Gå til innhold
Hundesonen.no

Master Dog Breeders & Associates og cobberdogs - hva er greia?


Nimbus
 Share

Recommended Posts

Det dukker stadig vekk opp tråder i sosiale medier om folk som skal kjøpe seg «australske cobberdogs», det fikk meg til å prøve og undersøke litt mer (og jeg vet at sistnevnte og labradoodles har blitt debattert her ved flere anledninger). Det reklameres med at cobberdogs ble anerkjent av Master dog breeders & Associates  (MDBA) i 2012 - og i denne tråden ser det ut til å være en representant (?) som uttaler seg om den nye blandingen og presiserer at de ikke er labradoodles: 

«No its not the case. We don't accept people who are breeding cross bred dogs and in order to qualify for membership they have to be breeding a recognised breed or working toward developing a new breed. This is nothing new and the original board which came from dogz people almost 11 years ago had a Mini Foxie breeder who is still one of our members.

The only thing we do differently in this regard to the ANKC is that we allow those who pass our criteria as a developing pure breed use of our registry before they are actually recognised .

There are tests for them to pass to be sure they are actually developing a new breed, they have to have a parent club, a breed standard run conformation shows, and we monitor their progress and health. Their stud books are still open but they cant just infuse a dog without a process to show how it will benefit the breed and why its necessary - its very rarely done. They have to register every puppy bred and provide a registered pedigree with it. They cannot have an oddle name etc

Every single Australian MDBA breeder member who is working on a new breed development was already an ANKC member before they joined the MDBA.

So if someone is upset about us letting them in - first it would be better to take on the ANKC and If people should never be able to develop a new breed then the ANKC needs to remove the criteria required to qualify. If someone thinks the MDBA is not doing what is best for the dogs by providing the breeders rules, regs, codes and accountability and by guiding them with health and testing requirements - recording every dog's details including their DNA fingerprint and mandatory 20 plus DNA tests ,their qualifications and awards including what jobs they may do then Im all ears because our objective is to do what is best for dogs.»

Den samme personen skriver også at 11 raser har blitt blandet inn i løpet av de siste 15 årene, men ikke noe om hvilke. 

Men altså. Jeg sitter fortsatt og klør meg litt i hodet. Hvem er egentlig MDBA, og i hvilken grad kan de påvirke den australske kennelklubben? Deres historie og ambisjoner høres jo fine nok ut, avle hunder på helse og gemytt fremfor kun utseende, men hva mer, liksom? Australsk cobberdog er den eneste rasen de lister som «under utvikling», og jeg ser en rekke cobberdogoppdrettere rundt omkring i verden beskriver dem som en «autorisert kennelklubb». Noen andre som har kommet lengre i undersøkelsene enn meg? Er cobberdogs faktisk på vei til å bli godkjent av ANKC? Det hjelper ikke at noen av oppdretterne beskriver dem som nettopp labradoodles, med nytt navn, mens andre tar avstand fra labradoodles og sier at de kun har samme opphav. Altså, for en jungel! Ble ikke så mye klokere av MDBAs beskrivelser heller. Skulle likt å se på registeret deres - men ser ikke ut til å være åpent, eller? Hvis det stemmer at oppdrettere som seiler med deres flagg skal følge retningslinjene, så burde det, i teorien,  ihvertfall være lite feil med helsa på de som er der.

Til orientering så skal jeg ikke kjøpe meg noen cobberdog selv, altså, jeg ble bare nysgjerrig. (Det kan vel faktisk hende det blir en godkjent rase, en eller annen gang, men foreløpig ser det ut til å være mye hummer og kanari - spesielt med tanke på pels - og seriøse oppdrettere innenfor landegrensene... Veel :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på MDBA som jeg ser på UKC og diverse andre "Kennelregistre" i USA , og f.eks. NHL ikke helt supert. Sikkert noen mennesker med gode intensjoner og som oppdretter gode hunder der som overalt ellers, men det er vel en grunn til at mange "raser" enten de er nyere eller litt eldre, velger å jobbe i slike klubber i stedet for mot godkjenning i de store klubbene som godkjenner hverandres papirer tenker jeg da. 
Selv kjenner jeg ikke spesielt godt til ANKC, ei heller raseoppdrett i Australia (selv om min rase lenge har vær representert i landet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Snøfrost said:

Jeg ser på MDBA som jeg ser på UKC og diverse andre "Kennelregistre" i USA , og f.eks. NHL ikke helt supert. Sikkert noen mennesker med gode intensjoner og som oppdretter gode hunder der som overalt ellers, men det er vel en grunn til at mange "raser" enten de er nyere eller litt eldre, velger å jobbe i slike klubber i stedet for mot godkjenning i de store klubbene som godkjenner hverandres papirer tenker jeg da. 
Selv kjenner jeg ikke spesielt godt til ANKC, ei heller raseoppdrett i Australia (selv om min rase lenge har vær representert i landet). 

Ja, det er mitt inntrykk også. Jeg forsøkte å søke opp litt mer informasjon om ANKC og et eventuelt samarbeid med MDBA, men klarte ikke å finne noe. Det som fascinerer meg mest med akkurat cobberdogs og MDBA er i hvilken grad det blir brukt skikkelig aktivt i markedsføringen av hundene at de har blitt "godkjent" av dem. Men hvilken betyding har det, hvis ANKC ikke bryr seg om/ikke samarbeider med MDBA? Nettsida ser jo nokså seriøs ut, så at godtroende valpekjøpere lar seg bedra er kanskje ikke så rart, men når jeg forsøkte å nøste litt i trådene så synes ikke akkurat de spilte med åpne kort. Hvor får man sjekket alle helsepapirene til f.eks. Drøbak hundehotell og deres "samarbeidspartnere"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lurt på dette. Og jeg synes det er helt sinnsykt mystisk og absurd at INGEN av cobberdogoppdretterne går ut med noe som helst info verken på hjemmesider eller annonser, på HVILKE raser som er blandet inn, og hvordan avlsarbeidet har foregått. Det står jo bare den samme regla om og om igjen, copy-pastet, om at den er den perfekte familiehunden, trives på landet og i byen, bla bla bla.. Og disse teite egenkonstruerte betegnelsene på de ulike pelstypene. Fleece liksom??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎14‎.‎05‎.‎2018 at 11:51 AM, Nimbus said:

Ja, det er mitt inntrykk også. Jeg forsøkte å søke opp litt mer informasjon om ANKC og et eventuelt samarbeid med MDBA, men klarte ikke å finne noe. Det som fascinerer meg mest med akkurat cobberdogs og MDBA er i hvilken grad det blir brukt skikkelig aktivt i markedsføringen av hundene at de har blitt "godkjent" av dem. Men hvilken betyding har det, hvis ANKC ikke bryr seg om/ikke samarbeider med MDBA? Nettsida ser jo nokså seriøs ut, så at godtroende valpekjøpere lar seg bedra er kanskje ikke så rart, men når jeg forsøkte å nøste litt i trådene så synes ikke akkurat de spilte med åpne kort. Hvor får man sjekket alle helsepapirene til f.eks. Drøbak hundehotell og deres "samarbeidspartnere"?

Jeg har sendt mail og spurt spesifikt om stamtavlenavn og helsestatus på hundene de hadde planlagt å sette i avl da jeg, i følge min email, var veldig interessert i en hund fra de og så fram til å kunne velge ut et kull som for meg var mer interessant. De svarte meg aldri. Regner med man må skrive noe sånn som "hei skal ha en hund, sender dere 30000, dere sender hund tilbake", for å få svar :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/15/2018 at 3:23 PM, Orca said:

Har også lurt på dette. Og jeg synes det er helt sinnsykt mystisk og absurd at INGEN av cobberdogoppdretterne går ut med noe som helst info verken på hjemmesider eller annonser, på HVILKE raser som er blandet inn, og hvordan avlsarbeidet har foregått. Det står jo bare den samme regla om og om igjen, copy-pastet, om at den er den perfekte familiehunden, trives på landet og i byen, bla bla bla.. Og disse teite egenkonstruerte betegnelsene på de ulike pelstypene. Fleece liksom??

Jeg begynner å mistenke at ingen egentlig vet det - og at det trolig varierer såpass internasjonalt fordi det fortsatt ikke er noen standard. Hvis det fantes åpne stamtavler, hvorfor ikke legge dem ut? Og, altså, alt de lover?! "Åh, de er perfekte, supersmarte og spreke, men de trenger nesten ikke noe aktivitet hvis du ikke orker, pelsen steller seg selv, røytefri og allergivennlig, ELSKER barn, INGEN sykdommer". Og til akkurat det siste - hvordan de har klart å få med ingen arvelige sykdommer ved å blande en haug med raser som jo har sine issues, det skulle jeg gjerne likt å vite. De kunne lært andre oppdrettere en hel masse. Kjenner noen som klipper hunder, ifølge henne betyr fleece: "Varmer ikke, gror som ugress og tover seg bare man ser på den." Siden alle eierne har fått beskjed om at de er vedlikeholdsfrie  kommer de inn to ganger i året og må barberes til skinnet fordi de er en eneste stor hårklump...

 

23 hours ago, Kangerlussuaq said:

Jeg har sendt mail og spurt spesifikt om stamtavlenavn og helsestatus på hundene de hadde planlagt å sette i avl da jeg, i følge min email, var veldig interessert i en hund fra de og så fram til å kunne velge ut et kull som for meg var mer interessant. De svarte meg aldri. Regner med man må skrive noe sånn som "hei skal ha en hund, sender dere 30000, dere sender hund tilbake", for å få svar :ahappy: 

Jeg skjønner ikke at folk kjøper hund derfra, seriøst. De må være vanvittig gode selgere, eller? De må jo virke ekstremt overbevisende under de åpne dagene sine. Folk er villige til å betale grossalt mye for valper derfra, og svelger tydeligvis alt de sier rått: "Åh, de er helsetestet opp og ned i mente, heeelt friske. Sååå mye bedre enn å kjøpe valp fra sånne ekle raseoppdrettere, der får man bare syke hunder." Ser de har et eget telefonnummer for folk som er nysgjerrige og et annet for folk som har betalt depositum, som man kan gjøre uten å dra innom og snakke med dem engang... Altså - kunne man ikke like godt kjøpt valpen fra et av de glassburene i en dyrebutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...