Gå til innhold
Hundesonen.no

"Jegermangel" kan gi hjorteinvasjon


Gjest
 Share

Recommended Posts

Guest vivere
Akkurat nå, Meg skrev:

Du er nok inne på noe der... uten å sammenligne for mye, men der er jo vist at det i Sverige er folk som fôrer villsvin fordi de vil ha en stamme de kan jakte på... 

OT: Det kan jeg godt forstå. Ikke fordi de ønsker en stamme - det er flust opp av villsvin i Sverige etter hva jeg har forstått - men fordi svinene gjør stor skade for landbruk og kanskje er det farligste av de ville dyrene de har på andre siden av grensen :)

Det var ikke uvanlig her til lands at det ble satt opp saltsteiner for å samle elg innenfor et jaktområde.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Selv om jeg lukter stor grad av sarkasme, og ikke mener man skal sette ut ulv i bergen, men populasjonskontroll, også utført av rovdyr, kunne jo fort ha endre på det faktum at det går dyr gatelangs. U

Jeg leser jernmangel hver gang....

Ja, alle de 1000 (eller var det 10000) som sto og trippet etter å jakte ulv, send dem til Vestlandet på hjortejakt! Problem solved....

Just now, vivere said:

OT: Det kan jeg godt forstå. Ikke fordi de ønsker en stamme - det er flust opp av villsvin i Sverige etter hva jeg har forstått - men fordi svinene gjør stor skade for landbruk og kanskje er det farligste av de ville dyrene de har på andre siden av grensen :)

Du forstår at de de fôrer dem for å få en jaktbar stamme?  Den utviklingen de har hatt i Sverige har ikke naturen sørget for alene, har det vist seg. 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2016/02/22/195200671/villsvin-har-i-det-stille-etablert-seg-i-norge

 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Akkurat nå, Meg skrev:

Du forstår at de de fôrer dem for å få en jaktbar stamme? 

Nope. For å holde dem innenfor et bestemt område. Det er nok av villsvin i Sverige så stammen er stor nok. Problemet er heller å begrense den enn  å øke den v h a kunstig fôring.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vivere skrev:

Dersom vi ser på "de 4 store" blant rovdyra kan vi vel anta følgende: Jerv går ikke på hjort men på sau, derfor er det satt bestandsmål på hvor mange dyr og ynglinger man kan ha i et område , bjørn finner man bare i grensetraktene mot Sverige, gaupe ( som det også er bestandsmål på av hensyn til næringsinteresser) tar neppe større dyr enn rådyrkalver. For å nedlegge en voksen hjort trenger man mer enn bare ett enkelt ulvedyr, d v s en flokk. Ulv finner man bare i et avgrenset område i Sør-Norge i grensetraktene mot Sverige og også her er det klare bestandsmål for hvor mange større dyr og ynglinger som kan tillates av hensyn til ulike næringsinteresser. Tidvis opplever man ulv i grensetraktene i Finnmark men de er ikke beskyttet av noe lovverk.

Hvilket fører oss tilbake til start..Eneste gangbare løsning medmindre småfebøndene alle som en  bytter ut sau og geit med skotsk høylandsfe ( dog usikker på hvor godt de beveger seg i kupert terreng? og jeg ser også for meg at turgåere med og uten hund muligens hadde hatt innsigelser..)  er et betraktelig større jakttrykk  utført av jegere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, vivere said:

Nope. For å holde dem innenfor et bestemt område. Det er nok av villsvin i Sverige så stammen er stor nok. Problemet er heller å begrense den enn  å øke den v h a kunstig fôring.

Bestanden VAR ikke stor. Den BLE stor. og noe av grunnen er ikke bare at det kom gris over grensa, men at grisen faktisk ble fôret opp. I tillegg ble det faktisk satt ut villsvin

https://www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument FMOS/Landbruk og mat/Landbruk generelt/Utkast - Forvaltningsplan for villsvin.PDF

 

"... områder med utstrakt fôring utgjør dette hoveddelen av mageinnholdet til undersøkte villsvin i Sverige. Generelt var 70% av villsvinets føde fra menneskelig opphav. Mye er mat fra åker og eng, men en betydelig del var utlagt fôr (Lemel 1999). Dette er en viktig årsak til at den svenske villsvinbestanden ble beregnet å ha en årlig tilvekst på omtrent 30 prosent i perioden 2001 til 2009. I årene 2010 og 2011 med harde vintre var tilveksten betydelig 6 mindre og noen steder har bestanden holdt seg på omtrent samme nivå senere. Jaktuttaket har økt svært ulikt mellom svenske fylker, fra 17 til 65%. Alle undersøkelser viser at jakt er klart viktigste dødsårsak.

Det er viktig å være klar over at det ved utstrakt fôring er mulig å skape en tilsvarende kunstig høy bestandsvekst i Østfold."

(Man kan lett finne mye lesestoff om utstrakt fôring av villsvin i Sverige)

For å spore tilbake til start. Ja, det er ofte slik at bestander av jaktbart vilt ønskes store, både av grunneiere og jegere. 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Akkurat nå, Meg skrev:

Bestanden VAR ikke stor. Den BLE stor. og noe av grunnen er ikke bare at det kom gris over grensa, men at grisen faktisk ble fôret opp. 

Villsvin var tidligere ikke et naturlig element i svensk fauna. Naturligvis var bestanden i ikke stor dengang.Hvor mange unger villsvinet føder vet jeg ikke, men dersom vi sammenligner med vanlige svin vil det bli uhorvelig mange i løpet av noen generasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, vivere said:

Villsvin var tidligere ikke et naturlig element i svensk fauna. Naturligvis var bestanden i ikke stor dengang.Hvor mange unger villsvinet føder vet jeg ikke, men dersom vi sammenligner med vanlige svin vil det bli uhorvelig mange i løpet av noen generasjoner :)

t.o Har lagt til link i innlegget over mens du svarte meg her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vivere skrev:

Villsvin var tidligere ikke et naturlig element i svensk fauna. Naturligvis var bestanden i ikke stor dengang.Hvor mange unger villsvinet føder vet jeg ikke, men dersom vi sammenligner med vanlige svin vil det bli uhorvelig mange i løpet av noen generasjoner :)

Med kullstørrelser mellom 4-12 unger pr.kull, så har de nok et visst potensiale ja..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Villsvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, vivere said:

Villsvin var tidligere ikke et naturlig element i svensk fauna. Naturligvis var bestanden i ikke stor dengang.Hvor mange unger villsvinet føder vet jeg ikke, men dersom vi sammenligner med vanlige svin vil det bli uhorvelig mange i løpet av noen generasjoner :)

spesielt om det også legges til rette for det. Som det i en del tilfeller har blitt gjort. Får håpe ingen i Norge finner på det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
13 minutter siden, Meg skrev:

t.o Har lagt til link i innlegget over mens du svarte meg her :)

Har lest artikkelen men det står ingen ting der om at man fôrer villsvin for å øke bestanden.

Nå skal jeg villig innrømme at villsvin er det jeg kanskje vet minst om i hele den store væla, men jeg antar at du mener at man fôrer villsvin for at de skal overleve en svensk vinter for å kunne forplante seg? Da er det jeg lurer. Den sør- og mellomsvenske vinteren er vel tilnærmet lik de tildels røffe vinterene i Polen og de baltiske landene hvor svinene ikke har noe overlevingsproblem. Faktisk er det så mange av dem at det drives jakt også fra utenlandske jegere. Svjv er det norske reiseselskap som har spesialisert seg på å arrangere jaktturer for nordmenn som ønsker å delta i slik jakt i Polen og Baltikum. Jeg er veldig åpen for å bli informert om villsvinenes liv i Sverige men det kan vi evt ta i en annen tråd. Dette sidespranget er vel så OT så det suser :)

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, vivere said:

Har lest artikkelen men det står ingen ting der om at man fôrer villsvin for å øke bestanden.

Nå skal jeg villig innrømme at villsvin er det jeg kanskje vet minst om i hele den store væla, men jeg antar at du mener at man fôrer villsvin for at de skal overleve en svensk vinter for å kunne forplante seg? Da er jeg lurer. Den sør- og mellomsvenske vinteren er vel tilnærmet lik de tildels røffe vinterene i Polen og de baltiske landene hvor svinene ikke har noe overlevingsproblem. Faktisk er det så mange av dem at det drives jakt også fra utenlandske jegere. Svjv er det norske reiseselskap som har spesialisert seg på å arrangere jaktturer for nordmenn som ønsker å delta i slik jakt i Polen og Baltikum. Jeg er veldig åpen for å bli informert om villsvinenes liv i Sverige :)

eh jo? det er jo nøyaktig det det står...Men du finner mer om dette om du gjør et søk om det. Ganske intr faktisk. Jeg kan heller ikke mye om villsvin, og forsøker oppdatere meg litt.  Jeg kjenner at jeg har lite behov for å møte på dem på tur- det ble skutt ett ikke alt for langt unna der jeg holder til :S  

ed: de skiller mellom fôring med "åte" for jakt og fôring for "øke bestand" samt fôring for å få dem unna områder man ikke vil ha dem. Det er sett at kullstørrelse er større ved fôring. Hm. 

 

Vel vel. I Norge ser det ut til at de fleste vil ha dem vekk. De gjør store skader på landbruksområder og kan smitte husdyr/gris med sykdom så de er uønsket her. 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
1 time siden, Meg skrev:

Du forstår at de de fôrer dem for å få en jaktbar stamme?  Den utviklingen de har hatt i Sverige har ikke naturen sørget for alene, har det vist seg. 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2016/02/22/195200671/villsvin-har-i-det-stille-etablert-seg-i-norge

La meg nå se :) Det står at "Den utviklingen har ikke naturen alene stått for. I Sverige, Polen og andre store villsvinland legger grunneierne ut store mengder fôr til dem, for å lokke til seg mange dyr og legge til rette for jakt. Ifølge Berglund viser studier at 60-70 prosent av maten villsvin eter i Sverige, er utlagt fôr."

Slik jeg leser det som står i artikkelen legger svenskene ut mat for å lokke til seg svin for å kunne skyte dem. Det var vel det jeg skrev ovenfor. Dyrene blir fôret slik at de regelmessig kommer tilbake til fôringsplassen der de blir skutt. Om dette kan kalles jakt har jeg mine tanker om ... :)

Red: Vel :) Du har rett - på en måte. Det står faktisk at en grunneier legger ut fôr for å øke bestanden.  Til naboens fortvilelse :)

 

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, vivere said:

La meg nå se :) Det står at "Den utviklingen har ikke naturen alene stått for. I Sverige, Polen og andre store villsvinland legger grunneierne ut store mengder fôr til dem, for å lokke til seg mange dyr og legge til rette for jakt. Ifølge Berglund viser studier at 60-70 prosent av maten villsvin eter i Sverige, er utlagt fôr."

Slik jeg leser det som står i artikkelen legger svenskene ut mat for å lokke til seg svin for å kunne skyte dem. Det var vel det jeg skrev ovenfor. Dyrene blir fôret slik at de regelmessig kommer tilbake til fôringsplassen der de blir skutt. Om dette kan kalles jakt har jeg mine tanker om ... :)

Red: Vel :) Du har rett - på en måte. Det står faktisk at en grunneier legger ut fôr for å øke bestanden.  Til naboens fortvilelse :)

 

vi er nok enige egentlig :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎04‎.‎2018 at 11:37 AM, Meg skrev:

Jeg kjenner at jeg har lite behov for å møte på dem på tur- det ble skutt ett ikke alt for langt unna der jeg holder til :S  

 

Villsvin er svært sky dyr, så den sjansen er nok veldig liten.  Har ikke jaktet på villsvin enda selv, men har venner og slektninger som jakter gris hvert år, og det er en vanskelig jakt  bl. a. pga dyrenes skyhet.  For øvrig litt påfallende at man er så bekymret for denne skye grisen, mens man samtidig ikke viser noen forståelse for folk som har de langt mindre skye ulvene inne gårdsplasser og på skoleveien til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, spot said:

Villsvin er svært sky dyr, så den sjansen er nok veldig liten.  Har ikke jaktet på villsvin enda selv, men har venner og slektninger som jakter gris hvert år, og det er en vanskelig jakt  bl. a. pga dyrenes skyhet.  For øvrig litt påfallende at man er så bekymret for denne skye grisen, mens man samtidig ikke viser noen forståelse for folk som har de langt mindre skye ulvene inne gårdsplasser og på skoleveien til folk.

 

:) potensielt farlige dyr ja. Mye hund til "reparasjon" i Sverige etter villsvinjakt...noen intr linker under. 

https://www.nrk.no/ostfold/--har-blitt-toffere-og-farligere-1.8375808

http://nettbutikk.norma.as/rekvisita/hundeutstyr/protector/dogtech-euro-vest-orange-villsvin-beskyttelse-neopren-gps-lomme-104106-p0000039697

http://nyheder.tv2.dk/udland/2017-10-20-tysk-by-angrebet-af-aggressive-vildsvin-mand-fik-finger-bidt-af

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m7d7E/mann-bitt-av-digert-villsvin-til-sykehus-med-stygt-saar

https://newsbreak.dk/to-vildsvin-gaar-amok-i-bank-saarer-fire-personer/

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/jagtskribent-en-del-jyske-jaegere-skyder-ikke-vildsvin

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Ja, hunder som aktivt brukes til villsvinjakten blir av og til skadet skadet. Det er jo derfor de bruker beskyttelsesvest som hjelper mye. En bekjent bruker elghunden sin på villsvin og har skutt mange dyr for hunden. Men det kan ikke sammenlignes med andre hunder og villsvin.  Dette er jo hunder som går i konfrontasjon med grisen. Det er f eks ikke noe problem å jakte med fuglehund i områder med villsvin . 

Endret av spot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎04‎.‎2018 at 11:48 AM, vivere skrev:

. Dyrene blir fôret slik at de regelmessig kommer tilbake til fôringsplassen der de blir skutt. Om dette kan kalles jakt har jeg mine tanker om ... :)

 

 

Jo, dette er i aller høyeste grad jakt.  Til og med svært vanskelig jakt fordi dyrene er så vàre for lukt, bevegelser, lyder etc. fra jegerne.  Så det er nok absolutt ikke slik at man bare står og venter på at grisen skal komme å ete, for så å plaffe den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. april 2018 at 11:26 AM, Meg skrev:

spesielt om det også legges til rette for det. Som det i en del tilfeller har blitt gjort. Får håpe ingen i Norge finner på det samme

Hvorfor ikke? Dette er jo en flott mulighet for grunneiere til å tilby jakt, og tjene seg noen kroner i utkantstrøk, og ikke minst er det en utmerket matressurs. Godt kjøtt er det også. Dessuten er det bedre å ete vilt kontra oppdrettskjøtt med tanke på dyrevelferd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Akkurat nå, spot skrev:

Jo, dette er i aller høyeste grad jakt.  Til og med svært vanskelig jakt fordi dyrene er så vàre for lukt, bevegelser, lyder etc. fra jegerne.  Så det er nok absolutt ikke slik at man bare står og venter på at grisen skal komme å ete, for så å plaffe den ned.

OK :) Jeg hadde i tankene en godseier på mine trakter som fôret rådyr og som senere sammen med jaktkameratene satt i bilen og skjøt dem i lyset fra kraftige billykter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vivere skrev:

OK :) Jeg hadde i tankene en godseier på mine trakter som fôret rådyr og som senere sammen med jaktkameratene satt i bilen og skjøt dem i lyset fra kraftige billykter :)

Ok, ja, det er ikke jakt!  Det er til og med ulovlig.

Endret av spot
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, spot said:

Hvorfor ikke? Dette er jo en flott mulighet for grunneiere til å tilby jakt, og tjene seg noen kroner i utkantstrøk, og ikke minst er det en utmerket matressurs. Godt kjøtt er det også. Dessuten er det bedre å ete vilt kontra oppdrettskjøtt med tanke på dyrevelferd.

Fordi det er en svartelista art..

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, spot skrev:

Hvorfor ikke? Dette er jo en flott mulighet for grunneiere til å tilby jakt, og tjene seg noen kroner i utkantstrøk, og ikke minst er det en utmerket matressurs. Godt kjøtt er det også. Dessuten er det bedre å ete vilt kontra oppdrettskjøtt med tanke på dyrevelferd.

Kanskje fordi villsvin er langt farligere for mennesker enn f.eks. ulv, som jo oppfattes som så livsfarlig at folk nesten stryker med bare fordi man vet at den eksisterer der ute et sted, men som faktisk er langt mer sky og langt mindre farlig enn villsvin er... ;)

PS: Har ingenting i mot villsvin, jeg, bare påpeker litt dobbeltmoral når det kommer til farlig-argumentet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, spot said:

Uansett svartelistet er det et dyr som er på full fart inn i norsk natur, så da er det vel like greit å utnytte dyret til både mat og inntekt.

synes du det er ok om en svartelista art etablerer seg? 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lene_S skrev:

Kanskje fordi villsvin er langt farligere for mennesker enn f.eks. ulv, som jo oppfattes som så livsfarlig at folk nesten stryker med bare fordi man vet at den eksisterer der ute et sted, men som faktisk er langt mer sky og langt mindre farlig enn villsvin er... ;)

PS: Har ingenting i mot villsvin, jeg, bare påpeker litt dobbeltmoral når det kommer til farlig-argumentet :)

Hvordan man kan hevde at en del av disse ulvene som er helt inne på gårdsplassen hos folk, slår vilt og eter på dette 50 m unna husveggene er så sky er en gåte for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...