Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukomplisert "småhund"


RDJ
 Share

Recommended Posts

Mine svigerforeldre mister nylig sin gamle hund, og tenke så smått på ny. Jeg har tilbudt meg å hjelpe til med rasevalg og på sikt oppdretter. Selv driver jeg med jakthunder, og er dermed ubevandret i "familiehundverden". 

Det blir en familiehund som er med på det meste av daglige sysler og turer. Helt gjennomsnittlig aktivitetsnivå, ikke noe særlig fokus på mentaltrening utover det som er normalt.

Med slike krav tenker jeg at de to viktigste punktene er ukomplisert mentalitet og god helse. 

Størrelse bør nok ikke overstige 15-20 kilo, pels osv er uviktig.

Har dere noen forslag på raser som er kjent for lite helseproblemer, og som er solide mentalt? Jeg trenger litt input å jobbe ut fra, om noen orker å hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en omplasseringshund som passer kravene? Er alltid mange små hunder som trenger nye hjem i Norge, og dessverre er svært mange av dem til omplassering kun fordi kjøpet var for lite gjennomtenkt og ikke fordi hundene er noe mer komplisert enn hunder flest (eller unghunder, som generelt jo krever litt ekstra). Solplassen eller FOD f.eks er steder å kikke, ellers er det jo alltid mange på Finn.

Om de vil ha helt ung valp fra oppdretter, kan du jo nevne bichon-rasene (bichon havanais, bichon frisé, coton de tulear, malteser, løwchen, bolognese, russisk tsvetnaya bolonka). Krever mye pelsstell og stell generelt (men blir litt mindre om de klippes jevnlig), og fortjener et hjem der de er svært lite alene etter min mening (som alle hunder, men disse er litt ekstra familiekjære), men generelt veldig fornøyde med å bare få være med på det som skjer og med på helt normale turutflukter.

Havanais har blitt ekstremt populær og har dermed dukket opp en del useriøs avl, så viktig å være litt ekstra nøye der med å finne de seriøse, men disse rasene skal generelt være friske og er kjent for å kunne leve veldig lenge. Noe helseproblemarikk er det for alle raser som man må sette seg inn i. Er også alltid en del som ikke synes det gjør så mye om en liten hund sliter med mentaliteten (mye fryktutagering pga redsler etc), så dette er også viktig å tenke over om man skal oppdretter/linjer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kristiin skrev:

Har de tenkt noe på lydnivå de tåler? Vokting? Må den være løs, eller tåler de båndhund? Orker de pelsstell, eller noe som er lett å stelle med? 

Det blir en innehund, så lydnivå i betydning varsling er nok ikke noe problem. Men dette henger jo igjen litt sammen med det mentale slik jeg ser det, en hund som varsler når det faktisk kommer folk er ikke noe problem, mens en hund som føler den må varsle fordi det knirker i huset når det blåser skikkelig er noe annet... :P

Hunden må kunne gå løs, men pelsstell er ikke av betydning. Blir det en rase som krever en del stell så er ikke det noe problem.

Edit: Vokting med alvor bak vil vi nok unngå. Vi bor i nærheten og kan alltids hjelpe til med håndtering av slikt, men i prinsippet er nok en "happy-go-lucky"-rase det som gjelder.

Endret av RDJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...