Gå til innhold
Hundesonen.no

Lengde på hundenes klør


QUEST
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo lagt merke til at det er relativt stor forskjell på hvor lange klør diverse hunder 'tillates' å ha. Selv syns jeg endel klipper klørne alltfor kort på sine hunder. Jeg tenker at det både er 'upraktisk' ( hunden kan ikke bruke klørne til å ta ekstra grep og jeg tenker at når man klipper så langt opp, så må det da medføre ubehag i det daglige? Blir mine negler (ufrivillig)  alltfor korte, blir fingertuppene overfølsomme. 

Det skulle vært interessant å se nærbilder av viltlevende  ulvepoter, både sommer og vintersesong. Noen som har/finner brukbare bilder å dele her? Skutt eller levende har jo ingen betydning her. 

 

 

 

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tenker at å med vilje klippe klørne så korte at hunden blør, er dyreplageri, intet annet. 

Jeg spurte veterinæren min i dag, da jeg var for å vaksinere, om det stemmer at nerver kan blir kortere/lengre ved hyppig eller manglende kloklipp. Hun sa at det ikke stemte, men at det er individuell

Jeg klipper mine hunders klør så kort som overhodet mulig ? Klipper så nært jeg kan uten av det blør... Klikker de på gulvet? Jepp... For det er ingen selvfølge at korte klør ikke klikker på gulv. Ana

Posted Images

Erfaringen jeg har gjort meg med mine hunder, er at det er individuelt hvor korte de kan klippes (med tanke på nerven). Og det er forskjell på hvor mye de slites naturlig/ hvor fort de vokser.

Jeg foretrekker de så korte som mulig (uten at man er for nært nerven), føler det er mindre risiko for å brekke tær da. Det med gripeevne har jeg ikke tenkt på. 

Jeg tror ikke helt det kan sammenlignes med våre negler. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kaja skrev:

Erfaringen jeg har gjort meg med mine hunder, er at det er individuelt hvor korte de kan klippes (med tanke på nerven). Og det er forskjell på hvor mye de slites naturlig/ hvor fort de vokser.

Jeg foretrekker de så korte som mulig (uten at man er for nært nerven), føler det er mindre risiko for å brekke tær da. Det med gripeevne har jeg ikke tenkt på. 

Jeg tror ikke helt det kan sammenlignes med våre negler. 

At det er tildels en veldig forskjell på hvor fort klørne vokser, kan jeg skrive under på. Det både har vært og er store forskjeller på mine hunder i så måte. Tidligere trodde jeg det var mer raseavhengig, så og si , jeg er ikke like sikker på det lenger. 

Slitasjen er også forskjellig, her vil nok flere faktorer spille inn, både labbens utforming og kvaliteten på klørne går jeg ut fra og hva slags underlag hundene stort sett beveger seg på. Ene hunden her ( mix av tja..? men noe terrier inngår absolutt) har en imponerende klovekst og får på kort tid klør som selv en grevling kan misunne. 

Selv liker jeg ikke for korte klør på hundene, jeg tenker at klørne er der av en grunn, bl.a gripeevne og jeg ser jo også at klørne brukes som redskap, bla for å grave ut/frem ting. 

 

Edit: ingen som har en ulv eller to i fryseren som kan fotografere labbene på den? :P Skulle  gjerne fått sett nærbilder av viltlevende ulvers poter/klolengde. ( fortrinnsvis voksne dyr) 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig individuelt. Min nåværende har nerven kjempelangt ut og har dermed fryktelig lange klør til enhver tid. De er faktisk så lange at det er litt flaut  når han har barberte poter, det ser jo ut som han er vanskjøtt. Heldigvis har det aldri skjedd noe.

Jeg foretrekker ellers kortere klør fordi det er praktisk (for meg- jeg understeker det), jeg slipper å høre klikking på gulv, jeg slipper å bli klort når dyret vil noe og jeg slipper å bekymre meg for at de brekker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette ulvepoter :D  Men hannen min har jeg aldri klippet klør på. Han springer mye i full fart på knaus og fjell. Både friområdet og hagen har ulendt terreng og han er veldig aktiv, 8 år har han blitt uten at jeg har behøvd å klippe ulvekloa engang. Men ja, det er stor forskjell, tispa klipper jeg relativt ofte de to fremste klørne foran på og de gjør det samme. Ulveklo og bakklør klipper jeg sjeldent hos henne også. Det er litt fasinerende å se hvor mye de sliter ulvekloa selv .  Man skal ihvertfall være forsiktig med å klippe og brenne klørne hos veterinær for det er jo klobein inni der... :( 

Foran WP_20180501_11_02_46_Pro.thumb.jpg.3cba12c8b0916d1a53356ef65237b1f4.jpg

Bak

WP_20180501_11_03_04_Pro.thumb.jpg.627dda3485d0635517d3876f09331f1b.jpg

Tommel/ulveklo

WP_20180501_11_06_13_Pro.thumb.jpg.063ac2e6cf18ab7e6883404535cd6dac.jpg

Nå er alt litt kortvokst på ham da :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Woola skrev:

Dette er veldig individuelt. Min nåværende har nerven kjempelangt ut og har dermed fryktelig lange klør til enhver tid. De er faktisk så lange at det er litt flaut  når han har barberte poter, det ser jo ut som han er vanskjøtt. Heldigvis har det aldri skjedd noe.

Jeg foretrekker ellers kortere klør fordi det er praktisk (for meg- jeg understeker det), jeg slipper å høre klikking på gulv, jeg slipper å bli klort når dyret vil noe og jeg slipper å bekymre meg for at de brekker.

På den forannevnte terriermixen ligger også nervene langt ute og har alltid gjort det. Skulle jeg klippet klørne så ekstremkort som endel jeg har sett bilder av/live, så ville det medført et blodbad uten like og mye smerter for hunden. 

Alle mine må klippes med ugjevnt mellomrom men nå springer de på snø på vinteren og i skau på sommeren, svært lite gåing på vei/asfalt/ bart berg.

Jeg har lagt merke til at klørne på chi'ene mine vokser anderledes enn på de andre hundene jeg har /har hatt. Mens klørne på de øvrige vokser i en svak bue nedover, så vokser chiklørne i en tydelig rund bue. Hadde ikke klørne blitt klippet, ville nok kloen vokst inn i selve poten. Dette er tildels hunder fra ulike oppdrett, så jeg tror ikke det er en 'familiær'  årsak inne i bildet her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig sliter alle sine klør naturlig bortsett av de to fremste på frempotene. Jeg har klippet de ofte fra han var valp, men nerven har alltid vært litt lang. Det har ikke hjulpet å klippe ofte. De andre kløra som slites naturlig er likt som bilde yurij la ut over. 

Noen som vet om det er myte eller sannhet at klørene blir kortere av å klippe tuppen av nærven med jevne mellomrom? 

Jeg hørte fra vetrinæren at det var myte, og kun ubehagelig for hunden. Det lille beinet som ligger inni nærven vil ikke krympe. Men bare være smertefullt for hunden å klippe over. Det eneste som hjelper er å klippe ofte på valper ?

Meeen så hørte jeg som sa hun alltid klippet til "blods" på hunder med lange klør, for da trakk nærven seg tilbake. Derfor ble jeg veldig usikker. Dyrlegen mente at det var en myte. Og hvis man kommer for langt inn på nerven så kan man treffe det lille beinet som ligger inne i nerven ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Silyeah skrev:

Ludvig sliter alle sine klør naturlig bortsett av de to fremste på frempotene. Jeg har klippet de ofte fra han var valp, men nerven har alltid vært litt lang. Det har ikke hjulpet å klippe ofte. De andre kløra som slites naturlig er likt som bilde yurij la ut over. 

Noen som vet om det er myte eller sannhet at klørene blir kortere av å klippe tuppen av nærven med jevne mellomrom? 

Jeg hørte fra vetrinæren at det var myte, og kun ubehagelig for hunden. Det lille beinet som ligger inni nærven vil ikke krympe. Men bare være smertefullt for hunden å klippe over. Det eneste som hjelper er å klippe ofte på valper ?

Meeen så hørte jeg som sa hun alltid klippet til "blods" på hunder med lange klør, for da trakk nærven seg tilbake. Derfor ble jeg veldig usikker. Dyrlegen mente at det var en myte. Og hvis man kommer for langt inn på nerven så kan man treffe det lille beinet som ligger inne i nerven ?

Jeg tenker at å med vilje klippe klørne så korte at hunden blør, er dyreplageri, intet annet. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper mine hunders klør så kort som overhodet mulig ? Klipper så nært jeg kan uten av det blør... Klikker de på gulvet? Jepp... For det er ingen selvfølge at korte klør ikke klikker på gulv. Anatomi og gåmåte har mye med saken å gjøre ? 2 klikker på gulvet, 1 klikker ikke... 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg klipper de så klipper jeg også så korte som mulig.

Shibaen må jeg klippe kanskje et par ganger i måneden, av mine to er han den som ikke klikker i gulvet når han går, er jo så elegant og forsiktig vettu. Tenker nok at det er litt av grunnen til at de må klippes såpass ofte også, slipes ikke selv. 

30262000_10214592187213603_3833818225091543040_n.thumb.jpg.9a27c6b5cea5c5255d448eafa74c613a.jpg

Akitaen er en helt annen historie. Dette er vel første vinter i løpet av hans fem år på jorda jeg faktisk har måtte klippe klørne noenlunde jevnlig. Ellers kan jeg nok fremdeles telle på en hånd alle rundene han har fått seg med klosaksa - det inkluderer ulvekløra på frambena. Han bruker klørne sine til mye og er morsomt å se hvordan han nærmest strekker de ut som en katt for å få grep på bakken:

30414653_10214592216454334_2403259958477979648_n.thumb.jpg.d07fde810b66d0fe34bdec48665efa7d.jpg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Woola skrev:

Dette er veldig individuelt. Min nåværende har nerven kjempelangt ut og har dermed fryktelig lange klør til enhver tid. De er faktisk så lange at det er litt flaut  når han har barberte poter, det ser jo ut som han er vanskjøtt. Heldigvis har det aldri skjedd noe.

Jeg foretrekker ellers kortere klør fordi det er praktisk (for meg- jeg understeker det), jeg slipper å høre klikking på gulv, jeg slipper å bli klort når dyret vil noe og jeg slipper å bekymre meg for at de brekker.

Samme her..jeg ble ganske flau når vi barberte henne, og de lange klørne så enda lenger ut. Jeg har klippet en gang i uken fra vi fikk henne, men de er fortsatt kjempe lange. Jeg har vært bortpå nerven et par ganger, så jeg tør ikke å klippe mer enn jeg allerede gjør. De ble heller ikke særlig kortere når veterinæren klippet, så det er nok lange nerver.

Endret av Kaisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De veterinærene jeg har snakket med har sluttet å brenne nerer fordi er veldig smertefullt i etterkant. 

Jeg har en som sliter naturlig og jeg klipper nesten aldri, de er superkorte. Hun andre må klippes ukentlig, og har lengr nerve. 

5 timer siden, QUEST skrev:

På den forannevnte terriermixen ligger også nervene langt ute og har alltid gjort det. Skulle jeg klippet klørne så ekstremkort som endel jeg har sett bilder av/live, så ville det medført et blodbad uten like og mye smerter for hunden. 

Men folk klipper vel inntil nerven, som vil være forskjellig på alle hunder? Hvis en hund har lange er det vel ingen som klipper av halve nerven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så, at så lenge det ikke medfører ubehag for hunden så kan vel klørne være så lange som en måtte ønske. Men jeg personlig synes hunder med lange klør ser forferdelig ut og minner bare om dårlig stell. I min verden skal klørne hvertfall ikke røre bakken når hunden står stille for da vil de antageligvis innvirke på hundens bevegelsesmønster. I forhold til at klørne skal gi hunden grep, så tror jeg ikke det er noe problem for hunder med korte klør heller, da de likevel krummer labben for å få godt grep - litt som en katt. Jeg holder klørne på mine hunder så korte som mulig, og forsøker å klippe så ofte at nerven ikke vokser utover. 

8 timer siden, QUEST skrev:

Edit: ingen som har en ulv eller to i fryseren som kan fotografere labbene på den? :P Skulle  gjerne fått sett nærbilder av viltlevende ulvers poter/klolengde. ( fortrinnsvis voksne dyr) 

Når det kommer til sammenligning av ulv og hund så er jeg ikke så fan av det. Synes argumentet "jeg gjør det med hunden min fordi sånn har ulven det"-argument blir litt feil. Ville ulver lever tross alt bare rundt 4-5 år, og det er en grunn til det. I dette tilfellet tror jeg ulven har en smule mer fungerende anatomi hvor både lange klør, betennelse i ørene og eksem er et mindre problem enn hos tamhunden. Men man unngår vel ikke å behandle sånt selv om ulven ikke har tilgang til veterinær :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forskjell på klørne til whipsene. Blitz har lengre og tykkere klør enn det Happy har, og Happy har kortere nerver. De klippes like ofte begge to. Jeg prøver å klippe en gang i uka, men det hender det går to uker. Happy sliter litt mer på sine klør enn Blitz da, men felles for de er at de gror som ugress de klørne. Jeg kan klippe et par millimeter hver uke. Da klipper jeg de inn til blodåren foran nerva (ikke sånn at de blør selvfølgelig). 

Alle tre hos oss klikker når de går over gulvet, selv når de er nyklipte (om enn litt mindre enn vanlig). Schäferen jeg hadde derimot, klikket ikke i gulvet. Så det kommer helt an på utforming av pote og individuelle forskjeller vil jeg tørre å påstå.

Jeg har forøvrig hørt at det er en myte at nerven blir lenger av at klørne ikke blir klippet. Litt det samme som at vi ikke får lengre fingertupper selv om vi ikke klipper neglene våre. Vet ikke om det stemmer, men det gir igrunnen litt mening. Hvilke fordeler fra naturens side vil det være at nerva vokser? Man skulle jo nesten tro at hunders klør slites mer enn ville dyrs, i og med at ville dyr går mer på myke underlag? Hvert fall ulver. Bare en tanke altså, ikke sikkert det stemmer så klart. Da ville det i så fall vært svært upraktisk med nerver som vokser om klørne ikke slipes godt nok naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper klørne til hundene mine ukentlig. Liker å holde de sånn noenlunde korte for å prøve å unngå skader. Har erfaring med at særlig ulveklør ryker fort hvis de er for lange. ? 

Min første hund var en omplasseringshund på 4 år som sikkert aldri hadde fått stelt klør/hatt muligheten til å slite de ned selv (de gikk aldri ut med henne), klørna hennes hadde vokst rundt og inn i potene igjen. Hun hadde sporer på bakbeina som så ut som bukkehorn som var snurret rundt flere ganger. Heldigvis fikk ikke potene langvarig skade av dette, hun fikk ikke feilstillte tær, som de kan få i de verste tilfellene. Men jeg kjenner at jeg fortsatt får litt nåia når jeg ser hunder med for lange klør. ? 

IMG_20180430_224919.jpg

Endret av Gry83
Rettet skrivefeil
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vell heller motsatt, alt for ofte på alt for mange hunder ser jeg for lange klør. Hvermannsen kan være sløve med å klippe klør, det var en gjenganger på grunn-  og hverdagslydighetskurs, altså hunder eldre enn valper som ikke var ‘aktive hundefolk’. Spesielt har jeg lagt merke til dette på internasjonale bildesider av familiehunder (Reddit feks.).

Jeg er grisesløv på å klippe klør, men når jeg klipper er det så nært og rundt nerven jeg kommer, med litt slitasjebuffer utenpå. Hundene mine sliter klørne veldig ulik, men de alle har en fin konsistens og styrke i klørne. Når jeg hører de går over gulvet er det på tide å klippe, man kan jo tenke seg selv å hele tiden på flatt, hardt gulv skulle gå å støte i neglene, og da enda værre på marka utendørs som ikke er flat.

Gripeevne har jeg aldri ansett som noe problem, i vendinger og situasjoner det behøves, brukes klørne aktivt sammen med kroppskontroll/vektskiftet. Tørr påstå at å bruke gjeterhund aktivt i gjørme og våt mark med høy intensitet aldri har vært noe problem med klørne på mine, selv korte.

 

Kjapt Googlesøk gav disse bildene, tror det er en god miks av vill ulv og dyr i fangenskap, skandinavisk og utenlandsk

3AF2E9B5-A6E8-4181-B07F-E2DB591C78B9.thumb.jpeg.0d9890319f12a54f233f8f0ee37beeba.jpeg57AFAEAB-C11C-4E67-A5C2-77490F6A9A57.thumb.jpeg.9a2b436f0dc4584158cf3b387c130b62.jpeg912C9EE3-B8B6-4BBE-8F6B-AD4371AE464A.jpeg.935912fbe2e27b15d7c991777f3b92f8.jpegFEA1AA8B-0876-4CB0-9147-6743D85BABA7.jpeg.70851770731c6ba3c780f16b10787ecd.jpeg73233080-A8B5-48C3-B6EA-EF232B6F217F.jpeg.b9c5bc3ef76efcbf5186bad81fb38652.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Teserere skrev:

De veterinærene jeg har snakket med har sluttet å brenne nerer fordi er veldig smertefullt i etterkant. 

Jeg har en som sliter naturlig og jeg klipper nesten aldri, de er superkorte. Hun andre må klippes ukentlig, og har lengr nerve. 

Men folk klipper vel inntil nerven, som vil være forskjellig på alle hunder? Hvis en hund har lange er det vel ingen som klipper av halve nerven? 

Får inderlig håpe at de fleste/alle veterinærer og eiere har sluttet med enne praksisen ja, det skal ikke mye til for å tenke seg at det må være svært smertefullt..:blink:

Dessverre later det jo fremdeles til å være ikke helt få som tror at hvis man klipper i nerven, så drar den seg tilbake..:no:

12 timer siden, Dachslys skrev:

Jeg tenker som så, at så lenge det ikke medfører ubehag for hunden så kan vel klørne være så lange som en måtte ønske. Men jeg personlig synes hunder med lange klør ser forferdelig ut og minner bare om dårlig stell. I min verden skal klørne hvertfall ikke røre bakken når hunden står stille for da vil de antageligvis innvirke på hundens bevegelsesmønster. I forhold til at klørne skal gi hunden grep, så tror jeg ikke det er noe problem for hunder med korte klør heller, da de likevel krummer labben for å få godt grep - litt som en katt. Jeg holder klørne på mine hunder så korte som mulig, og forsøker å klippe så ofte at nerven ikke vokser utover. 

Når det kommer til sammenligning av ulv og hund så er jeg ikke så fan av det. Synes argumentet "jeg gjør det med hunden min fordi sånn har ulven det"-argument blir litt feil. Ville ulver lever tross alt bare rundt 4-5 år, og det er en grunn til det. I dette tilfellet tror jeg ulven har en smule mer fungerende anatomi hvor både lange klør, betennelse i ørene og eksem er et mindre problem enn hos tamhunden. Men man unngår vel ikke å behandle sånt selv om ulven ikke har tilgang til veterinær :) 

For meg er det omvendt, jeg grøsser når jeg ser for korte klør. Det ser veldig unaturlig ut for meg også. Nå er jo ikke rev hund men et hundedyr  og rev ( viltlevende) har noe lengre klør enn mange familiehunder . Forøvrig, hvis jeg skulle klippet klørne så korte på endel av mine at de ikke berørte gulvet, så hadde det omtrent ikke vært klør igjen..Slikt vil bero meget på potens utforming og er ikke noe godt 'mål' i det hele tatt. 

Nå er jo ikke voksende klør en behandlingstrengende sykdom/lidelse. Det er helt naturlig at klørne vokser. Så jeg syns fremdeles at det ville vært interessant og se bilder av ville ulvers poter, både på vinter og sommerstid, da det for meg ville gi en  indikasjon på hva som kan regnes som normalt. 

Jeg har hatt hund 'hele livet' , både familiens hunder og egne. Avrevne klør kan regnes på en hånd ( og knapt nok det)  og nå snakker vi tross alt om en del hunder opp igjennom årene.

7 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg ser forskjell på klørne til whipsene. Blitz har lengre og tykkere klør enn det Happy har, og Happy har kortere nerver. De klippes like ofte begge to. Jeg prøver å klippe en gang i uka, men det hender det går to uker. Happy sliter litt mer på sine klør enn Blitz da, men felles for de er at de gror som ugress de klørne. Jeg kan klippe et par millimeter hver uke. Da klipper jeg de inn til blodåren foran nerva (ikke sånn at de blør selvfølgelig). 

Alle tre hos oss klikker når de går over gulvet, selv når de er nyklipte (om enn litt mindre enn vanlig). Schäferen jeg hadde derimot, klikket ikke i gulvet. Så det kommer helt an på utforming av pote og individuelle forskjeller vil jeg tørre å påstå.

Jeg har forøvrig hørt at det er en myte at nerven blir lenger av at klørne ikke blir klippet. Litt det samme som at vi ikke får lengre fingertupper selv om vi ikke klipper neglene våre. Vet ikke om det stemmer, men det gir igrunnen litt mening. Hvilke fordeler fra naturens side vil det være at nerva vokser? Man skulle jo nesten tro at hunders klør slites mer enn ville dyrs, i og med at ville dyr går mer på myke underlag? Hvert fall ulver. Bare en tanke altså, ikke sikkert det stemmer så klart. Da ville det i så fall vært svært upraktisk med nerver som vokser om klørne ikke slipes godt nok naturlig.

Sier meg bare enig her. Det er jo naturstridig at nerven skulle bli lengre ved mindre slitasje..Fryktelig upraktisk måtte jo det være også. Man kan jo tenke seg at på vinterstid vil det jo i mange tilfeller bli mindre slitasje på ville dyrs klør. Etter tre vintre burde de jo i så fall kunne skilte med rene grevlingklørne, som nok ikke ville være særlig praktisk..

@maysofie; siteringen av innlegget falt ut. Bildene hadde vært interessante hadde jeg vært 100% sikker på at dette dreide seg om helt ville ulver, hvilket jeg betviler her :) 

Skulle jo tro at noen satt på slike data? Med tanke på at ulv fanges ,undersøkes og radiomerkes? 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker klørne korte, hater lange klør.  Har sett mange bilder av hunder med alt for lange klør. Det ser ikke noe særlig behagelig ut å gå med. Vekten av hunden skal ikke trykke på klørne, men på poten. Jeg har korthårshunder,så klørne vises veldig godt på dem. Jeg klipper 1 gang i uka. Da hører jeg ikke like mye at de går på gulvet . Men hannhunden har tykkere og lengere klør enn tispa, så får ikke klippet de så kort som jeg ønsker. Greyhound har kompakte og knyttede tær, så da tåler de å ha korte klør, kontra raser som har flatere poter som da kanskje vil få for korte klør hvis man skulle hatt det likt.

Dyrlegen sier at det er veldig mange som kommer inn med hunder for å få hjelp med klipp når de har  blitt for lange. Det er synd at ikke folk klarer slik nødvendig stell av hunden.  Men bedre at de drar til dyrlege kontra å ikke gjøre noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker korte klør, det er så pleasure å se på! Klipper klørne på min hund og bekjente sine hunder jevnlig. Jeg klipper aldri så langt inn at det blir vondt for hunden, men jeg liker å klippe og file nøye når jeg først er i gang. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, QUEST skrev:

Dessverre later det jo fremdeles til å være ikke helt få som tror at hvis man klipper i nerven, så drar den seg tilbake..:no:

Virkelig? Jeg har hørt om flere som tror at å klippe inntil nerven vil få den til å trekke seg tilbake, men aldri hørt om noen som mener å klippe over nerven vil ha samme effekt. Og jeg har vanskelig for å forestille meg hvordan disse personene skulle klare å klippe over nerven på alle klørne på alle potene hver gang de klippe klør, uten at hunden skulle blitt krakilsk. Og for et blodbad det hadde blitt! Isåfall er jeg helt enig med deg i at det er dyreplageri!

Jeg har klippet feil et par ganger i løpet av 10 år, og det er bare millimeter om å gjøre, og det blør en del...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, QUEST skrev:

@maysofie; siteringen av innlegget falt ut. Bildene hadde vært interessante hadde jeg vært 100% sikker på at dette dreide seg om helt ville ulver, hvilket jeg betviler her :) 

Det øverste bilde er av vill ulv i Østmarka, et av de andre (husker ikke hvordan) skal også være en vill ulv, dog ikke norsk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har forøvrig hørt at det er en myte at nerven blir lenger av at klørne ikke blir klippet. Litt det samme som at vi ikke får lengre fingertupper selv om vi ikke klipper neglene våre. Vet ikke om det stemmer, men det gir igrunnen litt mening. Hvilke fordeler fra naturens side vil det være at nerva vokser? Man skulle jo nesten tro at hunders klør slites mer enn ville dyrs, i og med at ville dyr går mer på myke underlag? Hvert fall ulver. Bare en tanke altså, ikke sikkert det stemmer så klart. Da ville det i så fall vært svært upraktisk med nerver som vokser om klørne ikke slipes godt nok naturlig.

Skjønner hva du mener! Det er jo en viss grense for hvor langt nerven kan vokse, men jeg synes at en "fullvokst" nerve gir for lange klør, så jeg klipper altså så ofte at den ikke vokser. Jeg har helt klart opplevd at hyppigere klipp og klipping tett inn mot nerven gjør at nerven tørker inn og trekker seg tilbake. Lar man klørne få vokse for langt strekker nerven seg ut igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...