Gå til innhold
Hundesonen.no

Soveplass ?


Misty0087
 Share

Recommended Posts

Vi henter valp om ca 9 uker, og jeg lurer derfor på følgende; Bør jeg kjøpe et bur (hvor døren skal stå åpen hele tiden) som blir «fristed» og soveplass, eller skal jeg droppe buret og kjøpe hundeseng istedet? Hva ville DU gjort? Tenker ikke å bruke buret som et bur, døren vil stå åpen hele tiden og jeg tenker det kan bli mer «ro» for den der inne. Er førstegangs hundeeier så lurer selvsagt på alt mulig ? 

Takknemlig for alle svar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brukt energi og penger på å finne og kjøpe et bur, før jeg eventuelt visste at jeg hadde bruk for det. 
Bruk av bilbur gjør at de lærer seg å være i bur ved behov, sånn i utgangspunktet.
Min opplevelse av hunder som søker til bur (særlig sånne tette bur) ikke helt innehar den tryggheten man gjerne ønsker at de skal ha.
Det betyr ikke at jeg sitter på noen fasit, bare at det er det jeg mener å ha observert.
En hundeseng i et rolig hjørne er for meg å foretrekke. Samtidig er det nå engang sånn at i enkelte tilfeller/perioder kan det være hensiktsmessig å bruke bur. Men dette synes jeg man kan ta stilling til om behovet skulle føles tilstede :) 

Prøv gjerne uten, eller sett opp et tøybur f.eks., sånn at du enkelt kan putte hånda ned gjennom åpningen på "taket", om valpen sover der på natta :) Alt ettersom hvordan du ønsker å ha det ifht soveplass osv osv.

Uansett hva du lander på, håper jeg du får en flott valpetid, med masse hull i alt av klær (skarpe, disse nålene de har i munnen ;) ) og fantastiske minner om en slitsom, men nydelig periode, hvor den lille firfotingen vokser som ugress, og fortere enn du aner blir en pøbel :D 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ? Har uansett ikke tenkt å investere i noen dyr hundeseng nei, er snakk om boxervalp dette - så her blir det noe billig - men komfortabelig den første tiden iallfall ? Tenker å sove i stua mex valpen uansett den første tiden (den vil også ha sengen sin i stua) Er det en god ide? Ønsker ikke å ha en voksen Boxer som fast inventar i voksensengen (??) så tenker det kan være greit å lære den fra helt fra starten hvor soveplassen kommer til å være. Håper ikke det er «slemt» på noen måte, er forbredt på å tilbringe 3-4 uker på madrass i stua ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt ei billig hundeseng til de valpene jeg har hatt, bur er som flere sier mindre pent å ha stående og tar mye plass. Smak og behag der altså ?

Det er heller ikke slemt å lære valpen å sove på stua og med tilvenning går nok det helt fint :)

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg skal ha en seng og et stoffbur tilgjengelig. Mest fordi jeg ønsker å lære han at det er greit å være i bur. Jeg bruker aldri bur utenom når hunden transporteres og det er for varmt til å ha den i bilen på konkurransedager osv og hunden trenger hvile. Jeg har to biabed senger fra før, men jeg tror jeg skal kjøpe noen etterlikninger på Biltema for de er litt billigere om de blir ødelagt :P  Jeg skal også ligge sammen med han der han skal sove så lenge han trenger det på natten. Han skal ikke ligge på soverommet, men gå fritt i huset ellers så jeg skal sove med han på stuen til jeg ser at han er trygg og rolig på natten. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Jeg har valgt ei billig hundeseng til de valpene jeg har hatt, bur er som flere sier mindre pent å ha stående og tar mye plass. Smak og behag der altså ?

Det er heller ikke slemt å lære valpen å sove på stua og med tilvenning går nok det helt fint :)

 

Så godt å høre, heller litt mot en hundeseng fremfor bur - men har hørt fra så mange andre at valpen/hunden elsker buret sitt da det blir en «hule»/fristed for den. Enig at bur er et midre pent møbel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Misty0087 skrev:

 Hva ville DU gjort? 

Takknemlig for alle svar ?

Jeg er på min femte hund, min første omplassering. Jeg har ikke bur, men hundeseng i hvert rom, ettersom jeg oppdaget at han ønsker å være i samme rom som meg til enhver tid. Til tross for dette er hans favorittplass under beina mine, når jeg sitter i godstolen. ( her gjelder det å se seg for når man reiser seg)

Det jeg prøver å si er at vi kan si mye om hva som er smart på generelt grunnlag, men hver hund har sitt eget vesen, og er et eget individ, og det er kanskje det viktigste; Bli kjent med hunden og jobb ut i fra det. Det er i alle fall mine tanker

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midas skrev:

Jeg tenker jeg skal ha en seng og et stoffbur tilgjengelig. Mest fordi jeg ønsker å lære han at det er greit å være i bur. Jeg bruker aldri bur utenom når hunden transporteres og det er for varmt til å ha den i bilen på konkurransedager osv og hunden trenger hvile. Jeg har to biabed senger fra før, men jeg tror jeg skal kjøpe noen etterlikninger på Biltema for de er litt billigere om de blir ødelagt :P  Jeg skal også ligge sammen med han der han skal sove så lenge han trenger det på natten. Han skal ikke ligge på soverommet, men gå fritt i huset ellers så jeg skal sove med han på stuen til jeg ser at han er trygg og rolig på natten. 

Da tenker vi nok ganske likt ??? tenker også at burtilvenning må til på et eller annet vis uansett, da vi selvfølgelig kommer til å måtte ha hun med i bilen og kommer til å prøve oss som utstillere etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nemi1 skrev:

Det jeg prøver å si er at vi kan si mye om hva som er smart på generelt grunnlag, men hver hund har sitt eget vesen, og er et eget individ, og det er kanskje det viktigste; Bli kjent med hunden og jobb ut i fra det. Det er i alle fall mine tanker

Du har selvfølgelig helt rett ? Dette vil vi finne ut av etterhvert - men her tenker jeg mest som en start liksom, justeringer må nok til både her og der etterhvert som vi blir kjent med valpen ?❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valpene i senga om natta den første tiden, jeg opplever at de da sover tyngre og må mindre ut på do. Ergo får jeg en bedre nattesøvn og har mer overskudd til valpestreker på dagtid. Når de blir eldre, så flyttes de ut av soverommet. Alle mine har sovet i sengen som valper, og har på sikt flyttet ut av soverommet når de har blitt eldre. Det har ikke vært noe problem, selv om det gjerne har vært noen protester de første nettene. For vår del er det uaktuelt å ha hunder i senga om nettene nå som vi har 3, snart 4 hunder. Det er rett og slett ikke plass :P 

På dagtid ellers, så bruker jeg ikke bur, men lager gjerne til en innhegning der jeg kan putte valpen om jeg skal på do eller i dusjen eller noe sånt. Mest fordi vi har flere hunder og det er ikke gitt at de kan være uten oppsyn sammen når valpen er liten og plagsom. I tillegg så blir det mindre ødeleggelser av sånt. 

Bur bruker vi bare i bilen, så de blir vant med å være der når vi er ute og kjører. Vi har også et bur stående framme(er en del av et hundemøbel nå), som alltid står åpent med en god seng inni, så det hender de legger seg litt der av og til. Min erfaring er at de har vendt seg til bur ganske av seg selv når de har blitt eldre, men ikke vært noe fan av bur som små valper. Alle har laget et stort oppstyr av å bli puttet i bur som små valper, mens som voksne så aksepterer de det helt fint. Jeg har derfor ikke sett noe poeng å vende valper til bur som små. Det går seg til når de blir eldre.

Her er grinden jeg hadde til siste valpen i flokken. Det syntes jeg fungerte fint :) 20643099_10213863823972291_5152285728073605212_o.thumb.jpg.79cd989870b2d1ef714897192965df61.jpg

Endret av Sprettballen
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Shokata said:

Samtidig er det nå engang sånn at i enkelte tilfeller/perioder kan det være hensiktsmessig å bruke bur.

Hvor vanlig er det, egentlig? På 20 år og tre hunder har det fortsatt ikke vært behov for bur innendørs her :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bearded collie. Han vil bare ligge på gulvet. Sengen bruker han til å samle lekene sine i. Buret brukte jeg når han var valp og ikke var renslig når jeg ikke kunne kikke på han. Feks hvis jeg dusjet, eller hjemme alene trening. Det var praktisk med tanke på nå når vi er steder han må være i bur. Feks utstillinger, hotell og hytteovernattinger eller har han med på besøk hos folk som ikke liker hund. Han godtar det, men liker best å gå fritt, så da gjør han det. Nå som voksen er det kun en sjelden gang han er i bur. 

Sist han var i bur var på nyttårsaften. Da var vi hos noen venner som har en katt som er livredd hunder. Da kunne han være med oss på nyttårsaften, og katten kunne få være inne. Det nytter ikke å låse inne noen av dem på ett rom når det er mye folk og barn  i ett hus. Da synes hunden det er hyggeligere å ligge i ett bur ved oss slik at han er der det er folk. 

Burtrening er mye jobb. Så hvis jeg var deg ville jeg sett på om det var verd det. Det var mye ett skritt frem og to tilbake ? Men til slutt gikk det med myyyye burleker. Som voksen godtar han det, og slapper godt av. Men han foretrekker å sove rett på laminaten hvor som helst. Evt asfalten eller betongen ute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wilhelmina skrev:

Hvor vanlig er det, egentlig? På 20 år og tre hunder har det fortsatt ikke vært behov for bur innendørs her :P

Aner ikke? 
Man kan selvfølgelig teipe hunden fast et sted, hvis den skulle finne på å være så destruktiv (noe de fleste ikke er) at den kan være til fare for seg selv eller omgivelsene (herunder spise på alt, så man ikke klarer å sikre huset grundig nok). 

Jeg er bare ikke helt låst på at bur er fysj! og at det aldri kan være et hjelpemiddel. 
Aldri sagt at det er et førstevalg, eller at det er en løsning jeg tenker er ønskelig ;) 
 

Endret av Shokata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...