Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjerne hår i ørene


Mari
 Share

Recommended Posts

Ah, så å ikke nappe er også et alternativ. Jeg skal ha samme rase som deg @Woola, så det noteres absolutt. 

@Yellow, åh er det så lite? Ha ha, jeg er så glad jeg spurte her inne ?Jeg hadde jo ribba bikkja helt stakkar. 

Nå synes jeg at vi har kommet så langt i eksteriøravlen av hunder at vi kan begynne å avle fram sparsomt behårete øreganger altså. Priorities, people! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SusanneL skrev:

Jeg tror dette avhenger veldig fra rase til rase - og kanskje litt fra individ til individ. Bearded collies MÅ nappes i ørene, ellers blir det en sammenvokst/flokete "propp" som tetter øregangen fullstendig. Men verken mine skye terriere eller am.cocker (begge svært pelsrike raser) måtte nappes - de fikk aldri noen stor mengde hår nedi ørene. Kanskje det også er en forskjell på hvor langt ned i øregangen hårene vokser? Jeg har vært med på å nappe ut en "propp" fra et beardisøre som sikkert var 5 cm lang - og det føles jo som om den burde ha startet omtrent midt inni hodet på hunden..  

Men ja, jeg har mange ganger sett hunder som har hatt litt neglisjerte ører som får betennelse når de plutselig blir nappet helt rent. (PS - jeg sier IKKE at du har neglisjert ørene på din, Woola! :-) ) Så det jeg gjør når jeg ikke har nappet på leeenge er å bruke sånne øredråper man får når de har ørebetennelse. Bare noen dråper rett etter nappingen og kanskje en dose til dagen etter - og da blir det aldri noe problem. Men hvis man bare napper littegranne hver/hverannen gang man børster hunden, så holdes de greie og man får aldri noen øreproblemer. (Lar dog alltid det være igjen littegranne - tror at de nok har en nytte der de er..)

:-)
Susanne

 

Jeg har Bedlington terrier, og de må nappes i ørene. Men min tålte det altså ikke, til tross for at jeg fulgte oppskriften fra han var valp.

Men jeg hadde nok fortsatt dersom jeg ikke hadde møtt på en veterinær som ba meg la være. 

Og han har masse hår i ørene som etter hvert danner en svær propp. Denne proppen klipper jeg ut så godt jeg kan når det blir for mye.

Ørene hans er helt fine inni, ingen irritasjon eller fuktighet. Men han *er* nok et unntak, de fleste bør absolutt nappes.

Jeg bare nevner det fordi jeg fikk beskjed av vet at de ser flere klipperaser, mest pudler, som hadde hatt bedre av å beholde håret fordi de ikke tåler selve nappingen. 

Så bare napp og se det an, dersom hunden irriteres veldig av nappingen så lar du være og ser an hvordan dét går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Woola skrev:

Jeg har Bedlington terrier, og de må nappes i ørene. Men min tålte det altså ikke, til tross for at jeg fulgte oppskriften fra han var valp.

Men jeg hadde nok fortsatt dersom jeg ikke hadde møtt på en veterinær som ba meg la være. 

Og han har masse hår i ørene som etter hvert danner en svær propp. Denne proppen klipper jeg ut så godt jeg kan når det blir for mye.

Ørene hans er helt fine inni, ingen irritasjon eller fuktighet. Men han *er* nok et unntak, de fleste bør absolutt nappes.

Jeg bare nevner det fordi jeg fikk beskjed av vet at de ser flere klipperaser, mest pudler, som hadde hatt bedre av å beholde håret fordi de ikke tåler selve nappingen. 

Så bare napp og se det an, dersom hunden irriteres veldig av nappingen så lar du være og ser an hvordan dét går. 

Jeg har også hørt at flere pudler funker best når de ikke napper ørene på dem, så tror det er litt individuelt ja. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2018 at 10:17 AM, tmp skrev:

Jeg bruker også fingrene og pulver. Jeg synes også det slipper lettere, men det er nok trolig bare for taket blir bedre. Jeg har lest/hørt at det kan være uheldig å drysse ned i ørene ( det kan klumpe seg med ørevoks etc), så jeg tar bare litt pulver på fingrene i stedet for å drysse ned i ørene. 

Jeg bruker alltid å rense ørene i etterkant, med ørerensemiddel. Ikke opplevd problemer med pulverbruk frem til nå. Hundene mine er 7 og 5

 

er så herlig når man får tak i skikkelig laaaange ørehår som sitter dyypt inni ørene ?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg ville bare rapportere om at å nappe ørehår ikke er noen stor greie i det hele tatt. Jeg kan gjøre det når hun sover og hun våkner ikke engang liksom. Jeg vet ikke om jeg gjør det rett, napper nok eller på riktig plass, men jeg har iallfall fått ut noe hår. Jeg synes hun har mye brun ørevoks, men virker ikke rød eller irritert. Hun skal få vaksine i neste uke og jeg tenkte å høre om vetten kan ta en titt nedi der.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...