Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene forskjellige typer søk/nesearbeid


Kristiin
 Share

Recommended Posts

I all hovedsak har jeg trent mine hunder på bruksspor (menneskefert), med sikte også på feltsøk. Dette og godbiter strødd utover plena har egentlig vært det vi har holdt på med at søk. 

Men nå har vi prøvd og vil gjerne prøve forskjellige sporter innen nesearbeid. Men det sitter litt i underbevisstheten min om jeg forvirrer bikkja for hva den faktisk skal søke etter. 

Vi har begynt med nosework, der satt det litt i underbevisstheten om bikkja ble litt forvirra om den skulle søke menneskefert eller bjørklukt. 

I dag prøvde vi for første gang blodspor med kort liggetid, og bikkjene ble tydelig litt forundret over blod"forstyrrelsen" i sporet deres.  

Vi kunne jo kanskje tenkt oss på smeller også, men blir det å skape mer kaos? :lol:

Jeg sier "søk" til alt, så de vet jo å skru på nesa men kanskje ikke hva på?  Settingen kan de jo ta, bruksspor VS nosework er jo ganske forskjellige. Men tar vi nosework mot smeller og bruksspor mot blodspor er settingene ganske like. 

Skaper jeg en viss kvantitet over alle sportene med så mange baller i lufta på en gang? :P Jeg vil jo gjerne ha kvalitet i de i gjør, men blir jo usikker selv. Bør sportene markeres bedre hver for seg så de skjønner hva vi skal? 

Håper noen har noe fornuftig å komme med etter å rablet ned tankekaoset mitt :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nosework er det jo så mange lukter de skal kunne siden ulike land har ulike lukter, og det er ikke noe problem for hundene. Har de først lært en lukt så lærer de de neste luktene enda raskere. I nosework i høyere klasser skal de også finne flere lukter i samme søk.

 

Jeg ville bare hatt forskjellig utstyr til hver gren, så kobler de det raskt :) Og ikke drive nyinnlæring samtidig med flere grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frida og fuglehundene skrev:

I nosework er det jo så mange lukter de skal kunne siden ulike land har ulike lukter, og det er ikke noe problem for hundene. Har de først lært en lukt så lærer de de neste luktene enda raskere. I nosework i høyere klasser skal de også finne flere lukter i samme søk.

 

Jeg ville bare hatt forskjellig utstyr til hver gren, så kobler de det raskt :) Og ikke drive nyinnlæring samtidig med flere grener.

At det er forskjellige lukter i NW er jeg klar over :) (men holder på med kun bjørket enda). 

Men det blir jo en del ekstra seler og liner..? Da må jeg kjøpe inn 3 ekstra søksseler til hver hund, altså 6 seler, det koster jo litt :lol: Bruker som regel sporsele i alle søk, sporline i bruks og blod,  og 3 meters kobbel/løs i annet/NW. 

Er de så smarte at de ser forskjell på 2 forskjellige sporliner feks? :lol: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hunder som kan gå menneskespor, bruker en kombinasjon av menneske og blod for å løse blodsporet (med mindre du har blodsugen hund :P )

Jeg må ha helt koll på utstyret ellers får hunden min indre uro :P

Gult søkshalsbånd = søksarbeid (samme hvilken lukt, den presenterer jeg om det ikke er de de har innlært som standard (kong, skinn, te, kadaver, veggdyr))

Non stop selen + lang line = spor

For spor så er det generelt mer linen som gir beskjeden. Samme om hun skal gå id spor, avklare ID og følge riktig, eller om hun går bruks, ferskt eller blod. Hun har sporet endel i halsbånd men da er ofte linen beskjeden, for hun har gått i søksbånd, sele og kjetting (ipo spor).

Hunder er ramme på å ta "sammenheng" og jeg ser veldig mye positivt på de hundene som får beskjed hver gang et søk begynner ila arbeidstegn kontra de som bare søker i det vanlige tur utstyret. Rammen for på jobb, av jobb er veldig stor.

Jeg har et tosidig runderingstrekant, ene siden er blå = felt om vi ikke kobler på noe, kobler jeg på løsbitt = rundering. Snur jeg den og viser den gule siden = søk.

Vesten min er alltid den samme nesten samme hva vi gjør, rally, blodspor, spor, bruks, søk osv. Så den betyr rett og slett bare = på jobb

30656621_387159168415390_333362198729247

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kristiin skrev:

At det er forskjellige lukter i NW er jeg klar over :) (men holder på med kun bjørket enda). 

Men det blir jo en del ekstra seler og liner..? Da må jeg kjøpe inn 3 ekstra søksseler til hver hund, altså 6 seler, det koster jo litt :lol: Bruker som regel sporsele i alle søk, sporline i bruks og blod,  og 3 meters kobbel/løs i annet/NW. 

Er de så smarte at de ser forskjell på 2 forskjellige sporliner feks? :lol: 

 

 

Poenget mitt var bare at det er det samme om de leter etter bjørk eller menneskelukt feks. Og som Anette sier, hundene kobler situasjoner/sammenhenger :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener både id-spor, blodspor og smeller med min, og så snart jeg finner et kurs skal vi starte med nosework også. Tenker at det for hunden først og fremst handler om å skru på nesa, hva vi ber de om å søke etter tror jeg ikke spiller så stor rolle. I smeller er f.eks. innlæringen veldig ofte med te, og overgangen til det de egentlig skal søke etter går stort sett veldig greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anette skrev:

De aller fleste hunder som kan gå menneskespor, bruker en kombinasjon av menneske og blod for å løse blodsporet (med mindre du har blodsugen hund :P )

Jeg må ha helt koll på utstyret ellers får hunden min indre uro :P

Gult søkshalsbånd = søksarbeid (samme hvilken lukt, den presenterer jeg om det ikke er de de har innlært som standard (kong, skinn, te, kadaver, veggdyr))

Non stop selen + lang line = spor

For spor så er det generelt mer linen som gir beskjeden. Samme om hun skal gå id spor, avklare ID og følge riktig, eller om hun går bruks, ferskt eller blod. Hun har sporet endel i halsbånd men da er ofte linen beskjeden, for hun har gått i søksbånd, sele og kjetting (ipo spor).

Hunder er ramme på å ta "sammenheng" og jeg ser veldig mye positivt på de hundene som får beskjed hver gang et søk begynner ila arbeidstegn kontra de som bare søker i det vanlige tur utstyret. Rammen for på jobb, av jobb er veldig stor.

Jeg har et tosidig runderingstrekant, ene siden er blå = felt om vi ikke kobler på noe, kobler jeg på løsbitt = rundering. Snur jeg den og viser den gule siden = søk.

Vesten min er alltid den samme nesten samme hva vi gjør, rally, blodspor, spor, bruks, søk osv. Så den betyr rett og slett bare = på jobb

30656621_387159168415390_333362198729247

 

Takk for at du deler litt erfaring!  

Nå har jeg som regel slengt på en "alt mulig"H-sele på den ene og sporsela på den andre når de holder på med nosework. Kanskje det kan være lurt å kjøpe et slikt halsbånd til de, og kunne bruke de på nosework? Og smeller kanskje (men der kjenner de kanskje igjen banene/kassene?). Men igjen, ikke så fryktelig glad i halsbånd, surrer seg fort rundt en fot :lol:

Jeg har kjøpt en slik markeringstrekant jeg har tenkt å ha på i felt. Så jeg tror egentlig sammenhengen der "er i boks" :P (Bare usikker på om jeg skal si SØK siden jeg sier det til alt annet :lol::lol:)

Bruker du både gult merke ring å dekken og gult bånd under søk? 

52 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Jeg trener både id-spor, blodspor og smeller med min, og så snart jeg finner et kurs skal vi starte med nosework også. Tenker at det for hunden først og fremst handler om å skru på nesa, hva vi ber de om å søke etter tror jeg ikke spiller så stor rolle. I smeller er f.eks. innlæringen veldig ofte med te, og overgangen til det de egentlig skal søke etter går stort sett veldig greit.

Bruker du forskjellig utstyr? 

De vet godt hva "søk" er, men vil jo gjerne gjøre det så klart som mulig for de hva de skal søke etter for minst mulig forvirring (tenker jeg)  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kristiin said:

Takk for at du deler litt erfaring!  

Nå har jeg som regel slengt på en "alt mulig"H-sele på den ene og sporsela på den andre når de holder på med nosework. Kanskje det kan være lurt å kjøpe et slikt halsbånd til de, og kunne bruke de på nosework? Og smeller kanskje (men der kjenner de kanskje igjen banene/kassene?). Men igjen, ikke så fryktelig glad i halsbånd, surrer seg fort rundt en fot :lol:

Jeg har kjøpt en slik markeringstrekant jeg har tenkt å ha på i felt. Så jeg tror egentlig sammenhengen der "er i boks" :P (Bare usikker på om jeg skal si SØK siden jeg sier det til alt annet :lol::lol:)

Bruker du både gult merke ring å dekken og gult bånd under søk? 

 

Har blitt slapp med trekanten, brukte den mer før jeg fikk fast halsbånd. Bruker forøvrig det samme halsbåndet i NW, gult = søk.

Jeg bruker

Søk apport (felt)
Finn mann (rundering)
Søk SPOR
Søk *pek*

Har sagt bare søk i sporline og hun gikk i finsøk, ergo kan hun forskjellene ganske godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kristiin said:

Bruker du forskjellig utstyr? 

Forskjellig til spor og søk, men det samme til id-spor og blodspor. Jeg tror ærlig talt ikke utstyret har så stor betydning for min hund, selv om jeg liker å tro det. Når vi trener smeller hjemme på stua er hun jo "naken", og jobber like godt for det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...