Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjerne hår i ørene


Mari
 Share

Recommended Posts

Hvor ofte må man gjøre dette? Skal man bare røske til? Det høres veldig smertefullt ut, eller sitter ikke håret i ørene like godt? Jeg leste om noe pulver som skal lette jobben. Hvor godt virker slike pulver og hvordan funker de egentlig? Er det ellers noe utstyr man trenger?

Vær så snill, lær meg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nappepulver (kommer opp en del forskjellige merker om man googler) og en peang for å få godt tak. Tar litt og litt hår av gangen, da virker det ikke som det lugger, også holder jeg igjen med en finger over/under så godt det lar seg gjøre. Er ikke noen pro-groomer, fjerner mest i forbindelse med ørebetennelser, etc. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MaritaS said:

Jeg bruker nappepulver (kommer opp en del forskjellige merker om man googler) og en peang for å få godt tak. Tar litt og litt hår av gangen, da virker det ikke som det lugger, også holder jeg igjen med en finger over/under så godt det lar seg gjøre. Er ikke noen pro-groomer, fjerner mest i forbindelse med ørebetennelser, etc. :P

Dukket ikke opp så mye på google hos meg, 4 hits totalt :P Hvor finner jeg en peang? Fant en billig en på ebay men hadde fått på review at den var hard å bruke. Er det litt produktets natur siden den er selvlåsende eller er det forskjell på de? For en jungel pels er ass! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mari said:

Dukket ikke opp så mye på google hos meg, 4 hits totalt :P Hvor finner jeg en peang? Fant en billig en på ebay men hadde fått på review at den var hard å bruke. Er det litt produktets natur siden den er selvlåsende eller er det forskjell på de? For en jungel pels er ass! ?

Waggytail har øretang og pulver :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Meg said:

hm det er så mangt jeg ikke kan noe om. Må man fjerne hår i ørene fordi de vokser innover eller hva? 

Sånne krøllepelsers hår i ørene vokser og vokser slik pelser gjør ellers på kroppen. Hårene kan stenge for slik at det blir tett og lite luft i øregangen. Dette igjen kan gi ørebetennelser. Så de vokser utover såvidt jeg vet, men siden de ikke røytes vil de bare fortsette å vokse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mari said:

Sånne krøllepelsers hår i ørene vokser og vokser slik pelser gjør ellers på kroppen. Hårene kan stenge for slik at det blir tett og lite luft i øregangen. Dette igjen kan gi ørebetennelser. Så de vokser utover såvidt jeg vet, men siden de ikke røytes vil de bare fortsette å vokse. 

takk for forklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Meg said:

takk for forklaring :)

Alt dette er helt nytt for meg også. Føler jeg har lært masse, men allikevel så lite. Litt skummelt med denne pelsen. Satser på at det går seg litt til etterhvert som hunden kommer i hus og at jeg lærer etterhvert som jeg prøver meg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det er kun hår som vokser inne i selve øregangen som skal nappes, og disse løsner lett og skal ikke gjøre noe vondt å nappe. Utenfor øregangen burde man klippe hår som er i veien for at så mye luft som mulig skal komme til.

Anbefaler å nappe det regelmessig og bare litt om gangen, ikke vente til det har kommet mye. Hvor ofte det er nødvendig kommer helt an på fra hund til hund hvor mye og hvor raskt det vokser, men som oftest er det nok fint å ta det en gang i mnd eller så. Har man ventet for lenge slik at det har blitt tett av hår, del det opp over etpar dager og ikke bare røsk ut alt på en gang.

Jeg synes det er fint å ikke bruke noe annet enn fingrene, spesielt greit å få tak hvis du har litt negler, evt med hjelp av en butt pinsett (her må du være forsiktig og ikke bruk en som er spiss). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Yellow said:

Det er kun hår som vokser inne i selve øregangen som skal nappes, og disse løsner lett og skal ikke gjøre noe vondt å nappe. Utenfor øregangen burde man klippe hår som er i veien for at så mye luft som mulig skal komme til.

Anbefaler å nappe det regelmessig og bare litt om gangen, ikke vente til det har kommet mye. Hvor ofte det er nødvendig kommer helt an på fra hund til hund hvor mye og hvor raskt det vokser, men som oftest er det nok fint å ta det en gang i mnd eller så. Har man ventet for lenge slik at det har blitt tett av hår, del det opp over etpar dager og ikke bare røsk ut alt på en gang.

Jeg synes det er fint å ikke bruke noe annet enn fingrene, spesielt greit å få tak hvis du har litt negler, evt med hjelp av en butt pinsett (her må du være forsiktig og ikke bruk en som er spiss). 

Dette er gull. Takk takk takk! Når du sier inne i øregangen, da er vi på dette området? Beklager teskje altså, men jeg er helt ny på å skulle forholde meg til pels :icon_redface:

42122714282_5a0acbfa7c_z.jpg

 

35 minutes ago, Kaja said:

Du må jo introdusere vidumderet da @Mari!

Lovet at jeg skal gjøre det når jeg får henne :heart:  Evt når jeg vet hvem av tispene som skal til meg. 13 dager igjen  :o ?

Endret av Mari
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På våre fire krølleter har vi nappet med peang uten andre remedier. Én av disse hadde hårvekst som tilsvarte at man egentlig ikke trenger nappe.

Min erfaring er at hårene sitter løsere, dermed ikke smertefult å nappe med mindre man tar for store tak av gangen :) 

Det er som nevnt hårene inni øret som skal tas, det i flappen burde eventuelt klippes. Peang fås kjøp på apotek av en fornuftig størrelse, bare spør i kassa.

Endret av maysofie
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, julnil said:

Bruker pulver og fingrene, løsner da lett

eeeeelsker å nappe ørene (jeg altså, hundene er så som så med hva de mener ?)

What? Du må kunne klassifiseres under kategorien snåling altså ?

Hva slags pulver bruker du forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nappet inni beardisører i 25 år før jeg oppdaget det pulveret - og det er utrolig mye enklere når man bruker det! Det virker som om hårene faktisk løsner enklere og ikke minst så får man tak i hårene så mye enklere når man har pudret litt nedi der og latt de ha det i der i en kort tid (kanskje et minutt e.l.)

Og ja - man napper kun det nedi der - og kun så langt som fingrene kan nå det (selv om man bruker peang). Trikset for å lære hundene å faktisk like det er å ikke starte å nappe for tidlig (det sitter mye bedre på småvalper) - jeg begynner vel når de er kanskje 5-6-7 mnd og faktisk har fått litt pels nedi der. Ett napp - og så kløing nedi øret (alle hunder eeeelsker vel det?), ett napp til og så kløing, osv.. Har aldri hatt en hund som ikke godtar det uten tull og har til og med hatt et par stykker som virkelig har likt det (!).

:-)
Susanne 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også fingrene og pulver. Jeg synes også det slipper lettere, men det er nok trolig bare for taket blir bedre. Jeg har lest/hørt at det kan være uheldig å drysse ned i ørene ( det kan klumpe seg med ørevoks etc), så jeg tar bare litt pulver på fingrene i stedet for å drysse ned i ørene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og rår, folkens. Dette hjalp veldig. Kjekt å vite at man kan vente litt med å begynne. Jeg tenkte at valpen bør bli vant med alt av håndtering helt fra den er bitteliten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, SusanneL said:

All mulig håndtering av liten valp er positivt - man kan alltids venne dem til å bli klådd og kikket på overalt, ja. Men dumme og kanskje litt vonde øreting er kjekt å vente litt med... :-)

Helt enig med deg. Noen ganger trenger man bare andre til å si det som egentlig er ganske åpenlyst :whistle::)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mot strømmen og napper ikke. 

Jeg nappet til å begynne med, og han fikk to ørebetennelser på rappen. Så møtte vi en vet som mente at man faktisk ikke måtte nappe, og at de opplevde ofte at napping irriterte øret mer enn å ha hår der. Så jeg sluttet, og til tross for masse hår har han aldri mer hatt noen betennelse eller irritasjon.

Jeg vil tro det avhenger fra hund til hund , men greit å være obs på det i hvert fall. Nå klipper jeg ut den klumpen som danner seg når det blir for mye. Hørselen er ikke påvirket, så vidt jeg kan skjønne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

@Mari 

Nei, nei. Veldig godt at du spør ? Jeg mener kun der jeg har markert, det som vokser inne i øregangen. Men viktig å holde det luftig ellers også, så bruk saks eller maskin ellers (pass på at det ikke kommer hår inn i øregangen, da). 

Nappet forøvrig min hund av hårrase regelmessig og var generelt nøye på å holde det luftig og han opplevde aldri noe øreproblemer på sine nesten 14 år på jord. 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Woola said:

Jeg går mot strømmen og napper ikke. 

Jeg nappet til å begynne med, og han fikk to ørebetennelser på rappen. Så møtte vi en vet som mente at man faktisk ikke måtte nappe, og at de opplevde ofte at napping irriterte øret mer enn å ha hår der. Så jeg sluttet, og til tross for masse hår har han aldri mer hatt noen betennelse eller irritasjon.

Jeg vil tro det avhenger fra hund til hund , men greit å være obs på det i hvert fall. Nå klipper jeg ut den klumpen som danner seg når det blir for mye. Hørselen er ikke påvirket, så vidt jeg kan skjønne.

Jeg tror dette avhenger veldig fra rase til rase - og kanskje litt fra individ til individ. Bearded collies MÅ nappes i ørene, ellers blir det en sammenvokst/flokete "propp" som tetter øregangen fullstendig. Men verken mine skye terriere eller am.cocker (begge svært pelsrike raser) måtte nappes - de fikk aldri noen stor mengde hår nedi ørene. Kanskje det også er en forskjell på hvor langt ned i øregangen hårene vokser? Jeg har vært med på å nappe ut en "propp" fra et beardisøre som sikkert var 5 cm lang - og det føles jo som om den burde ha startet omtrent midt inni hodet på hunden..  

Men ja, jeg har mange ganger sett hunder som har hatt litt neglisjerte ører som får betennelse når de plutselig blir nappet helt rent. (PS - jeg sier IKKE at du har neglisjert ørene på din, Woola! :-) ) Så det jeg gjør når jeg ikke har nappet på leeenge er å bruke sånne øredråper man får når de har ørebetennelse. Bare noen dråper rett etter nappingen og kanskje en dose til dagen etter - og da blir det aldri noe problem. Men hvis man bare napper littegranne hver/hverannen gang man børster hunden, så holdes de greie og man får aldri noen øreproblemer. (Lar dog alltid det være igjen littegranne - tror at de nok har en nytte der de er..)

:-)
Susanne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...