Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med hund


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Har lyst til å sykle med hunden, men vet ikke om det kommer til å funke siden hun utagerer på alle syklister etc, så jeg ser for meg at hun har lyst å angripe sykkelen? så jeg gidder verken å kjøpe skikkelig sykkel eller utstyr før jeg vet om det funker. Kan jeg sykle med vanlig bånd, hvordan løser man det best mulig? Og hvordan lære henne å løpe fint ved siden av og ikke ville "ta" sykkelen, eller dra ut grøfter og lignende? Syns det er veldig skummelt å skulle sykle med henne egentlig ? og ser hun en hund så kommer jeg til å tryne så det holder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor stor hund du har, men jeg har (små) sheltier på 4 kg hver, så det påvirker mitt svar)
Jeg sykler med min galskap, jeg bruker vanlig bånd som jeg holder i hånden mens hundene er under opplæring, da kan jeg korrigere med båndet når det trengs, og skulle uhellet være ute kan jeg slippe båndet i verste fall.
Når de er ferdig opplært bruker jeg et kobbel som jeg fester rundt livet, og har det akkurat så langt at de ikke kan komme foran hjulet.
Bruker som regel dobbeltkobbel og sykler med begge samtidig.


Om din hun kan finne på å angripe hjulet så kan det kanskje hende at en munnkurv (som f.eks løpshunder bruker) kan være løsningen under opplæring av sykling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ganzie skrev:

Nå vet jeg ikke hvor stor hund du har, men jeg har (små) sheltier på 4 kg hver, så det påvirker mitt svar)
Jeg sykler med min galskap, jeg bruker vanlig bånd som jeg holder i hånden mens hundene er under opplæring, da kan jeg korrigere med båndet når det trengs, og skulle uhellet være ute kan jeg slippe båndet i verste fall.
Når de er ferdig opplært bruker jeg et kobbel som jeg fester rundt livet, og har det akkurat så langt at de ikke kan komme foran hjulet.
Bruker som regel dobbeltkobbel og sykler med begge samtidig.

Om din hun kan finne på å angripe hjulet så kan det kanskje hende at en munnkurv (som f.eks løpshunder bruker) kan være løsningen under opplæring av sykling?

Hun er liten, 7 kg? det var å holde båndet jeg hadde tenkt nå i starten, men usikker på om det lot seg gjennomføre/var lurt. Men da er det i boks i hvertfall. Magebelte/kobbel hørtes ikke dumt ut. Hadde ikke tenkt på det. Må få somla meg til å hente pappas gamle sykkel, og se om jeg fortsatt kan sykle først? 13 år siden sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kaisen skrev:

Hun er liten, 7 kg? det var å holde båndet jeg hadde tenkt nå i starten, men usikker på om det lot seg gjennomføre/var lurt. Men da er det i boks i hvertfall. Magebelte/kobbel hørtes ikke dumt ut. Hadde ikke tenkt på det. Må få somla meg til å hente pappas gamle sykkel, og se om jeg fortsatt kan sykle først? 13 år siden sist...

Lurt å sykle litt uten hund først da ja... :D  Jeg har så smått begynt å sykle med min på 11kg, bruker sånn joggebånd som jeg fester rundt styret. Har gått greit til nå, tok det veeeldig rolig i starten. Men tror vi skal investere i enten springer eller slik stang foran, for noen ganger tenker han seg ikke om og krysser plutselig foran eller bak sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sona skrev:

Lurt å sykle litt uten hund først da ja... :D  Jeg har så smått begynt å sykle med min på 11kg, bruker sånn joggebånd som jeg fester rundt styret. Har gått greit til nå, tok det veeeldig rolig i starten. Men tror vi skal investere i enten springer eller slik stang foran, for noen ganger tenker han seg ikke om og krysser plutselig foran eller bak sykkelen.

Ja det er litt skummelt hvis de går foran styret... jeg må finne et sted å sykle med henne der det er lite folk og hunder. Det er egentlig det som bekymrer neg mest siden hun kan utagere så veldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kaisen skrev:

Ja det er litt skummelt hvis de går foran styret... jeg må finne et sted å sykle med henne der det er lite folk og hunder. Det er egentlig det som bekymrer neg mest siden hun kan utagere så veldig..

Skjønner at det kan være en utfordring... Her er det så lite folk så vi sykler stort sett uforstyrret. Om nødvendig så stopper jeg bare og holder han nært meg. Kan jo hende at hun går i jobbemodus når dere er blitt litt vant med å sykle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som kan finne på å utagere mot andre hunder. Jeg har løst det med at jeg har selen i springeren og et annet kobbel i halsbåndet så jeg kan stoppe å ha kontroll på han om det kommer noen med hund. Kan også bruke båndet til å holde han på siden av sykkelen om han plutselig får det for seg at han er en trekkhund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

få med deg noen og tren hunden på å løpe ved siden av sykkel (som din medhjelper sykler på)  mens du jogger med hunden. Når den har sluttet å angripe hjulet, kan du selv begynne å sykle. Jeg hadde en hund som var livredd ski. Ikke helt samme problemstilling, men noe av det samme. Vi måtte gå sammen med folk på ski helt til hun ble trygg før jeg kunne henge bak. Ellers kunne hun kaste seg ned i fart (jepp det prøvde vi et par ganger før jeg forstod at her måtte vi bruke en annen fremgangsmåte). 

 

 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MaritaS skrev:

Jeg har en som kan finne på å utagere mot andre hunder. Jeg har løst det med at jeg har selen i springeren og et annet kobbel i halsbåndet så jeg kan stoppe å ha kontroll på han om det kommer noen med hund. Kan også bruke båndet til å holde han på siden av sykkelen om han plutselig får det for seg at han er en trekkhund.

Sånn har jeg også gjort det. Ikke fordi hun er aggressiv, men hysterisk sosial:rolleyes: Funker bra det, for jeg føler at med bare springeren, så har hun i litt ekstreme tilfeller mulighet til å snu seg for å komme bak sykkelen. Med et bånd hindrer jeg det. Tanken er at jeg skal slippe det etter hvert når hun skjønner at vi bare skal passere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...