Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk lapphund eller Samoyed?


LisaAG
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg og mannen min vurderer å få en hund. Vi vil ha Samoyed eller finsk lapphund men vil gjerne høre fra de som har erfaring med disse rasene. 

Problemet vårt er at vi må være borte i 8timers arbeid. Men vi kommer selvfølgelig til å få hund når vi har sommerferie/tid. 

Anbefalinger?

Endret av LisaAG
Skrive feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ha hunden til selskap og tur, eller har dere noen tanker om bruk? Hvor mye aktivitet ser dere for dere at hunden får sånn i hverdagen?

Jevnt over tenker jeg at lapphunden er mer førerorientert, enklere å trene (ingen border collie, men langt mer enn samojeden) og mindre krevende. Samojeden krever mer både å trene og kan nok kreve noe mer tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Skal dere ha hunden til selskap og tur, eller har dere noen tanker om bruk? Hvor mye aktivitet ser dere for dere at hunden får sånn i hverdagen?

Jevnt over tenker jeg at lapphunden er mer førerorientert, enklere å trene (ingen border collie, men langt mer enn samojeden) og mindre krevende. Samojeden krever mer både å trene og kan nok kreve noe mer tur.

Takk for svar.

Selskap og noe tur. Vi kommer nok til å gå 2-3 turer per dag med hunden. Lange turer  i helgene eller når det passer i hverdagene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2018 at 10:38 PM, LisaAG skrev:

Takk for svar.

Selskap og noe tur. Vi kommer nok til å gå 2-3 turer per dag med hunden. Lange turer  i helgene eller når det passer i hverdagene. 

 

Jeg vet ikke helt hva du lenger i de daglige turene, men alle hunder bør få i hvertfall èn lang tur om dagen og de må også få løpe og strekke på seg litt! 2- 3 turer blir for lite med mindre du ikke har telt med tisseturer. Tisse en gang på morgen, lenger tur etter jobb og på kvelden etter middag + tissetur før dere går og legger dere synes jeg er det minste man kan tilby i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen interesse for trekk? kløving? turer i skog og mark, på fjell og vidde i all slags vær og til alle årstider? 
Har dere tenkt over at begge disse rasene røyter mye når de først røyter? 
At de lager litt lyd (varierer med individer men generelt bjeffer jo begge rasene en del).
Er det viktig for dere å ha en hund som kan gå løs? 
Hva med en hund som går overens med andre dyr, da spesielt mindre dyr? 
Hva tenker dere om pelsstell? Er jo ikke så mye på disse rasene, men de har en litt lang pels som krever mer enn en glatthåret hund. 

Synes det er litt tynt grunnlag å si noe særlig om hva som passer dere utfra hva dere har skrevet her. 

Samojeden er en polarhund og selv om den ikke er like heftig på jaktinstinkt og trekk som de andre rasene, så er det like fullt en polarhund. 
Den finske lapphunden oppfatter jeg som noe enklere hund, og den er betraktelig mindre av størrelse. 

Begge rasene er jo fine familiehunder, trivelige og overhodet ikke aggressive mot folk (det er i alle fall en alvorlig feil hvis et eksemplar er slik). 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...