Gå til innhold
Hundesonen.no

Dorwest Garlic and Fenugreek


Enlivan
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, MaritaS skrev:

Skjønner ikke denne iveren etter å gi løk til hunder. De tåler det ikke. 

Gå inn å les om produktet først. 

Iveren er å finne en måte å beskytte hunden mot flått på, som ikke går ut på å gi noe som virkelig ER giftig.

https://hunde-sport.no/hvitlok-hunder-myter-sannheter/

Endret av Enlilvean
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer den «over tid» jeg bekymrer meg for. Jeg er av den helt hysteriske sorten som heller ikke gir sjokolade til hundene mine, selv om de nok overlever små mengder. Why risk it liksom. 

Det er mange bra flåttmidler på markedet som man VET virker, i tillegg har jeg hørt fine ting om ravhalsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd av flere grunner. Som trådstarter er jeg skeptisk til å helle/sprøyte inn alt mulig 'rart' i hundene. Hvitløk er jo interessant her, for det ble også tidligere anbefalt til dyr av ymse grunner. ( medisinske). Så ble det 'plutselig' giftig.. Jeg ville gjerne sett studier av dette og ikke minst hvordan disse studiene ble utført. For vann kan også være dødelig å innta, bare man drikker nok.. Det kan forsåvidt det meste være, svært mye kommer an på mengden man inntar og på hvilken måte det inntaes, ikke minst. Hvis det stemmer at giftigheten ble oppdaget ved å sprøyte hvitløk inn i hundene, så forundrer det meg ikke at de ble syke.. Gurkemeie f,eks er sunt og betennelsesdempende inntatt oralt, det er ikke hverken sunt eller helsebringende , tvert om, å sprøyte det inn i kroppen..( som noen prøvde..) 

Jeg vaksinerer f.eks ikke mine hunder utover hvalpevaksinene. Nå deltar jo ikke vi ( jeg og hundene) i noen form for organiserte hunde'treff' , mine hunder treffer noen helt få faste hunder og jeg lufter ikke i belastede områder, som luftegårder etc. 

Jeg stiller jo spørsmålstegn ved at en 'art' som har en forventet livslengde på 10-15 år, skal ha behov for gjevnlige vaksineringer.. Mtp at mennesker f.eks som har adskillig lengre forventet levetid ikke får påfyll av vaksiner annethvert år, i normale tilfeller.

Jeg mistenker at denne hyppige vaksineringen gavner produsentene og veterinærene mest, ikke dyrene.. En tanke jeg åpenbart ikke er alene om. Skal se om jeg ikke finner noen linker senere :) 

Personlig hadde jeg ikke kommet til å bruke de vanlige flått idler som er på markedet, jeg er mer enn skeptisk til virkningen, ikke minst på litt lengre sikt, på så sterke midler som det faktisk er snakk om. 

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Noen steder MÅ man bare bruke noe som garantert fungerer...

Jeg forstår at dette er å velge mellom pest og kolera i noen områder ja.. Tenker på det bildet som du(?) postet for en tid tilbake siden her.. Jeg har aldri sett så mye flått sammenlagt engang på alle år. Jeg finner sånn omtrent 3-5 flått  totalt i løpet av en sesong på hundene her. 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg forstår at dette er å velge mellom pest og kolera i noen områder ja.. Tenker på det bildet som du(?) postet for en tid tilbake siden her.. Jeg har aldri sett så mye flått sammenlagt engang på alle år. Jeg finner sånn omtrent 3-5 flått  totalt i løpet av en sesong på hundene her.

ja, det var her. Jeg kjører mye til Danmark også med hunder og jeg vil ikke ha med meg levende flått hjem av typer vi ikke har her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i et område med lite/ingen flått. Behandler kun om vi skal til områder hvor jeg vet det er flått og da etter hvor lenge vi skal være der. Nå er det stort sett bare snakk om korte ukesturer til sørlandet og da nøyer vi oss med dråper i nakken som ikke varer i lenger enn en måned (Bravecto har nå kommet med dråper til varer i 12 uker). Prøvde Nexgard i fjor og Bravecto året før det, funket supert begge delene. Hadde borreliose selv som lita og har veldig veldig veldig lite lyst til at hundene mine skal få problemer med flåttbårne sykdommer, og jeg sliter med å finne disse små beista i den tette pelsen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

På hest gir store mengder hvitløk anemi. Gurkemeie er betennelsesdempende på laboratoriet, men tas ikke særlig opp i kroppen, selv ikke i blanding med olje og pepper som noen påstår. 

Jeg gjør ingenting for å forhindre flått, er lite av det her. Bodde lengre sør, gjorde ikke noe da heller utover å gå over dyrene ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo raskt at Nexgard er samme som Bravecto, så da utgikk dette også. Hvis man er usikker på hvitløk over tid, er jeg enda mer skeptisk til slike midler. Selv dyrlegen sa at senvirkningene var jo usikre, men siden hunder ikke ble så gamle var det ikke "så farlig". Vel, jeg er iallfall ikke interessert i å ta noen risk... 

Så da tror jeg det blir å prøve Dorwest istedet og kanskje kjøpe et ravhalsbånd i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Bravecto i flere år på flere hunder i forskjellig alder, og det har funket helt fint. For mange år siden kjøpte jeg hvitløkpulver i Danmark og brukte det 2 sesonger. Så lite flått, men så ble hvitløk plutselig  giftig for hund...Så ble det dråper av forskjellige slag, og opplevde våteksem og dritt, og gikk så over til Bravecto. Nå anbefalte dyrlegen Nexgard, siden det inneholder mindre gift enn Bravecto,  er spent på å se hvordan det funker. Vi bor i flåtteland, etter en tur (behøver ikke være i skogen), har jeg pleid å finne en håndfull flått som kravler rundt i hodet på hver hund, før de har rukket å bite seg fast. Selv har jeg hatt stygge flåttbitt som har blitt behandlet raskt, og verken jeg eller hundene har blitt syke. Det er lett for folk som ikke bor i flåtteland å avvise flåttmidler, for oss andre er det en j... plage hele  året, nesten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, patricia skrev:

Har brukt Bravecto i flere år på flere hunder i forskjellig alder, og det har funket helt fint. For mange år siden kjøpte jeg hvitløkpulver i Danmark og brukte det 2 sesonger. Så lite flått, men så ble hvitløk plutselig  giftig for hund...Så ble det dråper av forskjellige slag, og opplevde våteksem og dritt, og gikk så over til Bravecto. Nå anbefalte dyrlegen Nexgard, siden det inneholder mindre gift enn Bravecto,  er spent på å se hvordan det funker. Vi bor i flåtteland, etter en tur (behøver ikke være i skogen), har jeg pleid å finne en håndfull flått som kravler rundt i hodet på hver hund, før de har rukket å bite seg fast. Selv har jeg hatt stygge flåttbitt som har blitt behandlet raskt, og verken jeg eller hundene har blitt syke. Det er lett for folk som ikke bor i flåtteland å avvise flåttmidler, for oss andre er det en j... plage hele  året, nesten.

Nexgard fungerer like bra som Bravecto , du må bare regne med å gi litt oftere. Jeg har gitt et par tre tabletter i året men her er det flått året rundt i store mengder. 

Sånn til naturlige flåttmidler, dette er etter èn enkelt tur, ett drag over den ene hunden  . Sprayet med hjemmelaget (hvitløk,sitron, rosmarin) Den andre ble sprayet med Centaura som en test med samme resultat. (De får Nexgard men flåtten haiker jo med allikevel til den biter seg fast .) Så effektivt som dette : WP_20170719_11_02_51_Pro.thumb.jpg.c34cff831c7c19659de50a6c53ebb83b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, patricia skrev:

Har brukt Bravecto i flere år på flere hunder i forskjellig alder, og det har funket helt fint. For mange år siden kjøpte jeg hvitløkpulver i Danmark og brukte det 2 sesonger. Så lite flått, men så ble hvitløk plutselig  giftig for hund...Så ble det dråper av forskjellige slag, og opplevde våteksem og dritt, og gikk så over til Bravecto. Nå anbefalte dyrlegen Nexgard, siden det inneholder mindre gift enn Bravecto,  er spent på å se hvordan det funker. Vi bor i flåtteland, etter en tur (behøver ikke være i skogen), har jeg pleid å finne en håndfull flått som kravler rundt i hodet på hver hund, før de har rukket å bite seg fast. Selv har jeg hatt stygge flåttbitt som har blitt behandlet raskt, og verken jeg eller hundene har blitt syke. Det er lett for folk som ikke bor i flåtteland å avvise flåttmidler, for oss andre er det en j... plage hele  året, nesten.

Jeg bor et sted hvor det kryr av flått. Men å gi hunden min gift, sitter allikevel langt inne. Hunden min er heldigvis glatthåret, noe som gjør det lettere å se flåtten når de kravler rundt, men det er umulig å se alle. Så vi får prøve en sommer med dette hvitløkspreparatet, og se hvordan det virker. 

Om folk gir Bravecto eller Nexgard og hva alt heter er opp til enhver. Men JEG velger å ikke gjøre det. Jeg har sikkert mye "rart for meg" ifølge andre, når det kommer til hva jeg gir hunden min og ikke. :innocent:  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...