Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjølematte og burvifte


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Burvifter har vel egentlig marginal effekt, litt sirkulasjon blir det i lufta men ikke så mye mer enn det. Så lenge man har det i bakhodet og ikke har forventninger om at vifta skal utrette mirakler på varme dager kan det være et greit tilleggsverktøy. Jeg har den vifta du linker til, vi er vel på fjerde sesongen nå så det har holdt lenge og fungere helt greit. Når det gjelder kjølematte har vi to ulike typer; en som skal legges i vann og en med gele inni som ikke trenger noe slags avkjøling på forhånd. Min hund hater den som skal vætes, så den bruker vi ikke. Gelematta liker hun godt og legger seg gjerne på den når det er varmt. Ellers har vi også kjølevesten fra Hurtta som brukes på veldig varme dager.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Burvifter har vel egentlig marginal effekt, litt sirkulasjon blir det i lufta men ikke så mye mer enn det. Så lenge man har det i bakhodet og ikke har forventninger om at vifta skal utrette mirakler på varme dager kan det være et greit tilleggsverktøy. Jeg har den vifta du linker til, vi er vel på fjerde sesongen nå så det har holdt lenge og fungere helt greit. Når det gjelder kjølematte har vi to ulike typer; en som skal legges i vann og en med gele inni som ikke trenger noe slags avkjøling på forhånd. Min hund hater den som skal vætes, så den bruker vi ikke. Gelematta liker hun godt og legger seg gjerne på den når det er varmt. Ellers har vi også kjølevesten fra Hurtta som brukes på veldig varme dager.

Takk for tips!

Viften er kun tenkt som en hjelp. Hunden blir uansett ikke etterlatt alene i bilen utenom på båten til DK.. og der kan det bli tett og varmt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kjølelementer som jeg legger som underlag i deler av buret. Ingen av mine liker å ligge på kjølematter uansett hvordan type det er. Har burvifter og oppladbare vifter som jeg kjøpte på ebay for et par år siden. De gir god sirkulasjon. De er plassert på hver sin side av burene, slik at de ikke blåser rett på buret, men rundt i bagasjerommet. 
Glemte helt bagasjekrok. Den er også suveren. 

Og som simira nevner: silvershade. 
 

Endret av Justisia
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår beste investering til bilferie (der hundene også tidvis ble etterlatt i bil, men da på sikkert skyggefulle steder osv.) var bagasjeromskrok. Nå i sommer skal vi også ha med silvershade.

Vifte rett på buret tenker jeg ofte faktisk kan bli ubehagelig for hunden, men det er nok litt individuelt. Og jeg ville ihvertfall hatt en som går på usb-strøm fra uttak i bilen, de batteriene er bare styr når man glemmer å skru av vifta, går tom osv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bagasjeromskrok og silvershade er rgentlig must have.  Selv bruker jeg en del kjøleelementer istedet for madrass og synes det funker bra,  men da må man selvsagt ha tilgang på fryser. Men kaldt vann funker nok også en god stund. Går an å bruke varmeflasker for at de skal holde lengst mulig. Også er de ganske myke og ligge på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den burviften der. Det er god kvalitet, den har hengt med noen år nå, og falt i gulvet noen ganger. Den blåser ganske mye faktisk. Jeg synes den er grei og får luften til å bevege seg i buret. Den hjelper ikke på varmen direkte da. Har også hatt sånn kjølematte som man dynker i vann, men Midas likte den ikke. Tenker at disse tingene kan hjelpe litt, men at det ikke utgjør en forskjell i den grad at man kan legge hunden i bilen om det er varmt. Jeg ville kjøpt sånn sølvtrekk som reflekterer varme og vifte, da kan det kanskje hjelpe litt på temperaturen. 

 

Red: Bagasjeromkrok har jeg og, den er veldig fin for da kommer det frisk luft inn. Jeg er så hysterisk for at det skal bli for varmt i bilen så jeg må være sikker på at det er skygge i tillegg til de andre tiltakene. Det som imidlertid kan være greit å være obs på når det gjelder de krokene er at vår mekanisme i bagasjelokket har blitt noe slarkete etter jeg begynte å bruke krok. Så det har hendt en håndfull ganger at jeg ikke får opp bagasjerommet fordi låsen henger seg. Det er jo fullstendig krise såklart. De gangene det har skjedd har jeg har fått ut Midas fra baksetene da, men hvis du har et bur som ikke kan flyttes i bagasjerommet så blir det vanskelig. Vet ikke om dette bare er sånn på vår bil eller om det er et vanlig problem. 

Endret av Midas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Midas skrev:

Det som imidlertid kan være greit å være obs på når det gjelder de krokene er at vår mekanisme i bagasjelokket har blitt noe slarkete etter jeg begynte å bruke krok. Så det har hendt en håndfull ganger at jeg ikke får opp bagasjerommet fordi låsen henger seg. Det er jo fullstendig krise såklart. De gangene det har skjedd har jeg har fått ut Midas fra baksetene da, men hvis du har et bur som ikke kan flyttes i bagasjerommet så blir det vanskelig. Vet ikke om dette bare er sånn på vår bil eller om det er et vanlig problem. 

Wæææh! Seriøst? Er det flere som har opplevd det? Jeg kjøpte nettopp en slik krok til min bil. Der har jeg liten sjanse til å få ut hundene uten bakluka :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sprettballen skrev:

Wæææh! Seriøst? Er det flere som har opplevd det? Jeg kjøpte nettopp en slik krok til min bil. Der har jeg liten sjanse til å få ut hundene uten bakluka :o 

Jeg opplevde dette med den forrige bilen min. Har dere litt eldre biler? @Midas

Jeg kom frem til at problemet var at jeg låste når kroken var nede, så låste jeg opp, MEN når jeg skulle åpne bagasjen bare dro jeg den opp ved bruk av kanten, jeg brukte ikke håndtaket. Bruk håndtaket som normalt hver gang du åpner og dette vil ikke skje. 

På bilen jeg har nå kan jeg lukke bagasjen når bilen er låst, det gikk ikke med den forrige bilen. Tydelig at denne har en annen mekanisme. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Wæææh! Seriøst? Er det flere som har opplevd det? Jeg kjøpte nettopp en slik krok til min bil. Der har jeg liten sjanse til å få ut hundene uten bakluka :o 

 

1 time siden, mushi skrev:

Jeg opplevde dette med den forrige bilen min. Har dere litt eldre biler? @Midas

Jeg kom frem til at problemet var at jeg låste når kroken var nede, så låste jeg opp, MEN når jeg skulle åpne bagasjen bare dro jeg den opp ved bruk av kanten, jeg brukte ikke håndtaket. Bruk håndtaket som normalt hver gang du åpner og dette vil ikke skje. 

På bilen jeg har nå kan jeg lukke bagasjen når bilen er låst, det gikk ikke med den forrige bilen. Tydelig at denne har en annen mekanisme. :) 

Ja, den bilen dette har skjedd med er 2009 modell Skoda. Det virker som det bare skjer hvis jeg låser bilen når kroken er i, men det må man jo. Tror det var sånn at jeg tilslutt fant ut at jeg kunne åpne den ved å klemme inn en tapp i selve låsen og ikke bruke håndtaket. Det er greit å være oppmerksom på det for man får litt hetta når døren ikke kan åpnes plutselig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midas skrev:

 

Ja, den bilen dette har skjedd med er 2009 modell Skoda. Det virker som det bare skjer hvis jeg låser bilen når kroken er i, men det må man jo. Tror det var sånn at jeg tilslutt fant ut at jeg kunne åpne den ved å klemme inn en tapp i selve låsen og ikke bruke håndtaket. Det er greit å være oppmerksom på det for man får litt hetta når døren ikke kan åpnes plutselig ?

Jeg fikk alltid opp døra, men jeg fikk den ikke igjen. ? Men ikke noe problem på bilen jeg har nå, 2010 v70. 

 

Hvor stor silvershade trenger jeg til bilen min? Ser Nkk har tilbud. 

Endret av mushi
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kjølematte, kjølebandana, vannskål til bur, vifte og vannflaske jeg kan ha  vesken bestilt :)  Har noen Silver shade greier bestilt på ebay som funker bra, men opphold alene i bil i den varmen vi skal til blir uansett uaktuelt. Blir kun på båten vi ikke får sjekket sånn uten videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sprettballen said:

Wæææh! Seriøst? Er det flere som har opplevd det? Jeg kjøpte nettopp en slik krok til min bil. Der har jeg liten sjanse til å få ut hundene uten bakluka :o 

Har ikke du touran? Har brukt luftekrok på min touran i 7 år uten problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste til sør tyskland midt på sommeren. Silvershade var og er redningen. Åpner alle vinduene endel (på touran så de kan ikke tvinges videre opp, går ei heller ann å åpne døra med håndtak eller trykke på knappene, så den bilen er immari sikker slik). og noenganger brukte krok. Som regel bare silvershade og åpne vinduer. Parkerte overalt i solsteka, fungerte knall :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mushi skrev:

Jeg fikk alltid opp døra, men jeg fikk den ikke igjen. ? Men ikke noe problem på bilen jeg har nå, 2010 v70. 

 

Hvor stor silvershade trenger jeg til bilen min? Ser Nkk har tilbud. 

Det er nesten bedre det da ? Det har vært noe galt med vår lås og så vi har vært på verksted med den, så det kan tenkes at dette er et problem som bare eksisterer i vår familie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ingidano skrev:

Har ikke du touran? Har brukt luftekrok på min touran i 7 år uten problem. 

Jeg har touran ja. Så godt å høre! Jeg fortsetter nok å bruke den, for det er der de får best luft i buret, de to som står inntil luka. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...