Gå til innhold
Hundesonen.no

Temperatur drektig tispe


Emilie83
 Share

Recommended Posts

Har en tispe som er 59 dager i dag. Hu har hatt si søndag hatt 37,5 i temp. Men i morges va an på 37,2 å så har an gått opp å ner t 38,2 å nå nere på 37,6. 

Hu ligge å sove for d mesta men e ganske urolige for snur på seg heile veien.

å d komme veldig mye hvitt utflod ut. Fyst va d akuratt som lim men nå e d rennende. Hu har ikkje hatt någe god matlyst di siste dagene men har fått lurt i na litt. :) 

kan dette vær tegn på at fødselen nerme seg? Bler ikkje så klok av Google ;p 

dette e ein stor hund om d har någe å sei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det varierer mellom 37-38-tallet så ville jeg tenkt at det er noe på gang, men ikke nødvendigvis noen fødsel riktig ennå (men det nærmer seg!). Når man ser 36-tallet på temperaturmåleren så regner jeg med valper innen det neste døgnet. Mine (beardiser) får ofte (faktisk alle) temp helt ned på 36,0/36,1 på det laveste - men det er jo helt tilfeldig om man rekker å temp'e akkurat da. Når de er der nede i temperatur så skal fødselen være i gang når de er oppe på normal temp sies det. Jeg har opplevd født valp en time etterpå, så det gjelder å være litt oppmerksom da, ja.

Lykke til!
Susanne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SusanneL skrev:

Så lenge det varierer mellom 37-38-tallet så ville jeg tenkt at det er noe på gang, men ikke nødvendigvis noen fødsel riktig ennå (men det nærmer seg!). Når man ser 36-tallet på temperaturmåleren så regner jeg med valper innen det neste døgnet. Mine (beardiser) får ofte (faktisk alle) temp helt ned på 36,0/36,1 på det laveste - men det er jo helt tilfeldig om man rekker å temp'e akkurat da. Når de er der nede i temperatur så skal fødselen være i gang når de er oppe på normal temp sies det. Jeg har opplevd født valp en time etterpå, så det gjelder å være litt oppmerksom da, ja.

Lykke til!
Susanne 

Ah. 

Ja men då sjer d nok någe snart :) tusen takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og - ang. utfloden - lukt på den, hvis den er luktfri så er det ikke noe problem og helt normalt. Hvis den skifter farge og eller lukter betent - kom deg til veterinæren så fort som mulig.

Fred og ro, kos og trygge omgivelser for den vordende mor og la henne gjerne få noen gamle tepper, eller lignende når gravelysten setter i gang. Dette stimulerer veene, men kan gå haaardt utover evt. hundeseng dersom hun setter i gang der..

Mat er ikke så viktig siste døgnet, men alltid tilgang til friskt godt vann - tilby henne gjerne det hvis hun har problemer med å reise seg opp eller virker distrahert.

:-)
Susannne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lukta på den å lukta ikkje någe. :) 

tempen e oppe på 37,9 nå så e vel bare å venta ;p masse tepper e i kassen nars, men hu har fonne roen i armen min å sove mens hu puste som en hvalross :P 

Høres ut på magen nars så hu e sulten for an lage di sykeste lydene, men prøvd me den vanlige maten nars å vom å skive me leverpostei men ikkje någe vil hu ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig at de slutter å spise siste døgnet og i tillegg til at valpene blir veldig rolige i samme tidspunkt. Det er akkurat sånn at man rekker å bli nervøs for at hun absolutt ikke vil ha mat og valpene virker å ha dødd.. Men neida - det er helt normalt og det kommer ut et knippe småttinger likevel. :-)

Under fødselen spiser aldri mine noe som helst - det eneste jeg har greid å friste dem med sånn rett etterpå er grillet kylling. (Sikker på at det hadde sikkert også funket med vafler, pannekaker, boller og sånn også - men man behøver jo ikke overdrive heller..)

Første døgnet (ca) serverer jeg henne nytt vann mens hun ligger og valpene dier. Men lar selvsagt ikke skålen stå inne i valpekassen (drukningsfare for de små).

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. 

Ja for d e ikkje mye aktivitet i magen. Å an e ikkje så hard så an va tidligere i dag. Nei vettdu dette e spennende ❤️ :) 

ska senda jentungen ner å handla någe kylling så eg har i hus. ? 

Tusen tusen takk for gode råd å tips! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du kanskje fått valper, eller er midt i valpefødselen allerede. Men en ting som er kjempelurt å tenke på når fødselen er i gang er å ha MASSE håndklær tilgjengelig - gjerne ganske små. Det er så kjekt å bruke for å få tak i slimposen (som valper kan fødes i og bør åpnes kjappest mulig rundt hodet hvis tispen ikke gjør det selv med en gang). Jeg bruker de også til å tørke av valpene ved behov, samt for å gripe tak i og fjerne morkaker (lar tispen få et par stykker, men fjerner de jeg kan) - de er sååå slimete og vanskelige å gripe tak i. 

Også har jeg en peang og en saks tilstede - og det er det jeg trenger for å ta imot et kull valper. Siste kullet brukte jeg også en sånn øreballong-ting for å suge ut væske fra valpenesen på et par, men på alle foregående kull har jeg aldri brukt det.. Også har jeg hørt at noen sørger for å ha en flaske sprit i nærheten for å ta litt på fingeren og dryppe på tungen til nyfødte valper hvis de ikke "kommer igang" skikkelig, men jeg tror at en god massasje og kanskje ett lite klyp i nakkeskinnet deres så de pivver til hjelper minst like bra.

Sitter for øvrig selv og venter på barselstelefon fra en venninne - som jeg skal reise til for å ta imot beardisbebiser. Tispen der driver også å varierer temp'en fra 37 til 38, men vi venter egentlig ikke små før i midten av uken (termin neste lørdag). 

Lykke til med fødsel og gled deg til koselig valpetid! 

:-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingen fødsel ennå. Hu hadde 38,6 når me sto opp 6 å 10 va an på 37,6. Så nå e me i Hagen å slappe av :) 

håndklær har eg et lass av. Men saks å d andra har eg ikkje. Må gå å handla :P trodde hunden åpna posene selv? 

Nå e eg nervøs :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida - INGENTING å være nervøs for, det meste ordner seg helt selv! De fleste tisper fikser slikt selv, men det hender at tispene ikke alltid er så oppmerksom på hva som har skjedd og begynner å slikke på andre valper enn den som nettopp kom ut, eller på seg selv.. Da åpner jeg posen til valpen og ser at den rører på seg - og da setter stort sett tispen igang med å slafse i seg slimposen, morkaken og sånn. Men jeg fjerner noen morkaker (hvis jeg får tatt den vekk uten at hun merker det - jeg stresser henne ikke med å lage en "kamp" om den, liksom) Dette fordi at jeg tar oftest imot beardisvalper og mødrene har laaang pels. For mange morkaker gir ofte diarrè og det er aldri kjekt på langhårede hunder fordi det gjør at enhver lufting av moren de neste par dagene resulterer i at man må vaske henne bak (og det stresser dem jo at de ikke får speede tilbake til valpene umiddelbart etter luftingen) + våt rumpepels på moren som gjør valpene våte og kalde.

Peangen har jeg brukt på navlestrengen - hvis tispen er superivrig på å gnage den av så lar jeg henne gjøre det mens peangen sitter på navlestrengen sånn ca et par/tre cm fra valpemagen. Da stopper hennes "av-navling" der. Eller HVIS hun har navlet valpen for kort så det blør vil peangen kunne klemme til sånn at det slutter, eller gir meg et bedre tak i stumpen som sitter igjen hvis man vil knyte på en tråd for å stoppe blødningen. Så den brukes ikke så ofte, men er supereffektiv NÅR man trenger den.

Jeg veier også valpene så raskt jeg kan og noterer ned fødselsvekt. Så veies de daglig til de er kanskje 2-3 uker gamle for å se at alle spiser og vokser normalt. Litt vanskeligere for deg, kanskje - da jeg regner med at rottisvalper er bortimot like når de kommer ut og man neppe får merket dem så de kan skilles fra hverandre sånn med det første. For oss er det klart enklere - dels kan de jo komme ut i forskjellige farger, og ingen valper har helt like hvite avtegn, så de er enkle å se forskjell på fra dag èn. 

S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noen nevner "styrkedrikk" til tispa under fødselen... Jeg lære for leeenge siden fra en erfaren Boxer oppdretter å lage enten avsilet havresuppe eller enda bedre hønsekraft av "ihjelkokt høne" iblandet kalk og druesukker. Dette for å sikre at tispen får i seg nok væske bl.a
I fjor da vi var hos dyrlegen for å få hjelp til å få ut de to siste valpene i ett kull på 12- så var det første de gjorde å sette drypp på tispa, med kalk i, fordi de ofte er dehydrert- Det var IKKE vår tispe, selv etter en lang fødsel og masse valper- takket være at vi hadde gitt henne kraft underveis. Fikk masse skryt for det :D
Kjøttet fra høna blander jeg med andre godsaker og gir tispa på senga etter fødselen (Y)

Lykke ti med fødselen- Åpningstiden tar ofte laaaaaaang tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, AussieAllTheWay - væske er viktigst av alt. Mine pleier dog å være ganske flinke til å drikke, så lenge de får det servert der de ligger og at det er kaldt og "nytt" vann.

Det dere havregrøt/suppe-greiene har jeg også hørt om, men jeg forsøker jo å unngå kornprodukter i maten deres forøvrig, så hvorfor skulle man gi dem slikt når det er helt andre ting de trenger: Væske og gjerne druesukker (energi). Kalk? Tja, de lærde strides, men hvis man fôrer tispen på valpefôr en stund før fødselen og så lenge valpene dier, så tror jeg det dekkes opp av dèt. (Men det skader jo ikke å gi det, vil jeg tro)

Men kokt høne - ja! Det hadde jeg glemt, men det er nok fordi jeg aldri har gjort det når mine tisper har hatt valper, men vi prøvde det ut i fjor når min venninnes tispe ventet. Det funket kjempefint og ikke minst så stimulerte det henne til å drikke! Men pass så at det ikke er tilsatt saltvann i hønsekjøttet (er jo ofte det i kjøpte høne/kyllingstykker). Se her: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Vb5v4/Lanserer-kylling-med-saltvann

:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SusanneL said:

Enig, AussieAllTheWay - væske er viktigst av alt. Mine pleier dog å være ganske flinke til å drikke, så lenge de får det servert der de ligger og at det er kaldt og "nytt" vann.

Det dere havregrøt/suppe-greiene har jeg også hørt om, men jeg forsøker jo å unngå kornprodukter i maten deres forøvrig, så hvorfor skulle man gi dem slikt når det er helt andre ting de trenger: Væske og gjerne druesukker (energi). Kalk? Tja, de lærde strides, men hvis man fôrer tispen på valpefôr en stund før fødselen og så lenge valpene dier, så tror jeg det dekkes opp av dèt. (Men det skader jo ikke å gi det, vil jeg tro)

Men kokt høne - ja! Det hadde jeg glemt, men det er nok fordi jeg aldri har gjort det når mine tisper har hatt valper, men vi prøvde det ut i fjor når min venninnes tispe ventet. Det funket kjempefint og ikke minst så stimulerte det henne til å drikke! Men pass så at det ikke er tilsatt saltvann i hønsekjøttet (er jo ofte det i kjøpte høne/kyllingstykker). Se her: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Vb5v4/Lanserer-kylling-med-saltvann

:-)

 

Havresuppa er nok fra den tiden da de fleste foret med korn med god samvittighet ;) Lenge siden jeg gikk vekk fra det selv. (vært oppdretter siden 1999- 13 kull tilsammen)
Har dog vært borti- hos ei venninne at tispa gikk i sjokk (litt usikker på hva som egentlig skjedde- men hun ble skitdårlig FORT) under fødselen/rett etterpå og da fikk hun kalksprøyte av dyrlegen. Så jeg fortsetter nå med druesukker og kalk jeg (Y) Men de fleste klarer seg sikkert helt fint uten altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har våre å handla inn høne :) å saks å alt så blei sagt :P 

å sitte egentli veldig klar men d e ikkje hu ;) mye kjekkere å sove enn å få ut bebiser :P 

prøvde å få na me på en luftetur i gaten men hu streike å sko heller sitta på fanget :P 

tempen e nå nere på 37,6 så e vel ei stund igjen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/19/2018 at 11:23 AM, SusanneL said:

Sitter for øvrig selv og venter på barselstelefon fra en venninne - som jeg skal reise til for å ta imot beardisbebiser. Tispen der driver også å varierer temp'en fra 37 til 38, men vi venter egentlig ikke små før i midten av uken (termin neste lørdag). 

Og DER fikk jeg telefonen fra min venninne - temp nede på 36,8 nå (litt over 37 i dag tidlig), så da pakker jeg snippesken og reiser nedover for å leke jordmor... Dag 57, så det er jo litt tidlig, men hva skal man gjøre, liksom. Rundt dag 59-60 er jo helt normalt for beardisene, så jeg er ikke spes. urolig, og røntgen for noen dager siden viser (dessverre) bare tre men kjempestore valper.

Ja, Aussie - såkalt "kalksjokk" er kjempeskummelt, men jeg synes man hører sjeldnere om det nå for tiden - troligvis p.g.a. bedre hundemat sånn generelt. Men det er hovedgrunnen til at jeg fôret mine drektige tisper på valpefôr fra kanskje en ukes tid før valping, og hele tiden mens de ammer.

Men tiden på året er jo riktig for små dyrebarn å komme til verden - vi får krysse fingrene for at det går bra med alle sammen!

:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så spennende :) 

vi sitter fremdeles å venter :/ hatt

besøk av en vennine av min mor som har drevet med oppdrett i mange år, å d ble nok ingen fødsel i dag men snart :P 

Hun har fremdeles masse slim å i morges var tempen på 38,4 å 1 time etterpå 37,4. Så noe holder på :) masse lykke til som jordmor ❤️?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er vi "ferdige" - ble bare tre valper (var ventet - hun er røntget forrige uke) men alle kom vel ut, lever og spiser godt (so far so good). De to første ble av-navlet litt for kort av moren, så det ble et lite blodbad - men ikke noe litt hyssing kunne løse.

Det ble to svære tisper (en sort og en blå) og til slutt kom en middelsstor sort gutt - det hele tok nesten 5 timer, så det var jo ikke akkurat lynkjapt. Nå kommer det et par døgn med uro for om alt står bra til med dem, men som regel går det jo greit.

Hun var nede på 36,1 grader bare en time før første valp kom, så den "oppturen" må ha gått fort (rakk aldri å ta tempen)...

:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 64 i dag, så man synes jo det burde begynne å skje noe snart, da. Men dette er variabelt fra rase til rase - men på f.eks.  bearded collie er det langt mer vanlig å få valper på dag 59 enn 63... (Tispen jeg tok imot valper på nå fødte på dag 58)

Har du snakket med andre i rasemiljøet, eller om du kanskje vet fra før, om de normalt sett går tiden ut, og kanskje over? (Seriøse bøker sier 63 dager pluss/minus en uke, så det er jo ikke noe dramatikk for din del ennå!)

Men så lenge tempen ikke faller ned (ofte ned til 36-tallet) - altså et skikkelig fall i forhold til variasjonene de holder på med i mange, mange dager før fødsel - så får man bare anta og tro at alt er nomalt og greit.
Vær obs på økende vilje til å grave/re opp senger og tepper, om hun skjelver (fryser?), om hun ser ut til å ha smerter (for-veer), peser mye og begynner å bli mer og mer rastløs - da er det i alle fall noe på gang innen kort tid. De fleste er heller ikke interesserte i mat siste døgnet.

Plutselig plopper det nok ut en gjeng, skal du se!

:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, SusanneL skrev:

Dag 64 i dag, så man synes jo det burde begynne å skje noe snart, da. Men dette er variabelt fra rase til rase - men på f.eks.  bearded collie er det langt mer vanlig å få valper på dag 59 enn 63... (Tispen jeg tok imot valper på nå fødte på dag 58)

Har du snakket med andre i rasemiljøet, eller om du kanskje vet fra før, om de normalt sett går tiden ut, og kanskje over? (Seriøse bøker sier 63 dager pluss/minus en uke, så det er jo ikke noe dramatikk for din del ennå!)

Men så lenge tempen ikke faller ned (ofte ned til 36-tallet) - altså et skikkelig fall i forhold til variasjonene de holder på med i mange, mange dager før fødsel - så får man bare anta og tro at alt er nomalt og greit.
Vær obs på økende vilje til å grave/re opp senger og tepper, om hun skjelver (fryser?), om hun ser ut til å ha smerter (for-veer), peser mye og begynner å bli mer og mer rastløs - da er det i alle fall noe på gang innen kort tid. De fleste er heller ikke interesserte i mat siste døgnet.

Plutselig plopper det nok ut en gjeng, skal du se!

:-)

 

I dag har hun gravd i hele Hagen, sofaen å valpekassen. Peser å virker helt vekke. Nå er pusten ganske rask å bak ser hun det ut som hun har en tissefant. Såååå må vel komme noe snart ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...