Gå til innhold
Hundesonen.no

Dotrent "innehund"


Wilma
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

I det siste har det gått opp for meg at "innehunder" tydeligvis er en ganske vanlig greie, i hvertfall i utlandet.
Jeg tenker da altså på hunder som bruker kattedo på samme måte som en innekatt ville gjort. Som i og for seg gir litt mening som alternativ dersom man eksempelvis bor i en høyblokk i en storby; så fremt det ikke erstatter vanlige turer - noe det jo dessverre kan virke som det i noen tilfeller gjør.

Hva tenker dere om dette fenomenet? Er det noe dere kunne vurdert å lære hunden dersom bosituasjonen deres talte for at det var praktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilma skrev:

Hva tenker dere om dette fenomenet? Er det noe dere kunne vurdert å lære hunden dersom bosituasjonen deres talte for at det var praktisk?

Jeg lærte mine siste to valper å tisse på pads i dusjen når de var små. Jeg bodde i 3. etasje i blokk, og med valper så har man det travelt med å komme seg på do. Det var lite fristende å kle på både meg og valpen bare for å gå ut å tisse på natta, spesielt hun yngste, som kom i midten av februar. 

Når det er sagt, så var jeg jo ute med valpen også, flere ganger om dagen og vi var ute og utforska verden. Små valper må ofte på do, og hun fikk tisse i dusjen på dagtid også. Bæsjing osv. foregikk som regel ute. Begge valpene sluttet å tisse i dusjen helt av seg selv når de ble eldre og kunne holde seg en stund og i dag tisser de ikke inne med mindre det er krisekrise. 

Nå neste gang jeg får valp, så har vi flytta i hus med hage, og da kommer jeg til å ta den ut for å tisse.

Utover å bruke den som en slags løsning når man har valp, som i mine øyne er greit, så er det ikke noe permanent løsning. Hunder er ikke innedyr og ønsker man ikke å gå ut med hunden sin, så bør man ikke få hund.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med å begynne med innetissing. For endel år siden hentet jeg valp, og etter to døgn boblet det grønt slim ut både munn og  nese, Selvfølgelig var det en lørdag  og forsikringen var ennå ikke i orden. Uansett det var bare å dra til veterinærvakt der det ble konstantert infeksjon i luftveiene/lungebetennelse. I behandlingsperioden skulle hunden ikke luftes ute, så vi brukte kattedo ( i samråd med oppdretter ) Når hunden endelig ble frisk ville hun altså ikke gjøre fra seg ute, jeg var ganske standhaftig, var ute med henne i over seks timer. Hun stakkars holdt seg, og syns sikkert hun var superflink, holdt seg helt til hun endelig kom inn og kunne tisse. Det ble en lang og ganske omstendelig prosess å få henne til å forstå at hun skulle tisse ute, det var mange tilbakefall, og veldig slitsomt.

Så det er ikke like enkelt for alle hunder å omstille seg til utetissing, er min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nemi1 skrev:

Så det er ikke like enkelt for alle hunder å omstille seg til utetissing, er min erfaring. 

Det kommer nok an på. Jeg vil helt klar tro det er vanskelig å få en valp til å gå på do ute om den bare får gå på do inne over lenger tid. Det handler ofte en del om trygghet. Det er ikke uvanlig at valper f.eks. kun går på do i hagen og holder seg hele turen f.eks. 

Går man derimot ut flere ganger om dagen, selv om valpen noen ganger får tisse inne, så er det nok ikke et like stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Det kommer nok an på. Jeg vil helt klar tro det er vanskelig å få en valp til å gå på do ute om den bare får gå på do inne over lenger tid. Det handler ofte en del om trygghet. Det er ikke uvanlig at valper f.eks. kun går på do i hagen og holder seg hele turen f.eks. 

Går man derimot ut flere ganger om dagen, selv om valpen noen ganger får tisse inne, så er det nok ikke et like stort problem.

Det er jeg jo forsåvidt enig i. Min valp den gangen måtte holdes inne i flere uker, men det er jo ikke så ulikt de som velger å ha "innehund"

Jeg har ikke hage, men var desperat nok til å dra med meg brukt kattesand til nærmest park, kun få minutter unna, for om mulig gi henne trygghet, eller i det minste at hun kunne kjenne igjen sin egen lukt. Det hjalp ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja er kanskje svaret.  Jeg ser ikke for meg at det noen gang kommer til å skje i praksis,  men i teorien så hadde det jo ikke nødvendigvis vært noen ulempe (for hunden) å kunne gå på kasse. Ikke for å slippe å gå ut,  men da slipper jo hunden å bli tvingt til å holde seg hele arbeidsdagen eller hele natten feks,  om den ikke vil/greier. Med valper så hadde det jo for all del vørt helt i orden å slippe å løpe ut hele tiden til alle døgnets tider. Men samtidig så er det ikke så vanskelig det heller og ikke varer det så lenge heller, så kassetrening blir nok aldri priorotert ser jeg ikke for meg., 

 

Innehunder derimot synes jeg er en stor uting.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for å presisere er dette rent hypotetisk og kun for å høre hva andre tenker om saken. :) 

Jeg tenker dog litt som deg @Malamuten, at for en hund å ha mulighet til å gjøre fra seg inne isolert sett ikke er negativt. Det blir jo imidlertid et problem med en gang det erstatter tur på grunn av eks. regn eller latskap. Og et helt liv innendørs for en hund er vel alle enige om at er rimelig uholdbart. 

Interessant å høre litt hvordan folk har benyttet seg av "muligheten" i praksis og følger det har fått da!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Malamuten said:

Tja er kanskje svaret.  Jeg ser ikke for meg at det noen gang kommer til å skje i praksis,  men i teorien så hadde det jo ikke nødvendigvis vært noen ulempe (for hunden) å kunne gå på kasse. Ikke for å slippe å gå ut,  men da slipper jo hunden å bli tvingt til å holde seg hele arbeidsdagen eller hele natten feks,  om den ikke vil/greier. Med valper så hadde det jo for all del vørt helt i orden å slippe å løpe ut hele tiden til alle døgnets tider. Men samtidig så er det ikke så vanskelig det heller og ikke varer det så lenge heller, så kassetrening blir nok aldri priorotert ser jeg ikke for meg., 

 

Innehunder derimot synes jeg er en stor uting.. 

Jeg er enig i dette.

Synes også generelt at folk er alt for dårlig på å ta hundene sine ut på lufteturer ofte nok (og er nøye på at de skal ha muligheten uten for lang tid mellom selv om det er dårlig vær etc etc), som ofte fører til at de holder seg og det går alt for lang tid mellom hver gang de går på do. Jeg tror ikke at dette er noe bra for lever og nyrer, og at det lett fører til UVI.

Synes også det er trist å tenke på at hunder (flest) er de eneste dyrene i verden som ikke selv får bestemme akkurat selv når de skal på do.

Så er igrunn positiv til "innedo" til hund, men ikke som erstatning for turer ut. Ser spesielt fordelen ved dette for eldre eller syke hunder som ikke like enkelt klarer å holde seg (evt valper som er alene hjemme). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri ramla meg inn å ha innehund. For et komplett idiotisk konsept. Nå er ikke jeg spesielt begeistret for konseptet innekatt, heller, med mindre katta har valgt det selv. Det skal veldig gode grunner til for å frata dyr muligheten til å utfolde seg i naturen, i hvert fall deler av døgnet. Fordeler skal avveies mot ulemper, og de skal kun handle om dyra, ikke menneskene. Altså, kan man ikke gå ut med bikkja, så lar man være å skaffe seg bikkje, for menneskenes behov teller lite i en sånn sammenheng. Det samme gjelder for katter. At mennesker er redde for at noe skal skje, er ikke god nok grunn til å frata katta friheten, for fordelene for katta veier godt opp for risikoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, MaritaS said:

Når enkelte fórprodusenter *host* RC *host* til og med selger fór som heter "Indoor Life" til hund, så er dette kanskje mer vanlig enn man skulle tro?

Royal Canine, Indoor Life: "Dogs with a mainly quiet and indoor life." 

Antar at de fleste familiehunder passer denne beskrivelsen. Rimelig lite beskrivende fórspesifikasjon.

Selv nå i finværet er vi ikke ute mer enn maks 6-8 timer av dagen. Om vinteren er vi stort sett inne hele dagen, utenom akkurat turer og lufteturer. Altså er vi i gjennomsnitt inne mellom 70-95% av tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Wilma said:

Ja, for å presisere er dette rent hypotetisk og kun for å høre hva andre tenker om saken. :) 

Jeg tenker dog litt som deg @Malamuten, at for en hund å ha mulighet til å gjøre fra seg inne isolert sett ikke er negativt. Det blir jo imidlertid et problem med en gang det erstatter tur på grunn av eks. regn eller latskap. Og et helt liv innendørs for en hund er vel alle enige om at er rimelig uholdbart. 

Interessant å høre litt hvordan folk har benyttet seg av "muligheten" i praksis og følger det har fått da!

Jeg er også enig i dette. Innedo isolert sett er ikke et problem, tvert om kan det være positivt for dyret. Det skal selvsagt ikke gå på bekostning av normale lufteturer, tur og aktivitet. 

 

Mine far har en hund som aldri ble skikkelig husren. Han har døren til badet åpen når den er alene hjemme og på natten. Hadde det vært min hund hadde jeg nok prøvd med dokasse til den. De er svært aktive og går masse på tur sammen, og hunden blir i tillegg luftet ofte utenom tur slik at den ikke skal tisse inne, så det er ikke mangel på aktivitet eller lufting som er problemet. Han har fulgt normal renslighetstrening, vært skikkelig nøye, og har hatt mange hunder før. Dette er første og eneste som ikke et helt ren. Er ingenting fysisk galt med den heller, den bare "gidder ikke" å holde seg.

 

Benyttet forøvrig tissekasse (lav kasse  med aviser i bunn) til ene whippeten på terrassen. Fikk henne på vinteren, og det var sprengkulde i tillegg til 5 etg uten heis. I tillegg hadde vi avis inne på fast sted. Fulgte selvsagt standard prosedyre om å gå ut etter soving, spising, lek, eller om det var lenge siden sist. Hun faset av seg selv først ut avisen inne, og deretter kassen, og ble husren i løpet av kort tid. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2018 at 3:52 PM, Wilma skrev:

Hei alle sammen!

I det siste har det gått opp for meg at "innehunder" tydeligvis er en ganske vanlig greie, i hvertfall i utlandet.
Jeg tenker da altså på hunder som bruker kattedo på samme måte som en innekatt ville gjort. Som i og for seg gir litt mening som alternativ dersom man eksempelvis bor i en høyblokk i en storby; så fremt det ikke erstatter vanlige turer - noe det jo dessverre kan virke som det i noen tilfeller gjør.

Hva tenker dere om dette fenomenet? Er det noe dere kunne vurdert å lære hunden dersom bosituasjonen deres talte for at det var praktisk?

En skikkelig uting, og ganske trist at innehunder er helt vanlig i typ USA og sikkert mange andre land. Hvis man ser på Dogs101 eller lignende raseprogram på Animal Planet, syns jeg å huske at dachs ble beskrevet som fine innehunder...  Trist liv for en hund. 

Er jo helt sikkert fint for hundene å ha et sted å gå på do, men jeg tror dessverre at det i mange tilfeller blir til at det går på bekostning av tur. Kunne aldri gjort slik selv og mener at det ikke finnes noen bosituasjon som gjør at man må holde på sånn. Man kan alltid gå ut med hunden. Uansett etasje. Hvis ikke bør man ikke ha hund.

Synes det er urovekkende når enkelte kunder i butikken jeg jobber i kommer for å ha doløsninger for småhunder i blokk eller valper, har vært noen innom som vil bruke kattedo til hund. Eller lage do ute på balkongen. Man klarer å lufte hunden som valp, det er bare litt ekstra ork.

21 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg lærte mine siste to valper å tisse på pads i dusjen når de var små. Jeg bodde i 3. etasje i blokk, og med valper så har man det travelt med å komme seg på do. Det var lite fristende å kle på både meg og valpen bare for å gå ut å tisse på natta, spesielt hun yngste, som kom i midten av februar. 

Når det er sagt, så var jeg jo ute med valpen også, flere ganger om dagen og vi var ute og utforska verden. Små valper må ofte på do, og hun fikk tisse i dusjen på dagtid også. Bæsjing osv. foregikk som regel ute. Begge valpene sluttet å tisse i dusjen helt av seg selv når de ble eldre og kunne holde seg en stund og i dag tisser de ikke inne med mindre det er krisekrise. 

Nå neste gang jeg får valp, så har vi flytta i hus med hage, og da kommer jeg til å ta den ut for å tisse.

Utover å bruke den som en slags løsning når man har valp, som i mine øyne er greit, så er det ikke noe permanent løsning. Hunder er ikke innedyr og ønsker man ikke å gå ut med hunden sin, så bør man ikke få hund.

Hadde ikke du heis i tillegg der du bodde? 3.etasje er jo ingenting :P Jeg bodde i 5.etasje før, dog med voksen hund, men derfor er 3.etasje ingenting i forhold :P Så da Lotta var ung løp jeg ned trappene 1-2 ganger i timen selvom det var iskaldt ute :P På natten og. Uten heis. Hun sov i bur de første månedene da, så jeg hørte når hun ble urolig og rakk å hive meg i boblejakka og slippers før jeg tok henne ut av buret. Trengte jo bare holde på sånn 3-4 uker så det gikk helt greit selvom det ikke var gøy. Jeg hadde vært mer redd for å få en hund som tror det alltid er greit å tisse i dusjen. Har hørt om folk som har slitt med å vende hunden av med å tisse på balkongen, så regner med det kan være det samme med dusjtissing.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Orca said:

Synes det er urovekkende når enkelte kunder i butikken jeg jobber i kommer for å ha doløsninger for småhunder i blokk eller valper, har vært noen innom som vil bruke kattedo til hund. Eller lage do ute på balkongen. Man klarer å lufte hunden som valp, det er bare litt ekstra ork.

Hva er egentlig forskjellen på å ha do inne til katt og på å ha det til hund? Hvorfor er det ene akseptert og det andre forferdelig uavhengig av om det går på bekostning av tur eller ikke?

Du sier det går på bekostning av tur, men vet du egentlig det? Jeg vet ikke, så jeg spør. De jeg kjenner som har brukt innedo i perioder eller som har doløsning fast (nevnt over), går ikke mindre tur med hunden av den grunn.

 

1 hour ago, Orca said:

Jeg hadde vært mer redd for å få en hund som tror det alltid er greit å tisse i dusjen. Har hørt om folk som har slitt med å vende hunden av med å tisse på balkongen, så regner med det kan være det samme med dusjtissing.

Tror det der er et "ikke-problem". Avismetoden er relativt vanlig, og svært få voksne hunder tisser på aviser som ligger på gulvet. Alle mine har sluttet med det av seg selv etterhvert som at de har blitt rene.

Har forøvrig hatt en hund som brukte 6 mnd på å bli husren. Hadde jeg ikke bodd på bakkeplan, men bodd tilsvarende slik jeg gjør nå, hadde jeg garantert valgt doløsning på terrassen i en periode. Jeg hadde blitt utslitt av å løpe opp og ned 5 etg om natten i flere mnd, selv om andre gjerne syns det hadde vært helt greit. Så lenge hunden får det den skal ha av aktivitet syns jeg det er spesielt å være så negativ til andre løsninger bare fordi noen som velger den løsningen ikke gidder å lufte hunden sin..

Noen hunder blir husrene raskt, andre ikke. Min erfaring er at innedo/avis/terrassedo ikke utgjør noen avgjørende forskjell på tid - det som er viktig er at man er konsekvent og tar dem med for å tisse etter søvn/lek/mat/lang tid, så blir de husrene når de er klare.

De jeg har nå brukte 3-4 uker (en med terrassedo og en uten, begge med avis foran døren). Har også hatt en som var husren ved tre mnd, en ved fire mnd og en ved 6 mnd (avis ved døren tilfelle uhell på alle sammen). Samme grunnemetode på alle og alle hadde få uhell inne fordi vi var nøye med å ta dem ut - likevel tok den ene unormalt lang tid å få ren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Orca skrev:

Hadde ikke du heis i tillegg der du bodde? 3.etasje er jo ingenting :P Jeg bodde i 5.etasje før, dog med voksen hund, men derfor er 3.etasje ingenting i forhold :P Så da Lotta var ung løp jeg ned trappene 1-2 ganger i timen selvom det var iskaldt ute :P På natten og. Uten heis. Hun sov i bur de første månedene da, så jeg hørte når hun ble urolig og rakk å hive meg i boblejakka og slippers før jeg tok henne ut av buret. Trengte jo bare holde på sånn 3-4 uker så det gikk helt greit selvom det ikke var gøy. Jeg hadde vært mer redd for å få en hund som tror det alltid er greit å tisse i dusjen. Har hørt om folk som har slitt med å vende hunden av med å tisse på balkongen, så regner med det kan være det samme med dusjtissing.

Joda, vi hadde heis. At du ikke synes 3. etasje er noen ting, bare fordi du har bodd i en høyere etasje er jo rent subjektivt. Jeg ser virkelig ikke problemet med at jeg lot mine få lov til å tisse i dusjen noen ganger i døgnet, bare fordi andre synes det er helt greit å løpe i trapper 20 ganger i døgnet. Jeg er fan av behagelige løsninger på natten for å få sove mest mulig, og noen ganger er det mer praktisk å la valpen tisse i nærheten enn å gå helt ut når man holder på med noe. Ingen av de har som sagt hatt noe problem med å bli husren og begge ble husrene innen normal tid og sluttet helt på egenhånd å tisse i dusjen. Så nei, jeg ser ikke problemet. Og selvfølgelig gjorde jeg det mest for egen bekvemmelighet skyld, selv om jeg var ute med de flere ganger til dagen så de fikk gå på do ute også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk Midas bodde jeg i 3. etasje uten heis, og fikk mye trappetrening sammen med dotreningen. Han ble kjapt husrein. Han våknet aldri på natten og skulle ut. Nå bor vi med inngjerdet hage med trapp ned til hagen, så jeg må bli med Maui ned hver gang han skal på do. Vil ikke at han skal løpe den lange trappen mange ganger om dagen. Uansett, det er veldig mye enklere med hage og situasjonen skulle vært ganske tungvindt og en valp som våkner mange ganger om natten for at jeg skulle brukt innedo. Er forøvrig enig i det @Malamuten sier om at for noen hunder som er mye alene hadde det kanskje ikke vært så dumt. Da kunne de bestemme selv. For min hund som blir jevnlig luftet gjennom døgnet og i tillegg har mulighet til å gå i hage så er det ingen grunn for eller fordel med innedo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Hva er egentlig forskjellen på å ha do inne til katt og på å ha det til hund? Hvorfor er det ene akseptert og det andre forferdelig uavhengig av om det går på bekostning av tur eller ikke?

Du sier det går på bekostning av tur, men vet du egentlig det? Jeg vet ikke, så jeg spør. De jeg kjenner som har brukt innedo i perioder eller som har doløsning fast (nevnt over), går ikke mindre tur med hunden av den grunn.

 

Tror det der er et "ikke-problem". Avismetoden er relativt vanlig, og svært få voksne hunder tisser på aviser som ligger på gulvet. Alle mine har sluttet med det av seg selv etterhvert som at de har blitt rene.

Har forøvrig hatt en hund som brukte 6 mnd på å bli husren. Hadde jeg ikke bodd på bakkeplan, men bodd tilsvarende slik jeg gjør nå, hadde jeg garantert valgt doløsning på terrassen i en periode. Jeg hadde blitt utslitt av å løpe opp og ned 5 etg om natten i flere mnd, selv om andre gjerne syns det hadde vært helt greit. Så lenge hunden får det den skal ha av aktivitet syns jeg det er spesielt å være så negativ til andre løsninger bare fordi noen som velger den løsningen ikke gidder å lufte hunden sin..

Noen hunder blir husrene raskt, andre ikke. Min erfaring er at innedo/avis/terrassedo ikke utgjør noen avgjørende forskjell på tid - det som er viktig er at man er konsekvent og tar dem med for å tisse etter søvn/lek/mat/lang tid, så blir de husrene når de er klare.

De jeg har nå brukte 3-4 uker (en med terrassedo og en uten, begge med avis foran døren). Har også hatt en som var husren ved tre mnd, en ved fire mnd og en ved 6 mnd (avis ved døren tilfelle uhell på alle sammen). Samme grunnemetode på alle og alle hadde få uhell inne fordi vi var nøye med å ta dem ut - likevel tok den ene unormalt lang tid å få ren.

Jeg vet ikke hva jeg synes om do til katt heller jeg. Bor de inne må de jo såklart, men vet ikke heelt hva jeg synes om innekatt heller så. Synes kattedoer er ekle. Ikke at det har noe med saken å gjøre men. 
Nei jeg VET ikke at det går på bekostning av tur, det er bare en mistanke, siden jeg vet det er en greie i andre land. Det blir jo fort lettvindt å ikke gå ut om hunden er rolig og ikke viser veldig at den trenger tur? Men såklart, så lenge det faktisk ikke blir en erstatning for tur, er det jo ikke noe problem, selvom jeg ikke ville gjort det samme selv.

14 timer siden, Sprettballen skrev:

Joda, vi hadde heis. At du ikke synes 3. etasje er noen ting, bare fordi du har bodd i en høyere etasje er jo rent subjektivt. Jeg ser virkelig ikke problemet med at jeg lot mine få lov til å tisse i dusjen noen ganger i døgnet, bare fordi andre synes det er helt greit å løpe i trapper 20 ganger i døgnet. Jeg er fan av behagelige løsninger på natten for å få sove mest mulig, og noen ganger er det mer praktisk å la valpen tisse i nærheten enn å gå helt ut når man holder på med noe. Ingen av de har som sagt hatt noe problem med å bli husren og begge ble husrene innen normal tid og sluttet helt på egenhånd å tisse i dusjen. Så nei, jeg ser ikke problemet. Og selvfølgelig gjorde jeg det mest for egen bekvemmelighet skyld, selv om jeg var ute med de flere ganger til dagen så de fikk gå på do ute også. 

Det skal sies at jeg selv brukte puppy pads som nødløsning hvis jeg ikke rakk å gå ut i tide :) Altså jeg løftet henne ikke ut mens hun tisset og løp nedover trappa, da lot jeg henne bare tisse på paden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til åpningsinnlegget; Ja og nei!!!! Hvis det er snakk om å ha en plass der hunden kan gjøre fra seg inne, hvis den av ulike grunner har vansker med å holde seg 'normal' tid, så ser jeg ingen problemer med det. Bedre det enn at hunden skal gå og holde seg til den ikke klarer mer. Er det derimot snakk om 'innehund' som vi forstår begrepet med katt, så absolutt og ufravikelig NEI! Hvis man ikke kan /gidder å lufte hundene på normalt vis, så skaff hamster.. Hunder har nok begrensede liv som det er om man ikke skal begynne med samme uting som på katt. 

Jeg har prøvd å ha innekatten periode og min mening er at det er åpenbare fordeler for naboer, fugler/smådyr/amfibier i området med innekatt. For kattene selv derimot er det en tragisk tilværelse. Joda, det finnes noen få katter som ikke vil være ute. Slike mennesker finnes også men majoriteten trives ikke med et liv innendørs..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...