Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå gir jeg snart opp!


Vilmas
 Share

Recommended Posts

Vi skulle hente den etterlengtede lille Goldenvalpen vår om tre små uker - fikk nå telefon fra oppdretter om at valpen vi skulle ha døde i natt... Vi skulle i utgangspunktet få valp i fjor sommer, men så ble det utsatt til i år, for så å få denne beskjeden. Pga. jobb og mulighet til å ta ut ferie, er det juni som passer å få valp, og muligheten til å kunne være lenge hjemme med valpen er dårlig resten av året. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Skyter litt i blinde, og ringer rundt på valpelista, men der er jo selvfølgelig alle valpene reserverte.

Det er nesten så jeg vil vurdere en annen rase, siden Golden er så inni hampen vanskelig å få tak i... Noen som har noen tips? Noe som helst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vilmas skrev:

Vi skulle hente den etterlengtede lille Goldenvalpen vår om tre små uker - fikk nå telefon fra oppdretter om at valpen vi skulle ha døde i natt... Vi skulle i utgangspunktet få valp i fjor sommer, men så ble det utsatt til i år, for så å få denne beskjeden. Pga. jobb og mulighet til å ta ut ferie, er det juni som passer å få valp, og muligheten til å kunne være lenge hjemme med valpen er dårlig resten av året. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Skyter litt i blinde, og ringer rundt på valpelista, men der er jo selvfølgelig alle valpene reserverte.

Det er nesten så jeg vil vurdere en annen rase, siden Golden er så inni hampen vanskelig å få tak i... Noen som har noen tips? Noe som helst? 

Har du gått inn på alle på oppdretterlista også, og sjekket på hjemmesider mm om det er kull som ikke er lagt ut i valpelista? Det er ikke alle oppdretterne som annonserer på valpelista, og det er ikke nødvendigvis fordi de ikke kvalifiserer for det, heller fordi de vet de får solgt uansett...

Det var sånn vi fant vår golden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Har du gått inn på alle på oppdretterlista også, og sjekket på hjemmesider mm om det er kull som ikke er lagt ut i valpelista? Det er ikke alle oppdretterne som annonserer på valpelista, og det er ikke nødvendigvis fordi de ikke kvalifiserer for det, heller fordi de vet de får solgt uansett...

Det var sånn vi fant vår golden?

Holder på nå... Føler bare alle svarer at etterspørselen er enorm, og at de har fullt! Måtte dere vente lenge før dere fant deres, eller var det som at valpene var planlagt/født, og det var noen ledige??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om alle valpene er reserverte så ta kontakt både med oppdrettere som har og nylig har hatt kull. Det hender at valper kommer i retur til oppdretter etter kort tid, eller folk trekke seg i siste liten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vilmas skrev:

Holder på nå... Føler bare alle svarer at etterspørselen er enorm, og at de har fullt! Måtte dere vente lenge før dere fant deres, eller var det som at valpene var planlagt/født, og det var noen ledige??

Valpene var født. Vi måtte avlive vår forrige hund, og skulle egentlig vente litt med ny hund. Men vi visste hvilken rase vi ville ha, og fant ut at det var perfekt tidspunkt allikevel, så vi begynte egentlig med seriøs leting på denne tiden for tre år siden, og hentet valp 1.juli.(Egentlig et litt vel spontant kjøp for meg, men rasen var ikke helt ukjent og vi visste hva vi ville ha). Vi var heldige og fant en oppdretter som hadde en ledig valp, og jeg var fornøyd med kullet. Fikk faktisk først tilbud om en valp hos en annen også, men den ble «kuppet» (?) av noen andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

16 minutter siden, Sprettballen skrev:

Kanskje du kan kikke på labrador? De ligner en del på golden i gemytt og væremåte er min erfaring :)

Takk for tips! Har kikket litt på labrador, men ser at det skrives flere plasser at de kan være litt utfordrende som valp/unghund, og da har jeg egentlig slådd det fra meg, uerfarne som vi er! Kjenner heller ingen som har det, så da har jeg ingen å relatere det til... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vilmas skrev:

Takk for tips! Har kikket litt på labrador, men ser at det skrives flere plasser at de kan være litt utfordrende som valp/unghund, og da har jeg egentlig slådd det fra meg, uerfarne som vi er! Kjenner heller ingen som har det, så da har jeg ingen å relatere det til... 

Alle valper og unghunder av alle raser kan være utfordrende, uansett rase. Så jeg ville ikke tenkt så mye på det egentlig. Det som kan være greit å tenke på er at en del retrievere kan være litt hormonelle som unge, da spesielt hanner. Så det kan være en fordel å velge tispe om dere er førstegangseiere :) 

Uansett hva dere havner på av rase, så kan det være en fordel å delta på et valpekurs som bruker belønningsbaserte metoder. I og med at dere ønsker valp i juni, så kommer dere dere sannsynligvis ikke på valpekurs før i august. Så da anbefaler jeg dere å kjøpe boka "Hverdagslydighet fra valp til voksen" av Siri Linnerud og Arne Aarrestad. Den tar for seg de fleste utfordringer man møter på som valpeeier og hvordan håndtere de :) Et slags oppslagsverk, evt. kan den også leses fra perm til perm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Så trist å høre! Med mindre dere er sånn som meg som generelt absolutt foretrekker hvordan hanner er, ville jeg ha satset på tispe nå og ikke tenkt at golden vs lab hadde spilt så stor rolle med tanken på det du skriver, men som simira nevnte; vær heller mer nøye med at foreldredyrene/linjene er gemyttmessig slik som dere ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2018 at 8:41 AM, simira skrev:

Jeg tenker at golden ikke nødvendigvis er noe enklere enn labrador som valp/unghund. Det er nok mer individ- og linjeavhengig enn raseavhengig.

Jeg tenker at en engelsk springer spaniel også kan være et alternativ til golden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trasig for dere :(
Jeg har selv vært den oppdretteren som mistet en valp til en ulykke som noen hadde gledet seg til, helt forferdelig også fra den siden. Håper jeg aldri opplever noe slikt igjen (nå hadde mine litt flaks i uflaksen at det var en annen ledig valp av samme kjønn i kullet, hvis ikke hadde de fått "min").  Ikke at det hjelper dere så klart. 

Håper dere finner drømmevalpen og alt går på skinner om ikke så altfor lenge. :hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...