Gå til innhold
Hundesonen.no

Appenzeller sennenhund og Entlebucher sennenhund.


Tomine
 Share

Recommended Posts

Hvordan er disse to sennenhundene? Appenzeller sennenhund og Entlebucher sennenhund? Hvorfor er de så lite populære når Berner sennenhund er kanskje topp 10? Hva er forskjellen mellom appenzeller og entlebucher? De ligner mye utseendemessig og er omtrent like store. Hvorfor så sjelden hunderase? Er de veldig krevende og vanskelige å ha siden de er så sjeldne? Er det mye utfordringer med rasen?

Noe jeg også lurer på er hvorfor noen hunderaser er veldig mangfoldig mens andre hunderaser er veldig sjeldne? Hva gjør det som avgjør valget for folk flest? 

Nå lurer jeg mest på appenzeller og entlebucher. Utseendet er jo så vakre så hva gjør dem så sjeldne? Gemytt? Helse? Bruksområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt meg relativt godt inn i Appenzeller, ikke så mye i Entlebucher.

Appenzeller er en helt annen hund enn berner sennen. De er mer skeptiske til fremmede (type, de SKAL være det), de er mer krevende i forhold til akvititet og har en mye lettere kroppsbygning (samt er de mindre i høyde).

Entlebucheren tror jeg er mer sosial av seg, men mer "dachs"-preg over de.

Hvorfor de er sjeldne vet jeg ikke, har kanskje noe med at de var sjeldne fra begynnelsen av, og at gemyttet + tilgjengeligheten gjorde de lite utbredt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vanlige der de kommer fra, i hvert fall Appenzelleren, de har bare ikke blitt populære i utlandet.

Hvis noen spør meg om Appenzelleren sammneligner jeg den med Australian Cattle Dog, både i væremåte og bruksområder. Fantastiske hunder, men med mye skarphet i seg. De bør virkelig jobbe, og helst bo på gård der de finner seg jobber selv.

Jeg vet at det er noen få i Norge, og jeg vet at minst en av dem er blitt avlivet. Ikke pga feil gemytt, men fordi eier hadde et totalt urealistisk innrykk av hva man kunne bruke den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...