Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til å finne hunderase

Recommended Posts

Hei! Jeg er en 16 år gammel jente som er på utkikk etter den perfekte hunderasen for meg og min familie. Vi har før hatt en border collie som ble 11 år gammel, så jeg er oppvokst med hund og vi tilbrakte mye tid sammen. Nå er vi på utkikk etter en hund som er glad i å være med på både joggeturer og fjellturer, og er veldig glad i kos og lek. Ser helst at det er en middels til stor hund. Hunden vil ikke være mye alene hjemme, og hvis den må det så er det bare snakk om noen få timer hver gang. Har lest mye om forskjellige raser og erfaringer, men jeg vil spørre her også for å tilrettelegge enda bedre. Hadde satt stor pris på om noen har lyst å skrive litt om sin rase og erfaringer. :-) Takk på forhånd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det nok veldig mange raser som kan passe dere utifra de få kriteriene du har presentert. Ville prøvd å snevret inn kriteriene noe mer. :)

Hva slags hunder liker du? Pelstype? Hvilken mengde pelsstell er akseptabelt? Ønsker du en hund som er utadvent og glad i alt og alle eller ønsker du en hund som ikke bryr seg noe særlig om ukjente? Er det viktig at hunden går overens med andre hunder? Hva med trekk eller kløving, er dette aktuelt? Ønsker du en hund som kan gå løs? +++

Forslag utifra startinnlegget: retrievere, collie langhår eller korthår, puddel, whippet, engelsk springer spaniel, finsk lapphund. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Et åpenbart "trolle"-innlegg, designet kun for å få folk til å bli provoserte og opprørte. Du framstiller deg selv som svært usympatisk når det for meg oppfattes som at du stort sett bare bidrar med innlegg designet for å få folk til å "bite på" (slik du selv beskrev det som). For meg blir det lite interessant å holde en konkret debatt når alt bare handler om å "trolle", ikke formidle konkret innhold. Jeg spør meg selv om ditt engasjement her inne kun er for å finne glede i å se empatiske mennesker bli opprørt av din antroposentrisme... Ser forøvrig ut som du har kopiert det og klippet det inn fra en annen side, for det er ikke skrevet originalt her på Hundesonen?
    • triste greier alt sammen. legger merke til at de alltid må ta bilde av lammene etter at de er delvis flådd, sånn for å forsterke inntrykket.  Det kommer nok til å skje flere hendelser av denne typen, siden det foreslås å ta ut flere flokker. Det øker antall streifulv sier de som kan sånt. kjempesmart.   
    • Gjeterhund er uaktuelt her og synes terriere er så vrange, da ble det et enkelt valg i denne størrelsen. 🙂 Luna har mye mer jakt enn Tellus, så jeg synes ikke det er noe problem. Han synes fugler er gøy å jage, men rådyr har han null interesse for. Spretter de over stien eller vi hører dem lurer han egentlig mest på hva som er i veien med luna. 😂  På tur er han strengt talt mest opptatt av å snuse på ting og får ikke med seg at det er fugl i skogen omtrent. 😋 På jorder, i parker, i byen etc er han mer "på", men det er ikke mye styr. Jakten hans går hovedsakelig på syn og at de beveger seg brått på. Luna vil ta alt alltid. Han er ikke interessert i spor etter dyrene. De brukes originalt til harejakt flere sammen.  De strihårede og korthårede er ikke typelike i kroppen synes jeg. Stri er ofte mye mindre! Liker de ikke så godt. Medium og stor størrelse har mye mer jakt enn den lille. Veldig frisk rase og den har fortsatt åpne stambøker i Portugal. 
    • Hei! Jeg og min søster passer gjerne noen hunder i sommer, de vil garantert få en fin ferie  de må evt gå overens med andre hunder og katter.    Pris blir vi eventuelt enig om, men vi gjør det for gleden så det er ikke det som betyr mest
    • Hva vil det si å ha ett nervøst temperament? Hvilke hunderaser sliter med dette? Betyr det at de er stressa?
  • Nylig opprettede emner