Gå til innhold
Hundesonen.no

Intens hund, uredd katt


Guest Mira2.0
 Share

Recommended Posts

Guest Mira2.0

Vi har fått en omplasseringskatt, en bengaler. Nydelig, trygg og sosial. Regjerer i andre etasje, trappegrind i toppen av trappen. Hun er veldig lite redd for hunden vår, en unghund på 14 mnd. 

Hunden er intenst opptatt av pus, og gjør utfall mot grinden (små utfall ) om pus kommer nærme nesa. Ellers er hunden rolig og seg selv innendørs. 

Hvordan legge til rette for at de skal kunne gå overens? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfall, som i 'Nam , råfor' eller mer lek? At hunden er interessert i en ny medboer er jo ikke rart :) Mine hunder jager kattene med liv og lyst hvis de er så 'dumme' at de løper men de kan også ligge sammen med dem i sofaen. Hvis denne katten er uredd og rolig er det et stort pluss, da løpende katter trigger de fleste hunder. Jeg ville laget minst mulig 'oppstyr' rundt  det hele men selvsagt fulgt med på hundens reaksjon på katten når de er i samme rom, i alle fall i begynnelsen. 

Jeg ville nok kanskje skilt dem av i begynnelsen( katten på eget rom) hvis jeg skulle forlate huset, inntil jeg så hvordan de fungerte sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Hunden går greit sammen med pusen hos eksen, det er ikke noe problem, der har pus tilfluktsted i andre etasje slik som her. Der bare slipper jeg henne inn uten å tenke på hvor pus er, har gått helt fint hele tiden. 

Vår pus ville kose nesa til hunden, det trigget et utfall (som ikke ble noe av grunnet grinda). Da trekker pus seg bare unna. Ligger og vrir seg på gulvet 20 cm unna :P Til nå har jeg ignorert alt, ikke gjort noe ut av det. Minuset her er at hunden er 30 kg og kan gjøre stor skade før pusen får tatt igjen. Enn så lenge satser jeg på at pus er smart nok til å passe seg. 

De får ikke løpe løse i huset når jeg er borte, de er atskilt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jo dette høres lovende ut, siden hunden er vant med katt fra før :) At det tar litt tid før de 'finner ut av' hverandre og hvor grensene går, syns jeg jo ikke er så rart.

For de som ikke kjenner husets dyr ( her) kunne nok en titt inn i visse tilfeller virket som en risky affære for kattene..:P Ingen har dog noen gang fått noe som helst skader fra hundene og kattene hilser på hundene først, når vi har vært ute på tur :ahappy:

Mine jager med stor iver fremmede katter men så har jeg jo også oppfordret til det. Jeg er mer enn lei både av nedpisset eiendom og skader på egne katter. 

Hvis jeg oppfatter riktig, så har dere fått denne katten ganske nylig? Sålenge hunden ikke utviser noen form for 'usunn' interesse for katten, tror jeg nok at dette kommer til å gå helt fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Katten har bare bodd her en uke. Jeg er bare bekymret for at hunden ser på pus som godbit, ikke familiemedlem :bye: Men jeg har ikke mistet håpet ennå, og vi har ikke hatt noen situasjoner hvor hunden har fått jage katten. Får bare ha is i magen og ta tiden til hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...