Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Åhh, verdens beste rase :wub: Hadde man bare hatt mulighet til en ekstra hund nå. Skal ha Airedale igjen en dag :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 2.5.2018 at 7:27 PM, Mardina said:

Åhh, verdens beste rase :wub: Hadde man bare hatt mulighet til en ekstra hund nå. Skal ha Airedale igjen en dag :D

Har virkelig fått sansen for de! Kvikke, artige hunder, og ikke røyter de heller😁

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fine!:wub: Hvordan er det å leve med rasen? Er de strie? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 3.5.2018 at 1:45 AM, Sona said:

Det syns jeg ikke. Han jeg har er igrunn ganske myk type, arbeidsvillig og veldig positiv gutt. Han lever i flokk med to andre hunder, en tispe og en hann, og det er ikke noe problem.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
10 hours ago, Sona said:

Airedalen kan nok være sta og med egne meninger, men de er absolutt ikke håpløs å leve med heller. Jeg lærte bl.a min Airedale flere triks, noe hun synes var kjempegøy :) 

Det er virkelig en herlig rase, som flere burde få øynene opp for. Men folk tar vel litt "skrekken" når de hører at det er en terrier :P 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Mardina skrev:

Airedalen kan nok være sta og med egne meninger, men de er absolutt ikke håpløs å leve med heller. Jeg lærte bl.a min Airedale flere triks, noe hun synes var kjempegøy :) 

Det er virkelig en herlig rase, som flere burde få øynene opp for. Men folk tar vel litt "skrekken" når de hører at det er en terrier :P 

Hvordan er de ovenfor andre hunder? Nå har jeg slett ikke møtt mange air'er men de er vel noe heite i så måte eller? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, QUEST said:

Hvordan er de ovenfor andre hunder? Nå har jeg slett ikke møtt mange air'er men de er vel noe heite i så måte eller? :)

Jeg vil si at det har mye med oppdragelse å gjøre. Airedalen vi hadde, hadde issues med enkelte hunder, men stort sett gikk hun faktisk overens med de fleste andre hunder.  Hun hadde en greie med at hun ikke tålte trynet på sin egen kullsøster, men vi var på flere rasetreff med Dina, uten problemer :D 

Så jeg vil påstå at de ikke er så heite og kranglete som mange tror de er. Oppdragelse og sosialisering er nok viktige nøkkelord her :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så omtrent som terrierrasen jeg har erfaring med da :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 hours ago, QUEST said:

Airedale regnes vel jevnt over for å være ganske omgjengelige med andre hunder. Ville ikke satset på at det er oppdragelse som avgjør akkurat, men alle jeg har hatt med å gjøre har vært alrighte dyr.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kjenner bare én, men han er tvers igjennom en snill og supertrivelig hund. Veldig grei med både folk og dyr, ingen issues mentalt som jeg kjenner til. Helsa er derimot ikke så mye å skryte av :hmm:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 hours ago, Wilhelmina said:

Vi kjenner bare én, men han er tvers igjennom en snill og supertrivelig hund. Veldig grei med både folk og dyr, ingen issues mentalt som jeg kjenner til. Helsa er derimot ikke så mye å skryte av :hmm:

Hva slags helseproblemer er det han har? Om jeg kan spørre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 hours ago, Mardina said:

Hva slags helseproblemer er det han har? Om jeg kan spørre :)

Han har alvorlig grad HD og er veldig plaget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Wilhelmina said:

Han har alvorlig grad HD og er veldig plaget.

Uff da... :no: Vår hadde også HD(middels grad), men var ikke veldig plaget av det egentlig... Virker som rasen er litt utsatt for HD... :no: Synd, for det er jo en rase med så masse andre gode kvaliteter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kommet et par fine i nærområdet her det siste året, men den ene er aggressiv mot andre hunder. Ikke helt uvanlig kanskje. En av rasene på lista mi, men det var pelsstell da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 hours ago, simira said:

Har kommet et par fine i nærområdet her det siste året, men den ene er aggressiv mot andre hunder. Ikke helt uvanlig kanskje. En av rasene på lista mi, men det var pelsstell da...

Synes ikke pelsstellet burde avskrekke, hvis det er en rase du liker ellers :D Vi gikk på trimmekurs en gang og gjorde det selv etter det. Legger man et par timer i det og prøver å vedlikeholde det, så er det ikke så avskrekkende synes jeg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 4.5.2018 at 4:45 PM, Mardina said:

Synes ikke pelsstellet burde avskrekke, hvis det er en rase du liker ellers :D Vi gikk på trimmekurs en gang og gjorde det selv etter det. Legger man et par timer i det og prøver å vedlikeholde det, så er det ikke så avskrekkende synes jeg :P

Det er jeg veldig enig i! Nå er jeg så lat at jeg får pelshjelp av oppdretter, og har også finni ei annen som driver med trimming av pels. Men det daglige er absolutt ikke avskrekkende.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har glatthårshunder som har vært badet henholdsvis 5 ganger på 12 år og aldri på 8 år... Vi husker å klippe klør nesten annenhver uke. Nesten. Hund som krever ukentlig pelsstell? Skeptisk. :P

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutes ago, simira said:

Jeg har glatthårshunder som har vært badet henholdsvis 5 ganger på 12 år og aldri på 8 år... Vi husker å klippe klør nesten annenhver uke. Nesten. Hund som krever ukentlig pelsstell? Skeptisk. :P

Det er ikke nødvendig å stelle pelsen hver eneste uke da... :lol: Som sagt, synes ikke at pelsstellet burde skremme deg, hvis du liker rasen ellers :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Yellow

Liker terriere og liker denne rasen. Høy klovnefaktor. Pelsstellet vil jeg neppe tro er helt avskrekkende (så sant man kan se for seg å gjøre litt mer enn ingenting med pelsen selvsagt), men de er store og etter min erfaring veldig sterke og voldsomme i lekingen (og jo en terrier med mye egne meninger). Kan bare snakke av egen erfaring, men de RR'ene jeg kjenner f.eks er enkle hunder å hanskes med i forhold. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har veldig sansen for disse. Nå har jeg bare erfaring med ett individ, men tror ikke hun er så veldig utypisk for rasen. Eneste minuset med henne er at hun ligger høyt i stress. Men det mistenker jeg at er mye oppdragelse og trening som ligger bak. For meg som har jobbet med å begrense stress på noen hunder, så hadde jeg nok jobbet for å dempe det på henne, men for eiern er hun perfekt. Litt for røff i lekingen for å kunne leke med basenjien min, for hun fyrer om han blir sint.  Ellers er hun tøffest på avstand, og bare søt som sukker ellers. Veldig artig å trene med :wub:  Absolutt en rase jeg kunne trives med :wub:  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva med noen av de andre terrierne? Parson/jack feks? De finnes vell i korthår også? Kanskje ikke fult så tøffe i utseende som staffen, men kule er de jo, og mer enn tøff nok inni. Aktive,  livlige osv. Fransk bulldog/bostonterrier? Fra en oppdretter som har fokus på gode snuter(det finnes noen av de etterhvert)? 
    • Har faktisk både whippet og sheltie😊 Veldig forskjellige hunder. Sheltien gjør alt for sin eier, men Whippeten derimot krever at hun skal bli behandlet som en dronning😂  På den andre siden, krever Whippeten mindre trening enn sheltien. Whippeten ligger med glede inne på sofaen om det regner ute, mens sheltien er klar for tur uansett vær. Da sier det seg litt selv hvilken som er enklest å trene, men vi får til mye med Whippeten også siden vi er så heldige og har fått en godbitfokusert Whippet.  Whippeten elsker å løpe runde på runde på jorder, mens sheltien gjerne vil lede «flokken» sin på tur.  Kjempefine hunder begge to på hvert sitt vis❤️❤️ Basenji vet jeg lite om, men er ganske så sikker på at den har mer tilfelles med en whippet enn en sheltie. 
    • Planen er telttur med hundene og samboern. Vi vil gjerne gå til et fiskevann hvor vi kan slå opp telt og overnatte en natt 😊 I første omgang ikke alt for lang/tung tur da vi ikke er vant med å bære tung sekk. Og vi vil helst gå der det ikke kryr av folk 😅 Noen ønsker; Fiskevann, lite folk, fin natur, lite mygg, ikke frost (dette blir nok september ish), og ikke for langt/tungt, kryr ikke av beitedyr.  Holder til i Møre og Romsdal, men andre deler av landet kan være av interesse (dog ikke laaangt nord eller sør i første omgang). Har snust litt på Hardangervidda 🤔 men trenger evt mer konkret tips/link til hvor 😇 Fyr løs 😊
    • Er sååå usikker på rase😬 Jeg prioriterer hvertfall god arbeidskapasitet og helse + godt gemytt. Planen er å bruke den til agility, og mye trening både fysisk og mentalt😊 Farger spiller ingen rolle, kommer til å bli høyt elsket uansett❤️❤️ Her er rasene det står mellom:  - Jakt cocker spaniel Kjønn: Tispe Navn: Må se hundens personlighet og utseende før jeg klarer å bestemme navn😊 Størrelse: 40-42 cm i mankehøyde Den skal være hyperaktiv, men ikke bikke over i stress. Gemyttet må være bra og den bør elske alt og alle. Lettlært og førerorientert hadde også vært et pluss. Jeg vil helst unngå problemer som seperasjonsangst. På turer i skogen hadde det vært topp om den holdt seg i nærheten.  - Ny sheltie Kjønn: tispe  Navn:  Størrelse: 34 hadde vært perfekt. Jeg har sheltie fra før av, og det er en del krutt i henne, men jeg kunne ha tenkt meg enda litt mer. Så nøye planlegging av kennel og linjer bakover er viktig. Jeg vil helst unngå den resserverte væremåten som mange sheltier har. Gemyttet bør også være bra.  - Australsk kelpie Kjønn: Tispe Navn:  Størrelse: 42 eller rundt 50 Jeg vil gjerne ha en aktiv hund, og godt gemytt her også. Jeg kjenner ikke rasen veldig godt, men har hørt at de kan slite med litt forskjellige problemer.  -Dansk svensk gårdshund Kjønn: Tispe Navn:  Størrelse: 34 hadde vært perfekt, men de færreste gårdshunder er så høye. En aktiv type, med herlig gemytt. Lettlært, førerorientert og rask.
  • Nylig opprettede emner