Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg tror valpen er sjefen i forholdet..


Karina
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått hund for første gang. Hun et nå snart 5 måneder og begynner å falle inn i rutinene hjemme.

Problemet er at jeg sliter med å være sjefen.. (tror iallefall det er grunnen?)

Hun er veldig optatt av å bite med i beina/buksebeina når jeg går. Ikke alltid, men ofte nok til at halvparten av buksene mine har flere fine tannmerker i seg.. Hun hopper liksom rundt beina mine og biter seg fast for hvert skritt jeg tar, men er ikke slik med mannen min.

 

Jeg får henne til å komme når jeg roper, å hun elsket å trene sammen med meg på div triks, men jeg kunne ønske vi ble kvitt denne bitingen.

Det skjer både hjemme og om vi er ute å går tur.

Har dere litt mer erfarne hundeeigere noen tips å komme med?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er det gammeldags å tenke at valpen er sjefen, evt at jeg skal være sjefen. Valpen er jo bare en liten baby som må lære alt om verden. Og valpen er avhengig av at du viser ham/henne hvordan han/hun skal oppføre seg. 

Biter valpen i buksebeina ville jeg bare snudd ryggen til, ikke bevegd meg, så valpen opplever at dette er det ikke noen vits i, det skjer jo ikke noe gøy på denne måten. Og så ville jeg prøvd å aktivisere valpen med "lovlige" leker og aktiviteter

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler neppe om sjefsroller nei,  tipper forskjellen på deg og mannen er valoens forventning til dere.  På en eller annen måte ser den nok på deg som en kilde til stress/opphisselse og blir derfor mer leken og finner på slike ting. Kanskje er det du som er mest på å leke/trene med hunden? Kanskje er du litt mindre tydelig slik at valoen synes det er litt vanskeligere å forholde seg til deg og dine regler,  kanskje er du av typen som bruker mye babystemme eller andre ting som girer opp hunden veldig eller noe slikt. 

Nå vet vi jo at valpen kan oppføre seg, ergo er det veldig naturlig å starte med å finne ut hva det er som gjør at den oppfører seg forskjellig til deg og mannen og dermed kan begynne med å eliminere det. Og jeg antar som sagt at det har mer med utstråling,  forventning eller noe slikt enn at du bare må "oppdra " valpen. Får du endret forventningene/sinnsstemninga så vil jo også buksebitinga forsvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok ikke om at valpen er sjefen, eller at du er en dårlig sjef. Valpen er liten, og den vil leke. Det å henge i buksebeina dine er kjempegøy! Valpen vet ikke at det ikke er lov, heller, det er noe vi må lære den. Det beste er enten å ignorere eller å avverge. Noen hunder bryr seg ikke om at du ignorerer dem, de blir bare mer gira av det. Da er det bedre å avverge. Hvis du vet at hunden kommer til å bite i buksa di, vær frampå og finn fram en leke den har lov til å leke med, og lek litt med hunden. Går den etter buksa tar du bort leken og går fra hunden. Hvis du ikke kan gå fra den, kan du ha på sele og bånd inne som du setter fast i et bordbein, sofaen eller lignende, alt etter størrelsen på hunden. Den skal ikke stå sånn lenge! Et halvt minutt er nok. Etterhvert vil hunden koble sammen at å leke med hundeleke = gøy, men å bite deg i buksa = superkjedelig. 

Hvis hunden allerede har bitt deg i buksa og det ikke funker å gå fra den/binde den fast, må du prøve å stoppe den. Du kan lære den en kontaktlyd (navnet dens for eksempel) der du belønner når hunden tar kontakt. Når den biter i buksa (eller helst før den kommer så langt) lager du kontaktlyden, og hvis hunden tar kontakt med deg, belønn! Gjør det til en liten treningsøkt sånn at hunden glemmer hva den egentlig hadde planer om, og både får brukt hodet litt og hatt det gøy med deg. Du kan også lære inn «nei», men det er ikke å si nei til hunden som er viktig. Det som er viktig er hva du gjør etter at du har sagt nei. Hunden lærer ingenting av nei, men hvis du for eksempel får den til å sitte og se på deg i stedet, vil den lære seg det i stedet for å bite i buksebeina. Det beste er å trene inn noe som er uforenelig med å bite i buksa, som å sitte i ro og se på deg, i stedet og gjøre det superkult. Gjør hunden det du vil - belønn med lek eller mat som er like kult som å henge i beina dine. 

Det er ikke lett å ha valp bestandig, men resultatet av god trening er verdt det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er ikke opptatt av å være sjefen. De vil leke eller de biter når de er litt overtrøtt. Hvertfall gjør valpen min det. Jo trøttere han er, jo mer iherdig biter han. Jeg avbryter enten med å gjøre en leke interessant, få kontakt og belønne det, eller bare ta han vekk. Det funker dårlig å gå vekk når de henger i buksebeinet, da blir det enda morsommere. Men helt ærlig så funker det ikke å overse det heller på min. Han driter i min oppmerksomhet når han har satt tennene i en akilles eller en legg... Når han er i det stadiet der så har jeg han i valpegrinden om han ikke roer seg selv og setter meg ved siden av han. Han har alltid tilgang på tyggeting, og jeg tar ikke fra han alt utenom det heller. Hvis han kommer med en bamse som ikke er hans så lar jeg han ha den litt til den har mistet nyhetsverdien og bytter den med noen av hans ting. Hvis han gjør dette på tur ville jeg stoppet opp, hatt med en av hans ting og godis og belønnet kontakt eventuelt la han bære noe. Bitingen går over så jeg prøver bare å gjøre det beste ut av det mens det står på, og ikke ta fra han ting uten å gi noe tilbake sånn at han ikke skal bli en sånn hund som stikker om han har noe i munnen som er verdifullt for han. Det har ingenting å gjøre med hvem som er sjefen. Tror malamuten har rett i at den kanskje har litt høyere forventning til deg og at den øker i intensitet sammen med deg at det er derfor den biter deg og ikke andre. Snakk rolig og ros når han tilbyr kontakt, og Belønn med godis.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...