Gå til innhold
Hundesonen.no

Eurasier


Titti2
 Share

Recommended Posts

Familien vår skal kjøpe hund. Bor i hus med hage, yngste barn 15 år, har katt, både mannen og jeg kan ha en del hjemmekontor så hunden får ikke lange dager alene hjemme, vi har tidligere hatt cavalier og labrador, men tenker nå på eurasier. Vi har lest en del om rasen, den tiltaler oss veldig, men vi kjenner ingen eurasier. Noen som har erfaring med rasen?  Eventuelt også forslag til oppdretter/hva vi må unngå? Blir kjempeglad for synspunkter og info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en hannhund. 

Sjekk opp linjene med tanke på HD, stoffskifteproblemer og allergier. HD er enkelt å sjekke via dogweb, siden rasen har HD-index. Og ikke minst gemytt. Det finnes mange redde eurasiere rundt omkring, som ofte blir bortforklart med at de skal være reserverte. Hils på foreldrene :) Lydredsel er heller ikke helt uvanlig (torden, fyrverkeri osv).  

Hva er det dere ser etter i en hund? Spranget fra en sosial labrador til eurasier kan være ganske stort. 

Sjekk raseklubben, evnt facebook grupper for rasen, så kommer dere sikkert i kontakt med noen som vil la dere hilse på hundene. Vet det pleier å være treff rundt omkring i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ingidano! Vi har vært hos flere eurasier-oppdrettere som vi synes har hatt sosiale, trivelige hunder. Alle sier det samme som deg om viktigheten av sosialisering. Vi er innstilt på å jobbe aktivt med dette, og å ta med hunden overalt, den vil bli godt sosialisert med masse mennesker, hunder og andre dyr. Når det gjelder helse, vil vi forsøke å finne valp etter så friske linjer som mulig! Men bortsett fra dette med at de lett blir reserverte eller redde - er det flere nedsider ved rasen? 

Til ditt spørsmål om labrador - kjempegode hunder! Men har falt for det vi har lest og sett (men bare på korte oppdretter-besøk) av eurasieren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Titti2 said:

Takk Ingidano! Vi har vært hos flere eurasier-oppdrettere som vi synes har hatt sosiale, trivelige hunder. Alle sier det samme som deg om viktigheten av sosialisering. Vi er innstilt på å jobbe aktivt med dette, og å ta med hunden overalt, den vil bli godt sosialisert med masse mennesker, hunder og andre dyr. Når det gjelder helse, vil vi forsøke å finne valp etter så friske linjer som mulig! Men bortsett fra dette med at de lett blir reserverte eller redde - er det flere nedsider ved rasen? 

Til ditt spørsmål om labrador - kjempegode hunder! Men har falt for det vi har lest og sett (men bare på korte oppdretter-besøk) av eurasieren. 

 

Min utheving: Hva som er negativt med rasen kommer helt an på hva du vil ha i en hund. For min del ble rasen for lite førerorientert, for selvstendig og for tung å jobbe med/trene. Stort minus var også at min ikke kunne gå løs.
Rasen har også blitt veldig populær på veldig kort tid, og det er individer som avles på som ikke burde hatt kull. Da eg holdt på med utstilling av rasen var det heller ikke uvanlig med knurring og til dels utfall i hannhundringen, så du kan ende opp med en hund som ikke nødvendigvis går overens med alt av andre hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to stk eurasier tisper. De er enkle og greie hunder, men også forskjellige på måter. Den ene er litt hardere mot andre tisper. Felles for dem er at de er greie familiehunder som ikke krever så mye mental stimuli. De kan av den grunn oppleves som litt sære og vanskelige å trene av mange. De kan lære litt, men ingen hund man bruker aktivt i hundeklubber gjerne. De to jeg kjenner liker å gå tur og være med familien. Ikke særlig lekende eller utpreget sosiale hunde. De hilser, men ikke hoppende glade eller type dumsnille som en labrador. 

Om eurasier flest er slik vet jeg ikke. Men de to jeg kjenner er slik. Den ene er litt mer lat og blid. Den andre er noe mer aktiv og skarp, men generelt passe de inn i beskrivelsen over. Jeg vil si de begge er greie familiehunder som passe for dem som vil ha en turvenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...