Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ikke leke på konkurranse/felles treninger


Lailakatrin
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er forholdsvis nybegynner i LP konkurranser. Og har oppdaget at når vi trener hjemme, så jobber hunden veldig ivrig og gjør nesten alt for å få belønning i form av godbit eller leke. Men når vi kommer på konkurranse eller på trening på steder med flere folk og hunder, så blir han litt passiv og vil ikke leke. Blir veldig forsiktig og biter nesten ikke i draleken. Men godbiter tar han greit. 

Ønsker jo å motivere han og at han skal jobbe like mye for meg når vi trener sammen med andre, som når vi er alene. Men han mister innimellom fokus på meg og trenger mer trening på forstyrrelser. Men hva kan jeg gjøre for å få til å leke med han? Får ikke samme drivet med bare å belønne med godbiter.  Takker for tips på forhånd. :) 

Endret av Lailakatrin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har egentlig svart deg selv; dere må trene mer på forstyrrelser. :)

Bygg gradvis opp forstyrrelsene etter hvert som hunden mestrer en forstyrrelse. Selv starter jeg med å leke aktivt i ulike miljø. Hvis han leker innendørs, lek utenfor ytterdøra. Når han leker godt der, lek i hagen. Lek så på et avsides grøntområde eller fotballbane uten andre forstyrrelser enn luktene rundt. Lek på vei uten synlig trafikk eller folk. Lek i skogen, hvis det er aktuelt for deg. Lek over alt, kort sagt.

Når hunden leker aktivt i et miljø uten andre forstyrrelser, kan du gradvis introdusere forstyrrelser som folk, hunder eller annet. Husk på at selv om hunden leker aktivt med en forstyrrelse i et miljø, kan den reagere på den samme forstyrrelsen i et annet miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tyttebæra skrev:

Du har egentlig svart deg selv; dere må trene mer på forstyrrelser. :)

Bygg gradvis opp forstyrrelsene etter hvert som hunden mestrer en forstyrrelse. Selv starter jeg med å leke aktivt i ulike miljø. Hvis han leker innendørs, lek utenfor ytterdøra. Når han leker godt der, lek i hagen. Lek så på et avsides grøntområde eller fotballbane uten andre forstyrrelser enn luktene rundt. Lek på vei uten synlig trafikk eller folk. Lek i skogen, hvis det er aktuelt for deg. Lek over alt, kort sagt.

Når hunden leker aktivt i et miljø uten andre forstyrrelser, kan du gradvis introdusere forstyrrelser som folk, hunder eller annet. Husk på at selv om hunden leker aktivt med en forstyrrelse i et miljø, kan den reagere på den samme forstyrrelsen i et annet miljø.

Takk for tips!

Da skal jeg fokusere mer på det. Og dra litt rundt og bare leke. Begynte å lure på om jeg bør slutte å bruke leke eller finne en annen. Men han må kanskje bare bli mer vant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder har ulike forutsetninger og dette med lekelyst er veldig variabelt. En hund som i utgangspunktet er født med dårlig lekelyst, er vanskelig å påvirke til å like å leke. Leker han bra hjemme er det i alle fall noe du kan prøve å bygge videre på i gradvis mer forstyrrende miljø.
Et annet tips er å teste forskjellige leker for å finne ut om det er noe han liker bedre enn andre leker.

Får du aldri til en god, engasjerende lek til tross for en del prøving, ser jeg ingen grunn til å fortsette med leker som belønning. Hvis hunden ikke vil ha det, er det ikke en belønning. Da er det best å finne andre måter å motivere hunden på. Du må nesten se an din hund. :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden noe usikker på andre hunder eller miljø med mye trykk i? :) 

Min guling kan ikke leke på stevne, selv om han har en hinsides lyst på den leka ellers, rett og slett fordi han er utrygg på miljøet. Vi har trent sammen med andre hunder siden han var knøtt, på trening går det greit, på stevne er det en helt annen hund - passiv, lite snert og liten lyst til engasjement. Godbiter går somregel greit, vi har lært oss å jobbe lik intensitet i godis som leke, men har han en dag han virkelig er utrygg, så hjelper ingenting.

Ofte kan han virke bare som ‘daff’, for de som ikke kjenner han. Man ser ikke på hele hunden at han er utrygg, men man kjenner det i samspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...