Gå til innhold
Hundesonen.no

førstegangseiere, ser etter rase som bjeffer lite, mellomstor størrels og som ikke krever 5 lange løpeturer daglig.


Guest Idun
 Share

Recommended Posts

9 timer er vell ikke til å unngå for de fleste med 8 timer på jobb pluss reisevei, med mindre man er flere i husholdningen og jobber forskjellig så man overlapper litt.  Men 9 timer er vell allerede i meste laget så å si at man bør vurdere alternative løsninger når man er enda mer borte på fast basis er vell ikke noe frekt.  Hunder finner seg i det meste de,  så det er på ingen måte sikkert at man får en hund som står å bråker eller noe slikt,  men om det er god dyrevellferd for et flokkdyr derimot, om man har bare en hund,  det er vell en helt annen sak.

 

men å svare skikkelig kan man selvfølgelig gjøre,  det er fult mulig pg komme med alternative løsninger uten å nevne ikeahund. 

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går grensa ved 9 timer. I en kort periode pendlet både jeg og mannen, og da var hundene hjemme alene fra ca 0715 til 1645, og det var over grensa for hva jeg synes var forsvarlig. Heldigvis løste det seg etter relativt kort tid, når jeg gikk ut i mammaperm, før vi flyttet slik at vi begge var nærme jobb, og hundene var alene i max 8,5 timer.

Synes også det er forskjell på å ha en hund og ha flere, når en har flere har de ofte selskap i hverandre. 

Håper dere finner en løsning, slik at dere kan ha hund. Kanskje det finnes noen naboer som kan hjelpe til med lufting etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kennel XO skrev:

Når folk foreslår kanin, marsvin eller Ikea dyr mener jeg folk er ufine.

I min vennekrets er det utrolig mange som er borte fra hundene sine 9-10 timer flere dager i uka. Og det tror jeg er temmelig vanlig for de fleste hundehjem i Norge.

Er det ufint å foreslå andre arter som kan knytte seg til mennesker, uten å være like avhengig? ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, julnil said:

Er det ufint å foreslå andre arter som kan knytte seg til mennesker, uten å være like avhengig? ?

Det kommer an på både formulering og tone... Men "ja", jeg oppfatter enkelte her som ufine. Ikea dyr ble vel også foreslått av noen. Jeg føler jeg klarer å være rimelig objektivt da jeg ikke kjenner trådstarter. Jeg relaterer heller ikke til problemstillingen da mine hunder er sjeldent hjemme alene mer enn 2 timer i gangen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, julnil skrev:

Er det ufint å foreslå andre arter som kan knytte seg til mennesker, uten å være like avhengig? ?

Kanskje ikke ufint, men ganske usaklig.

Hvis en har lyst på hund, så er det det en har lyst på. Et marsvin er jo et helt annet type dyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kennel XO skrev:

Det kommer an på både formulering og tone... Men "ja", jeg oppfatter enkelte her som ufine. Ikea dyr ble vel også foreslått av noen. Jeg føler jeg klarer å være rimelig objektivt da jeg ikke kjenner trådstarter. Jeg relaterer heller ikke til problemstillingen da mine hunder er sjeldent hjemme alene mer enn 2 timer i gangen.

Da bør du lese innlegget mitt på nytt, for det er ikke ment ufint på noen måter, og jeg sier heller ikke at de aldri skal ha hund

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, julnil said:

Da bør du lese innlegget mitt på nytt, for det er ikke ment ufint på noen måter, og jeg sier heller ikke at de aldri skal ha hund

Jeg snakket på generelt grunnlag om tonen i tråden og ikke spesifikt om ditt svar til trådstarter. Selv om jeg synes å foreslå marsvin også er litt uskalig...

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en som ber om råd, og blir fornærmet og sinna når rådene ikke er dem hun ønsket. Jeg er enig i at det blir et kjipt hundeliv å stå alene i en hundegård alle de timene flere ganger i uken, hos folk som ikke er særlig turinteresserte, og bruker fritiden på en masse andre greier. Jeg ville aldri solgt valp til dere, selv om dee helt sikkert er hyggelig og kjekke folk.  Folk her inne er over gjennomsnittet engasjert i hundehold, her fins mange med lang erfaring og gode kunnskaper, så det er ingen grunn til å bli krenket over svarene du har fått. Kanskje dere skulle vente med hundekjøp til dere har grundigere gjennom saken og er ærlige mot dere selv: Passer det egentlig med en hund i hverdagen deres ? Sånn som det er beskrevet, så tror jeg ikke det.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, patricia skrev:

Passer det egentlig med en hund i hverdagen deres ? Sånn som det er beskrevet, så tror jeg ikke det.

Det tror ikke jeg heller, men var visst ufint å foreslå dyr som er kos OG faktisk passer inn i hverdagen ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsdag er og blir arbeidsdag. Om man jobber i en 100% stilling så må man faktisk ta sine 8 timer hver dag, og heller tilpasse seg deretter. Selv er jeg enslig og pendler 1-1.5 timer hver dag, som er litt på kanten til hvor lenge bikkja kan være alene hjemme, men da må jeg ta forhåndsregler. Skal jeg innom butikken på vei hjem jobber jeg gjennom lunsjen og drar en halvtime tidligere, vet jeg at dagen drøyer låner jeg ham bort for dagen, og nabo har nøkkel hvis det skulle skje noe. Det er et levende vesen man har ansvar for, og da er det bare å stålsette seg for at man må organisere seg litt ekstra om man ikke har full fleksibilitet i hverdagen. Så får han heller full oppmerksomhet resten av ettermiddagen. 

Så jeg skjønner at TS blir litt defensiv når hun får beskjed om at hund er vanskelig fordi hun jobber, selv om motargumentene er solide - trenger ikke si noe mer om formuleringen av svaret hennes, men vi trenger da ikke halshugge hverandre i alle retninger heller :) enig i at 11 timer er litt mye likevel, tommel opp til dere som foreslår fornuftige alternativer og løsninger! Tror ikke dette var noe TS har vimset ut av det blå en dag, det ligger nok et ønske eller en tanke bak, men det er selvfølgelig alltid nyttig å høre på erfarne hundefolk. Personlig syntes jeg katt hørtes fornuftig ut i dette tilfellet, men det kan jo være andre ting, eks allergier, som gjør at det ikke er et alternativer. Det vet ikke vi. 

Tror for øvrig ikke jeg kan komme på noen hunderaser som passer inn i disse kriteriene, dessverre. Deter lenge uten kontakt eller tur av noe som helst slag, og korriger meg hvis jeg tar feil, men er ikke de rasene som passer best til å stå i luftegård også gjerne de som trenger mye mosjon når de først kommer ut? Mange av de små rasene som klarer seg med bedagelige turer er selskapshunder eller brukshunder hvis funksjon har vært varsling, så de kommer til å bli ensomme og pratsomme hvis de står utendørs med seg selv. 

Men dersom en elghund er for sterk og drar mye, kanskje tenk på en aktivitet som trekk, kickbike etc? Det krever ikke så mye mer enn vanlig gåtur for eier, samtidig som en hund får mye utløp for energi. Livsstilendringer blir det uansett når man skaffer seg hund, enten man planlegger det eller ikke, men det trenger ikke være drastisk. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...