Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundetrener drepte hund


Gjest
 Share

Recommended Posts

https://www.merkur.de/lokales/fuerstenfeldbruck/fuerstenfeldbruck-ort65548/raetsel-um-erstickungstod-von-hund-nikos-9800329.html

Orker ikke oversette så mye, men en eldre dame hadde en angstaggressiv hund og hadde fått en hundetrener til å hjelpe seg med hunden. Den fikk et aggressivt anfall når hundetreneren trødde på foten dens, hvorpå treneren dro til to bånd (av typen Cesar Milan rett under strupen på hunden) hardt oppover slik at hunden ble hengende etter båndene. Den skrek og hylte og vred seg, før den døde. Hundetreneren er dømt til å betale 30,000kr for dødsfallet. Interessant presedens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
26 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

https://www.merkur.de/lokales/fuerstenfeldbruck/fuerstenfeldbruck-ort65548/raetsel-um-erstickungstod-von-hund-nikos-9800329.html

Orker ikke oversette så mye, men den eldre damen hadde en angstaggressiv hund og hadde fått en hundetrener til å hjelpe seg med hunden. Den fikk et aggressivt anfall når eier trødde på foten dens, hvorpå eier dro til to bånd (av typen Cesar Milan rett under strupen på hunden) hardt oppover slik at hunden ble hengende etter båndene. Den skrek og hylte og vred seg, før den døde. Hundetreneren er dømt til å betale 30,000kr for dødsfallet da den endre damen ikke visste bedre og hundetreneren var skyld i hennes handling. Interessant presedens.

Står ingen referanse til Milan og bånd (av typen Cesar Milan) i artikkelen. En snuteløkke pluss et halsband på aggressive hunder er det trolig mange som bruker. Rett nok kan man mene mye om Milans metoder med her tror jeg han får ufortjent "pes" :)

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, vivere said:

Står ingen referanse til Milan og bånd (av typen Cesar Milan) i artikkelen. En snuteløkke pluss et halsband på aggressive hunder er det trolig mange som bruker. Rett nok kan man mene mye om Milans metoder med her tror jeg han får ufortjent "pes" :)

Er vel ikke snakk om snuteløkke (grime du mener?), men dette doble halsbåndet som jeg ser kalles "pack leader collar". Vet ikke om det kommer fra CM himself opprinnelig, men han har ihvertfall promotert det ganske hardt.

https://shop.cesarsway.com/collections/collars-leashes/products/pack-leader-collar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Akkurat nå, simira skrev:

Er vel ikke snakk om snuteløkke (grime du mener?), men dette doble halsbåndet som jeg ser kalles "pack leader collar". Vet ikke om det kommer fra CM himself opprinnelig, men han har ihvertfall promotert det ganske hardt.

https://shop.cesarsway.com/collections/collars-leashes/products/pack-leader-collar

Mener ikke grime, nei :) Ei løkke rundt snuten for å hindre at hunden biter. Er ikke uvanlig m h t trening av agressive hunder uten at man skal kreditere Milan verken for det ene eller det andre :)

Red: Det er ingen referanse til Mian og ikke er typen hjelpemidler nærmere beskrevet i artikkelen unntatt løkke rundt snuten og halsbånd. "Dazu hatte er Nikos Schlingen um die Schnauze und den Hals gelegt und mit zwei Leinen verbunden."

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, vivere said:

Mener ikke grime, nei :) Ei løkke rundt snuten for å hindre at hunden biter. Er ikke uvanlig m h t trening av agressive hunder uten at man skal kreditere Milan verken for det ene eller det andre :)

Ja, hvis det er snakk om løkke rundt snuten så er vel det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
44 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Så vidt jeg forstod baserte den dømte hundetreneren sine konsepter på cm, av typen «underkastelse» og halsbåndrykk hardt oppover nøyaktig slik cesar milan la sin elsk på. 

Du har kanskje mer info enn det som framkommer i artikkelen for jeg finner den kjemisk renset for henvisninger til Milan og hans metoder men etter å ha lest artikkelen er det mindre interessant :)

Hundens skjebne og måten den endte livet sitt er selvfølgelig tragisk, og jeg synes synd både på eier og trener. Kanskje mest på treneren egentlig. Iflg artikkelen hadde hundeeieren vandret med hunden fra trener nummer en til trener nummer to og deretter til trener nummer tre og ingen av dem klarte å hanskes med den. Så vandrer eieren videre til trener nummer fire og da skjer det fatale. Jeg tenker som så at etter tre mislykkede "rehabiliteringer" hos like mange ulike trenere burde eieren tatt signalene. Kanskje burde det beste være om hunden fikk "slippe"? Men nei, eieren fortsetter vandringen til en ny trener. Hva nå om utfallet ikke ble som det  ble men at også denne mislykkes. Hva ville eieren gjøre da? Konsultere trener nummer fem, seks eller syv? Hunden var - slik jeg tolker artikkelen - hinsides hjelp uten at eieren forsto at den kanskje ville hatt det bedre "over regnbuebroen".

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.4.2018 at 10:55 PM, vivere said:

Du har kanskje mer info enn det som framkommer i artikkelen for jeg finner den kjemisk renset for henvisninger til Milan og hans metoder men etter å ha lest artikkelen er det mindre interessant :)

Hundens skjebne og måten den endte livet sitt er selvfølgelig tragisk, og jeg synes synd både på eier og trener. Kanskje mest på treneren egentlig. Iflg artikkelen hadde hundeeieren vandret med hunden fra trener nummer en til trener nummer to og deretter til trener nummer tre og ingen av dem klarte å hanskes med den. Så vandrer eieren videre til trener nummer fire og da skjer det fatale. Jeg tenker som så at etter tre mislykkede "rehabiliteringer" hos like mange ulike trenere burde eieren tatt signalene. Kanskje burde det beste være om hunden fikk "slippe"? Men nei, eieren fortsetter vandringen til en ny trener. Hva nå om utfallet ikke ble som det  ble men at også denne mislykkes. Hva ville eieren gjøre da? Konsultere trener nummer fem, seks eller syv? Hunden var - slik jeg tolker artikkelen - hinsides hjelp uten at eieren forsto at den kanskje ville hatt det bedre "over regnbuebroen".

At hunden hadde det bedre død enn levende er det nok ingen tvil om, men det har ingen relevans all den tid den døde av å kveles så "brutalt" at den bæsjet på seg og skreik.


 

Quote

Für die Methoden des Trainers aus Wolfratshausen hatte die Tierärztin allerdings auch nichts übrig. Der 52-Jährige war bereits der vierte Trainer, der es mit Nikos versuchte. Er ist auf Problemhunde spezialisiert. Wochenlang hatte er mit dem Mischling gearbeitet, dann kam es zu dem Unterwerfungsritual, in dessen Folge Nikos starb.

Unterwerfungsritual = Cesar Milan metoden. Hunden skal underkaste seg, gjennom hard bruk av bånd som er festet tett oppunder halsen på hunden og skal rykkes hardt til i når hunden ikke oppfører seg. Der skal den holdes til den underkaster seg, ihht. CM's metoder - og er også årsaken til hvorfor hunden døde i følge rettens dom.

Quote

Dazu hatte er Nikos Schlingen um die Schnauze und den Hals gelegt und mit zwei Leinen verbunden. Der 52-Jährige spricht von Schlupfleinen, die ein Hund keinesfalls selbst zuziehen könne. Die Tierärztin nannte die Vorrichtung Würgeleinen.

Würgel/schlupfeinen=helstrup.

Ser forøvrig jeg har lest det feil, det er faktisk treneren som tok livet av hunden. Her står følgende:

Quote

An jenem Tag im August zog der Hundetrainer mit dem Tier im Leinen-Korsett los. Eine Stunde waren die beiden unterwegs. Dann kehrten sie in die Wohnung des Frauchens zurück. Dort passierte es. Der 52-Jährige tippte Nikos mit dem Fuß an. Der Mischling rastete völlig aus – explodierte regelrecht. Der Trainer interpretierte das als Aggressionsanfall, er zog den Hund an den Leinen hoch.

Die Halterin musste die Szene hilflos mitansehen. In der Luft habe Nikos heftig mit den Beinen strampelte und einen schrecklichen, herzzerreißenden Schrei ausgestoßen. Dann habe er sich nicht mehr gerührt. Die Fürstenfeldbruckerin ist überzeugt, den Todeskampf des Tieres beobachtet zu haben. Als sie die Leinen vom Körper des leblosen Hundes entfernte, seien diese so eng um dessen Hals gelegen, dass sie die Seniorin sie fast nicht aufbekommen hätte.

"En dag i August dro hundetreneren ut med dyret, og "linekorsetten" (altså 2x helstrup over snute og hals?). 1 time var de begge på tur (hundetrener og hund alene). Deretter returnerte de til leiligheten til den eldre damen. Da skjedde det. Den 52-årige treneren tråkket på hunden med sin fot. Hunden eksploderte bokstavelig talt i sinne. Treneren tolket dette som et anfall av aggresjon, og dro hunden oppover via båndene.

Hundeeieren måtte hjelpesløs se på scenen som utfoldet seg foran henne. I luften hang Nikos fra båndene, mens han sprellet med beinene og utstøtte et skrekkelig hjerteskjærende skrik. Deretter rørte ikke hunden seg noe mer. Damen fra Fürstenfeld er overbevist om at hun så sin hunds dødskamp. Når hun løsnet på båndene fra sin livløse hunds kropp, var de så tett lagt om halsen på hunden, at hun knapt klarte å få de av"

For meg er dette en åpenbar Cesar Milan-copy cat hvor man skal ha stramme hundeliner oppunder halsen på hunden, også dra de hardt oppover når hunden ikke oppfører seg for å få den til å underkaste seg. Her har 52åringen tatt riktig så hardt i, at han har kvelt og drept hunden. Det står senere i teksten at en dyrelege sier at avføring funnet ved hunden tyder på kvelning, da hunder tømmer tarmen ved kvelning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

[--]

Siden du har vondt for det, her:
Unterwerfungsritual = Cesar Milan metoden.

[--]

Jeg har bodd i Tyskland så du behøver ikke oversette tysk for meg :)

Nei, underkastelse betyr nødvendigvis ikke Cesar Milan metoden. Riktignok bruker Milan noe av metoden og har på sin måte "videreført" den, men (underkastelse og) lederskap var kjent og brukt lenge før Milan "kom på banen" og brukes også i dagens trening, både i utlandet og her til lands :)

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, vivere said:

Jeg har bodd i Tyskland så du behøver ikke oversette tysk for meg :)

Nei, underkastelse betyr nødvendigvis ikke Cesar Milan metoden. Riktignok bruker Milan noe av metoden og har på sin måte "videreført" den, men (underkastelse og) lederskap var kjent og brukt lenge før Milan ble kjent og brukes også i mye av dagens trening, både i utlandet og her til lands :)

Vel, du skreiv "Du har kanskje mer info enn det som framkommer i artikkelen for jeg finner den kjemisk renset for henvisninger til Milan" - du trenger ikke ta det personlig at jeg oversatte det. Men når du framstiller det som om det ikke finnes noe i hele verden som kan knytte artikkelen til Cesar Milan, så ønsker jeg å oversette en del av det som står slik at andre som ikke kan tysk kan ta sitt eget standpunkt i saken.

Du ser på glasset som halvtomt, og jeg ser på det som halvfullt. Å bruke helstrup for å løfte hunder opp etter lina for å få de til å underkaste seg er nøyaktig hva Cesar Milan beskrev i sine glansdager, man kan antakeligvis kalle det for både kreti og pleti, for meg er det Cesar Milan-metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Så vidt jeg forstod baserte den dømte hundetreneren sine konsepter på cm, av typen «underkastelse» og halsbåndrykk hardt oppover nøyaktig slik cesar milan la sin elsk på. 

Det er da på ingen måte en patentert metode a CM. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Vel, du skreiv "Du har kanskje mer info enn det som framkommer i artikkelen for jeg finner den kjemisk renset for henvisninger til Milan" - du trenger ikke ta det personlig at jeg oversatte det. Men når du framstiller det som om det ikke finnes noe i hele verden som kan knytte artikkelen til Cesar Milan, så ønsker jeg å oversette en del av det som står slik at andre som ikke kan tysk kan ta sitt eget standpunkt i saken.

Du ser på glasset som halvtomt, og jeg ser på det som halvfullt. Å bruke helstrup for å løfte hunder opp etter lina for å få de til å underkaste seg er nøyaktig hva Cesar Milan beskrev i sine glansdager, man kan antakeligvis kalle det for både kreti og pleti, for meg er det Cesar Milan-metoden.

Jeg tror jeg skal avsluttte her, men underkastelse, lederskap og rang er begreper som var kjent og brukt lenge før Milans tid. At CM tidvis også bruker noen av de samme elementene betyr ikke at man bør kalle metoden for CMs. Det er ikke bare misvisende men direkte feil. I media  og  politikk  vil overskriften din bli kalt for desinformasjon, altså blande noe som kan verifiseres med noe som ikke kan det. På denne måten gir man mottakerne en "alternativ sannhet" eller "alternativ virkelighet".  Det finns ingen ting i artikkelen som viser til CM og hans "metode" slik overskriften i trådstart viser. Derfor burde du - etter min mening - latt være å bruke navnet hans :)

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.4.2018 at 12:03 AM, vivere said:

Jeg tror jeg skal avsluttte her, men underkastelse, lederskap og rang er begreper som var kjent og brukt lenge før Milans tid. At CM tidvis også bruker noen av de samme elementene betyr ikke at man bør kalle metoden for CMs. Det er ikke bare misvisende men direkte feil. I media,  og  politikk  vil overskriften din bli kalt for desinformasjon, altså blande noe som kan verifiseres med noe som ikke kan det. På denne måten gir man mottakerne en "alternativ sannhet" eller "alternativ virkelighet".  Det finns ingen ting i artikkelen som viser til CM og hans "metode" slik overskriften i trådstart viser. Derfor bør du - etter min mening - la være å bruke navnet hans :)

JEG har også lov til å ha mine meninger, bare fordi du er uenig med de, gjør de ikke til noen «alternativ virkelighet». Takk for frekkheten. Cesar Milan har vært / er en million-industri med en mann som nærmest hadde/har kjendisstatus ala et rockeband. Han fylte konsertarenaer over hele verden med sine show, verdensturne, videoene hans har titalls millioner views på youtube, han har solgt millioner av bøker, han har hatt radioprogrammer, hundeskoler, han har hatt fanskarer ala the beatles. Selvsagt er ikke hans ideologi noe unikt eller patentert, men det er ikke ett menneske i verden som har hatt mer oppmerksomhet eller publisitet om sin metode enn Cesar Milan. Han har til og med hatt egne episoder i South Park og andre tv-serier med et bredt publikum. Ingen har profilert «rykk opp halsbåndet oppunder haka til hunden, til hunden underkaster seg»-metoden så høyt og hardt som CM de siste 10årene. Ingen. Det er fakta.

At en hundetrener benytter akkurat denne metoden som CM fronter/profilerer, noe som førte til en hunds død, er og forblir et faktum og bevis på at en hund døde av CMs metode. Irrelevant av hvem som kom først med metoden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

At hunden hadde det bedre død enn levende er det nok ingen tvil om, men det har ingen relevans all den tid den døde av å kveles så "brutalt" at den bæsjet på seg og skreik.

Siden du har vondt for det, her:
 

Unterwerfungsritual = Cesar Milan metoden. Hunden skal underkaste seg, gjennom hard bruk av bånd som er festet tett oppunder halsen på hunden og skal rykkes hardt til i når hunden ikke oppfører seg. Der skal den holdes til den underkaster seg, ihht. CM's metoder - og er også årsaken til hvorfor hunden døde i følge rettens dom.

Würgel/schlupfeinen=helstrup.

Ser forøvrig jeg har lest det feil, det er faktisk treneren som tok livet av hunden. Her står følgende:

"En dag i August dro hundetreneren ut med dyret, og "linekorsetten" (altså 2x helstrup over snute og hals?). 1 time var de begge på tur (hundetrener og hund alene). Deretter returnerte de til leiligheten til den eldre damen. Da skjedde det. Den 52-årige treneren tråkket på hunden med sin fot. Hunden eksploderte bokstavelig talt i sinne. Treneren tolket dette som et anfall av aggresjon, og dro hunden oppover via båndene.

Hundeeieren måtte hjelpesløs se på scenen som utfoldet seg foran henne. I luften hang Nikos fra båndene, mens han sprellet med beinene og utstøtte et skrekkelig hjerteskjærende skrik. Deretter rørte ikke hunden seg noe mer. Damen fra Fürstenfeld er overbevist om at hun så sin hunds dødskamp. Når hun løsnet på båndene fra sin livløse hunds kropp, var de så tett lagt om halsen på hunden, at hun knapt klarte å få de av"

For meg er dette en åpenbar Cesar Milan-copy cat hvor man skal ha stramme hundeliner oppunder halsen på hunden, også dra de hardt oppover når hunden ikke oppfører seg for å få den til å underkaste seg. Her har 52åringen tatt riktig så hardt i, at han har kvelt og drept hunden. Det står senere i teksten at en dyrelege sier at avføring funnet ved hunden tyder på kvelning, da hunder tømmer tarmen ved kvelning.

Hunder tømmer tarmene/blæren når døden inntreffer av ganske åpenbare årsaker. Men at hunden døde av kvelning er det vel liten tvil rundt.

For øvrig synes jeg det er ganske kjipt å knytte slike dødsfall til enkelte treningsmetoder. Det er ingen treningsmetoder som tar høyde for at bikkjene skal dø. Uansett hvor mye man hater CM, så er ikke hundedrap med i oppskriften hans på et problemfritt hundehold. 

Jeg tenker også at dette er en ekstrem-case. Det er sikkert mye som kunne vært gjort annerledes fra starten av og det er mye vi ikke vet, siden ingen av oss var der. Men erfaringsmessig så vet jeg at hunder i panikk/forsvarsmodus kan være farlige. Jeg har selv holdt en hund ut fra kroppen, så lenge at den kollapset - nettopp for ikke å bli skambitt selv. Jeg var i den situasjonen fordi dette var en hund som nettopp var revet bort fra en annen hund, som bråkmakeren hadde bitt seg fast i. Det var en ekstrem situasjon som resulterte i ekstreme tiltak. Det var ikke en gjennomtenkt metode som ble brukt. For min del handlet det om å beskytte seg selv. Men ja, sånne situasjoner kan oppstå og hvem vet, kanskje det har skjedd her? 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
1 time siden, Wilhelmina skrev:

Finnes ikke en bortforklaring i verden som rettferdiggjør noe sånt.

Det kan i hvert fall forklares og det mener jeg @Emilie gjør i innlegget ovenfor. At utfallet ble som det ble er etter min mening resultat av  ekstremt uheldige omstendigheter som ikke kan knyttes til treningsmetode eller en spesiell trener (i dette tilfellet Milan). Vi er flere enn @Emilie som har måttet håndtere agressive hunder eller hunder som har gått i sjokk og som har bitt vilt rundt seg uavhengig om det var andre hunder, eier eller tilfeldig passerende som ble bitt. En overslagshandling er en ubevisst handling fra hunden.

At hunden tømmer tarm/blære behøver nødvendigvis ikke bare være relatert til død. Den finns mange eksempler på mennesker som har blitt så redde eller sinte at de har "pisset" eller "gjort på seg". Spør en ambulansesjåfør om tilstanden ved alvorlige biluhell, selv uten at det har resultert i dødsfall hos de impliserte.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Finnes ikke en bortforklaring i verden som rettferdiggjør noe sånt.

Det kommer egentlig litt an på situasjonen, vil jeg si. Er det en stor hund det er snakk om, så må man beskytte seg selv. Og det finnes ikke veldig mange alternativer. Man kan prøve å slippe hunden så klart, men man risikerer da å bli bitt og det som verre er. Det er ikke sånn at om man løsner opp i båndet så roer hunden seg nemlig. Det har jeg smertelig fått erfare også. Hånden min så ut som kjøttdeig etterpå. Og rommet vi befant oss i så ut som et slaktehus. Denne episoden skjedde mens jeg enda var ganske fersk, og jeg er takknemlig for at hunden ikke var mer enn et par og tyve kilo. Som sagt, ekstrem case, ekstreme tiltak. Og noen ganger går det galt, dessverre. Helt uavhengig av metode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vivere skrev:

Det kan i hvert fall forklares og det mener jeg @Emilie gjør i innlegget ovenfor. At utfallet ble som det ble er etter min mening resultat av  ekstremt uheldige omstendigheter som ikke kan knyttes til treningsmetode eller en spesiell trener (i dette tilfellet Milan). Vi er flere enn @Emilie som har måttet håndtere agressive hunder eller hunder som har gått i sjokk og som har bitt vilt rundt seg uavhengig om det var andre hunder, eier eller tilfeldig passerende som ble bitt. En overslagshandling er en ubevisst handling fra hunden.

At hunden tømmer tarm/blære behøver nødvendigvis ikke bare være relatert til død. Den finns mange eksempler på mennesker som har blitt så redde eller sinte at de har "pisset" eller "gjort på seg". Spør en ambulansesjåfør om tilstanden ved alvorlige biluhell, selv uten at det har resultert i dødsfall hos de impliserte.

Ja, det er jo i grunnen helt sant. På klinikken hvor jeg jobber skjer dette til stadighet. I tilfeller hvor man bare gjør noe så enkelt som kloklipp, så kan hunden finne på å gjøre fra seg i redsel og stress. Selv på stellebordet hjemme, hvor jeg klipper og steller hunder, er det noen som blir så oppkavet at de slipper diverse kroppsvæsker. Og det selv om man går frem så skånsomt og hensynsfullt som overhodet mulig. Her handler det jo ofte om dyrets håndtering av stress og hvilke terskler det har for å reagere med ekstrem angst. Dessverre er det veldig mange hunder i dag som har veldig lav terskel for å reagere voldsomt. Og i bunn og grunn er dette et problem skapt av eier, ikke av situasjonen. Men dette ble en diskusjon på siden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Emilie said:

Hunder tømmer tarmene/blæren når døden inntreffer av ganske åpenbare årsaker. Men at hunden døde av kvelning er det vel liten tvil rundt.

For øvrig synes jeg det er ganske kjipt å knytte slike dødsfall til enkelte treningsmetoder. Det er ingen treningsmetoder som tar høyde for at bikkjene skal dø. Uansett hvor mye man hater CM, så er ikke hundedrap med i oppskriften hans på et problemfritt hundehold. 

Jeg siterte kun en dyrelege som brukte ordene "det at man fant bæsj i nærheten av hunden er et tydelig tegn på at den ble kvelt". Det er altså ikke min personlige mening, det er en veterinær som har uttalt dette til avisen. Om det er feil hva veterinæren sier, får vel være opp til fagfolk å vurdere :) 

Jeg hater ikke Cesar Milan, han har både gode og dårlige ting for seg. Det er allikevel åpenbart for meg at det er Cesar Milan metoden "ha halsbånd sinnsykt stramt oppunder haka på en hund og røkk hardt til når hunden ikke oppfører seg" som førte til denne hundens død, irrelevant av hvor ekstrem casen var og irrelevant av at det finnes mye, mye annet man kan ha sagt om saken (f.eks at den eldre damen aldri burde hatt hunden, at dette var en gresk omplasseringshund fra gata som igjen ikke burde vært importert til europa, etc etc). Poenget er at for meg (og tyskland, da saken pitches utelukkende CM-style her nede) er det åpenbart at en metode som er sterkt knyttet til, og sterkt profilert av CM de siste årene, står som hovedårsak til denne hundens tap av sitt liv. Den skulle fått lov å blitt avlivet i ro og fred, i stedet kom en "hundehvisker" og skulle vise sin kunnskap. Veterinærene og myndighetene som jobbet med saken ønsket alle at hunden skulle omplasseres eller avlives, de ønsket ikke at den skulle fortsette å bo hos damen, og iallefall ikke fortsette å bli jobbet med av denne "hundehviskeren" som til slutt tok livet av hunden. Noe retten også sier, da mannen må betale 30,000kr for sine handlinger. Dessverre får han da slippe unna dom, og får fortsette å være "hundehvisker" til stakkars gamle damer som ikke vet bedre. Det er trist, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Jeg siterte kun en dyrelege som brukte ordene "det at man fant bæsj i nærheten av hunden er et tydelig tegn på at den ble kvelt". Det er altså ikke min personlige mening, det er en veterinær som har uttalt dette til avisen. Om det er feil hva veterinæren sier, får vel være opp til fagfolk å vurdere :) 

Jeg hater ikke Cesar Milan, han har både gode og dårlige ting for seg. Det er allikevel åpenbart for meg at det er Cesar Milan metoden "ha halsbånd sinnsykt stramt oppunder haka på en hund og røkk hardt til når hunden ikke oppfører seg" som førte til denne hundens død, irrelevant av hvor ekstrem casen var og irrelevant av at det finnes mye, mye annet man kan ha sagt om saken (f.eks at den eldre damen aldri burde hatt hunden, at dette var en gresk omplasseringshund fra gata som igjen ikke burde vært importert til europa, etc etc). Poenget er at for meg (og tyskland, da saken pitches utelukkende CM-style her nede) er det åpenbart at en metode som er sterkt knyttet til, og sterkt profilert av CM de siste årene, står som hovedårsak til denne hundens tap av sitt liv. Den skulle fått lov å blitt avlivet i ro og fred, i stedet kom en "hundehvisker" og skulle vise sin kunnskap. Veterinærene og myndighetene som jobbet med saken ønsket alle at hunden skulle omplasseres eller avlives, de ønsket ikke at den skulle fortsette å bo hos damen, og iallefall ikke fortsette å bli jobbet med av denne "hundehviskeren" som til slutt tok livet av hunden. Noe retten også sier, da mannen må betale 30,000kr for sine handlinger. Dessverre får han da slippe unna dom, og får fortsette å være "hundehvisker" til stakkars gamle damer som ikke vet bedre. Det er trist, det.

Når ble Hellas ikke Europa? Stramt bånd oppunder ørene er noe man har benyttet seg av så lenge man har brukt halsbånd på hund. Det er en ekstremt effektiv måte å kontrollere hunder på nemlig. Og metoder som "rykk og napp" i stramt bånd har vært benyttet i årtier før CM kom på banen. Så det å nevne denne enkeltpersonen i denne saken, er både irrelevant og urettferdig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at "sentral-Europa" ramla ut av setninga, siden hundesonen har disse kjedelige redigerings-edit-merkingene så orker jeg ikke å småpynte på innleggene etter posting, jeg regna med du forstod poenget. Men siden det virker som du ikke gjør det (? oppriktig spørsmål, ikke ment sarkastisk eller ironisk) så kan jeg spesifisere: "at dette var en gresk gatehund som ikke skulle vært importert ut av Hellas og inn til sentral-Europa slik ørten tusen hunder gjøres hvert år, etc etc".

For meg og mange andre er metoden en typisk Cesar Milan-metode, men tydelig at du og vivere er ekstremt uenig i dette. Fair enough. Noen kaller en spade for en spade, andre kaller det en pinne med metall-påheng. Begge er jo riktig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
12 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

[--]

Jeg hater ikke Cesar Milan, han har både gode og dårlige ting for seg. Det er allikevel åpenbart for meg at det er Cesar Milan metoden "ha halsbånd sinnsykt stramt oppunder haka på en hund og røkk hardt til når hunden ikke oppfører seg" som førte til denne hundens død, i

Som @Emilie skriver ovenfor har bruk av struphalsbånd vært brukt lenge før Milan kom på TV. Dersom du ser på halsen på de fleste hunder smalner den naturlig oppover til den når sitt tynneste like hunder hode,  Ei strupelenke vil derfor gli opp mot hodet på hunden når lenka strammes. Det er  en naturlig følge av halsens "konstruksjon" og Milan er helt uskyldig i hvordan hunder er skapt. Man kan kanskje bebreide Milan for å ha "forbedret" strupkonseptet ved å konstruere "en greie" som plasserer struphalsbåndet rundt halsen like under hodet på hunden  slik at lenka konstant er plassert der halsen er mest følsom. Det halsbåndet ble ikke brukt i tilfellet du har lenket til.

Hvor hunden kom fra er uten betydning og eieren står fritt i valget sitt uavhengig hva veterinærer og andre måtte mene.

Å mene at Milan har direkte eller indirekte skyld i denne hundens død blir vel like relevant som å mene at Lars Monsen skulle være ansvarlig for gress og lyngbranner i Norge fordi han viser hvordan man gjør opp bål i "villmarka"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Beklager at "sentral-Europa" ramla ut av setninga, siden hundesonen har disse kjedelige redigerings-edit-merkingene så orker jeg ikke å småpynte på innleggene etter posting, jeg regna med du forstod poenget. Men siden det virker som du ikke gjør det (? oppriktig spørsmål, ikke ment sarkastisk eller ironisk) så kan jeg spesifisere: "at dette var en gresk gatehund som ikke skulle vært importert ut av Hellas og inn til sentral-Europa slik ørten tusen hunder gjøres hvert år, etc etc".

For meg og mange andre er metoden en typisk Cesar Milan-metode, men tydelig at du og vivere er ekstremt uenig i dette. Fair enough. Noen kaller en spade for en spade, andre kaller det en pinne med metall-påheng. Begge er jo riktig :) 

Hele poenget er at jeg er ekstremt uenig i at det er fair å benytte tittelen "Cesar Milan-metoden drepte hund". Å kvele hunder til døde er nemlig ikke knyttet opp mot noen metode. Og det blir også fryktelig stigmatiserende å betegne en bestemt "metode" som hundedrepende. Dette fordi CMs teknikker omfatter nemlig veldig mye mer enn å rykke i bånd. Og hvis du faktisk er interessert i å kalle en spade for en spade, så kunne det jo bare enkelt stått noe sånt som "Hundetrener drepte hund". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Emilie skrev:

For øvrig synes jeg det er ganske kjipt å knytte slike dødsfall til enkelte treningsmetoder. Det er ingen treningsmetoder som tar høyde for at bikkjene skal dø. Uansett hvor mye man hater CM, så er ikke hundedrap med i oppskriften hans på et problemfritt hundehold.  

Akkurat nå, Emilie skrev:

Hele poenget er at jeg er ekstremt uenig i at det er fair å benytte tittelen "Cesar Milan-metoden drepte hund". Å kvele hunder til døde er nemlig ikke knyttet opp mot noen metode. Og det blir også fryktelig stigmatiserende å betegne en bestemt "metode" som hundedrepende. Dette fordi CMs teknikker omfatter nemlig veldig mye mer enn å rykke i bånd. Og hvis du faktisk er interessert i å kalle en spade for en spade, så kunne det jo bare enkelt stått noe sånt som "Hundetrener drepte hund". 

Hva ellers skal man knytte det opp mot? Hadde man benyttet moderne treningsmetoder med positiv belønning / negativ straff, så hadde ikke denne hunden blitt kvelt. Det kan vi vel si ganske så sikkert. At hunden burde vært avlivet lenge før dette, er en annen sak, men at treningsmetode, med tilknyttet utstyr, er direkte årsak til kvelningen er det ingen som helst tvil om. Hvem som "eier" metoden, vel, er litt enig med Kanger. For selv om samme metode har eksistert siden tidenes morgen og litt til, så er CM sterkt medvirkende til at det fortsatt finnes nek som bruker den, til tross for at absolutt all forskning med noe som helst tyngde sier at dominans og underkastelse ikke er relevant for forholdet menneske - hund. I tillegg, spør hvem som helst i den vestlige verden om underkastelsestrening av hund, og 999 av 1000 vil svare Cæsar Milan. Så selv om han ikke direkte kan lastes for denne hendelsen, så har i i hvert fall vært med på å påvirke trenere av den typen som her drepte hunden til å gjøre slik de gjør, og gir dem et alibi for å fortsette på sin utdaterte vei fremfor å lære metoder basert på velferd. 

1 time siden, Emilie skrev:

Det kommer egentlig litt an på situasjonen, vil jeg si. Er det en stor hund det er snakk om, så må man beskytte seg selv. Og det finnes ikke veldig mange alternativer. Man kan prøve å slippe hunden så klart, men man risikerer da å bli bitt og det som verre er. Det er ikke sånn at om man løsner opp i båndet så roer hunden seg nemlig. Det har jeg smertelig fått erfare også. Hånden min så ut som kjøttdeig etterpå. Og rommet vi befant oss i så ut som et slaktehus. Denne episoden skjedde mens jeg enda var ganske fersk, og jeg er takknemlig for at hunden ikke var mer enn et par og tyve kilo. Som sagt, ekstrem case, ekstreme tiltak. Og noen ganger går det galt, dessverre. Helt uavhengig av metode. 

Selvfølgelig kommer det an på situasjonen. Og situasjonen her var altså av sånn art at treneren enkelt kunne drepe hunden fordi våpenet allerede satt klart. En anen trener med en mer vettug metode, og dermed mer vettugt utstyr, hadde ikke kvelt hunden enkelt og greit fordi h*n ikke hadde hatt noe lett tilgjengelig å kvele med.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, vivere said:

Å mene at Milan har direkte eller indirekte skyld i denne hundens død blir vel like relevant som å mene at Lars Monsen skulle være ansvarlig for gress og lyngbranner i Norge fordi han viser hvordan man gjør opp bål i "villmarka"

Ja, det har du helt rett i, så jeg vet ikke helt hvem det er du snakker til eller hvor du har lest at noen har gitt Cesar Milan direkte eller indirekte skyld i denne hundens død. Ikke denne tråden iallefall :) For ordens skyld, her snakker vi om METODEN. Og metoden er knyttet til Cesar Milan. Litt som at demping av hund er Turid Rugaas' greie, selv om hun heller ikke har trademark på sine metoder og folk før henne hadde vært inne på ideen.

Just now, Emilie said:

Hele poenget er at jeg er ekstremt uenig i at det er fair å benytte tittelen "Cesar Milan-metoden drepte hund". Å kvele hunder til døde er nemlig ikke knyttet opp mot noen metode. Og det blir også fryktelig stigmatiserende å betegne en bestemt "metode" som hundedrepende. Dette fordi CMs teknikker omfatter nemlig veldig mye mer enn å rykke i bånd. Og hvis du faktisk er interessert i å kalle en spade for en spade, så kunne det jo bare enkelt stått noe sånt som "Hundetrener drepte hund". 

Ingen har her påstått at å kvele hunder til døde er knyttet opp til noen metode.

Tråden forklarer at noen som har brukt Cesar Milans metode har klart å forårsake noens død. Det er vedkommende (treneren) som ikke brukte fornuft og huet når han utførte metoder, som er forårsakeren til døden. Det er en hundetrener som drepte hund, gjennom hans utførelse av det som jeg og veldig mange flere oppfatter som å være en klassisk "Cesar Milan"-metode. Beklager at clickbait-tittelen opprører deg, sånn er vårt samfunn i dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...