Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukomplisert "småhund"

Recommended Posts

Mine svigerforeldre mister nylig sin gamle hund, og tenke så smått på ny. Jeg har tilbudt meg å hjelpe til med rasevalg og på sikt oppdretter. Selv driver jeg med jakthunder, og er dermed ubevandret i "familiehundverden". 

Det blir en familiehund som er med på det meste av daglige sysler og turer. Helt gjennomsnittlig aktivitetsnivå, ikke noe særlig fokus på mentaltrening utover det som er normalt.

Med slike krav tenker jeg at de to viktigste punktene er ukomplisert mentalitet og god helse. 

Størrelse bør nok ikke overstige 15-20 kilo, pels osv er uviktig.

Har dere noen forslag på raser som er kjent for lite helseproblemer, og som er solide mentalt? Jeg trenger litt input å jobbe ut fra, om noen orker å hjelpe 😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en omplasseringshund som passer kravene? Er alltid mange små hunder som trenger nye hjem i Norge, og dessverre er svært mange av dem til omplassering kun fordi kjøpet var for lite gjennomtenkt og ikke fordi hundene er noe mer komplisert enn hunder flest (eller unghunder, som generelt jo krever litt ekstra). Solplassen eller FOD f.eks er steder å kikke, ellers er det jo alltid mange på Finn.

Om de vil ha helt ung valp fra oppdretter, kan du jo nevne bichon-rasene (bichon havanais, bichon frisé, coton de tulear, malteser, løwchen, bolognese, russisk tsvetnaya bolonka). Krever mye pelsstell og stell generelt (men blir litt mindre om de klippes jevnlig), og fortjener et hjem der de er svært lite alene etter min mening (som alle hunder, men disse er litt ekstra familiekjære), men generelt veldig fornøyde med å bare få være med på det som skjer og med på helt normale turutflukter.

Havanais har blitt ekstremt populær og har dermed dukket opp en del useriøs avl, så viktig å være litt ekstra nøye der med å finne de seriøse, men disse rasene skal generelt være friske og er kjent for å kunne leve veldig lenge. Noe helseproblemarikk er det for alle raser som man må sette seg inn i. Er også alltid en del som ikke synes det gjør så mye om en liten hund sliter med mentaliteten (mye fryktutagering pga redsler etc), så dette er også viktig å tenke over om man skal oppdretter/linjer. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har de tenkt noe på lydnivå de tåler? Vokting? Må den være løs, eller tåler de båndhund? Orker de pelsstell, eller noe som er lett å stelle med? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Kristiin skrev:

Har de tenkt noe på lydnivå de tåler? Vokting? Må den være løs, eller tåler de båndhund? Orker de pelsstell, eller noe som er lett å stelle med? 

Det blir en innehund, så lydnivå i betydning varsling er nok ikke noe problem. Men dette henger jo igjen litt sammen med det mentale slik jeg ser det, en hund som varsler når det faktisk kommer folk er ikke noe problem, mens en hund som føler den må varsle fordi det knirker i huset når det blåser skikkelig er noe annet... :P

Hunden må kunne gå løs, men pelsstell er ikke av betydning. Blir det en rase som krever en del stell så er ikke det noe problem.

Edit: Vokting med alvor bak vil vi nok unngå. Vi bor i nærheten og kan alltids hjelpe til med håndtering av slikt, men i prinsippet er nok en "happy-go-lucky"-rase det som gjelder.

Endret av RDJ

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Puddel,  tibetansk spaniel, boston terrier,  Bichon rasene,  chinese crested,  italiemsk mynde er de jeg kommer på i farten ihvertfall som jeg tenker på når jeg leser det du skriver. 😊

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Du klarer garantert å slutte når du har holdt deg så lenge før sprekk  
      Bare let frem ny motivasjon, og legg vekk tanker om ingen viljestyrke og alt som følger med.
      Det tar den tiden det tar. 
      Jeg har lagt på meg durabelig etter røykeslutt, så selv om det er digg å ha fått det til, så hadde det føltes enda bedre om jeg ikke så ut som ei vandrende juleribbe  
      Menmen. Man kan ikke få alt her i livet (jeg eier visst ikke viljestyrke jeg heller, siden jeg bytta ut røyk med mat  ). Sko er en nødvendighet, uansett grunn for å kjøpe dem! 
    • Noen som har erfaring med hundegitter i bagasjerommet? Har lite bagasjerom i bilen, og ved bruk av hundegitter ville jeg fått utnyttet plassen mye mer, og hunden hadde fått større plass. Men finner lite informasjon på nett om sikkerheten o.l.
    • Takk for gode tips @lillesmula! Skal definitivt ta med meg det du sier om rotrening. Har også oppdaget at hun leker mye «roligere» ute enn inne, og hun kan enklere finne en pinne som hun tygger på og koser seg med. Inne er hun veldig opptatt av klær og fingre/tær. Har prøvd litt i dag å ha henne i time out i valpegrinda si til hun roet seg. Det funket sånn nogenlunde, men hun var veldig misfornøyd med å bli forlatt der (jeg satt like utenfor og klappet henne gjennom gjerdet).  I tillegg prøvde vi å ha henne i bur i natt på soveromsgulvet, mens jeg lå inntil henne på madrass på gulvet. Det gikk veldig bra! Hun klynket kanskje et lite minutt før hun la seg til rette og sov godt. Hun har et relativt stort stoffbur med masse leker og myke tepper. Hun gav da beskjed to ganger om at hun måtte ut, og tenker det kan være fint at hun må øve seg på å si fra når hun skal tisse, og ikke bare sette seg rett ned uten noe varsel. En annen ting jeg har blitt litt usikker på er hvor mye aktivitet valpen trenger/bør få. Det jeg har lest er jo at valpen ikke skal ha særlig mye tur og for mye som skjer, og at de trenger mye ro og søvn. Men samtidig føler jeg ikke at Ceres finner ordentlig roen før hun er sliten, og da må hun liksom ha gjort mer enn å springe litt etter ball ute og gå noen runder på plenen utenfor blokka. Så vi har prøvd å gå noen turer med henne, kanskje to 10-15 min lange med litt lek på endedestinasjonen, eller leke en del med andre hunder, eller som i dag når hun var med på t-banetur til sentrum. Vet ikke om dette er for mye, men føler på signalene hennes at hun trenger en del stimuli. Og om hun er sliten, så sier hun fra og får bli bært. Noen erfaringer for dette? Hva er for mye aktivitet for valpen (8 uker) og hvordan merker jeg det på henne?
    • Uke 25: 18/6 - 

19/6 - @Paranomia

20/6 - @maysofie

21/6 - @MegaMarie

22/6 - @Poter

23/6 - @laikamor

24/6 - @tmp uke 26: 25/6 26/6 27/6 28/6 29/6 30/6 1/7 - @Tine Kristine Lindbeck uke 27: 2/7 3/7 4/7 5/7 6/7 7/7 8/7 uke 28: 9/7 10/7 11/7 12/7 13/7 14/7 15/7 uke 29: 16/7 17/7 18/7 19/7 20/7 21/7 22/7 uke 30: 23/7 24/7 25/7 26/7 27/7 28/7 29/7
    • Det er vel det de vil, så de kan utrydde ulven. Og bjørnen. Og gaupa. Og ørna...
  • Nylig opprettede emner