Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser som har gått av moten


Woola
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hurra! Nå får jeg muligheten til å smekke sammen noen trender. Bichon frisé og bichon havanais: https://i.imgur.com/BYqK8L7.png Engelsk setter, Irsk setter og Breton: https://

Det har rett og slett blitt mange flere raser å velge i mellom. På 80 og 90 tallet var det Schäfer, rottis, riesen, retriever og dobermann som gjaldt om man skulle drive med hundesport i Norge. Men hu

Golden er med i retriever-figuren lenger nede. Her har du Jack Russell terrier: https://i.imgur.com/Qxq0e92.png Jeg fant ikke amerikansk bulldog i rase-dataene. Kan de ha et alternative nav

15 hours ago, Ederi said:

Ånden var over meg:


https://i.imgur.com/GTAOfhf.png

GTAOfhf.png

13755114212371.jpg

Veldig morsomt å se. På akita begynte vel arbeidet med å skille rasene rundt 1990, og rasen ble delt i Norge i 2000 - passer jo bra med minskingen i antall akita og økingen i antall am. akita.



 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Yodel said:

Hvordan får du de grafene? Skulle gjerne hatt en slik grafe på basenjien. Noen opp og ned-turer der, men for det meste stabilt.

Man kan hente all statistikk på nkk.no, deretter må du bare fore inn dataene i egnet program, f.eks det mest kjente Excel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19. mai 2018 at 10:51 PM, Ederi skrev:

Værsegod, whippet!:

https://i.imgur.com/A7vzqS6.png

A7vzqS6.png

Noen teorier på hvorfor denne rasen har hatt kraftig vekst siden 2000? I denne trenden ser det ut som det skjedde noe i 2000

Først: Ederi, takk for interessant tråd! :) 

 

Denne er jo bare tragisk..Det er uten unntak en ulykke for en rase å bli populær og whippeten er såvisst ikke noe unntak her! Nå later det jo til at omtrent enhver som har en tispe, bare MÅ avle på den, at bikkja ikke ser ut i måneskinn eller det som faktisk er MYE verre; den ikke har det utmerkede vesenet en whippet kan ha, er ikke så nøye..Nei, her skal det avles, for å være oppdretter og ha kennelnavn, later til å være schvære greier for ikke helt få..

Det er vel flere årsaker til den høyst uheldige veksten men at et par oppdrettere som hadde beslektede men mindre salgbare raser hev seg på whippet med rimelig stor produksjon for endel år siden, hjalp nok ikke akkurat på.. Rasen figurerer også dessverre ikke sjeldent høyt i showringen og for de som bruker bikkjer til å fore egen lav selvfølelse, så er selvfølgelig en rase med vinnerpotensiale fristende. 

Sist men ikke minst; alt for mange innser ikke at å skryte av/anbefale egen rase ikke er uten bivirkninger.. En stund ble gudhjelpe meg whippet anbefalt til alle som skulle ha hund, enten du het Viggo Vintersport eller skrøpelige Olga på 90.. For rasen var jo så lettvint og passet for alle..:blink:

Resultatet ser vi nå, Finn.no flommer over av whippetannonser, både hvalpekull ( en har sogar hele TO samtidig.. gad vite hva som skjer når ca 15 hvalper vokser opp , tipper oppdretter blir ekstra nøye med å sile hvalpekjøperne da..:sleep:) ventede kull og ikke minst whippets til omplasseringer.. Tror faktisk det ligger hele tre whippets til omplassering bare på finn alene , akkurat nå. 

Får virkelig håpe at rasen får en knekk og at registreringstallene går tilbake til 'før' status.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/20/2018 at 5:28 PM, Snøfrost said:

Siberian Husky har hatt en sterk nedgang etter 1985 tror jeg det var, for så og ta seg opp igjen de seinere årene. Fallet var da blandingshundene kom med i trekkhundsporten (dvs var ikke krav om å være reinraset registrert hund lenger) og klatringen oppover er delvis fordi man nå må registrere alle valpene i et kull (veldig mange som ikke gjorde det før de måtte) og delvis fordi den har blitt mer populær både som kjørehund og fritidshund. Så er det selvsagt også noen mindre egnede "ulveromatikere" som har rasen, men tror ikke de har hatt den helt store innvirkningen på rasen i Norge (enn så lenge). 
Edit: og "Ulveromatikerne" har alltid vært der, til en viss grad.

og fordi det er enda flere som er "ulveromantikere" etter Game of Thrones (2011) etc (det ser de mye av i utlandet, og det er jo en del hunder med navn Arya, Ghost, Sansa osv i Norge også.. ).  I tillegg tror jeg filmer som "Snow dogs" (2002) og Eight Below (2006)  kanske hadde noen innvirkning, selv om ikke helt kanskje? I tillegg tror jeg det er flere som ønsker å starte med hundekjøring etter all oppmerksomhet sporten har fått i media (dekning av løp, Lars Monsen osv). 

mange kjøper seg nå SH fordi det er en pen hund... og det er flere som stiller ut enn før, med linjer vi nesten ikke hadde i landet tidligere. 

 

Ederi, kan du lage graf for SH? 

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Meg said:

og fordi det er enda flere som er "ulveromantikere" etter Game of Thrones etc.  Og mange kjøper seg nå SH fordi det er en pen hund... 

 

Ederi, kan du lage graf for SH? 

Det er en tidligere i tråden. :)  Samme innlegg som det shibabildet.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

Denne er jo bare tragisk..

*snip*

Får virkelig håpe at rasen får en knekk og at registreringstallene går tilbake til 'før' status.

Sett i forhold til andre populære rasers vekst er det ikke så fryktelig ille. Det er derfor slik statistikk bør skaleres likt. Mange andre raser har hatt en langt høyere vekst enn whippet, så det er litt snodig å kun trekke frem denne som tragisk. For å nevne noen; JRT, sibirsk husky, chi, staff +++ 

Er ikke enig i at registreringstallene trenger å gå tilbake til slik de var før. Whippet er en enkel og grei rase som passer til mange, og økningen som har skjedd er en naturlig følge av dette ettersom rasen ble mer kjent. Det er ikke lenger sånn at alle som skal ha familiehund kjøper golden eller labrador retriever, noe som også gjenspeiles i vekstnedgangen rasene har hatt. 

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at veksten bør flates ut og at ukritisk avl bør stoppes. Jeg tror nok også det kommer til å komme en dip før eller senere, tilsvarende den f.eks dvergpincher og flere andre raser hadde etter sin vekstperiode, før den tilslutt stabiliserer seg på et passende nivå.

GPigcya.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Sett i forhold til andre populære rasers vekst er det ikke så fryktelig ille. Det er derfor slik statistikk bør skaleres likt. Mange andre raser har hatt en langt høyere vekst enn whippet, så det er litt snodig å kun trekke frem denne som tragisk. For å nevne noen; JRT, sibirsk husky, chi, staff +++ 

Er ikke enig i at registreringstallene trenger å gå tilbake til slik de var før. Whippet er en enkel og grei rase som passer til mange, og økningen som har skjedd er en naturlig følge av dette ettersom rasen ble mer kjent. Det er ikke lenger sånn at alle som skal ha familiehund kjøper golden eller labrador retriever, noe som også gjenspeiles i vekstnedgangen rasene har hatt. 

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at veksten bør flates ut og at ukritisk avl bør stoppes. Jeg tror nok også det kommer til å komme en dip før eller senere, tilsvarende den f.eks dvergpincher og flere andre raser hadde etter sin vekstperiode, før den tilslutt stabiliserer seg på et passende nivå.

GPigcya.png

Jeg er både enig og uenig, fordi det ene drar det andre med seg. Popularitet drar uvettig avl med seg, så å si alltid.

Selvsagt er det flott at det er Whippet som har eksplodert i popularitet og ikke Dogoen, og det gjør meg ingenting at uvettige eiere skaffer seg labbiser, chier og Cavalierer- alternativet kunne vært så mye verre. 

Men det er klart at det gjør noe med rasen når enhver tispeeier kan skaffe seg valper som han vet blir solgt, uansett om de har papirer, er helsesjekka og uansett pris.

EDIT: Men jeg tror uansett ikke Whippeten blir den nye Golden eller cavalieren, til det har den ikke utseendet med seg. Det er fortsatt mange som ikke synes mynder er pene, heldigvis.

Endret av Woola
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.5.2018 at 11:48 PM, Wachita said:

Kunne du tatt alle belgerne også? :D

https://i.imgur.com/IFo8sdd.png

IFo8sdd.png

On 21.5.2018 at 1:07 AM, Kristiin said:

Det var litt gøyalt å se! Kjenner en god del seine 2008/tidlige 2009 hunder, og har selv en. Tydeligvis populært å kjøpe seg valp da, lurer på hvorfor :P

Vært moro å sett pyreneisk gjeterhund VS pyreneisk gjeterhund med korthåret hode :)

 

https://i.imgur.com/r4GR6LJ.png

r4GR6LJ.png

Hvis tallene ser rare ut, så er det fordi det var noen år hvor den ene rasen hadde ingen valper, mens den andre hadde valper. 

For en sjelden rase i Norge!

On 21.5.2018 at 10:55 AM, Smooth said:

Jeg lurer på hvordan Rottweileren gjør det om dagen. Virker nå populære nok. 

https://i.imgur.com/1ns7AaH.png

1ns7AaH.png

Går visst ned de óg

On 21.5.2018 at 3:25 PM, Yodel said:

Hvordan får du de grafene? Skulle gjerne hatt en slik grafe på basenjien. Noen opp og ned-turer der, men for det meste stabilt.

On 21.5.2018 at 3:28 PM, Kangerlussuaq said:

Man kan hente all statistikk på nkk.no, deretter må du bare fore inn dataene i egnet program, f.eks det mest kjente Excel :)

Jeg bruker statistikkprogrammet R til å lage grafer :) R <3 

On 21.5.2018 at 8:10 PM, Ozzy said:

Dogo Canario hadde vært interessant, de har jo eksplodert siste åra synes jeg.. 

https://i.imgur.com/TQ5SifZ.png

TQ5SifZ.png
Det er ikke så lenge siden de først kom til Norge, ser det ut som?
 

On 21.5.2018 at 8:43 PM, Marie said:

Welsh springer så jeg sjelden da vi skulle kjøpe for rundt 10 år siden, men nå ser jeg de hele tiden.

https://i.imgur.com/Nfz8UYY.png

Nfz8UYY.png


Sammenlignet den med Engelsk springer spaniel også. 

7 hours ago, tmp said:

Hei, orker du å lage en graf for pudler (alle størrelser)? :)

https://i.imgur.com/IHnLpOs.png

IHnLpOs.png

6 hours ago, Elisabeth00 said:

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at veksten bør flates ut og at ukritisk avl bør stoppes. Jeg tror nok også det kommer til å komme en dip før eller senere, tilsvarende den f.eks dvergpincher og flere andre raser hadde etter sin vekstperiode, før den tilslutt stabiliserer seg på et passende nivå.

2 hours ago, Woola said:

Jeg er både enig og uenig, fordi det ene drar det andre med seg. Popularitet drar uvettig avl med seg, så å si alltid.

Selvsagt er det flott at det er Whippet som har eksplodert i popularitet og ikke Dogoen, og det gjør meg ingenting at uvettige eiere skaffer seg labbiser, chier og Cavalierer- alternativet kunne vært så mye verre. 

Men det er klart at det gjør noe med rasen når enhver tispeeier kan skaffe seg valper som han vet blir solgt, uansett om de har papirer, er helsesjekka og uansett pris.

EDIT: Men jeg tror uansett ikke Whippeten blir den nye Golden eller cavalieren, til det har den ikke utseendet med seg. Det er fortsatt mange som ikke synes mynder er pene, heldigvis.

Jeg lurer på om noe av årsaken til at raser skyter til værs, daler ned etterpå og stabiliserer seg er nettopp fordi de har blitt så populære, og hatt en del avl uten vett, og når alle nye helseproblemer som dukker opp blir kjente, så faller det nedover.

Jeg lurer på om f.eks Golden begynte å dale nedover i populæritet en stund etter at det ble så "inn" med en hvit golden retriever, pga. helseplager som kom med fargefokuset i avl.

Det kan også være fordi raser, som med moteklær, faser ut og blir "so last year" og at nå er det "siste skrik" som gjelder...
 

5 hours ago, Kangerlussuaq said:

Mops og Fransk Bulldog ville og vært interessant å sammenlikne.

https://i.imgur.com/CvYEwlO.png

CvYEwlO.png

Endret av Ederi
Kortet litt ned på quota poster for å spare litt plass i denne lange posten
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mushi skrev:

Malle er stabil, schæfer har sunket, rottis har sunket. Hva kjøper folk i stedet for? Bc? 

Det samme med golden og lab - kanskje de har gått over til bc og doodle? 

Jeg tror BC har tatt over for mye av det de andre rasene tradisjonelt ble brukt til ja. Det er BC for alle penga i både LP og AG hvert fall, evt. sheltie i de mindre klassene. Kanskje hakket mer variert i bruks? I IPO er nok de mer "vanlige" brukshundene fortsatt gjeldende. Det er vel i hovedsak schäfer og malle, en del rottiser og en og annen dobermann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...