Gå til innhold
Hundesonen.no

Sleik, slafs, sleik.. aarghhh


SAGA
 Share

Recommended Posts

Dyret slafser og slafser. Prøver vi å klappe ham sleikes det. Sofaen blir rundvasket når han sitter/ligger der. Vi sier nei, slutter å klappe, sender ham ned på gulvet, ignorerer, ja vi prøver det meste. Sleiking når vi klapper har han alltid drevet med. Med den j@... sofasleikinga har kommet snikende den siste tiden og driver meg til vannvidd. Den enkle løsningen er jo bare å nekte ham adgang i sofaen. Men syns det er hyggelig å kunne tilby ham plass der når vi andre koser oss der. Han har fått et teppe på ene enden hvor han må ligge. Men blir en del masing med å få ham til å holde seg der. 

Jeg regner med at dette er en "dille" pga et eller annet. Men hvordan bli kvitt det? Det er liksom så manisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

Han er ikke kvalm? Ene min slikka intenst på ting når hun var kvalm. Både folk og sofaer ol. 

 

Nei, det kan jeg ikke tenke meg. Han har drevet med dette lenge. På oss i flere år og på sofaen har det jo eskalert siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det papillon du har? Bestemoren min hadde en papillon hann som var sånn. Han slikket konstant! Han ble av flere årsaker kastrert etter noen år, og da roet det seg. Ikke at jeg mener du skal gjøre det altså, men han slikket sånn pga stress virket det som. Han var fryktelig slitsom. En gang slikket han så mye at han slikket seg fast i en stikkontakt og fikk støt :blink: Jeg har ikke noe råd annet enn å se hvilke situasjoner han slikker mest og holde han borte fra de en periode sånn at han får roet det litt. Jeg hadde ikke orket så da hadde jeg hatt han unna sofaen en periode og avbrutt når han begynner. Gi han en kong med frossen vom eller noe. Sånn at han slutter å slikke på ting han ikke skal slikke på. Det virket på den hunden jeg kjente som han ble helt besatt av det. Han fikk ingen restriksjoner på det heller da, han fikk bare holde på, og da eskalerte det. 

Ser at han alltid har drevet med slikking når dere koser med han, men jeg ville unngått det og hvis dere skal få bukt med det. Hvis du sitter med han og koser og han begynner å slikke så ville jeg avbrutt. Prøv å unngå og avbryte slikkingen uansett om det er på dere eller møbler. Ikke kjeft eller noe, bare avslutt kosestunden når han begynner med det. Etterhvert vil han kanskje se sammenhengen mellom slikking = ingen kos og ingen sofa.

Endret av Midas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunden jeg hadde var sånn i en ganske lang periode som unghund. Det var en periode hvor han generelt var veldig stressa og det var veldig tydelig sammenheng mellom stresset og sleikinga. På folk, på den andre hunden, på møbler, ting, og gulvet osv. i varierende grad . Og ganske sånn manisk ja som du sier. Jeg avbrøyt med en gang han begynte også fikk han beskjed om å gå å legge seg. Lå han så fikk han fortsatt beskjed om å kutte ut, og legge seg. Legg deg er liksom ikke bare ligg her i huset, men leg deg helt ned med hodet å slapp av/sov, så funker på sånne ting også. Hos min var det gangske ille altså i denne modningsperioden, ikke bare sleikinga, men stress generelt så vi kjørte et ganske striks opplegg med mye trim/tur osv ute, veldig sort hvit, ro inne, alle tilløp til stress ble adressert og stoppet med en gang. Synes det hjalp mye i påvente av at perioden skulle gi seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.4.2018 at 11:32 PM, Midas said:

Er det papillon du har? Bestemoren min hadde en papillon hann som var sånn. Han slikket konstant! Han ble av flere årsaker kastrert etter noen år, og da roet det seg. Ikke at jeg mener du skal gjøre det altså, men han slikket sånn pga stress virket det som. Han var fryktelig slitsom. En gang slikket han så mye at han slikket seg fast i en stikkontakt og fikk støt :blink: Jeg har ikke noe råd annet enn å se hvilke situasjoner han slikker mest og holde han borte fra de en periode sånn at han får roet det litt. Jeg hadde ikke orket så da hadde jeg hatt han unna sofaen en periode og avbrutt når han begynner. Gi han en kong med frossen vom eller noe. Sånn at han slutter å slikke på ting han ikke skal slikke på. Det virket på den hunden jeg kjente som han ble helt besatt av det. Han fikk ingen restriksjoner på det heller da, han fikk bare holde på, og da eskalerte det. 

Ser at han alltid har drevet med slikking når dere koser med han, men jeg ville unngått det og hvis dere skal få bukt med det. Hvis du sitter med han og koser og han begynner å slikke så ville jeg avbrutt. Prøv å unngå og avbryte slikkingen uansett om det er på dere eller møbler. Ikke kjeft eller noe, bare avslutt kosestunden når han begynner med det. Etterhvert vil han kanskje se sammenhengen mellom slikking = ingen kos og ingen sofa.

Ja, det er Papillon. Er rimelig sikker på at mye av det er stress. Vi prøver å slutte å klappe når han begynner, uten at det hjelper. Sofaen tror jeg bare han får nektes adgang til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...