Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp, hvor skal jeg begynne?


Skrullings
 Share

Recommended Posts

Hei alle flinke hundefolk!

Jeg har bare hatt voksne hunder før, og nå skal jeg endelig få valp! Alle hundene jeg har hatt har vært nogenlunde godt oppdratt da jeg fikk de som voksne. Jeg har alltid trent mye med hundene, lært å gå pent i bånd, en del morsomme triks og videreutvikling av det de kunne da jeg fikk de. Med valp så er jeg helt blank. Jeg tenker jo at det viktigste er å starte med å trene kontakt og innkalling. Samtidig som sitt og dekk er enkle ting å lære. Jeg vil gjerne at hunden skal kunne gå løs etterhvert, da jeg før bare har hatt hunder med ekstremt jaktinstinkt, så det har jeg egentlig aldri trent på. Hvor skal man begynne der? De hundene jeg har hatt og trent, har alle egentlig vært flinke med kontakt da jeg overtok de, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne der heller. :icon_confused:

Noen som kan gi meg litt råd på hvor jeg skal begynne? Og hvordan de ulike tingene læres? Jeg har ikke brukt klikker før, er det en lur ting å lære? Evt hvordan? Føler jeg begynner helt på begynnelsen igjen, enda jeg har hatt hund i mange år. Vi kommer til å dra på valpekurs, og jeg tar gjerne i mot forslag til andre bra kurs dere anbefaler! Har også veldig lyst til å prøve meg på agility, hvordan går man frem der? 

Tar også gjerne i mot tips til bøker om trening! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i nærheten vil jeg på det sterkeste anbefale valpekurs og grunnkurs på Lundqvist hundeskole! De holder til ved Flateby/Rælingen. Flinke folk, relativt få hunder pr instruktør og et godt oppbygd kurs med fokus på en hund som fungerer godt i hverdagen.

Ellers skulle jeg virkelig ønske vi var litt flinkere til å øve bevisst på håndtering da han var helt liten, for å gjøre det til noe positivt som han ser frem til. Øve på å ha "kosestunder" der man kjenner på kroppen, sjekker tenner, tar på poter og klør. Vår aksepterer alle disse tingene helt greit, men han syns det er mye styr. Ser for meg at det hadde vært mye enklere å fra starten av bygge opp disse rutinetingene til å være en kosestund som hunden koser seg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du interessert i å bruke klikkertrening og vil lære deg grundig hvordan det brukes så vil jeg virkelig anbefale klikkertrener-kurset til Canis. Jeg gikk det i fjor, og er superfornøyd! Jeg hadde ikke trent noe særlig hund før, i alle fall ikke skikkelige øvelser osv, og vi lærte så utrolig mye! Vet det starter opp et i Nittedals-området til høsten. Bare å sende en melding om du ønsker mer informasjon :)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Monikawt skrev:

Er du interessert i å bruke klikkertrening og vil lære deg grundig hvordan det brukes så vil jeg virkelig anbefale klikkertrener-kurset til Canis. Jeg gikk det i fjor, og er superfornøyd! Jeg hadde ikke trent noe særlig hund før, i alle fall ikke skikkelige øvelser osv, og vi lærte så utrolig mye! Vet det starter opp et i Nittedals-området til høsten. Bare å sende en melding om du ønsker mer informasjon :)

 

Ellers så starter Catch et hundetrenerkurs i august, på Hønefoss. :) Det er veldig likt som Canis (er Canis-instruktører). Det skal jeg være med på! Jeg har hatt hund i ti år, og er på min tredje egne valp, men følger også jeg trener litt mer grundig utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vilje said:

Ellers så starter Catch et hundetrenerkurs i august, på Hønefoss. :) Det er veldig likt som Canis (er Canis-instruktører). Det skal jeg være med på! Jeg har hatt hund i ti år, og er på min tredje egne valp, men følger også jeg trener litt mer grundig utdanning. 

Catch bruker også blant annet lokking, så om man ønsker å klikkertrene så er det nok Canis som gjelder, der kan man også velge å gå videre på instruktørutdanningen deres. Men tror absolutt at Catch også har et veldig fint kurs! :) Kan man gå videre på instruktør etter trenerkurset deres?

Det er alltid morsomt å lære nytt! Og jeg synes selv også at det er veldig godt med en skikkelig grunnforståelse og grundig utdanning, det får man ikke på samme måten med helgekurs tror jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Monikawt skrev:

Catch bruker også blant annet lokking, så om man ønsker å klikkertrene så er det nok Canis som gjelder, der kan man også velge å gå videre på instruktørutdanningen deres. Men tror absolutt at Catch også har et veldig fint kurs! :) Kan man gå videre på instruktør etter trenerkurset deres?

Det er alltid morsomt å lære nytt! Og jeg synes selv også at det er veldig godt med en skikkelig grunnforståelse og grundig utdanning, det får man ikke på samme måten med helgekurs tror jeg :) 

Jeg har gått ganske mange kurs hos Catch, og opplever ikke at det du skriver her stemmer. :) I hvert fall ikke på kursene til Camilla. Har ikke merket noen forskjell fra hun var Canis til hun ble Catch. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, trill skrev:

Om du bor i nærheten vil jeg på det sterkeste anbefale valpekurs og grunnkurs på Lundqvist hundeskole! De holder til ved Flateby/Rælingen. Flinke folk, relativt få hunder pr instruktør og et godt oppbygd kurs med fokus på en hund som fungerer godt i hverdagen.

Ellers skulle jeg virkelig ønske vi var litt flinkere til å øve bevisst på håndtering da han var helt liten, for å gjøre det til noe positivt som han ser frem til. Øve på å ha "kosestunder" der man kjenner på kroppen, sjekker tenner, tar på poter og klør. Vår aksepterer alle disse tingene helt greit, men han syns det er mye styr. Ser for meg at det hadde vært mye enklere å fra starten av bygge opp disse rutinetingene til å være en kosestund som hunden koser seg med. 

Takk for tips! Det er ca en time unna, og blir litt dyrt med bompenger osv tror jeg. Ang håndtering så er jeg absolutt opptatt av at det er noe vi skal øve på fra dag 1. Jeg skal ha en rase som trenger ekstremt mye pelsstell, og har planer om å stille ut litt, så det er jo veldig viktig!  Og like viktig at hunden liker det, som du sier :) 

48 minutter siden, Monikawt skrev:

Er du interessert i å bruke klikkertrening og vil lære deg grundig hvordan det brukes så vil jeg virkelig anbefale klikkertrener-kurset til Canis. Jeg gikk det i fjor, og er superfornøyd! Jeg hadde ikke trent noe særlig hund før, i alle fall ikke skikkelige øvelser osv, og vi lærte så utrolig mye! Vet det starter opp et i Nittedals-området til høsten. Bare å sende en melding om du ønsker mer informasjon :)

 

40 minutter siden, Vilje skrev:

Ellers så starter Catch et hundetrenerkurs i august, på Hønefoss. :) Det er veldig likt som Canis (er Canis-instruktører). Det skal jeg være med på! Jeg har hatt hund i ti år, og er på min tredje egne valp, men følger også jeg trener litt mer grundig utdanning. 

Åh, dette høres jo utrolig bra ut! Men er redd over 1 time hver vei er litt langt å kjøre... Men det kommer jo helt an på hvor lenge kurset varer og hvor ofte det er osv. Høsten passer jo bra, siden jeg får valp i juni/juli. Man kan vel som jeg har skjønt begynne ganske tidlig med klikkertrening? 

Ingen som har noe litt nærmere meg å anbefale?:innocent: Bor i Asker !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria_ skrev:

Takk for tips! Det er ca en time unna, og blir litt dyrt med bompenger osv tror jeg. Ang håndtering så er jeg absolutt opptatt av at det er noe vi skal øve på fra dag 1. Jeg skal ha en rase som trenger ekstremt mye pelsstell, og har planer om å stille ut litt, så det er jo veldig viktig!  Og like viktig at hunden liker det, som du sier :) 

Åh, dette høres jo utrolig bra ut! Men er redd over 1 time hver vei er litt langt å kjøre... Men det kommer jo helt an på hvor lenge kurset varer og hvor ofte det er osv. Høsten passer jo bra, siden jeg får valp i juni/juli. Man kan vel som jeg har skjønt begynne ganske tidlig med klikkertrening? 

Ingen som har noe litt nærmere meg å anbefale?:innocent: Bor i Asker !

 

 

Har gått dette og var fornøyd: https://www.catchhund.no/kurs/558-fra-valp-til-stjerne-grunntrening-fra-a-til-a

 

De starter også opp ett mer «vanlig» valpekurs for familiehunden, om du synes det er mer aktuelt: https://www.catchhund.no/kurs/556-valpekurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vilje skrev:

Har gått dette og var fornøyd: https://www.catchhund.no/kurs/558-fra-valp-til-stjerne-grunntrening-fra-a-til-a

 

De starter også opp ett mer «vanlig» valpekurs for familiehunden, om du synes det er mer aktuelt: https://www.catchhund.no/kurs/556-valpekurs

Skal sjekke ut disse, tusen takk! Jeg tenker å rett og slett gå et vanlig valpekurs først, og så følge på med forskjellige videre kurs, så da kan jo det første du linket være bra! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria_ skrev:

Skal sjekke ut disse, tusen takk! Jeg tenker å rett og slett gå et vanlig valpekurs først, og så følge på med forskjellige videre kurs, så da kan jo det første du linket være bra! :D 

Er forøvrig også fornøyd med kurs her: https://www.anncathrinshundekurs.no/valpekurs/ Men det er ikke klikkerkurs (men jeg har retriever da, så har gått retrieverkurs).

Har også hørt positive ting om smarthund som jeg tror holder til på Fornebu og Jar Hundeskole (men ikke gått kurs for disse selv).

Kan tipse om å unngå valpekurset som holdes i Drammen Hundepark, og kursene til Oslo Hundeskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vilje skrev:

Er forøvrig også fornøyd med kurs her: https://www.anncathrinshundekurs.no/valpekurs/ Men det er ikke klikkerkurs (men jeg har retriever da, så har gått retrieverkurs).

Har også hørt positive ting om smarthund som jeg tror holder til på Fornebu og Jar Hundeskole (men ikke gått kurs for disse selv).

Kan tipse om å unngå valpekurset som holdes i Drammen Hundepark, og kursene til Oslo Hundeskole.

Anncathrinshundekurs har hengt opp lapper ved matbutikken jeg handler i! Har hørt mye bra om det, men ser ikke ut som de har fler valpekurs i år. :(, det er fryktelig teit. Takk for tips om at jeg skal unngå de, kan jeg spørre hvorfor? Jeg er nysgjerrig bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det å bygge en god relasjon og kontakt er viktig i starten. I tillegg til å jobbe med lek, finne litt ut av hvilke belønninger han setter høyt og lære han at jeg er kul og trygg å være sammen med. Så er de første ukene viktig å miljøtrene og sosialisere under trygge omgivelser. Jeg har en liste over ting som jeg ønsker at valpen skal ha en erfaring med som kan være nyttig senere i livet. Det kommer litt an på hvordan valpen er og. Hvor mye man må vektlegge de ulike tingene i forhold til hvordan valpens natur er. Det viktigste for meg de første ukene er hvertfall å bygge en verdi av vår relasjon og miljøtrening. Jeg kommer også til å begynne så smått med øvelser hvis alt det andre går som det skal. Valpekurs er supert for å få trening på å konsentrere seg rundt andre hunder og der kan du få mange gode tips. Det er ikke så mye kurs nå på sommeren her jeg bor iallefall, så jeg kommer til å dra på treninger i klubben min med han. Det kommer litt an på hva du skal bruke hunden til, om det er viktig at den kan jobbe rundt andre hunder osv. Det er lurt å ta buss, tog, båt, trikk om du skal gjøre det senere, dra til steder med unger, mye folk, uvante lyder og alt sånn som du vil at den skal være vant til når den blir voksen. Pelsstell og sjekking av poter, ører, tenner osv når den e litt sliten etter en aktivitet. Ganske viktig med en pelsrase at det blir en avslappende kosestund. Venn den til føner, støvsuger og husstøy, ja egentlig alt du vil den skal håndtere senere i livet :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Vilje said:

Jeg har gått ganske mange kurs hos Catch, og opplever ikke at det du skriver her stemmer. :) I hvert fall ikke på kursene til Camilla. Har ikke merket noen forskjell fra hun var Canis til hun ble Catch. 

Jeg er ikke særlig kjent med Camilla, så det er mye mulig det tar feil ang det når det kommer til henne altså :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...