har ES som er endel ute, det vil si de er ute hele arbeidsdagen hans. Han har uten unntak to eller tre hunder, nettopp fordi det blir et stusselig og ensomt liv å stå alene i en hundegård så mye. Hvis jeg skulle hatt de kriteriene der ville jeg hatt to hunder sammen sånn at de to har glede av hverandre og ikke blir så alene. De fleste hunder som trives med å stå i hundegård er hunder som trenger mye fysisk mosjon. Hunder som er enklere og krever mindre er ofte også hunder som gjerne vil være med eieren hele tiden og har lettere for å få seperasjonsangst. Dere har ikke noen mulighet til å ta med hunden på jobb da? Da kunne mye løst seg med tanke på en enklere rase. Alle hunder trenger og fortjener turer og mental stimuli da, men det er jo faktisk sånn at noen raser er enklere å tilfredsstille på de områdene enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien er ingen hund for hundegård, uansett om den har en varmeovn. Den vil være inne, få masse kos, slikke solstråler og varmeovner om vinteren, og kose seg på et varmt fang mange ganger i et døgn <3
Som oppdretter ville ikke jeg solgt en basenji-valp på de vilkårene du lister opp i alle fall. 

Støtter forøvrig forslag om flere hunder, med pels til å kunne stå ute - i tillegg til at de krever mosjon, oppmerksomhet og kjærlighet selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje sett etter andre dyr, som ikke er like avhengig av mennesker, og så kjøpe hund på et senere tidspunkt i livet når ting er mer rolig?

Kan anbefale noe form for burdyr som knytter seg til mennesker, som f.eks marsvin?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, julnil skrev:

Jeg ville kanskje sett etter andre dyr, som ikke er like avhengig av mennesker, og så kjøpe hund på et senere tidspunkt i livet når ting er mer rolig?

Kan anbefale noe form for burdyr som knytter seg til mennesker, som f.eks marsvin?

Marsvin skal vel strengt talt ikke sitte i bur.

Et par kaniner eller marsvin kan jo være optimalt (de skal ikke være alene)! Det er vanlig å ha disse løse hjemme og de kan trenes til å bruke kasse. 

Hvis ikke blir jo Maine coon katten omtalt som å ha hundegemytt 

Endret av mushi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skisserer her, er ikke forenelig med å ha hund mener jeg. Kjæledyr er privilegier som vi skal verdsette å ha og gjøre det vi kan for å tilrettelegge for deres behov og for at de skal ha det så godt hos oss som overhodet mulig (det er tross alt vi som har valgt å ta på oss det ansvaret helt frivillig), og dette tror jeg ikke helt du/dere har helt innsett (enda?), hvertfall ikke helt satt deg/dere inn i en hunds behov. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Idun skrev:

 

Det er ingen krav til at hunden skal gå løs når vi går tur, den kan gjerne gå i bånd, men jeg ønsker at den skal kunne lære seg enkle kommandoer som sitt, bli, gå og legg deg.

 

Dette er noe alle hunder kan lære.

Men jeg stusser også på at det blir lange dager alene for hunden. Har dere vurdert å ha to hunder, så de har selskap i hverandre?

Eventuelt drøye hundekjøp til dere har mer tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje folk her er litt harde med trådstarter... . 9-10 timer hjemme alene er ganske normalt i mange hjem i Norge i dag. 8 timers arbeidsdag + reise tid og kanskje en stopp på butikken innen man er hjem, så blir det veldig fort 9-10 timer for de fleste som er i arbeid. Jeg er helt enig i at det ikke er optimalt, men realiteten er at slik har veldig mange hunder det og har det bra. Her kan hunden også få stå i hundegård og kan gå på do når den måtte ønske. Optimalt ville jeg også vurdert to hunder med så lange dager slik at de har selskap i hverandre. Men skaffer de en voksen hund som er vandt med omtrent like lange dager fra før vil jeg ikke tro det er noe problem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mushi skrev:

Marsvin skal vel strengt talt ikke sitte i bur.

Et par kaniner eller marsvin kan jo være optimalt (de skal ikke være alene)! Det er vanlig å ha disse løse hjemme og de kan trenes til å bruke kasse. 

Hvis ikke blir jo Maine coon katten omtalt som å ha hundegemytt 

Bur er veldig vanlig til marsvin, og binger. 

Driver oppdrett, så har god kjennskap til arten

  • Confused 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, julnil skrev:

Bur er veldig vanlig til marsvin, og binger. 

Driver oppdrett, så har god kjennskap til arten

Signerer denne ? Det er ikke så vanlig å ha frittgående marsvin, de fleste har de i bur eller binger som julnil skriver. Men det er relativt stort fokus på at burene ikke skal være for små! Bur trenger ikke å bety at det er knøttlite ? Jeg har bur til mine kaniner, utebur som er bygd selv og derav ikke er små... Dog er det riktig at Marsvin alltid bør være 2... Kaniner derimot er kolonidyr og ikke flokkdyr... Du kan faktisk ikke ha 2 hannkaniner sammen (ukastrerte) uten at de til slutt vil sloss og skade hverandre kraftig... 

 

Dagens OT ?

Endret av Shlush
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kennel XO said:

Jeg synes kanskje folk her er litt harde med trådstarter... . 9-10 timer hjemme alene er ganske normalt i mange hjem i Norge i dag. 8 timers arbeidsdag + reise tid og kanskje en stopp på butikken innen man er hjem, så blir det veldig fort 9-10 timer for de fleste som er i arbeid. Jeg er helt enig i at det ikke er optimalt, men realiteten er at slik har veldig mange hunder det og har det bra. Her kan hunden også få stå i hundegård og kan gå på do når den måtte ønske. Optimalt ville jeg også vurdert to hunder med så lange dager slik at de har selskap i hverandre. Men skaffer de en voksen hund som er vandt med omtrent like lange dager fra før vil jeg ikke tro det er noe problem.

 

6 minutes ago, Idun said:

Tusen takk for alle svar, jeg ser nå at jeg er et menneske som ikke skal bry meg om å ha hund fordi jeg ikke er 100% hjemme med den og kan gi den en konges oppvartning. Takk for all hjelp, og for all gjentagelse om at jeg er et uegnet menneske for dyr fordi jeg har en jobb.

Skulle gjerne sluttet i jobben eller latt samboeren slutt å jobbe slik at vi kunne ha tid til hunden, men da har jeg dessverre ikke råd til å ha hund.

Jeg skal skaffe meg enn rosebusk i stedefor for den klarer seg kanskje aleine.

Tusen hjertelig takk til alle som har gitt meg skikkelige råd. og beklager hvis denne mailen virker litt dramatisk. Jeg ville bare ha hjelp til å finne informasjon og ikke tråkkes ned på fordi jeg dessverre har en vanlig jobb.

Ja, mange hunder i Norge er alene 8-10 timer om dagen. Jeg synes mer enn 8 timer begynner å bli drøyt. Men mange som har hund jobber kanskje ikke akkurat til samme tid, har unger som kommer hjem fra skole, pensjonistforeldre som lufter, osv. Noen har mulighet til å ha med hund på jobb. Og det er en grunn til at hundeluftermarkedet har eksplodert de siste årene.

Jeg synes ingen har vært ufine mot deg eller tråkket på deg @Idun, og at reaksjonen din er litt unødvendig. Det er ingen som har vært i nærheten av å mene at du må være hjemmeværende og oppvarte hunden din. Derimot har det kommet spørsmål og forslag om muligheter for hundelufting eller å ha med hunden på jobb, noe som er vanlige og rimelige løsninger for folk som har lange jobbdager. Det er ikke umulig å kombinere hund og fulltidsjobb, men det må tilrettelegges litt, og her har du fått flere tilbakemeldinger fra erfarne hundefolk om at drøye 10 timer alene på regelmessig basis er for mye. Om dere har mulighet for å løse det på en eller annen måte så blir livet veldig mye bedre for den potensielle hunden.

Endret av simira
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Idun said:

Tusen takk for alle svar, jeg ser nå at jeg er et menneske som ikke skal bry meg om å ha hund fordi jeg ikke er 100% hjemme med den og kan gi den en konges oppvartning. Takk for all hjelp, og for all gjentagelse om at jeg er et uegnet menneske for dyr fordi jeg har en jobb.

Skulle gjerne sluttet i jobben eller latt samboeren slutt å jobbe slik at vi kunne ha tid til hunden, men da har jeg dessverre ikke råd til å ha hund.

Jeg skal skaffe meg enn rosebusk i stedefor for den klarer seg kanskje aleine.

Tusen hjertelig takk til alle som har gitt meg skikkelige råd. og beklager hvis denne mailen virker litt dramatisk. Jeg ville bare ha hjelp til å finne informasjon og ikke tråkkes ned på fordi jeg dessverre har en vanlig jobb.

Ingen som har sakt noe av det du skisserer her.

Noen mener at 10 timer pluss alene ikke er forenelig med hundehold, mens resten stort sett har anbefalt at dere burde skaffe to voksne hunder slik at de har selskap i hverandre.

Du har fått mange gode råd, så jeg anbefaler deg å forholde deg til dem, fremfor å bruke tid og energi på å være fornærmet over at fremmede på et diskusjonsforum ikke gav deg svaret du var ute etter.

Jeg har ingenting til overs for denne voksende offermentaliteten som sees i samfunnet i dag. At du ikke er enig i rådene som gis eller at du føler deg krenket av det andre har skrevet er ikke det samme som at folk faktisk har tråkket på deg.

Ditt tilsvar er en kraftig overreaksjon på tilbakemeldingene du fikk, der fremmede mennesker faktisk har tatt seg tid til å gi det de mener er gode råd og anbefalinger til deg. 

  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Idun skrev:

Tusen takk for alle svar, jeg ser nå at jeg er et menneske som ikke skal bry meg om å ha hund fordi jeg ikke er 100% hjemme med den og kan gi den en konges oppvartning. Takk for all hjelp, og for all gjentagelse om at jeg er et uegnet menneske for dyr fordi jeg har en jobb.

Skulle gjerne sluttet i jobben eller latt samboeren slutt å jobbe slik at vi kunne ha tid til hunden, men da har jeg dessverre ikke råd til å ha hund.

Jeg skal skaffe meg enn rosebusk i stedefor for den klarer seg kanskje aleine.

Tusen hjertelig takk til alle som har gitt meg skikkelige råd. og beklager hvis denne mailen virker litt dramatisk. Jeg ville bare ha hjelp til å finne informasjon og ikke tråkkes ned på fordi jeg dessverre har en vanlig jobb.

Det er ingen som sier at man må være hjemme hele dagen.

Men det kan være lurt å ta en titt på mattilsynets krav til hundehold, de sier; "den bør ikke være alene mer enn en normal arbeidsdag på det lengste", altså 8 timer. 11 timer er jo ganske langt over den grensen, i hvert fall 4 dager i uken.

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hvor_lenge_kan_en_hund_vaere_alene.16458

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, simira said:

 

Ja, mange hunder i Norge er alene 8-10 timer om dagen. Jeg synes mer enn 8 timer begynner å bli drøyt. Men mange som har hund jobber kanskje ikke akkurat til samme tid, har unger som kommer hjem fra skole, pensjonistforeldre som lufter, osv. Noen har mulighet til å ha med hund på jobb. Og det er en grunn til at hundeluftermarkedet har eksplodert de siste årene.

Jeg synes ingen har vært ufine mot deg eller tråkket på deg @Idun, og at reaksjonen din er litt unødvendig. Det er ingen som har vært i nærheten av å mene at du må være hjemmeværende og oppvarte hunden din. Derimot har det kommet spørsmål og forslag om muligheter for hundelufting eller å ha med hunden på jobb, noe som er vanlige og rimelige løsninger for folk som har lange jobbdager. Det er ikke umulig å kombinere hund og fulltidsjobb, men det må tilrettelegges litt, og her har du fått flere tilbakemeldinger fra erfarne hundefolk om at drøye 10 timer alene på regelmessig basis er for mye. Om dere har mulighet for å løse det på en eller annen måte så blir livet veldig mye bedre for den potensielle hunden.

Når folk foreslår kanin, marsvin eller Ikea dyr mener jeg folk er ufine.

I min vennekrets er det utrolig mange som er borte fra hundene sine 9-10 timer flere dager i uka. Og det tror jeg er temmelig vanlig for de fleste hundehjem i Norge.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...