Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ha hund er like ille for klimaet som to store SUVer

Recommended Posts

Hvor har de det fra at hunder spiser så mye kjøtt? :P I den grad det spiller noen rolle så vil jeg tro at majoriteten av hunder i vestlige hundehjem hovedsaklig spiser tørrfôr, som såvisst ikke inneholder 50% kjøtt en gang, og en del av kjøttet de får er jo rester av menneskemat-produksjon, eller kjøtt som ellers ville blitt kastet.

Ellers er det mye man kan måle, og det kommer veldig an på hva man sammenligner med, og jeg synes slike forenklede sammenligninger er ganske meningsløse. Hvis man begynner å se på produksjon, materialtrykk, frakt, bruk osv av produkter, vs forbruket til et levende vesen så blir det ganske rart. Særlig uten en vesentlig utbrodering av beregningsgrunnlagene (selv om det muligens kommer noe bedre frem i forskningsrapportene enn i en avisartikkel). Som man sier på NTNU, statistikk kan misbrukes til så mangt.

(det er ikke det at jeg ikke tror at kjæledyrhold forurenser altså, men måten det legges fram på blir feil for meg)

Endret av simira
  • Like 9
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, simira skrev:

Hvor har de det fra at hunder spiser så mye kjøtt? :P I den grad det spiller noen rolle så vil jeg tro at majoriteten av hunder i vestlige hundehjem hovedsaklig spiser tørrfôr, som såvisst ikke inneholder 50% kjøtt en gang, og en del av kjøttet de får er jo rester av menneskemat-produksjon, eller kjøtt som ellers ville blitt kastet.

Ellers så har vi jo den nye generasjonen tørrfôr, som Orijen, Acana, TotW osv, som har mer kjøtt, men som bruker mye vilt, både kjøtt og fisk. Jeg vet er ikke er lov å blande tråder, men det slår meg at alle disse hjortene som er til overs burde jo kunne fôre norske hunder og katter :D

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det burde ihvertfall bli enklere å selge hjemmeslakta dyr som hundemat til dem som ønsker det. Hest vil ikke folk ha til menneskemat og det er helt for galt at det bare skal kastes . 

• Like 8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Lene_S skrev:

Ellers så har vi jo den nye generasjonen tørrfôr, som Orijen, Acana, TotW osv, som har mer kjøtt, men som bruker mye vilt, både kjøtt og fisk. Jeg vet er ikke er lov å blande tråder, men det slår meg at alle disse hjortene som er til overs burde jo kunne fôre norske hunder og katter :D

Bruker de så mye vilt da? Bortsett fra fisken er vel ingenting viltfanget.?

———

Fra f.eks v&h:

»VOM serien er laget av plussprodukter, dvs de delene av dyret som er til overs etter at fileter og koteletter er skåret ut. «

« Innmat som vom, lever, lunge og nyre er spesielt næringsrikt og sammen med kjøtt- og fettavskjær utgjør dette førsteklasses råvarer fra storfe, lam og gris.»

«Fra kylling kjøper vi plussprodukter som skinn, vingespiss, hals, kjøttavskjær, bein, lever, hjerte og krås»

«Laksen som benyttes er selvsagt fra norske oppdrettsanlegg. Vi benytter midtfileten, hode og spor.»

Ser ingen problemer med å bruke restene fra menneskemat produksjon som hundefor, og da blir det heller ikke riktig å regne som de har gjort, dette blir produsert uansett om man lager bikkjefor av det eller ei.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
1 time siden, Luma skrev:

Bruker de så mye vilt da? Bortsett fra fisken er vel ingenting viltfanget.?

Orijen inneholder rådyr, i hvert fall, det er vel ikke så vanlig å oppdrette. Og så står det Wild boar, som jo er villsvin, men det blir vel kanskje oppdrettet. Leste wild, og tenkte vilt ;) Samme gjelder Plains bison, mulig det bare er jeg som tolker det som vilt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutter siden, Lene_S skrev:

Orijen inneholder rådyr, i hvert fall, det er vel ikke så vanlig å oppdrette. Og så står det Wild boar, som jo er villsvin, men det blir vel kanskje oppdrettet. Leste wild, og tenkte vilt ;) Samme gjelder Plains bison, mulig det bare er jeg som tolker det som vilt...

Finnes oppdrett av rådyr ja, samme med bison og villsvin:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 hours ago, Lene_S said:

Plenty av rådyrsoppdrett i utlandet. Bison holdes som kyr i usa. Wild boar for mat ales opp på gård :/ 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørrfor som er transportert rundt halve jordkloden er ihvertfall ikke noe bedre for miljøet enn norskprodusert ferskfor.  Når innholdsfortegnelsen i relativt rimelig tørrfor sier "kylling/ fjørfe" så skal det vel mye til at slikt ikke blir produsert i Asia. Transport, dyrevelferd etc etc. Vi er så heldige her at vi har slakter i lillesand som lager hundemat av restene sine. Topp hundefor og hovedråvarene levert av bønder i distriktet. Veldig fornøyd med det. 

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men selv tørrfôr med høyt kjøttinnhold har ikke 50% kjøtt. Og ja, transporten har nok vel så mye å si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvete og maisproduksjon i andre deler av verden under helt andre regler for sprøyting enn norske. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faktisk.no: "Det er ikke riktig at forskning viser at én hund er like ille for klimaet som to store SUV-er. " ... 

"Nyere forskning tyder derimot på at klimautslippet fra én hund er flere ganger lavere enn én bil av normal størrelse. Nettavisen har beklaget saken og endret sin tittel."

https://www.faktisk.no/faktasjekker/pVq/forskning-viser-at-en-hund-er-like-ille-for-klimaet-som-to-store-suv-er

Uansett bra med bevisst rundt dette tenker jeg. :)

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje.. Selv om jeg ikke helt ser hva testosteron har med dårlig oppførsel ifht folk å gjøre.. Men, det er strengt tatt ikke lov da. Kastrering og andre inngrep er kun lov når det er nødvendig, av medisinske årsaker. Og ved å ta vekk testosteronet vil du og kunne risikere at evt usikkerhet blir større og oppførsel verre. Bruk heller noen kr på en god trener og tren vekk problemet, det er mulig, og hunden blir eldre, og mer moden, den må bare bli ferdig med pubertet og hormoner som styrer(og det skal de i denne alderen, det er en vanskelig tid for flere arter inkl oss mennesker).  
    • Ellers så kan det være at man ikke helt vet hva man skal gjøre? For det første, så er det mange som sitter hjemme eller på nett og banner og sverter, men å snakke med katteeieren, og da på en skikkelig måte, nei, det kan de ikke gjøre. Vanskelig å gjøre noe med det man ikke vet om. 
      I tillegg er det ikke alltid så lett å vite hva man faktisk kan gjøre. Vi prøver vårt beste, utstyrer naboer med vanngevær om nødvendig, har erstattet en oppblåsbart basseng som kanskje(!) ble punktert av en av våre katter, og generelt prøver å gjøre det vi kan. Vi er ikke mer interesserte i at våre katter skal være en plage enn noen er i å bli plagd av dem. Så vi prøver så godt vi kan. Det eneste jeg nekter å fire på er deres rett til å gå ute, det er ikke aktuelt å ofre deres livskvalitet. Og jeg forlanger at folk snakker ordentlig til meg, tar det opp på en saklig måte, så er jeg så samarbeidsvillig at du aner ikke. Starter man derimot med å truet med skyting, så blir jeg mindre trivelig. Altså, ta opp saken før det blir et stort irritasjonsmoment, og temperaturen stiger, så vil antakelig de fleste prøve å hjelpe til. Katteforum og kattegrupper bugner i hvert fall av folk som vil ha råd om hva de kan gjøre for at katta deres skal plage naboen mindre. 
    • Bonita er redd raketter. Så vi tilbringer nyttårsaften langt under dyna og masse tv-titting. Prøvde med tilvenning men hun stresset så under hele prosessen at jeg sluttet. Men hun reagerer på skudd, røykvarslere som piper osv også. Så vi bare kommer oss gjennom når det er som værst på en eller annen måte. 
    • Skal trøkke ned en av borzoiene i en sidevogn om ikke lenge -  kan bli interessant
    • For meg er det ganske ubegripelig at mer eller mindre fanatiske katteeiere ikke har et bedre svar på naboproblematikken enn å trekke på skulderene «sånn er det bare». Nei, beklager, som nabo godtar jeg ikke at jeg må passe på all mine eiendeler hele tiden for at ikke katter skal ødelegge dem, at jeg ikke kan lufte på dagtid (vi snakker nemlig om hus her, ikke bare om garasjer og uthus) og at barna ikke kan sove i vogn på terrassen. Inngjerdet tomt med hund som er særdeles lite glad i katter er en god løsning for noen, mens andre tar seg av katteproblematikken på andre mindre greie måter. Dette gjør man ikke fordi man er dyrehater, men fordi det er et reelt problem og fordi mange katteeiere er i en helt egen liga av fornektelse.
  • Nylig opprettede emner