Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter som ikke svarer ved kontakt


Frostie
 Share

Recommended Posts

Har sendt epost til en oppdretter jeg har hatt et veldig godt inntrykk av, men har ikke fått noe svar.  Har også sendt en melding om at epost er sendt. Det er veldig synd da jeg liker hundene hennes, og er ikke like interessert i noen av de andre oppdretterne her i Norge. Man blir jo mer utålmodig  når man virkelig liker hundene. Er det ikke rett å forvente svar? Hvis oppdretter ikke liker mailen, er det ikke bedre å skrive det eller stille noen spørsmål? Eller er det vanlig å ikke svare på de epostene man ikke mener er verdt å svare på?  Jeg mener det er veldig useriøst å ikke svare på henvendelser.

Selvfølgelig er ikke løpet kjørt enda, oppdretter kan jo fremdeles svare. Uten svar vet jeg ikke om jeg burde ta kontakt med noen andre eller ikke. Det finnes sikkert mange oppdrettere som tar jobben mer seriøst og tar seg tid til valpekjøpere, men det hjelper ikke noe særlig om jeg ikke liker linjene. Hva ville dere gjort om dere hadde tatt kontakt 2 ganger uten respons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ringe de, hvis de ikke svarer på mail og du virkelig er interessert i oppdretteren.

For et halvt års tid siden sendte jeg mail til mange oppdrettere og spurte om alt mulig. En del svarte, og en del fikk jeg aldri noe svar fra. Selvfølgelig er det kjipt å ikke få svar, men jeg gjorde ikke noe mer med det. Snakket heller med de jeg faktisk fikk svar fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket tidsperspektiv snakker vi om her? Det er mye røde dager i mai, mange som reiser bort, masse hundearrangement, og ikke alle som leser e-post hver dag. Hvis jeg hadde fått melding mens jeg var på et stevne om at jeg hadde fått epost hadde jeg lest den, tenkt "ok, det tar jeg tak i når jeg kommer hjem", og godt mulig glemt hele greia. Jeg ville hatt tålmodighet til uti neste uke ihvertfall, hvis dette er sendt i løpet av de par siste ukene.

Ellers kommer jo linjer fra et sted, så det må jo være oppdrettere som har de samme linjene, eller noe av de, men du må kanskje se litt lengre unna?

Endret av simira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde antagelig begynt å se meg om etter noen andre. Men vil man ikke det så er det vell best å ringe. ? 

Ellers vil jeg si som over her,  det finnes flere gode oppdrettere med gode hunder, hunder som du vil ha.  Let videre.  Tikker det inn et svar før eller siden så er det fint,  viss ikke så har du forhåpentligvis funnet noen flere å velge i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Du kan jo ringe de, hvis de ikke svarer på mail og du virkelig er interessert i oppdretteren.

For et halvt års tid siden sendte jeg mail til mange oppdrettere og spurte om alt mulig. En del svarte, og en del fikk jeg aldri noe svar fra. Selvfølgelig er det kjipt å ikke få svar, men jeg gjorde ikke noe mer med det. Snakket heller med de jeg faktisk fikk svar fra.

Jeg har jo sendt en melding, blir det ikke å mase hvis jeg ringer i tillegg?

 

1 time siden, Wilhelmina skrev:

Da jeg hadde katteoppdrett var det kun aktuelle kjøpere som fikk svar. Jeg hadde rett og slett ikke tid til å svare på alle henvendelser. 

Det forstår jeg, men etter å ha tatt kontakt 2 ganger synes jeg at jeg fortjener et svar, om så det bare er 1 ord. Det må også nevnes at jeg har denne rasen fra før. Skjønner ikke hvordan noen kan mene visse ikke er aktuell på bakgrunn av en epost, spesielt de som har erfaring. Det hadde vært noe annet om det ble skrevet 2 setninger på epost om at man vil kjøpe hund og hvor mye den koster

 

1 time siden, simira skrev:

Hvilket tidsperspektiv snakker vi om her? Det er mye røde dager i mai, mange som reiser bort, masse hundearrangement, og ikke alle som leser e-post hver dag. Hvis jeg hadde fått melding mens jeg var på et stevne om at jeg hadde fått epost hadde jeg lest den, tenkt "ok, det tar jeg tak i når jeg kommer hjem", og godt mulig glemt hele greia. Jeg ville hatt tålmodighet til uti neste uke ihvertfall, hvis dette er sendt i løpet av de par siste ukene.

Ellers kommer jo linjer fra et sted, så det må jo være oppdrettere som har de samme linjene, eller noe av de, men du må kanskje se litt lengre unna?

Det har gått over 2 uker og meldingen er lest. Det er snakk om utenlandske linjer og da må jeg nok importere, noe jeg ikke ønsker. Hadde ikke hatt noe imot å dra på besøk hos en utenlandsk oppdretter, men tror det blir vanskelig å kommunisere. Dessuten har jeg sett at mange ønsker "show hjem" til valpene sine. Jeg har undersøkt om de har disse linjene i Sverige og jeg har ikke funnet noen oppdretter der enda, men skal sjekke på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Frostie said:

Det forstår jeg, men etter å ha tatt kontakt 2 ganger synes jeg at jeg fortjener et svar, om så det bare er 1 ord. Det må også nevnes at jeg har denne rasen fra før. Skjønner ikke hvordan noen kan mene visse ikke er aktuell på bakgrunn av en epost, spesielt de som har erfaring. Det hadde vært noe annet om det ble skrevet 2 setninger på epost om at man vil kjøpe hund og hvor mye den koster

Jeg kan jo bare snakke for meg selv og har ingen formening om hvorfor akkurat denne oppdretteren ikke svarer, men når man sitter der med 2-3 avkom for salg og kanskje hundre interessenter, da blir nåløyet veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange grunner til at en ikke får svar. Det kan være at de har sett henvendelsen, men ikke fått tid til å svare enda. Går det en stund mellom disse to, er det fort gjort at den blir glemt bort.
Har inntrykk av at de som kan velge og vrake i interessenter ofte lar være å svare. Noen har jo solgt hele kullet og mer til et helt år før valpene i det hele tatt blir født, ikke alle er like flinke til å skrive på sidene sine at de ikke tar i mot flere forespørsler. Andre gidder ikke å svare andre enn de som virker som aktuelle kjøpere. Hvordan man formulerer seg og hva man skriver i en e-post gir oppdretter en viss idé om deg som kjøper, det er fullt mulig å grovsortere på den måten. Det trenger ikke være at mailen er dårlig skrevet, det kan være at oppdretter ser etter kjøpere med andre forutsetninger eller ambisjoner.

Om det er en spesifikk oppdretter man virkelig vil ha hund fra, er det best å ringe. Da vet man med sikkerhet at det er avslag, og ikke andre tilfeldigheter som står i veien. Når du har sendt både mail og melding, uten svar på noe, er det like greit å starte jakten på andre interessante oppdrettere. Det er mange gode linjer innen de fleste raser, om ikke kan man finne en annen rase. Det er lurt å se seg om etter flere muligheter, man har ingen garanti for at man får hund fra en spesifikk oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i en prosess med å opprette kontakt med oppdrettere på den nye rasen vi skal ha, jeg sender aldri e-post som første kontaktpunkt. Jeg ringer, og spør om vi kan komme på besøk for en hyggelig prat og hilse på hundene. Å være flau på telefon er ikke noe unnskyldning, personlig må jeg knote på tysk til alle oppdretterene - de er alle like hyggelige til meg selv om jeg sikkert høres ut som en 4åring :ahappy: De setter helt tydelig pris på å få noen som er seriøst og ektefølt interessert i rasen + valpekjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del hender det at jeg ser at jeg har fått mail eller melding, og det kan til og med være at jeg tar meg tid til å lese mailen mens jeg står midt oppi det, og "skal bare først". Så er det glemt. Jeg gjør veldig mye annet om dagene enn å bare sitte foran PC-en, og det gjør nok de fleste andre oppdrettere også. Jeg ville nok ha purret nok en gang - det ber jeg gjerne folk som er i kontakt med meg å gjøre innen et visst tidspunkt da jeg informerer samtlige om at jeg glemmer veldig lett. De fleste tar dette med et smil og purrer gjerne dagen etter dersom de ikke har fått svar som avtalt. Det er en veldig grei avtale å gjøre for meg og "mine". 

Når det er sagt er det jo mange som lar være å svare dersom de ikke har sansen for personen. For min egen del synes jeg det er innenfor å svare alle selv om det tar tid. Det skal ta litt tid når man er oppdretter tenker jeg. At ikke alle deler akkurat den tanken er noe annet :)

Så dersom du virkelig har troen på den oppdretteren ville jeg prøvd å ta kontakt en gang til, og kanskje til og med sende en melding over facebook, eller ta en telefon dersom oppdretteren har lagt ut telefonnummeret. Det er ikke verre enn å skrive "Hei, jeg ville bare forsikre meg om at du hadde mottatt e-posten min som jeg har sendt for en tid tilbake, da jeg ikke har fått svar på den." Verre er det som regel ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Nå er jeg i en prosess med å opprette kontakt med oppdrettere på den nye rasen vi skal ha, jeg sender aldri e-post som første kontaktpunkt. Jeg ringer, og spør om vi kan komme på besøk for en hyggelig prat og hilse på hundene. Å være flau på telefon er ikke noe unnskyldning, personlig må jeg knote på tysk til alle oppdretterene - de er alle like hyggelige til meg selv om jeg sikkert høres ut som en 4åring :ahappy: De setter helt tydelig pris på å få noen som er seriøst og ektefølt interessert i rasen + valpekjøp.

Det varierer sikkert hva oppdrettere liker, men når eposten ligger ut så må det vel være greit å sende til den også, så har de all informasjon de trenger fremfor å glemme det som blir sagt på telefon. Jeg er ikke mindre seriøs av den grunn

 

4 timer siden, Sunlily skrev:

For min egen del hender det at jeg ser at jeg har fått mail eller melding, og det kan til og med være at jeg tar meg tid til å lese mailen mens jeg står midt oppi det, og "skal bare først". Så er det glemt. Jeg gjør veldig mye annet om dagene enn å bare sitte foran PC-en, og det gjør nok de fleste andre oppdrettere også. Jeg ville nok ha purret nok en gang - det ber jeg gjerne folk som er i kontakt med meg å gjøre innen et visst tidspunkt da jeg informerer samtlige om at jeg glemmer veldig lett. De fleste tar dette med et smil og purrer gjerne dagen etter dersom de ikke har fått svar som avtalt. Det er en veldig grei avtale å gjøre for meg og "mine". 

Når det er sagt er det jo mange som lar være å svare dersom de ikke har sansen for personen. For min egen del synes jeg det er innenfor å svare alle selv om det tar tid. Det skal ta litt tid når man er oppdretter tenker jeg. At ikke alle deler akkurat den tanken er noe annet :)

Så dersom du virkelig har troen på den oppdretteren ville jeg prøvd å ta kontakt en gang til, og kanskje til og med sende en melding over facebook, eller ta en telefon dersom oppdretteren har lagt ut telefonnummeret. Det er ikke verre enn å skrive "Hei, jeg ville bare forsikre meg om at du hadde mottatt e-posten min som jeg har sendt for en tid tilbake, da jeg ikke har fått svar på den." Verre er det som regel ikke :)

Håper på det førstnevnte, det blir bare mas å prøve igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være grunner til at du ikke har fått svar. Jeg ville ringt. Det er ikke mas, det er jo et kompliment at du gjerne vil ha hund fra h*n. Hvis du ikke oppnår kontakt så ville jeg sett meg om etter noen andre, fordi det er jo litt kjipt om du kjøper valp og har spørsmål som du heller ikke får svar på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.5.2018 at 9:31 PM, Frostie said:

Det varierer sikkert hva oppdrettere liker, men når eposten ligger ut så må det vel være greit å sende til den også, så har de all informasjon de trenger fremfor å glemme det som blir sagt på telefon. Jeg er ikke mindre seriøs av den grunn

 

Håper på det førstnevnte, det blir bare mas å prøve igjen..

JEG ville hvert fall ha prøvd igjen om jeg virkelig ville hatt derfra. Om ikke ville jeg nok tatt meg bryet med å finne en oppdretter som jeg følte tok meg selv som valpekjøper seriøst også. Det er jo noe å tenke på og "er det like vanskelig å holde kontakten som en faktisk valpekjøper også?" Men som sagt over, jeg ville prøvd en gang til og kanskje også kontakten personen over facebook eller telefon og. Det er jo ikke umulig at mailen har havnet i spamfilter for eksempel heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarer jeg på generellt grunnlag, ikke som svar til TS, da  jeg ikke kjenner hen eller hens hundehold. :) 

Nei, jeg syns ikke det er rart at oppdrettere ikke svarer på e-post. Det kan være at oppdretter av ulike grunner ikke ønsker å selge hund til den som skriver og som vi alle vet, så er folk så ymse og ikke alle takler et mer eller mindre direkte avslag like godt.. At oppdretter ikke ønsker å formulere et mer eller mindre sannferdig avslag med de muligheter det fører med seg, skjønner jeg godt.

Hadde jeg hatt annonser der jeg ba eventuelle interessenter kontakte meg via e-post, hadde jeg skrevet at kun de som kom i betraktning ville få svar. ( og da innen en gitt frist)

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en telefon. Det kan være mange grunner til at man ikke får svar på mail og melding , det kan gå begge veier med oppdrettere som er lite på nett eller feks mailer som kan være vanskelige å forstå bare for å ta to eksempler ut av lufta. Ikke ment til TS men mange prater bedre enn de skriver og har stor foredel av å ta en telefon fremfor å skrive :)  Jeg mener ikke at TS sannsynligvis skriver dårlig altså :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Jeg ville tatt en telefon. Det kan være mange grunner til at man ikke får svar på mail og melding , det kan gå begge veier med oppdrettere som er lite på nett eller feks mailer som kan være vanskelige å forstå bare for å ta to eksempler ut av lufta. Ikke ment til TS men mange prater bedre enn de skriver og har stor foredel av å ta en telefon fremfor å skrive :)  Jeg mener ikke at TS sannsynligvis skriver dårlig altså :)  

... Og jeg tror dette ofte går motsatt vei også, at folk som ikke liker å skrive gjerne ikke svarer på mail, men foretrekker telefonsamtaler. Både på hundefronten og gjennom jobb så har jeg kontakter hvor jeg vet at jeg må bruke mail for å få kontakt, mens andre må jeg ringe fordi de ellers aldri svarer. Har ikke noe med om folk er positivt eller negativt innstilt den som tar kontakt, folk er bare forskjellig skrudd sammen :)

Så om jeg var i trådstarters situasjon, hadde jeg ventet en ukes tid og så forsøkt en telefon. Da bør det ikke oppfattes som mas iallefall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...