Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål relatert til kjøpeprosessen av valp


Ederi
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har noen spørsmål om selve kjøpeprosessen. Noen av spørsmålene går kanskje litt inni hverandre :P

1. Hva kan man forvente av dokumentasjon fra en renraset valp? Hva skal man se etter i dokumentasjonen, være obs på? 
2. Hvor mye pleier depositum å være på, og når betaler man dette? 
3.  På denne siden: https://www.hunden.no/nyheter/vis/5049/F-r-du-kj-per-valp/ står det at man ikke skal kjøpe hund uten en veterinærattest som ikke er eldre enn en uke. Skal man se etter noe spesifikt i veterinærattesten?
4. Kan oppdretter kreve at hunden skal avles på i fremtiden? I så fall står dette i kontrakten? Kan det være andre krav om hundeholdet i kontrakten?
5. Hvor gamle er valpene når de registreres i NKK?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Stamtavle (valpen bør være forhåndsregistrert) og innsyn i helsedokumenter, mentaltester etc. på foreldre om det ikke er registrert på dogweb (ikke alt havner der). Er det raser som ikke har noen krav ifht helsetesting, men kanskje anbefaling om å sjekke for noe, så er det greit å finne ut hvorfor eventuelle tester er unnlatt (hvis ikke oppdretter har fulgt anbefalingene). Samme med mentaltester, uststilling, bruksresultater, jaktprøver... 

2. De fleste krever vel egentlig en sum man ikke får igjen om man ombestemmer seg, så det er egentlig ikke et depositum, men forskudd.
Det varierer stort både om oppdrettere tar penger på forskudd og summen. 

3. Veterinærattesten er en form for sjekkliste. Veterinæren noterer eventuelle avvik fra normalen. Dette gjelder da fysiske skavanker/defekter/feil, og tar ikke hensyn til fargefeil f.eks. Ut fra potesielle feil pleier oppdrettere gjerne å gi avslag i prisen. Det kan de gjøre ved utstillingsfeil også. 

4. Krever oppdretter å avle på hunden er det egentlig mer enn fôravtale eller deleie, om ikke prisen gjenspeiler at hunden er solgt med avlsrettigheter. Jeg personlig synes det er ufint å kreve kull på hunder man selger for full pris. Mange stiller krav om helsesjekk og/eller mentaltest. Det er en fordel både for eier og oppdretter å ha helsestatus på hunden (for oppdretter er det viktig ifht videre avl, og for eier er det aldri et minus å vite at hunden er frisk).

5. Mange forhåndsregistrerer når valpene er rundt 5 uker gamle. Da får valpene automatisk valpeforsikring fra Agria, som gjelder til de får nytt hjem, eller til de er 12 uker gamle (med forbehold om at jeg husker feil nå). 

 

Er sikkert noe jeg har glemt, og ikke fått med, men det er sikkert noen andre som kan fylle på med mer da :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, mye oppklarende! Har sett hundene på Dogweb, hvor de har både stamtavle og utstillingresultater. Syntes det var nyttig. Her var det til og med lagt inn kommentarer fra noen dommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 3.5.2018 at 9:25 PM, Shokata skrev:

1. Stamtavle (valpen bør være forhåndsregistrert) og innsyn i helsedokumenter, mentaltester etc. på foreldre om det ikke er registrert på dogweb (ikke alt havner der). Er det raser som ikke har noen krav ifht helsetesting, men kanskje anbefaling om å sjekke for noe, så er det greit å finne ut hvorfor eventuelle tester er unnlatt (hvis ikke oppdretter har fulgt anbefalingene). Samme med mentaltester, uststilling, bruksresultater, jaktprøver... 

2. De fleste krever vel egentlig en sum man ikke får igjen om man ombestemmer seg, så det er egentlig ikke et depositum, men forskudd.
Det varierer stort både om oppdrettere tar penger på forskudd og summen. 

3. Veterinærattesten er en form for sjekkliste. Veterinæren noterer eventuelle avvik fra normalen. Dette gjelder da fysiske skavanker/defekter/feil, og tar ikke hensyn til fargefeil f.eks. Ut fra potesielle feil pleier oppdrettere gjerne å gi avslag i prisen. Det kan de gjøre ved utstillingsfeil også. 

4. Krever oppdretter å avle på hunden er det egentlig mer enn fôravtale eller deleie, om ikke prisen gjenspeiler at hunden er solgt med avlsrettigheter. Jeg personlig synes det er ufint å kreve kull på hunder man selger for full pris. Mange stiller krav om helsesjekk og/eller mentaltest. Det er en fordel både for eier og oppdretter å ha helsestatus på hunden (for oppdretter er det viktig ifht videre avl, og for eier er det aldri et minus å vite at hunden er frisk).

5. Mange forhåndsregistrerer når valpene er rundt 5 uker gamle. Da får valpene automatisk valpeforsikring fra Agria, som gjelder til de får nytt hjem, eller til de er 12 uker gamle (med forbehold om at jeg husker feil nå). 

 

Er sikkert noe jeg har glemt, og ikke fått med, men det er sikkert noen andre som kan fylle på med mer da :) 

Hei! Jeg slenger meg litt på denne tråden. Vi skal hente valp i slutten av juni fra en oppdretter i Sverige. Vet du da hvordan det blir med både papirarbeid og registrering i NKK, samt hva vi gjør med forsikring? Antar at det ikke er samme nettsystem i Sverige som i Norge (med dogweb), og vi får vel se stamtavle og sånn når vi er der på besøk. 

I tillegg så lurer jeg på hvordan jeg vet om den ikke har noen fargefeil eller utstillingsfeil når det er en så liten valp? For eksempel om størrelsen blir riktig (vår er litt liten i forhold til resten av valpene i kullet), og om fargene blir godkjente (dette forandrer seg fra den er valp til voksen hos Lagotto). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Sunnivamb skrev:

Hei! Jeg slenger meg litt på denne tråden. Vi skal hente valp i slutten av juni fra en oppdretter i Sverige. Vet du da hvordan det blir med både papirarbeid og registrering i NKK, samt hva vi gjør med forsikring? Antar at det ikke er samme nettsystem i Sverige som i Norge (med dogweb), og vi får vel se stamtavle og sånn når vi er der på besøk. 

I tillegg så lurer jeg på hvordan jeg vet om den ikke har noen fargefeil eller utstillingsfeil når det er en så liten valp? For eksempel om størrelsen blir riktig (vår er litt liten i forhold til resten av valpene i kullet), og om fargene blir godkjente (dette forandrer seg fra den er valp til voksen hos Lagotto). 

Dere sender papirene til NKK for omregistrering. Forsikring fungerer som vanlig, med at man forsikrer fra den dagen man henter (eller senest innen noen få dager, husker ikke hvor mange). Grunnen til at man bør forsikre raskt, er at en del ting dekkes ikke om man registrerer for sent. 


SKK har samme opplegg :) https://hundar.skk.se/hunddata/

Kjenner ikke rasen din, så kan ikke svare på dette med farger. Størrelsen på valpen i dag trenger ikke nødvendigvis gjenspeile størrelsen som voksen. Hvis du har funnet en oppdretter som er flink til å fortelle og lære bort, vil dere nok få den infoen dere trenger :) 

Masse lykke til med valp :D Antar ventetiden er laaaaang nå ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2018 at 7:47 PM, Ederi skrev:

1. Hva kan man forvente av dokumentasjon fra en renraset valp? Hva skal man se etter i dokumentasjonen, være obs på? 

Dokumentasjon på renraset valp er at valpen blir registrert i NKK og får stamtavle. Denne får du når du henter valpen, evt. får den tilsendt i posten fra oppdretter i etterkant. Foreldrene må da også være registrert i NKK eller en annen FCI-tilknyttet klubb (hvis de er utenlandske). 

På 3.5.2018 at 7:47 PM, Ederi skrev:

2. Hvor mye pleier depositum å være på, og når betaler man dette? 

Det varierer. De jeg har betalt depositum på, så har jeg betalt ca. 10% av kjøpesummen når jeg har valgt/får vite hvilken valp som skal til meg. På de jeg har betalt depositum på, så har det vært når valpene er ca. 4 uker. Dette varierer fra oppdretter til oppdretter. 

På 3.5.2018 at 7:47 PM, Ederi skrev:

3.  På denne siden: https://www.hunden.no/nyheter/vis/5049/F-r-du-kj-per-valp/ står det at man ikke skal kjøpe hund uten en veterinærattest som ikke er eldre enn en uke. Skal man se etter noe spesifikt i veterinærattesten?

Det er normalt at valpene blir tatt med til dyrlegen for en generell helsesjekk, evt. vaksinering og chip-merking når de er ca. 7 uker gamle. Da får de med helsebok eller evt. pass der veterinæren stempler for at de har sjekket ditt og datt på valpene. Ører, tenner, øyne, lytter på hjertet, sjekker testikler på hannhund etc.

På 3.5.2018 at 7:47 PM, Ederi skrev:

4. Kan oppdretter kreve at hunden skal avles på i fremtiden? I så fall står dette i kontrakten? Kan det være andre krav om hundeholdet i kontrakten?

Alt sånt skal i så fall være kontraktfestet. Be gjerne om å få se kjøpekontrakten før dere reiser for å hente valpen for å se om dere er enig med vilkårene. Normalt sett vil ikke en oppdretter kreve avlsrettigheter på valper som selges til full pris. Skal oppdretter ha kull på hundene, så selges de på fôravtale, der oppdretter er deleier i valpen. Uansett bør du ikke gå med på en kontrakt der oppdretter skal ha avlsrettigheter på en hund du kjøper til fullpris.

På 3.5.2018 at 7:47 PM, Ederi skrev:

5. Hvor gamle er valpene når de registreres i NKK?

På NKK.no står det at valpene skal registreres senest ved 3 mnd. alder. Som regel er de registrerte når du henter den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...