Gå til innhold
Hundesonen.no

Cirkus Arnardo - nå med huskyer?


Khela
 Share

Recommended Posts

Just now, QUEST said:

Jeg tror ikke det er noe å diskutere nei, alle hunderforetrekker nok å løpe løse :) 

men det betyr ikke at de ikke har det bra når de arbeider :) For sledehunder sier vi ofte at de blir mer lykkelige av fysisk mosjon og arbeid enn hjernetrim. Om det er i spann, eller foran sykkel eller på fottur er det samme for dem.. Men de trenger faktisk jobbe, hvis ikke blir de ikke så enkle å ha med å gjøre. 

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

 

Både simira og spot har gode poenger her, tenker jeg. Personlig ønsker jeg et forbud mot alle slags dyr på sirkus ,bl.a fordi de ikke akkurat er kjente for 'snille' treningsmetoder, tvert om. 

 

Jeg synes ikke at det at de kanskje muligens bruker ufine metoder er et argument. Og såvidt jeg vet (sånn, det lille jeg har fått med meg av tv-innslag og artikler om trening på sirkus) er det da mange der som bruker klikkertreningsprinsipper?

Om disse hundene får bra med tur, mat og omsorg, i tillegg til masse aktivisering i form av triksetrening, så tror jeg de har det mye bedre enn veldig mange hunder i Norge, og at de har et bra liv. Det er selvfølgelig ikke gitt at alle hunder trives med sirkuslivet, på samme måte som at ikke alle jakthunder fungerer på jakt eller trekkhunder i trekk, men jeg ser ingen grunn til at disse sirkushundene i utgangspunktet skulle ha et helt utmerket hundeliv. Unntak og enkelttilfeller og stygg trening finnes overalt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at mange hundesporter kan være dårlig dyrevelferd for mange hunder. Jeg vet for lite om hvor godt hunder i langdistanseløp blir tatt vare på, men jeg liker ikke å se på det for jeg føler det i mange tilfeller er å presse hundene altfor hardt. Med jakthunder er det den utstrakte bruken av straff i treningen jeg synes er dårlig dyrevelferd. Mye kommer an på treningsmetoder som blir brukt og at man tar hensyn til hva hunden ønsker. Jeg synes ikke hverken utstilling eller konkurranser er på hundens premisser, men at mange hunder har stor glede av å få trene og bli jobbet med er det ikke tvil om. Det kommer igjen an på hvilke metoder som blir brukt. Jeg tror ikke det medfører noe godt for rasen å bli brukt i sirkus, og jeg tror det er et stressende liv for en hund. Selv om hunder kanskje er den arten som kan takle et sirkusliv best av de som tradisjonelt har blitt brukt i sirkus. Jeg synes ikke noe om å bruke dyr på den måten. Og jeg påstår ikke at mange utstillingshunder (som reiser land og strand hele tiden for utstilling og som knapt får være hund noen gang) har det noe bedre enn sirkushunder. Jeg for min del velger aktiviteter som hunden liker. Jeg trumfer ikke igjennom en hundesport som hunden tydelig ikke liker for min egen del. Treningen er både for meg og hunden, men konkurransene er ikke hundens behov. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Midas said:

Jeg er enig i at mange hundesporter kan være dårlig dyrevelferd for mange hunder. Jeg vet for lite om hvor godt hunder i langdistanseløp blir tatt vare på, men jeg liker ikke å se på det for jeg føler det i mange tilfeller er å presse hundene altfor hardt. Med jakthunder er det den utstrakte bruken av straff i treningen jeg synes er dårlig dyrevelferd. Mye kommer an på treningsmetoder som blir brukt og at man tar hensyn til hva hunden ønsker. Jeg synes ikke hverken utstilling eller konkurranser er på hundens premisser, men at mange hunder har stor glede av å få trene og bli jobbet med er det ikke tvil om. Det kommer igjen an på hvilke metoder som blir brukt. Jeg tror ikke det medfører noe godt for rasen å bli brukt i sirkus, og jeg tror det er et stressende liv for en hund. Selv om hunder kanskje er den arten som kan takle et sirkusliv best av de som tradisjonelt har blitt brukt i sirkus. Jeg synes ikke noe om å bruke dyr på den måten. Og jeg påstår ikke at mange utstillingshunder (som reiser land og strand hele tiden for utstilling og som knapt får være hund noen gang) har det noe bedre enn sirkushunder. Jeg for min del velger aktiviteter som hunden liker. Jeg trumfer ikke igjennom en hundesport som hunden tydelig ikke liker for min egen del. Treningen er både for meg og hunden, men konkurransene er ikke hundens behov. 

Men igjen forutsetter du her at hunden ikke nødvendigvis trives med det, og at du (og forhåpentligvis folk flest) velger aktivitet etter hva hunden trives med. Da håper jeg jo at sirkuset omplasserer hundene som ikke trives med livet der, på samme måte som en hundekjører eller jeger vil omplassere en hund som ikke fungerer i jobben sin.

Når man ser på hundeeiere generelt så skal det mye til for å overbevise meg om at disse huskyene har det noe som helst verre enn en gjennomsnittlig familiehund eller konkurranse/brukshund. Det er mange hunder som ikke får nok aktivisering eller som tas inn i situasjoner eller aktiviteter de med fordel kunne vært foruten, enten det er kaféturer, utstilling, stevner i en hvilken som helst hundesport, familieselskaper, bruksaktiviteter eller whatnot. Stygg behandling og ufine treningsmetoder finners hos alt fra bestemor med familiehunden til bruks, jakt og rally, for den del. Jeg tror ikke det at hundene får gjøre triksene sine i sirkusringen en kveld eller tre i uka noen måneder i året skader dem noe mer enn annen aktivitet folk flest driver med med hundene sine.

 

Endret av simira
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at selve sirkusarbeidet eller sirkuslivet er skadelig for dem på noen måte, gitt at treningsmetodene er positive. Men det forutsetter jeg innen all annen hundesport også.

At folk etter showet ønsker å skaffe seg husky på feil grunnlag er jo en mulighet. Men sikkert ikke en større mulighet enn andre raser som fremstilles på TV eller i andre offentlige sammenhenger.

Huskyen tar jo kanskje mindre skade av å stå i hundegård i treningspausene enn andre raser, så det kan jo muligens være et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir feil å dra alle sirkus under samme kam, og å si at dyr burde være forbudt på sirkus. Det finnes faktisk (eller fantes...) sirkus med god dyrevelferd! Og jeg tror nok også en del sirkusdyr faktisk har det bedre enn hjemme hos private eiere..

Cirkus Zorba er et sirkus jeg kan dra fram som et sirkus med god dyrevelferd! Dessverre har de lagt ned nå, fordi det er vanskelig å få det til å gå rundt. De brukte kun dyr som lever normalt i Norge, som hester, geiter, katter og hunder. De var veldig nøye på hvilke artister med dyrenummer de ansatte, nettopp fordi det var viktig for dem at dyrene hadde det bra. Etter datteren tok over som direktør sluttet hun å ansette artister med dyr, nettopp fordi hun aldri kunne være 100% sikker på at dyrene ble trent og holdt riktig. De eneste dyrene som da ble vist i manesjen var familiens egne dyr. De ble klikkertrente alle sammen, og levde livets glade dager. Under sesongen kjørte de maks 3 timer (om jeg husker riktig, kanskje det var maks 2?) fra sted til sted, slik at dyrene ikke skulle være for mye på transport. 

DETTE er hva JEG synes er et godt sirkus! Et sirkus som burde blitt prioritert foran de fleste andre, selv om de ikke hadde elefanter og eksotiske dyr.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se meningene her :) Jeg for min del syns ikke at en mulig feilvurdering av en situasjon/uflaks og det å ha hunder på sirkus helt kan sidestilles jeg da. Jeg har vært på en del løp og sett mye ymse, både bra og dårlig, og jeg ønsker meg bl.a. strengere krav til hvile i løp. Heldigvis er majoriteten jeg har observert bra - hunder som står og logrer under målseilet, som utålmodig trekker i lina og tydeligvis har blitt både trent og disponert bra. Dessverre ser man også altfor trøtte kjørere med altfor trøtte hunder, hunder med skader som kunne vært unngått, osv. Hvis man sammenligner Iditarod og Finnmarksløpet f.eks. så er både brytprosenten og antall hunder som fullfører i hvert spann en god del bedre i Iditarod enn Finnmark selv om det er lengre. Trener folk mer og bedre i forkant av Iditarod? Vurderer de egen kompetanse bedre? Er Iditarod en så stor kostnad at man forbereder seg i større grad? Disponerer de hvile bedre underveis i Iditarod?

Hvis hundene, både huskyer, pudler, osv har det bra og får godt med mosjon og har et rikt liv ved siden av showene på sirkuset ser jeg egentlig ikke det store problemet selv. Dette tenker jeg jo også at alle sledehunder skal ha også.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt forskjell på hund på sirkus kontra hester og elefanter. Hunder bor med eieren sin i campingvogna og er sammen med eieren sin hele tiden. Kanskje med flere hunder også. Og de kan ferdes rundt med de andre på området. Hester og elefanter står oppstallet i trange kår hele tiden, untatt ved trening. Og det er umulig å tilfredstille slike dyrs behov på sirkus.  Hunder liker å gjøre ting, og vise frem kunstner for et publikum er jo ikke så ille, så lenge alt gjøres positivt og hundene er egnet for det. Man ser fort om en hund liker å trene og utføre triks.  

Så jeg er imot store dyr på sirkus, men hunder går an. Så lenge de er hverdagshund ellers og ikke står i bur feks, og at blir trent positivt.   Folk reiser jo på utstillinger året rundt og bruker mye tid med dette. Og som nevt her, andre hundesporter.  Alt kan være potensielt negativt, det avhenger av folket de omgås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbud mot å bruke navn i tittelen på en tråd. Reglene er som følger: 

Quote
§1.3 - Benytt en god, beskrivende tittel
Benytt en beskrivende tittel på tråden din. En god tittel opplyser leseren før man leser hele innlegget. En tittel skal ikke erstatte trådens innhold.
 
Dårlig tittel: Løpetid
God tittel: Tispe med løpetid i nabolaget, Fido rømte fra hagen i dag

Det er ikke ønskelig med "clickbait-titler" som gir et uriktig bilde av innholdet i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...