Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagens hundetrening!


Tyttebæra
 Share

Recommended Posts

Vi har gått et spor idag, rundt 500 meter tipper jeg. Hun går veldig stødig og fint. Men jeg burde få trent på spor ligger lengre enn en time. Det skal vi gjøre om ikke så lenge har jeg planlagt! 

Idag skulle jeg bare teste ståa, la ut 4 pinner, 3 ble med inn. Følte meg litt vell snill, sparket å tråkka godt der jeg la pinnene. Hun stopper opp å anmerker seg at "her er det noe". Belønner og spørr om hun kan vise pinnen, hun frysmarkerer stående, iværtfall noe som ligner på det. Kommer nok av nosework treningen vi startet for noen måneder siden. Jeg har vinglet på markering, og egentlig endt opp på apport, men kanskje prøv å få dekk+frys igjen? Neste problem, hun er superivrig på sporet og vil bare videre, pinnen og belønning er ikke så viktig. Det har vært problemer tidligere også.. Sporet har høyere verdi enn pinnen. Den må jeg tenke litt mer på :P

20180507_142628.thumb.jpg.84e6af07f82169c4d78fba600befbfd3.jpg20180507_141735.thumb.jpg.ce327075d2ddddf31a34729bea82b651.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg lurer på om det er noen interesse for å ha en noe lignende tråd som AN-tråden med fokus på hundetrening?  Tenker da på en tråd der man kan oppdatere og skrive litt om hva som opptar en, hva man jo

Fellesdekk på avstand i går. Andre økten vi har trent med det. Jeg sto på 10 meter avstand og han lå som en prest! Hjalp nok litt at det var varmt, men han ble liggende selv når hunden vedsiden av han

Var så flott vær så jeg dro ut og begynte på feltsøket med tzili  

Posted Images

10 hours ago, AussieAllTheWay said:

Ved barmark og ok vær og kropp så trener vi nesten hver dag ja :icon_redface:
 

Omvendt lokking ved avlevering? Taco kunne IKKE å holdefast i feltet- selv om hun kunne det med vanlig apport :P

Mye mulig du går for sakte- prøv deg fram :)

Zök fikk ekstra energi etter kiro-timen i dag, så håper det ble litt bedre- ny time neste uke.. Så ingen trening på oss i dag og de neste 2 dagene :o

Takk! Burde ha kommet på omvendt lokking selv :lol: Sånn jeg har fått henne til å holde apportbukken. Men den vil hun ikke slippe uansett. Hun syns det er ekkelt når den faller i bakken, så den holder hun til jeg tar den. Litt praktisk egentlig. 

Jeg skal teste med et annet tempo i sakte marsj. Kanskje også filme det. 

Lykke til med 2 dager treningsfri! Det blir vel vanskelig for deg som trener hver dag!

@Kristiin Du må invitere oss med neste gang! Vi og vil gå spor :D Jeg er så dårlig på å komme meg avgårde å gjøre det alene. Syns Deli var flink jeg med 3 av 4 pinner inn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk vi årets første spor!  Sporet var ca 300 meter og liggetid på 20 min, 8 pinner. Hun sporet veldig fint i begynnelsen, men hun går litt for lett over pinnene. Jeg markerte alle pinnene slik at jeg kunne hjelpe henne der. Første pinnen plukket hun ganske greit med hjelp. Andre pinnen måtte jeg hjelpe mye mer, da hun egentlig bare gikk over den gang på gang. Så misset hun en pinne helt, hun gikk rett over den. Jeg var for sen med å hjelpe henne der. Neste pinne plukket hun fint på egen hånd, og den etter der igjen, men så måtte jeg hjelpe igjen, da slurvet hun også en del med sporet, gikk med nesen mye mer i luften enn ned i bakken. Siste pinnen fant hun lett, men den var også en stor pinne. Alt i alt var det vell 3 av 8 pinner hun plukket selv, resten hjalp jeg henne med eller hun misset de helt. Jeg fikk litt trening i å lese henne i sporet i dag tror jeg. Ikke følte på når hun ikke virkelig legger seg i selen, for ellers er hun ikke på noe spor. I tillegg må jeg kreve av henne at hun har nesen i bakken, ellers går vi ikke fremover, for ellers mister vi nok alt for mange pinner.

Jeg prøvde en sportstracker i dag og redigerte de to rundene oppå hverandre tilslutt. Jeg vet ikke om de var i korrekt format da jeg redigerte de sammen til ett, og jeg glemte å slå den av på slutten da vi gikk sporet. Mørkblå er da jeg la sporet, lysblå er da vi gikk sporet.

Sporres.thumb.jpg.b9823c3fb80e1fc05b5b6a9bee327496.jpg

I dag er det påmeldingsfrist til stevne i slutten av mai og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om vi skal melde på eller ikke! På en måte føler jeg det er mye som enda må trenes på, men det er jo noen uker igjen, så vi har jo kanskje tid. Jeg har også sykt lyst til å bare starte! Men hva viss det går skikkelig dårlig? Jeg er også midt inni eksamensperioden, så hvor mye spor får jeg tid til å gå fremover? Ut må jeg jo uansett med hundene, så burde ikke være så vanskelig å gå et spor istedenfor tur. 

Har noen tips til hvordan å trene mer på pinneplukking? Kan man gå et helt rett spor på gress eks med masse pinner og bare trene at hun skal gå helt nøyaktig, med nesen ned og plukke pinner? 

Endret av MegaMarie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått to ipo/godbit spor, to gjenstander i det første og 1 gjenstand i det andre. Har en jobb å gjøre i at hunden ikke vil markere gjenstander, hun vil bare gå videre i sporet, men troor kanskje det holder på å løsne pittelitt. Glemmer så lett å trene spor så denne uken har jeg bestemt at frokost hver dag skal serveres i sporet så jeg må gå spor :lol: På tide å komme igang nå! Liten økt med å lære inn musematte/ruta etter sportreningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, MegaMarie skrev:

Har noen tips til hvordan å trene mer på pinneplukking? Kan man gå et helt rett spor på gress eks med masse pinner og bare trene at hun skal gå helt nøyaktig, med nesen ned og plukke pinner? 

Jeg ville gjort det slik du skisserer her, relativt kort spor med mange pinner. Ville også minnet henne på verdien til pinnene før du setter henne på sporet. Lek litt med pinnen, kast den fra deg og belønn når hun tar den, evt la henne se at du legger et lite søk med pinne(r).

Har du prøvd appen som heter Tracking dog? :) Jeg bruker den og syns den fungerer bra. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, MarieR said:

Jeg ville gjort det slik du skisserer her, relativt kort spor med mange pinner. Ville også minnet henne på verdien til pinnene før du setter henne på sporet. Lek litt med pinnen, kast den fra deg og belønn når hun tar den, evt la henne se at du legger et lite søk med pinne(r).

Har du prøvd appen som heter Tracking dog? :) Jeg bruker den og syns den fungerer bra. 

Jeg pleier alltid å minne henne på pinneplukking før sporet. Har en pinne som hun plukker blant andre pinner før start hvor hun får belønning for :) Takk for tips! Da skal vi prøve kort pinnespor!

Nei, er det en gratis app? Jeg bare tenkte kjapt på det i dag da jeg skulle ut å gå spor at det hadde vært moro å se på en app hvordan vi gikk, men jeg ante ikke hvilken :lol: Så jeg lastet bare ned en workout track app, som var gratis. Første som kom opp da jeg søkte på "tracking". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den koster noen kroner, men vel verd det syns jeg :). Sporene blir seende slik ut, og du kan i tillegg legge inn hvor du har gjenstander i sporet. Appen forteller også hvor langt sporet er og hvor lang tid hunden bruker på å gå det. 

Screenshot_20180324-115956.thumb.png.462b215fc2cd602f5972c75bd213488f.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MarieR said:

Tror den koster noen kroner, men vel verd det syns jeg :). Sporene blir seende slik ut, og du kan i tillegg legge inn hvor du har gjenstander i sporet. Appen forteller også hvor langt sporet er og hvor lang tid hunden bruker på å gå det. 

Screenshot_20180324-115956.thumb.png.462b215fc2cd602f5972c75bd213488f.png

Hmm, jeg burde sjekke ut hvor mye den koster også vurdere det! Den appen jeg brukte fortalte også hvor langt sporet var og hvor lang tid man brukte :) Det stod at den hadde en satellitt funksjon på kartet, men jeg fikk ikke det til å fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/7/2018 at 11:56 AM, MegaMarie said:

Du ser jo ut til å trene litt hver dag du! Flinkiss! :D Utenom i dag da pga fiksing av bekken. Har du noen tips til hvordan du trener på avleveringen av gjenstand? Min har en tendens til å spytte ut gjenstander litt fort og jeg er dårlig på å ta i mot :lol: 

Vi hadde en liten økt i hagen i går. Vi trente lydighet. Fri ved fot med tempovekslinger stort sett og jeg fokuserte litt på belønningsplassering, da hun har tendenser til å gå for langt fremme. I tempovekslinger sliter jeg litt med å finne ut hvordan jeg skal gå sakte marsj. Hun sitter seg ofte ned når jeg går sakte, og jeg har ikke helt funnet ut noen måte å jobbe rundt dette. Kanskje jeg bare går for sakte rett og slett? Eventuelt noen som har andre tips til saktemarsj? 

Vi tok også en apport, som sitter som støpt :D Deretter prøvde vi oss på sitt under marsj med tanke om vi kanskje skal starte ferdselsprøve. Det tok hun kjempe fort! Så testet jeg en runde hvor jeg kjørte alt vi kan under marsj: dekk under marsj, sitt under marsj og stå under marsj. Hun var så flink og gjorde alle redd! Blandet det aldri :D

Jeg kjørte og en innkalling og belønnet litt tempo når hun løper inn. Denne sitter også veldig bra! Vi trente litt avstand mtp eventuell klasse 1 debut. Her må vi jobbe litt mer med at hun ikke skal flytte seg så mye fra overgang dekk til sitt. Jeg ønsker en type "hopp sitt", med låste bakbein, men noen gangen hopper hun rumpen inntil frembeina istedenfor. Vi får jobbe litt på stuegulvet med det tenker jeg :)

Tilslutt avsluttet jeg med en fellesdekk med begge hundene. Blondie har ikke trent på dette på lenge, så det var nok litt urettferdig for henne. Jeg tenkte hun bare skulle få bli med så Tidi fikk trent litt på å gjøre det med andre hunder. Det var det styret å få begge til å dekke da :lol: Blondie lå fint det første minutter, men så begynte hun å reise seg. Tidi lå heldigvis veldig fint. Men på slutten begynte også Blondie å gå, da var det litt verre for Tidi. Så rett før 3 minutter var gått, så reiste Tidi seg. Vi kjørte tilslutt en enkeltdekk i 3 min uten Blondie som forstyrrelse, og da lå hun fint hele tiden. Hun begynner endelig å se litt avslappet ut i dekk, så jeg tror hun har forstått oppgaven mer i det siste. Tidligere har hun lagt å stirret intens på meg som at hun venter på en ny kommando. 

Kan hun håndtarget? Vapse har lært at avlevering skjer via håndtarget, så enten kan jeg ta imot med åpen hånd, eller inn på plass også åpner jg hånda og da strekker hun seg opp mot hånda og bare ta imot da mutter. Er en fint måte å sikre at de ikke spytter den på deg :P

Imorgen skal vi rundereeeee,ååååå gleder meg så vilt! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anette said:

Kan hun håndtarget? Vapse har lært at avlevering skjer via håndtarget, så enten kan jeg ta imot med åpen hånd, eller inn på plass også åpner jeg hånda og da strekker hun seg opp mot hånda og bare ta imot da mutter. Er en fint måte å sikre at de ikke spytter den på deg :P

Imorgen skal vi rundereeeee,ååååå gleder meg så vilt! :D

Hun kan det litt, men jeg gikk litt kjapt frem med apporten, så hun har ikke koblet de to sammen. Men jeg har tenkt lenge på at det kan hjelpe. Blondie har lært avlevering slik og det er alltid superenkelt å ta i mot fra henne da ?

Tok en liten dekk og bli økt i hagen pluss er lite feltsøk. Jeg skulle sjekke om jeg ville melde på stevnet eller ikke. Hun var veldig flink, men jeg konkluderte med å vente med start til høsten. Det er for stress i mai med eksamen og vi har såvidt kommet i gang med treningen denne sesongen. Hun avleverte forresten veldig fint i dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2018 at 9:33 AM, MegaMarie skrev:


@Kristiin Du må invitere oss med neste gang! Vi og vil gå spor :D Jeg er så dårlig på å komme meg avgårde å gjøre det alene. Syns Deli var flink jeg med 3 av 4 pinner inn! 

Det skal vi få til, å gå spor! :D

@MegaMarie @Malamuten Høres ut som trønderhundene har et pinneproblem :lol:

 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Kristiin said:

Det skal vi få til, å gå spor! :D

@MegaMarie @Malamuten Høres ut som trønderhundene har et pinneproblem :lol:

 

Haha, alle liker sporet bedre enn pinnene! Merkelig, da jeg alltid har en suuuper belønning for at hun finner pinner. Hvorfor vil hun ikke finne pinnene da?? Sporet er vel selvforsterkende og da er det så enkelt for henne å fortsette å gå sporet og belønne seg selv på den måten :lol:

Har fått tips om å tråkke litt ekstra der pinnene ligger. Så det skal vi også teste ut. Jeg går bare helt vanlig og legger ned pinnen. Jeg valgte å ikke melde oss på stevnet i slutten av mai, da det var for mye stress med at vi ikke var helt klar følte jeg, og det midt opp i eksamenstiden er ikke helt bra tror jeg. Men vi sikter oss inn på stevner i august, og da SKAL vi starte! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått spor i dag, og selv om Twist gjorde en god jobb klarer jeg ikke helt å være fornøyd. Tror det handler mest om at sporet ble litt "rotete". Veldig kupert terreng i et hogstfelt hvor jeg ikke fikk lagt sporet helt slik jeg hadde tenkt. I tillegg fikk jeg ikke ført han ideelt fordi jeg store deler av sporet hadde nok med å ikke gå på trynet :lol:

Det jeg er fornøyd med er nøyaktigheten hans i sporet, den har virkelig bedret seg syns jeg. Vinterens treninger på snø og stubbåker har tydeligvis gitt resultater. Sliter fremdeles litt med at han gjerne sporer på overvær, spesielt når han blir sliten, men jeg ser stadig bedring der og. Han hadde veldig mange fine vinkler i dag, og lot seg overhodet ikke forstyrre av alle terrengskiftene underveis. 

Neste gang vi går spor skal jeg legge det i flatere terreng så jeg kan jobbe mer aktivt med med linebruk ifht overvær. Jeg skal også forsøke å bruke lek istedenfor godbiter, for han gikk rett over belønningen underveis i sporet. Han er så vanskelig å belønne syns jeg, siden han ikke er spesielt glad i hverken lek eller mat. Derfor syns jeg ikke at jeg får belønnet han skikkelig, og det er jo litt synd. Redd det vil gå utover motivasjonen hans etterhvert. Måtte omtrent overtale han til å smake på boksen med kattemat i enden av sporet i dag. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trent på litt forskjellig i dag, utgangsstilling, dekk, apportering av skje og håndtarget. I tillegg "trener" vi en del på lek og nå i kveld har vi hatt mange fine avleveringer av leke til meg og oppfordring fra Skoj om mer drakamp. Han er litt for glad i å beholde lekene selv så veldig glad for fremgangen der :) .

Jeg legger også inn litt trening på turene våre og vi driver aktivt med sladremetoden mtp andre hunder feks og kontakt ved passeringer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en times tid bundet i bhg med masse folk rundt om, og jeg kjenner nesten ikke igjen villstyringen min.  Hun imponerer veldig for tida! 

så dro vi på stavsøra og tok to økter med litt aportering,  fvf,  hopp over hinder,  avstandskommandering og litt gjenstandsmarkering.  Korte økter med mye belønning.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuu- endelig kunne vi trene "litt" igjen. 5 timer ble det visst :jump: (fordelt på 3 hunder altså)

Først lydighet ett par timer- Der vi endelig!!! fikk litt fremgang på avstanden- det har hjulpet mye å bruke kloss på bakbena (å stå på kloss altså) også kan det jo faktisk hende at kiropraktor timen har gjort det lettere å drive med slike bevegelser- uten at armer og bein fyker i alle retninger :D Taco fikk tatt ett ukjent NW søk. Veldig fin markering :) og sistemann trente bare skit, men hadde det gøy, gøy og gøy!


I skogen trente vi først felt. Jeg tar henne med ut til allerede lagt ut gjenstander, og erter henne med de, også sender jeg bare. Hun har alltid hentet 1 gjenstand lett, men bare gitt f- i nr 2. Og det er ikke fordi hun ikke finner den eller ikke har fått påvirkning, men neida- har vi hentet en så er vel det bra eller?? Men sist gang vi trente felt så bare ventet jeg (i en hel evighet føltes det ut som) og tilslutt så løp hun ut å hentet :thumbs: I dag var hun superflink, men jeg trooor hun byttet en gjenstand, og når glupingen in roper "apport" til en hund som ikke egentlig vet hva det ordet betyr ennå, så forstyrret det jo bare, og hun kom inn uten... MEN etter litt løping så hentet hun den!
Så neste gang tror jeg vi bare kjører med en gjenstand- Bytting skal vi IKKE ha...
Sporet var bare kort- med 3 vinkler og 3 pinner. Det blåste mye, så i motvind gikk hun med høy nese, men ellers BRA! Og pinnene fant hun OG markerte perfekt - Juhuuuuu
Taco fikk gå opp igjen sporet etter Zök (jeg la ned igjen pinnene) slik blir det når man er lat og hunden bare skal aktiviseres ;)
Også fikk de store jentene dele ett felt- 4 gjenstander og søk annenhver gang.

Sååå fin dag, i strålende sol :)

--

Kjempegøy å lese om treningene til dere andre :D
Ett pinneplukke tips jeg fikk engang: Legg 3 pinner kjapt etter hverandre (5-10m mellom) også ett lenger opperom uten pinner. Så mange ganger du vil- etter hundens erfaring. Når de finner pinner så tett, og får masse belønning, så tenner ofte noen mye mer :)

@MegaMarie er sikkert lurt å ikke melde på- jeg innser vel også selv at jeg ikke kommer til å få Zök startklar så fort jeg ønsker :( Men men, det haster jo egentlig ikke :|

Min spor app heter Dog Track, kostet også noen få kroner, men er veldig fornøyd med den når det er gode gps signaler. Den andre Tracking Dog ble jeg aldri venner med :/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay Så bra du har hatt en fin trening i dag :D Du virker til å ha en så god plan for treningen din og fremtidig trening. Når hadde du håpet på å få Zök klar for konkurranse? Er det bruks eller lydighet eller begge deler? Det haster jo virkelig ikke når din er så ung :) Vi har snakket om spor start i 3 år nå :lol::icon_redface: Men jeg trøster meg selv med at mye har skjedd på 3 år som har gjort at det har vært ganske naturlig at vi har utsatt det. Men i August skal jeg starte :D Takk for tips, det skal jeg prøve! 

Vi hadde ny sporøkt i dag! Ca 400 meter igjen, 6 pinner. Jeg fikk tips om å tråkke litt ekstra der pinnene lå for at det satt seg mer lukt der. I tillegg testet vi noen hvor jeg lå mose/gress oppå pinnene. Hun gikk sååå fint i begynnelsen :wub: Virkelig nydelig! Plukket den første pinnen uten noe hjelp fra meg. Pinne nummer 2 var i en nedoverbakke som jeg fikk tips om etterpå at var veldig vanskelig for hundene da lukten flyttet seg nedover bakken, men med litt hjelp fra meg plukket hun den. Neste pinne gikk hun rett over. Pinnen etter der igjen gikk hun sekundærspor, så den misset hun også. De to siste pinnene plukket hun, kan ikke huske om jeg hjalp henne med nest siste, men den siste tok hun selv. På slutten gikk hun ikke like fint. Vi krysset en god del stier og det var visst veldig vanskelig og jeg måtte vente en del før hun fant rett vei. 

Jeg klarer alltid å glemme å stoppe appen :lol: Men blå er sporet jeg lå, og lysblå/turkis er da vi gikk sporet.

Spor2.jpg.8cbd02935ef42eb032f62f9c7a6af0ca.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår så trente vi ,var ute i 6 timer og trente rundering og felt.

Tzili begynte vi baby innlæring på, løpe ut go leke er gøy, ganske fort kunne vi gjemme personen, og lengre og lengre ut. Hun er da passe søt for vi koblet av alt utstyret, hadde alle inne på midtlinja, så stakk hun og tok et stoort tomslag og lette, så var gøy å se at hun faktisk koblet det til leting og ikke bare på syn som det alltid går på i starten. Belønte tomslaget med leke også gikk vi i bilen :P

Også var det bårderkålen min da, jeg hadde nemlig glemt at når vi runderte sist så låser hun seg på figurant (her hadde det vært supert med hals melding :P ), om de har the precious chuckit squeaky ball. Hun tar bitt og løper fint inn om de IKKE har ballen. Men dette glemte jeg og sendte ut og fikk hun som lekte should i stay or should i go.Brøt henne og begynte tørrtrening på stien med at figg hadde ball OG bitt, kan vel trygt si at Valpis fikk vondt i hodet av å måtte velge :P

32207220_397788490685791_713675681140257

Til slutt fikk vi til melding ut på figurant (som da satt med bitt og ball åpent) , ta bitt og komme på plass. Så belønte vi.

 

Valpis ryddet opp feltsøket etter de andre på slutten av dagen med 1 person og 2 løse hunder i feltet. Hun jobbet bare på og hentet de 2 siste gjenstandene som lå igjen. 

32289436_397788544019119_832411985202957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, MegaMarie said:

@AussieAllTheWay Så bra du har hatt en fin trening i dag :D Du virker til å ha en så god plan for treningen din og fremtidig trening. Når hadde du håpet på å få Zök klar for konkurranse? Er det bruks eller lydighet eller begge deler? Det haster jo virkelig ikke når din er så ung :) Vi har snakket om spor start i 3 år nå :lol::icon_redface: Men jeg trøster meg selv med at mye har skjedd på 3 år som har gjort at det har vært ganske naturlig at vi har utsatt det. Men i August skal jeg starte :D Takk for tips, det skal jeg prøve! 

Vi hadde ny sporøkt i dag! Ca 400 meter igjen, 6 pinner. Jeg fikk tips om å tråkke litt ekstra der pinnene lå for at det satt seg mer lukt der. I tillegg testet vi noen hvor jeg lå mose/gress oppå pinnene. Hun gikk sååå fint i begynnelsen :wub: Virkelig nydelig! Plukket den første pinnen uten noe hjelp fra meg. Pinne nummer 2 var i en nedoverbakke som jeg fikk tips om etterpå at var veldig vanskelig for hundene da lukten flyttet seg nedover bakken, men med litt hjelp fra meg plukket hun den. Neste pinne gikk hun rett over. Pinnen etter der igjen gikk hun sekundærspor, så den misset hun også. De to siste pinnene plukket hun, kan ikke huske om jeg hjalp henne med nest siste, men den siste tok hun selv. På slutten gikk hun ikke like fint. Vi krysset en god del stier og det var visst veldig vanskelig og jeg måtte vente en del før hun fant rett vei. 

Jeg klarer alltid å glemme å stoppe appen :lol: Men blå er sporet jeg lå, og lysblå/turkis er da vi gikk sporet.

 

Nei- altså jeg hadde satt meg ett skikkelig hårete mål å få på plass ting så vi kunne starte D-spor 7 Juni. Men det var egentlig bare ett slik *spark i ræva- nå MÅ du trene* mål. For selv om hun har trent endel grunnferdigheter, og gått mye spor, så kunne hun ingen øvelser, ikke feltsøk og ikke plukke pinner i starten av april :innocent: Men det har jo fungert- nå er hun godt igang med fltsæøk, plukker pinner, og har kommet ett stykke på vei med lp delen- men kar til juni?? nope- DET blir hun ikke ;)

Spor og rundering er hovedfokus- men vi kommer også til å satse på lydighet. Spor først, så rundering. og Lp innimellom :D Gleder meg!!!

Pinneplukking er vanskelig synes jeg- og skjønner ikke helt hvordan folk får hunden til å tenke FINNE PINNE når de sporer- Alle mine har tenkt "BLÆ der kommer det en slik kjedelig greie igjen... får vel stoppe da..." :lol:

 

1 hour ago, Anette said:

Igår så trente vi ,var ute i 6 timer og trente rundering og felt.

Tzili begynte vi baby innlæring på, løpe ut go leke er gøy, ganske fort kunne vi gjemme personen, og lengre og lengre ut. Hun er da passe søt for vi koblet av alt utstyret, hadde alle inne på midtlinja, så stakk hun og tok et stoort tomslag og lette, så var gøy å se at hun faktisk koblet det til leting og ikke bare på syn som det alltid går på i starten. Belønte tomslaget med leke også gikk vi i bilen :P

Også var det bårderkålen min da, jeg hadde nemlig glemt at når vi runderte sist så låser hun seg på figurant (her hadde det vært supert med hals melding :P ), om de har the precious chuckit squeaky ball. Hun tar bitt og løper fint inn om de IKKE har ballen. Men dette glemte jeg og sendte ut og fikk hun som lekte should i stay or should i go.Brøt henne og begynte tørrtrening på stien med at figg hadde ball OG bitt, kan vel trygt si at Valpis fikk vondt i hodet av å måtte velge :P

 

Til slutt fikk vi til melding ut på figurant (som da satt med bitt og ball åpent) , ta bitt og komme på plass. Så belønte vi.

 

Valpis ryddet opp feltsøket etter de andre på slutten av dagen med 1 person og 2 løse hunder i feltet. Hun jobbet bare på og hentet de 2 siste gjenstandene som lå igjen. 

 

Flinke bebisen!!

Er sååå gøy når man glemmer slike ting, og bare kjører på, og klør seg så litt i hodet og tenker WTF- før man plutselig *ååå jaaa- slik var det ja* 
Tipper dere fikser det kjapt med litt terping :D

..

I dag skal vi ha ett par NW søk på Taco- siden hun skal konkurrere i morgen :blink: Om vi da kommer fram til konkurransen- det flommer jo over alle steder her nå.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AussieAllTheWay said:

Nei- altså jeg hadde satt meg ett skikkelig hårete mål å få på plass ting så vi kunne starte D-spor 7 Juni. Men det var egentlig bare ett slik *spark i ræva- nå MÅ du trene* mål. For selv om hun har trent endel grunnferdigheter, og gått mye spor, så kunne hun ingen øvelser, ikke feltsøk og ikke plukke pinner i starten av april :innocent: Men det har jo fungert- nå er hun godt igang med fltsæøk, plukker pinner, og har kommet ett stykke på vei med lp delen- men kar til juni?? nope- DET blir hun ikke ;)

Spor og rundering er hovedfokus- men vi kommer også til å satse på lydighet. Spor først, så rundering. og Lp innimellom :D Gleder meg!!!

Pinneplukking er vanskelig synes jeg- og skjønner ikke helt hvordan folk får hunden til å tenke FINNE PINNE når de sporer- Alle mine har tenkt "BLÆ der kommer det en slik kjedelig greie igjen... får vel stoppe da..." :lol:

Men sånne mål er nok lurt å sette seg, man får jo virkelig et spart i ræven! :D Det virker jo som at dere er på god vei! Når tenker du konkurransestart nå da? 

Haha, vi fikk faktisk plutselig et lite gjennombrudd i går da! :D Etter at hun hadde funnet de 2 første pinnene og fikk en skikkelig knall belønning for de, så kunne jeg se at hun leitet etter pinner! Hun prøvde faktisk å ta en helt tilfeldig skogspinne i sin iver, men hun fant ut at det ikke var noe lukt av meg på den :lol:. Min syns heldigvis ikke pinner kjedelig eller blæ, hun bare har ikke alltid tid til dem rett og slett der hun ruser avgårde i sporet :lol:. For min del har det hjulpet å fokusere veldig på at pinnene er kul og hun får superbelønning for å plukke de. Men hun er så sugen på sporet at hun i går nesten ikke spiste opp de gode godbitene sine en gang før hun skulle spore videre, så jeg forstår godt at det er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annen form av hundetrening på oss :) 

Eller trening kan vi vell ikke kalle det! Floss hadde sin tredje økt på sau i dag, hun begynner å våkne godt til nå. Hun er fortsatt litt usikker på disse ulldottene, og trolig ikke den sterkeste typen. Men hun har en naturlig nydelig avstand og jaget ikke overhodet i dag (som sin mor :wub:)! I dag begynte poletten for balansepunkt å synke sånn forsiktig ned.

Grugleder meg til djevelskapen tenner for fult, selv om hun er veldig førervennlig den sag i dag, trenger ikke det å være tilfeller når alvoret i hunden kicker inn. Nå skal vi ha fokus på å bygge selvtillit og legge grunder for driving, sistnevnte ser jeg ingen vits å vente med, da hun flanker så naturlig som hun gjør.

Dette er altså bare hva hun gjør basert på instinkter og egenskaper, ingen kommando eller annen påvirkning enn å stoppe rundering og bruke kroppsspråk/bevegelse for at hun skal vite hvor hun skal balansere.

 

Endret av maysofie
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på feltsøkkurs i hele helgen :D Deilig å få tips og input fra noen som kan det litt bedre enn oss. 

Første dagen og første økten vår syntes jeg var veldig bra! Vi kjørte et ca 20 x 50 felt. Hun sliter ikke like mye med å gå ut på andre gjenstand nå som hun gjorde før. Hun leiter bra, plukker bra og etter en liten påminnelse om at jo, man skal sitte i utgangstilling selv om vi er i marka, så avleverte hun veldig bra også :D I helgen spyttet hun ikke ut noen ting som jeg kommer på, uteom en litt vanskelig plastikk greie. Andre økten vår var ikke fult så bra. Da kjørte vi et 50 x 50 felt og hun var tydelig varmeberørt og det kom frem at hun sliter litt med å velge bort gjenstander. Denne gangen var det en hagehanske hun ikke ville plukke.. Merkelige dyret. Men vi fikk henne til å plukke den tilslutt og ga oss med det. 

feltkurs-5.jpg.5b820aed94c0203f5b9d11b92921a792.jpgfeltkurs-7.jpg.0363d1bad69f1e273de59878f1da92f1.jpg

feltkurs-8.jpg.83e513c1ac4fe35329bc277b02239127.jpg

feltkurs-21.thumb.jpg.d168223cae93876211f908030577cfc3.jpg

feltkurs-22.jpg.936e0188bcaa5d7a12b6f23133f02fca.jpg

feltkurs-25.thumb.jpg.63ffe70d5879e6f724929f50ffaeea57.jpg

Dag to startet vi med en liten apportøkt. Jeg syns det fungerer veldig bra. Tidi er flink til å holde, vi må bare jobbe enda mer med alt slags mulige rare gjenstander tenker jeg, siden hun noen ganger velger å ikke plukke noe. Deretter hadde vi laget oss et kryss, med små koridorer i hver retning, hvor vi stod i midten av krysset med korridorer ut på hver 45 graders vinkel ca. Jeg skulle starte med å sende henne ut i korridoren som var rett fremfor oss hvor vi hadde fått en påvirkning, men Tidi hadde fått ferten av gjenstanden i korridoren til høyre for oss. Jeg har ikke helt lært med å lese slike ting av hunden enda, så da jeg sendte henne så løp hun rett ut i korridoren til høyre. Instruktøren sa at hun tydelig så at Tidi viste meg at der var det noe før jeg sendte henne. Da har jeg noe å være litt obs på fremover, lese hunden! Hun plukket fint og vi prøvde oss på den første korridoren igjen. Det virket som hun hadde noen problemer med å gå forbi et terrengskiftet som var i denne korridoren. Tilslutt måtte jeg gå ut med henne i feltet og slik at hun gikk hele veien til gjenstanden. På de 2 siste korridorene fikk vi litt påvirkning og da gjorde hun en god jobb. 

På siste økten vår jobbet vi med at jeg skulle bevege meg på linjen mens hunden var i feltet. Da hadde vi to korridorer  ved siden av hverandre med et mellomrom hvor det ikke var et felt. Det lå en gjenstand uti den første korridoren, og etter hun hadde plukket denne skulle jeg forflytte meg langs linjen mot korridor nummer 2 og ta henne i mot der. Det var en god trening! Som instruktøren sa så blir man fort så fascinert av det dyret som jobber der ute at man glemmer å bevege seg selv på linjen. En fin ting vi kan jobbe mer med fremover. I neste korridor skulle hun hente en gjenstand før jeg bevegde meg videre til den første korridoren igjen. Hun hadde noen problemer med gjenstanden i siste korridor igjen, som her var en ball :lol: Det er helt merkelige gjenstander hun reagerer på. Men hun kom inn med den tilslutt! 

Alt i alt en veldig bra helg! Vi har fått masse å jobbe med, men jeg har tro på at vi kan bli startklar til august! Vi skal ha en oppfølgingskveld da, så det blir bra tilfelle vi støter på noen problemer. Vi fikk kommentarer på at Tidi kanskje var alt for lydig, at hun derfor ikke alltid vil løpe ut på gjenstand nummer 2. Kanskje slippe opp litt på lydigheten en periode så hun blir litt mer hetset og giret på feltsøket. Instruktøren tror også hun har fått litt for mye påvirkning, så her må vi jobbe oss mot mindre og mindre påvirkning etterhvert, prøve oss frem og se hva som skjer. 

feltkurs-53.jpg.eaf72b1ea352bfea1cb9cd2ed0a6b839.jpg

feltkurs-54.jpg.710bdae0e51602985c4f38fd7813fd12.jpg

feltkurs-66.thumb.jpg.b6645a194f241d7245c107e3fe75658a.jpg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh, denne tråden likte jeg. Kanskje jeg skal bli med jeg og. Foreløpig sitter jeg på jobb og har ikke fått trent hund i dag, men satser på en økt senere. :P Jeg har dekkmarkering i sporet, men lurte på om jeg skulle pirke på den og forsøke å få til en liggende frysmarkering. 

Vi konkurrerer ikke da, men kanskje en gang i fremtiden? Det er redning som er vår interesse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2018 at 2:46 AM, Kristiin skrev:

Vi har gått et spor idag, rundt 500 meter tipper jeg. Hun går veldig stødig og fint. Men jeg burde få trent på spor ligger lengre enn en time. Det skal vi gjøre om ikke så lenge har jeg planlagt! 

Idag skulle jeg bare teste ståa, la ut 4 pinner, 3 ble med inn. Følte meg litt vell snill, sparket å tråkka godt der jeg la pinnene. Hun stopper opp å anmerker seg at "her er det noe". Belønner og spørr om hun kan vise pinnen, hun frysmarkerer stående, iværtfall noe som ligner på det. Kommer nok av nosework treningen vi startet for noen måneder siden. Jeg har vinglet på markering, og egentlig endt opp på apport, men kanskje prøv å få dekk+frys igjen? Neste problem, hun er superivrig på sporet og vil bare videre, pinnen og belønning er ikke så viktig. Det har vært problemer tidligere også.. Sporet har høyere verdi enn pinnen. Den må jeg tenke litt mer på :P

20180507_142628.thumb.jpg.84e6af07f82169c4d78fba600befbfd3.jpg20180507_141735.thumb.jpg.ce327075d2ddddf31a34729bea82b651.jpg

 

På 8.5.2018 at 9:33 AM, MegaMarie skrev:

Takk! Burde ha kommet på omvendt lokking selv :lol: Sånn jeg har fått henne til å holde apportbukken. Men den vil hun ikke slippe uansett. Hun syns det er ekkelt når den faller i bakken, så den holder hun til jeg tar den. Litt praktisk egentlig. 

Jeg skal teste med et annet tempo i sakte marsj. Kanskje også filme det. 

Lykke til med 2 dager treningsfri! Det blir vel vanskelig for deg som trener hver dag!

@Kristiin Du må invitere oss med neste gang! Vi og vil gå spor :D Jeg er så dårlig på å komme meg avgårde å gjøre det alene. Syns Deli var flink jeg med 3 av 4 pinner inn! 

Jeg og vil :D må få valpen i hus først da. @Kristiin hvilket terreng? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...