Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2020, 2021, 2022, 2023, 2024?


Katharina
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Sona skrev:

Hvis du søker på forumet finner du nok flere spørretråder om å kombinere hundehold med studentlivet, med mange argumenter for og imot. Det handler vel til syvende og sist om hva akkurat du er villig til å prioritere å bruke tid og penger på :ahappy:

Jeg har lest og lest, og er fullt klar over at det går:D Men jeg vet ikke hvordan livet mitt ser ut om to år. Om jeg sitter på pikerommet mitt som jeg gjør for øyeblikket, eller om jeg sitter i en leilighet i Finnmark. Og det var mer ment som en spøk:ahappy:

Endret av Mrs.Fisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mrs.Fisken skrev:

Jeg har lest og lest, og er full klar over at det går:D Men jeg vet ikke hvordan livet mitt ser ut om to år. Om jeg sitter på pikerommet mitt som jeg gjør for øyeblikket, eller om jeg sitter i en leilighet i Finnmark. Og det var mer ment som en spøk:ahappy:

Så bra:ahappy: Tenkte bare at all input er nyttig når man sitter og drømmer:D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er valp til neste år, eventuelt 2020. Har nå studert i snart 1 år og bodd uten hund, og livet uten hund blir rett og slett ikke det samme. Går på et studium som har lagt opp til mye selv studie og mindre forelesninger, så jeg har en hel del fritid. Når økonomien er på plass og jeg har funnet meg en ekstrajobb er planen å få meg hund igjen, og jeg gleder meg! :D Vingler veeldig mellom to raser, helt forskjellige i grunn, så blir spennende og se hva jeg ender opp med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sona skrev:

Hvis du søker på forumet finner du nok flere spørretråder om å kombinere hundehold med studentlivet, med mange argumenter for og imot. Det handler vel til syvende og sist om hva akkurat du er villig til å prioritere å bruke tid og penger på :ahappy:

Ja, og så handler det litt om rase man tenker seg og hvilket studie man går. Jeg går på høgskole nå, og hadde aldri hatt tid til de hunderasene som er aktuelle for meg. Det går så mye tid til skole og trening at jeg ikke kunne hatt en ordentlig sofagris en gang. Det vil si at jeg kunne sikkert ha hatt en lett rase, men for min del risikerer jeg ikke å sitte med valget mellom dårlig samvittighet eller å omplassere. For min del er det sikreste å vente. 

Når det er sagt, så blir det sannsynligvis hollender eller malle på meg (kommer an på tilgjengelige kull) i 2020! Jeg gleder meg helt vilt, og det er en stor, saftig gulerot å se fram til nå i eksamenstida med 10 eksamener (!!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg for meg hund i 2023/2024. Klarer ikke å bestemme meg for rase, heldigvis god tid. Idag drømmer jeg om border collie, engelsk springer spaniel, finsk lapphund og lh belger. Fornuften sier ESS eller noe mindre. Vi får seee. Spennende å følge denne tråden frem over, de neste årene:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenker jeg skal ha en til etter endt studie, tidligst om to år :) Blir Eurasier eller en ny mittelspitz på meg. Kanskje en tispe men da må vi finne ordning under løpetiden mtp hannhunden :) Ellers kunne jeg godt tenkt meg å låne ut min nåværende hund til kull til en oppdretter jeg liker så godt, og gjerne beholde en liten sønn der :D Vi får se, kjekt å drømme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, soelvd said:

2024? Det er så lenge til at jeg nesten kan være med selv om jeg venter på valp nå :P 

Haha, jeg kan potensielt også melde meg inn her, men jeg venter ikke valp nå da :lol: 

Jeg har to hunder nå og gleder meg egentlig litt til å bare ha 1 hund en periode. De er straks 13 og 5 år gamle, så i 2024 har jeg nok bare en hund på 11 år. Da er det kanskje på tide med en ny hund, ja :ahappy: 

Hva det blir får tiden vise, aner ikke hvilken livssituasjon jeg er i akkurat da. Men jeg har et dokument med pros og cons for et par ulike raser jeg vurderer. Enten ny kelpie :wub: Jeg er frelst, de er fantastiske! Men det er jo også gøy å prøve noe nytt. Jeg vurderer fremdeles pyreneisk gjeterhund poil long, men de har et par cons som jeg må veie for og mot på. Jeg har også vært innom tanken på jaktspringer eller jaktcocker, de er skikkelig kule! Men er det hunder jeg ville trivdes med? Også drømmer jeg stadig vekk om å eie en Aussie :wub: Men jeg kommer nesten alltid tilbake til at de egentlig ikke passer meg, det får bare bli med drømmen. 

Endret av MegaMarie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

2021 tror jeg det er rom for en ny apporteringsmaskin, kanskje litt før hvis jeg bytter jobb. Er så avhengig av hundepass i perioder nå, så vil ikke ha to som må passes på ujevn og "plutselig" basis som det er med jobben nå. Har periodevis endel overtid, og noen ganger vet man ikke om det før et par dager før, eller samme dagen. Også skal jeg jo ha tid til å trene valpen, så da må vi ha kommet lengre. Jeg ønsker meg egentlig en klone av hun jeg har nå, selv om hun (og hele kullet) er noen kruttønner når det kommer til arbeid. Skal nok ha fra samme oppdretter uansett tipper jeg, så selv om det ikke blir blåkopi av kullet så får jeg nok greit tak i samme linjer :) Dette fordrer selvsagt at jeg fortsatt er like aktiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhey, her kan jo jeg også melde meg inn! :D Blir en terv, forhåpentligvis innen 2021. Er bare rase som er bestemt, aner ikke hvilken oppdretter, eller hvilket kjønn. Veier litt for/mot på hann eller tispe. Før var jeg helt bestemt på at det måtte bli en hann, men nå er jeg usikker.

Nå har jeg jo tatt litt initiativ i belgermiljøet i Trondheim, for å hilse på hunder å høre om ulike oppdrett- har møtt bare to individer av rasen, ennå. 

Har jo vært hundeentusiast siden barndommen, og planen om egen hund, da en tervueren, har stått fast i hodet siden 2011. Valpefebern er høy, for å si det sånn! 

Endret av Tins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det tredje skal det skje, håper jeg... Så i 2020 evt i 2021 blir det forhåpentligvis hjemmelaget valp(er) ? veldig godt utgangspunkt mentalt iallefall, kan ikke se for meg at bruksegenskaper skal mangle noe heller og en eller annen gang må det vell gå an å få en hund som både er mentalt og fysisk frisk? Satser på at det er denne gangen.. Alt er iallefall planlagt for lenge siden. Mange generasjoner frem ? og blir det ikke denne gangen så vet jeg neimen ikke om det blir noe mer ass. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å melde meg inn her, men det spørs hvor lenge frøkna vi har nå lever? orker ikke å ha 2 stk, spesielt siden hun vi har nå har sine problemer med usikkerhet osv. Vi har bestemt oss for finsk lapphund for lenge siden, og det er SÅÅ vanskelig når jeg ser på farmen og ser det lille nurket som er der. når følelsene tar overhånd blir jeg litt sånn: skal vi bare kjøre å hente en valp NU?? ?

kanskje i 2024? Hvem vet. Men håper selfølgelig at hun vi har nå lever mye lenger enn det! (Selvom jeg av og til har lyst til å gi henne bort fordi hun er dust??‍♀️)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg faktisk summet meg til å sende en mail til en aktuell rase. Veldig rart, etter så mange år! Føles egentlig litt feil å gjøre det enda, mtp at det kun er 1mnd siden vi måtte la Armani slippe. Men nå er jo dette noe som var ment å bli gjort  når han var i livet også. Hadde jo planer om å ha han i mange år til..

Men nå er det altså gjort! Litt godt å være "i gang", selv om det sikkert ikke blir valp i hus før om 4-6år:ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på å være med her om ting går som tenkt fremover med boplass og unghunden som nå er 14 mnd. Jeg har alltid hatt lyst på flere hunder, og om unghunden fortsetter å være omgjengelig og sosial da han lander litt som voksen, så vil vi nok se på å skaffe en hund nr. 2 om 3-4 års tid. Tenker på rase, men syns det er vanskelig å bestemme seg. Mange flotte raser som jeg tror passer godt til det jeg vil bruke den til, så da handler det om å finne ut hvilken vi vil trives best med. God unnskyldning for å komme seg ut og hilse på masse hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...