Gå til innhold
Hundesonen.no

"lekker" avføring.


Recommended Posts

Mulig dette blir feil underforum.

Frøkna er av ein rase som fiser ein del, og fra i natt til nå har det komt små puddinger med avføring ut ved fjerting - sjukt ekkelt siden ho sov i senga med meg ? Eg har gått og sjekka rumpa hennes i heile dag, og ho er med jevne mellomrom "blaut i baken" og eg har da måttet vaske ho bak. Dette er første gang eg har opplevd, til tross for at eg har hatt fleire fjertere i hus tidligere. Avføring ute var litt bløt, men det er ikkje unormalt for frøkna mi. Har noen andre vært borti det samme? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei... Jeg har boston terriere og bearded collie selv, og nei - selv om bost'ene kan prumpe endel når de får mat som ikke passer dem, så er dèt noe helt annet enn å bærsje på seg, da.
Snakk med noen som er vant til rasen din (oppdretteren?) og hør om dette er "normalt"/vanlig eller bare forekommende, for det er selvsagt ikke normalt i andre hunderaser.. 

Men som tips uansett -  bruk et bra fòr, bytt fòringstidspunkt, sørg for at voffs'en får gjort ordentlig ifra seg før dere legger dere og hvis alt det der feiler - kanskje la hunden ligge på gulvet på natten??

:-)

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SusanneL skrev:

Nei og nei... Jeg har boston terriere og bearded collie selv, og nei - selv om bost'ene kan prumpe endel når de får mat som ikke passer dem, så er dèt noe helt annet enn å bærsje på seg, da.
Snakk med noen som er vant til rasen din (oppdretteren?) og hør om dette er "normalt"/vanlig eller bare forekommende, for det er selvsagt ikke normalt i andre hunderaser.. 

Men som tips uansett -  bruk et bra fòr, bytt fòringstidspunkt, sørg for at voffs'en får gjort ordentlig ifra seg før dere legger dere og hvis alt det der feiler - kanskje la hunden ligge på gulvet på natten??

:-)

Susanne

Oppdretter får eg ikkje tak i, og eg kjenner ingen som har erfaring med rasen, men har uansett ingen tro på at det er vanlig, for da hadde det nok skjedd før, men det oppsto i dag. 

Fòret har ho stått på i eit par mnd og det har fungert veldig bra, så det er ikkje det som gjør det, og maten står i skåla hele dagen, så ho velger selv når ho vil spise siden det passer best for meg/oss. Eg kan heller ikkje ha ho på gulvet, for eg har vegg til vegg teppe på soverom.

Det virker som om ho ikkje kniper igjen bak, og derfor siver det ut nå. I går (forgårs) hadde ho hard mage, så kanskje det er ei lita rift i endetarmen som gjør det? 

Endret av GamerWithDog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, GamerWithDog said:

Avføring ute var litt bløt, men det er ikkje unormalt for frøkna mi.

Har hunden din en diagnose, siden du sier det "ikke er unormalt for frøkna di"? Jeg vil karakterisere bløt avføring som svært unormalt og tegn på sykdom hos hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, GamerWithDog skrev:

Det virker som om ho ikkje kniper igjen bak, og derfor siver det ut nå. I går (forgårs) hadde ho hard mage, så kanskje det er ei lita rift i endetarmen som gjør det? 

Dette er jo en rase med mange helseutfordringer pga den ekstreme konstruksjonen. Er det noe forum på fb/nett for EBeiere kanskje, som du kunne spurt, om det er flere som har samme erfaring? 

Eventuellt kunne du jo høre med veterinærer om det er noe som er kjent på rasen. Om problemet vedvarer, ville jeg nok tatt hunden med til veterinær for en undersøkelse :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Har hunden din en diagnose, siden du sier det "ikke er unormalt for frøkna di"? Jeg vil karakterisere bløt avføring som svært unormalt og tegn på sykdom hos hund...

Enig. Løs avføring en gang i blant trenger ikke å være unormalt dersom hunden er av typen som gjerne får i seg mye rart, men dersom det er noe som vedvarer er det noe galt. Har hunden mye løs avføring, så fungerer ikke foret optimalt. Ofte vil det holde å bytte for til et annet, så prøv det i første omgang.

Jeg tror mye løs avføring kan være en mulig årsak til problemet deres. Løs avføring kan føre til at analkjertlene ikke tømmer seg skikkelig. I såfall vil de enten tette seg til, eller sporadisk lekke og/eller tømmes helt med jevne mellomrom - det siste kan være gjeldende i deres tilfelle.

Ikke alle får betente analkjertler, og dersom det ikke er betent trenger ikke væsken å ha en veldig sterk lukt. Lukten kan karakteriseres som å være kvalmende søtlig. Jeg nevner dette fordi folk som regel forbinder analkjertelvæske med død og fordervelse - dette stemmer ofte, men ikke alltd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MaritaS skrev:

Det lukter sur fisk.

Det lukter ikkje sur fisk fra frøkna. 

I dag har ho begynt å sette seg ned, slik som hunder gjerne gjør når noe "henger igjen" etter avføring, men det er ingenting der. Etter at ho bæsjet ute så var ho litt rødlig i åpningen, mulig det var litt blod, men eg så ingenting i/på selve bæsjen, ho satte seg ned før eg rakk å se nærmere og vips, der var det borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GamerWithDog skrev:

Det lukter ikkje sur fisk fra frøkna. 

I dag har ho begynt å sette seg ned, slik som hunder gjerne gjør når noe "henger igjen" etter avføring, men det er ingenting der. Etter at ho bæsjet ute så var ho litt rødlig i åpningen, mulig det var litt blod, men eg så ingenting i/på selve bæsjen, ho satte seg ned før eg rakk å se nærmere og vips, der var det borte. 

Det trenger slettes ikke lukte sur fisk eller død og fordervelse (skrev mer om det i innlegget over). Om det ikke er betent har det gjerne bare en søtlig kvalmende lukt, trenger ikke være særlig voldsomt eller overveldende. Har aldri opplevd at det lukter av selve hunden, kun av væsken dersom den kommer ut, og det er enorm forskjell på vanlig og betent lukt...

Om hunden din aker seg bortover er det et ganske sikkert tegn på fulle kjertler. Siden det ikke lukter forjævlig har hun antagelig ikke betennelse. Det kan i mange tilfeller løses enkelt ved å sørge for at hunden får fastere avføring, slik at kjertlene tømmes når hunden går på do.

Edit: Et annet tegn på fulle kjertler er at hunden er mer opptatt av bakenden sin, og at de gjerne prøver å vaske seg med større intensitet enn normalt.

Endret av Elisabeth00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Har hunden din en diagnose, siden du sier det "ikke er unormalt for frøkna di"? Jeg vil karakterisere bløt avføring som svært unormalt og tegn på sykdom hos hund...

Ingen diagnose. Den er ikkje direkte bløt eller uformelig, men ikkje heilt solid/fast heller... Slik har det vært av og på siden eg byttet fra vom til tørrfor, har nevnt det til dyrlegen tidligere, men de sa ikkje noe særlig på det. Det er altså ikkje hver dag, men innimellom at ho har litt bløtere avføring enn ellers, derfor sier eg det ikkje er unormalt.

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Enig. Løs avføring en gang i blant trenger ikke å være unormalt dersom hunden er av typen som gjerne får i seg mye rart, men dersom det er noe som vedvarer er det noe galt. Har hunden mye løs avføring, så fungerer ikke foret optimalt. Ofte vil det holde å bytte for til et annet, så prøv det i første omgang.

Jeg tror mye løs avføring kan være en mulig årsak til problemet deres. Løs avføring kan føre til at analkjertlene ikke tømmer seg skikkelig. I såfall vil de enten tette seg til, eller sporadisk lekke og/eller tømmes helt med jevne mellomrom - det siste kan være gjeldende i deres tilfelle.

Ikke alle får betente analkjertler, og dersom det ikke er betent trenger ikke væsken å ha en veldig sterk lukt. Lukten kan karakteriseres som å være kvalmende søtlig. Jeg nevner dette fordi folk som regel forbinder analkjertelvæske med død og fordervelse - dette stemmer ofte, men ikke alltd. 

Frøkna får matrester (grønnsaker, brød, ris) og frukt i blant + treningsgodbiter og hundeknask, men utover det, så får ho ikkje i seg så mye rart. 

Det lukter ikkje kvalmende søtlig, ei heller som fisk, død eller fordervelse som nevnt tidligere. Det lukter mest bæsj og fis.

3 timer siden, QUEST skrev:

Dette er jo en rase med mange helseutfordringer pga den ekstreme konstruksjonen. Er det noe forum på fb/nett for EBeiere kanskje, som du kunne spurt, om det er flere som har samme erfaring? 

Eventuellt kunne du jo høre med veterinærer om det er noe som er kjent på rasen. Om problemet vedvarer, ville jeg nok tatt hunden med til veterinær for en undersøkelse :)  

Det er jo mulig, eg får se om eg finner noe. Veterinæren min virka ikkje veldig kjent med rasen, men eg får ta ein telefon dit om det ikkje gir seg etter noen dager.

Dersom min antagelse er riktig (at ho har ei rift som gjør at det er ubehagelig å knipe igjen slik at det lekker ut), er det noe eg bør gjøre for at det skal heles og være mindre ubehagelig? Spesiell kost f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Det trenger slettes ikke lukte sur fisk eller død og fordervelse (skrev mer om det i innlegget over). Om det ikke er betent har det gjerne bare en søtlig kvalmende lukt, trenger ikke være særlig voldsomt eller overveldende. Har aldri opplevd at det lukter av selve hunden, kun av væsken dersom den kommer ut, og det er enorm forskjell på vanlig og betent lukt...

Om hunden din aker seg bortover er det et ganske sikkert tegn på fulle kjertler. Siden det ikke lukter forjævlig har hun antagelig ikke betennelse. Det kan i mange tilfeller løses enkelt ved å sørge for at hunden får fastere avføring, slik at kjertlene tømmes når hunden går på do.

Edit: Et annet tegn på fulle kjertler er at hunden er mer opptatt av bakenden sin, og at de gjerne prøver å vaske seg med større intensitet enn normalt.

Ho aker seg ikkje, bare setter seg ned. Ho prøver heller ikkje å vaske seg, men det hadde ho uansett ikkje klart siden ho ikkje rekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at hun har såpass bløt avføring. Hvis det har vart over tid så ville jeg kanskje gått til en annen veterinær som tok det litt mer seriøst? 
Det skal jo ikke være sånn. 
Nå er det riktignok vanlig med mer, og kanskje noe løsere, avføring på tørrfôr enn vom og hundemat, men den skal jo ikke være veldig løs. 
Hvis det bare har sivet ut en gang så kan det selvsagt bare være et engangstilfelle, men fortsetter det så ville i alle fall jeg fått sjekket det opp litt nøyere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns fortsatt det høres ut som fulle analkjertler, og det kan enten vetrinæren tømme, eller det kan fikses med hardere avføring. 
Om hun jevnlig har bløtere avføring enn "andre hunder", er det ikke unormalt at kjertlene fylles opp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GamerWithDog skrev:

Frøkna får matrester (grønnsaker, brød, ris) og frukt i blant + treningsgodbiter og hundeknask, men utover det, så får ho ikkje i seg så mye rart. 

Ville kuttet ut matrester og diverse inntill hun har helt normal avføring over en lengre peride. (Avføringen skal være helt fast, typ sånn at den kan plukkes opp fra en gressplen uten at det blir smurt rester utover.) Deretter kan du introdusere snacks, godis og matrester litt etter litt. Kutt ut alt hun blir løs i magen av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GamerWithDog skrev:

Det lukter ikkje sur fisk fra frøkna. 

I dag har ho begynt å sette seg ned, slik som hunder gjerne gjør når noe "henger igjen" etter avføring, men det er ingenting der. Etter at ho bæsjet ute så var ho litt rødlig i åpningen, mulig det var litt blod, men eg så ingenting i/på selve bæsjen, ho satte seg ned før eg rakk å se nærmere og vips, der var det borte. 

Jeg ville få sjekket analkjertlene og endetarmsåpningen på henne. At hun setter seg ned på den måten kan også tyde på problemer der bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...