Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme-alene-trening


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Vi henter vår første valp i slutten av juni, og gleder oss veldig mye til det. Men vi lurer litt på hvordan vi skal gjøre det med hjemme-alene-treningen den første tiden for å få en trygg hund som godt kan være hjemme en arbeidsdag.

Vi har skjønt at det viktige er å gjøre ting gradvis, og vi tenker å begynne med treningen fra starten av. Men vi er litt usikre på hvor lenge man må holde på? Og når kan valpen (sett at den er trygg) være hjemme en 8-timers arbeidsdag uten å få separasjonsangst og uten å tisse inne?

Selv begynner vi begge på jobb 14. August, og jeg vil tro det er litt kort tid fra vi får valpen til at den skal klare å være hjemme en hel dag allerede da, eller? 

Våre alternativer er enten å be familie/venner komme være valpepassere noen uker, eventuelt at noen kommer innom midt på dagen for å lufte, eller at samboeren tar med seg hunden i bilen på jobb hver dag. Da får han luftet den/lekt litt/gitt mat noen ganger om dagen, men da får den jo ganske lite plass ved å bare være i bur i bilen. 

Hva bør vi gjøre? Og hvor lenge bør vi ta sikte på dette? Når kan den fint være hjemme en hel dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det siste først; i noen tilfeller aldri. De fleste hunder kan dog med riktig og ikke minst gradvis trening over god tid være hjemme , for kortere eller lengre tid. Hvis jeg forstår det riktig, så får dere en 8 ukershvalp og skal begynne å jobbe full tid, ca vel 14 dager etterpå? 

For det første, så vil jeg ikke startet med hjemme alene trening med en gang. De hundene som takler lang tids frævær ( som en hel arbeidsdag pluss reisetid er) på daglig basis, er ofte hunder som har fått bruke god tid på tilvenning og der man ikke starter for tidlig. 

Renslighet eller hvor lang tid det tar før hvalpen blir renslig varierer veldig men man kan absolutt ikke forvente at en 10-11 ukers valp skal holde seg i 8-10 timer hjemme alene. 

Ut fra de gitte forutsetninger du oppgir; skaff pass til hunden. :)  Å la en valp ( eller voksen hund for den del) tilbringe en hel arbeidsdag i bur,enten det er hjemme eller i bilen er langt fra innafor etter mitt syn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

For å svare på det siste først; i noen tilfeller aldri. De fleste hunder kan dog med riktig og ikke minst gradvis trening over god tid være hjemme , for kortere eller lengre tid. Hvis jeg forstår det riktig, så får dere en 8 ukershvalp og skal begynne å jobbe full tid, ca vel 14 dager etterpå? 

For det første, så vil jeg ikke startet med hjemme alene trening med en gang. De hundene som takler lang tids frævær ( som en hel arbeidsdag pluss reisetid er) på daglig basis, er ofte hunder som har fått bruke god tid på tilvenning og der man ikke starter for tidlig. 

Renslighet eller hvor lang tid det tar før hvalpen blir renslig varierer veldig men man kan absolutt ikke forvente at en 10-11 ukers valp skal holde seg i 8-10 timer hjemme alene. 

Ut fra de gitte forutsetninger du oppgir; skaff pass til hunden. :)  Å la en valp ( eller voksen hund for den del) tilbringe en hel arbeidsdag i bur,enten det er hjemme eller i bilen er langt fra innafor etter mitt syn. 

Nei, vi henter valpen 22. juni (da er den 9 uker), og starter i jobb 14. august - altså nesten 1, 5 måned etter (da vil valpen være 16 uker gammel). Vi har absolutt lyst å gjøre alt vi kan for å få en trygg hund, og er også derfor vi søker tips til hvordan vi skal gjøre dette :) 

Er også derfor interessert i å vite mer konkret - omtrent hvor lang tid må man forvente at hunden bør ha pass? Hvor lang tid tar det før den kan bli husren? Når er det forsvarlig (gitt at den har fått gradivs trening og er husren) at valpen er hjemme en hel arbeidsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sunnivamb skrev:

Nei, vi henter valpen 22. juni (da er den 9 uker), og starter i jobb 14. august - altså nesten 1, 5 måned etter (da vil valpen være 16 uker gammel). Vi har absolutt lyst å gjøre alt vi kan for å få en trygg hund, og er også derfor vi søker tips til hvordan vi skal gjøre dette :) 

Er også derfor interessert i å vite mer konkret - omtrent hvor lang tid må man forvente at hunden bør ha pass? Hvor lang tid tar det før den kan bli husren? Når er det forsvarlig (gitt at den har fått gradivs trening og er husren) at valpen er hjemme en hel arbeidsdag?

Aha, da misforstod jeg :) Jeg forstår jo godt at slike generelle råd ikke er så fryktelig hjelpsomme men hvalper/hunder er like individuelle som mennesker, så det er vanskelig for ikke si umulig å gi helt konkrete råd og si at 'gjør slik og sånn, så blir det bra'. Det er ikke til å legge skjul på at separasjonsangst ikke er helt ukjent på hund, en del raser er mer utsatt enn andre i så måte og kikker man på diverse omplasseringsannonser, så ser man at akkurat det ikke er helt sjeldent forekommende omplasseringsårsak.  

Noen hvalper/hunder er stødigheten selv og tar alt på strak arm mens andre er mye mer usikre og behøver mye lengre tid på f.eks hjemme alene  trening. Går man for fort frem, risikerer man å få en hund som blir mer usikker enn nødvendig, så er det å skynde seg sakte som gjelder :) 

dere må nesten bare se an hunden og se hvordan den reagerer. :) 

Hvor lang tid det tar for hvalpen å bli husren er også veldig variabelt, dels kommer det an på hvor flink man er selv og dels kommer det an på hunden. Noen blir ikke rene før nærmere året ( eller aldri..) og andre blir husrene ganske kjapt. Jeg ville nok ikke forventet at en valp skulle greie å holde seg en hel arbeidsdag , før den var minimum 6 måneder, avhengig av rase. 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sunnivamb skrev:



Er også derfor interessert i å vite mer konkret - omtrent hvor lang tid må man forvente at hunden bør ha pass? Hvor lang tid tar det før den kan bli husren? Når er det forsvarlig (gitt at den har fått gradivs trening og er husren) at valpen er hjemme en hel arbeidsdag?

Det er vanskelig å si helt konkret da hunder er forskjellige, så man må nesten se det an når treningen har startet om hvor godt hunden takler det. Om du har mulighet ville jeg nok ha hatt pass frem til valpen er 6-7 mnd, ikke fordi det ikke kan gå fint før, men i tilfelle. Better safe than sorry. Det vil kreve så mye trening dersom du får en hund som blir redd for å være alene.

Det er også store forskjeller på hvor raskt de blir husrene. alt fra noen dager til flere måneder. Sheltien min var ikke 100% ren før han var 8 mnd, nåværende valp er 4 mnd å begynner å nærme seg, men kan fremdeles ha uhell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Det er vanskelig å si helt konkret da hunder er forskjellige, så man må nesten se det an når treningen har startet om hvor godt hunden takler det. Om du har mulighet ville jeg nok ha hatt pass frem til valpen er 6-7 mnd, ikke fordi det ikke kan gå fint før, men i tilfelle. Better safe than sorry. Det vil kreve så mye trening dersom du får en hund som blir redd for å være alene.

Det er også store forskjeller på hvor raskt de blir husrene. alt fra noen dager til flere måneder. Sheltien min var ikke 100% ren før han var 8 mnd, nåværende valp er 4 mnd å begynner å nærme seg, men kan fremdeles ha uhell.

Takk for tips!
 

Jeg vil nok ikke tro vi klarer å få pass helt frem til valpen er 6-7 mnd, men vi kan nok få til at enten noen eller oss selv stikker innom en gang i løpet av dagen for en kort tissetur (vi bor nemlig 10 minutt unna hver vår jobb), eller eventuelt å ha valpen i bilen den første perioden og lufte i pausene. Hvilket av disse ville du i såfall anbefalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sunnivamb skrev:

Takk for tips!
 

Jeg vil nok ikke tro vi klarer å få pass helt frem til valpen er 6-7 mnd, men vi kan nok få til at enten noen eller oss selv stikker innom en gang i løpet av dagen for en kort tissetur (vi bor nemlig 10 minutt unna hver vår jobb), eller eventuelt å ha valpen i bilen den første perioden og lufte i pausene. Hvilket av disse ville du i såfall anbefalt? 

Igjen så kommer det veldig an på valpen. Noen trives ikke i bur/bilbur og da blir jo valget enkelt. Om man har mulighet for å innom å lufte i løpet av dagen så tror jeg at jeg hadde valgt det mtp at den da har mer plass å røre seg på, men vanskelig å si uten å vite hvordan hunden er. Om den skal være med i bilen så blir det jo en del timer i bur, og man er kanskje avhengig av å kunne parkere i skygge mtp sola, også MÅ det være god lufting uansett skygge eller ikke, så da kommer det jo også an på om det ferdes mye folk forbi der bilen står osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet hunden min i januar 2017 (9 uker gammel), og hun har ikke klart å være alene mer enn en time eller to før nå nylig. Nå er hun løs i bilen når jeg er på jobb (7 timer), og så går jeg et par turer i løpet av dagen. Hjemme stresser hun fortsatt så der er hun bare alene når vi trener på det.

Man må bare tilpasse hverdagen etter hunden hvis den ikke trives alene, presser du så går det i hvert fall ikke.

Jeg valgte å plassere henne i en hundebarnehage noen dager i uka og så var hun hos faren min som er pensjonist resten. Det er ekstremt upraktisk å ha en hund som ikke kan være alene, men hvis man tar hensyn så kan det gå seg til når de blir litt mer modne ☺ men de aller fleste valper klarer jo heldigvis å være alene før de er ett år ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var en time alene når hun var rundt 4 mnd. Fra jeg gikk på kveldsvakt til samboer kom hjem. Det gikk helt fint. Vi var så heldige å ha pass til henne de få dagene vi begge jobbet dag, og hun var ikke alene i 8 timer før hun var nærmere 1 år. Men det hadde nok gått helt fint før det også. Som flere andre har sagt så er ikke dette så mye man kan planlegge, da alle valper er forskjellige. Dere må nesten bare prøve dere fram når dere får valpen. Men jeg hadde benyttet muligheten for pass, så lenge som mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...