Gå til innhold
Hundesonen.no

importere valp fra land med krav om rabiesvaksine


Meg
 Share

Recommended Posts

Om egne avlsplaner går i vasken, vurderer jeg importere valp fra land hvor det er krav om rabiesvaksine for import til Norge. Jeg er jo såklart litt bekymret fordi jeg da går glipp av hovedperioden for sosialisering, og alt avhenger av oppdretter. Dere som har gjort dette, hva er deres erfaring? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle ha valp sist hadde jeg bestemt meg for å kun vurdere oppdrettere i Norge og Sverige på grunn av dette, men så endte jeg likevel med å kjøpe valp fra et annet land. Tenkte at hvis hunden var bra, så var ikke de syv ekstra ukene det viktigste. Har ikke angret et sekund. Hentet valpen da han var 15 uker, og da var han husren og ferdig med valpebitingen. :P Oppdretter hadde gjort en god jobb. Var også litt spent på om han ville knytte seg like mye/fort til meg som en valp på åtte uker, men det var ikke noe problem. Etter å ha hatt ham noen timer så gadd han knapt å se på noen andre, det var bare jeg som betydde noe. 

Klart at jobben oppdretter gjør med valpen de ekstra ukene er viktig, samtidig så tenker jeg også at hvis valpen har et godt genetisk utgangspunkt, så får du en trygg og fin hund selv med litt slurvete sosialisering og miljøtrening. Har hunden derimot ikke det, så kan man miste mye viktig trening på de ukene. 

Ville ikke vært redd for å kjøpe en så "gammel" valp igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det jo ikke supert for min del,  men det er nok en kombo av hund som ikke var tipp topp,  enmannshund(som gjør adskillelsen vanskeligere enn for en mer åpen og utadvent hund)  og oppdretter som var dårlig på å ta med hunden ut og rundt.  Jeg kommer nok til å importere igjen senere,  de fleste tåler det helt fint ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Damir gikk det kjempefint, med Iraia gikk det ikke så fint. Oppdretteren var dog flinkere til å ha med Damir ut, og få besøk, enn hun var med Iraia. Men de er generelt dårlig på sosialisering der nede, i forhold til Norge. Er nok arv også, men det gjorde ikke saken så mye bedre for hennes del, og vi mistet mye tid som kunne hjulpet på gemyttet hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om valpen har god mentalitet i utgangspunktet så spiller det ingen rolle. Om den har noen mentale brister kan det ha mye å si. Jeg importerte Aya fra Tenerife da hun var fire måneder. Hun er oppvokst i hagen/bakgården til oppdretter med andre hunder rundt seg og oppdretters familie. Hun har nok ikke opplevd særlig mer enn det og veterinærbesøk før hun kom til Norge. Hun har vært trygg og sosial hele veien. Null problem med flytur eller noe annet. Veldig tillitsfull til folk (unormalt tillitsfull for rasen), og hun gjorde en ganske bra mentalitets da hun var unghund. 

Jeg hadde gjort det igjen, men hadde aldri gjort det uten å ha kjent godt til oppdretter og hundene derfra. Jeg besøkte oppdretter flere ganger før jeg fikk hund derfra. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...