Gå til innhold
Hundesonen.no

Underlag agility grunntrening


yoloomg
 Share

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt lyst til å begynne å trene agility, men har ikke noen agilitybaner i umiddelbar nærhet. Har heller ikke hage.

Er avhengig av å ha inngjerdet område så lekeplass i gata er ikke aktuelt.

MEN! Naboen har en stor terasse/platting som er innelukket som jeg kan bruke.

Hvis jeg legger kunstgresstepper for eksempel fra Jula der, er det underlaget greit å trene agility grunntrening? Tenker slalåm, running contacts, rundt pinner, og muligens kavaletter ?

Hadde vært veldig greit å ikke måtte dra langt for 10 min trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24. april 2018 at 11:01 AM, yoloomg said:

Jeg har lenge hatt lyst til å begynne å trene agility, men har ikke noen agilitybaner i umiddelbar nærhet. Har heller ikke hage.

Er avhengig av å ha inngjerdet område så lekeplass i gata er ikke aktuelt.

MEN! Naboen har en stor terasse/platting som er innelukket som jeg kan bruke.

Hvis jeg legger kunstgresstepper for eksempel fra Jula der, er det underlaget greit å trene agility grunntrening? Tenker slalåm, running contacts, rundt pinner, og muligens kavaletter ?

Hadde vært veldig greit å ikke måtte dra langt for 10 min trening.

Jeg hadde spurt spørsmålet på facebooksiden "Norsk agilityside" eller "Agility i Norge" :) 
Den eneste lille erfaringen jeg har med kunstgresset fra Jula er at jeg kjøpte kunstgress til en planke som jeg bruker til å trene inne. Kunstgresset er litt glatt, og jeg er veldig usikker på om det egner seg for fartsmomenter, som slalom, rc eller rundt pinner/vinger. Cavaletti forgår i såpass lav fart, at det tror jeg det kunne vært egnet for :) 

Men alt kommer an på hvordan du vil trene agility, om du vil fremme fart eller om du skal gå agility. Siden du er inne på rc, så høres det ut som du vil ha fart!:D

Kunstgress som skal være bra er kunstgress fra feks Jutagrass eller Unisport. 

Om naboen har gress, så er det mye mindre kostbart å trene på det! 

11 hours ago, Malamuten said:

Kan du ikke bare trene på platten? 

Fordi trådstarter skal trene agility:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Elita2005 said:

Jeg hadde spurt spørsmålet på facebooksiden "Norsk agilityside" eller "Agility i Norge" :) 
Den eneste lille erfaringen jeg har med kunstgresset fra Jula er at jeg kjøpte kunstgress til en planke som jeg bruker til å trene inne. Kunstgresset er litt glatt, og jeg er veldig usikker på om det egner seg for fartsmomenter, som slalom, rc eller rundt pinner/vinger. Cavaletti forgår i såpass lav fart, at det tror jeg det kunne vært egnet for :) 

Men alt kommer an på hvordan du vil trene agility, om du vil fremme fart eller om du skal gå agility. Siden du er inne på rc, så høres det ut som du vil ha fart!:D

Kunstgress som skal være bra er kunstgress fra feks Jutagrass eller Unisport. 

Om naboen har gress, så er det mye mindre kostbart å trene på det! 

Fordi trådstarter skal trene agility:icon_redface:

Grunnleggende momenter.  Det er vell ingen problem å trene på platt? Hba skal liksom litt kunstgress utgjøre av forskjell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Malamuten said:

Grunnleggende momenter.  Det er vell ingen problem å trene på platt? Hba skal liksom litt kunstgress utgjøre av forskjell? 

Det er faktisk et problem. Selv i de fleste grunnleggende momenter i agility er fart et stort fokus tidlig, og man vil fremme fart. 

Nå vet jeg ikke hvordan platting det er. Men jeg antar at en normal platting er både for glatt, og at det er fare for hunden å sette fast negler o.l. i de små sprekkene mellom plankene. 

Kunstgress (med/uten demping) er det alle(?) trener på gjennom vinteren, og det man har i hallene sine. Mange stevner igjennom året går på kunstgress. Kunstgress er det nærmeste man kommer naturgress. Det er mange grunner til at man velger kunstgress, og en av dem er at hundene har godt feste. 

Underlag er veldig viktig i agility, for det er en risikofylt sport, og da er det best å legge opp til minst mulig skader.

2 hours ago, yoloomg said:

Takk for svar! Naboen har ikke plen.

Var bare usikker på om platting ble for hardt, men på en annen side er det nok mer sklisikkert.

Jeg hadde ikke trent agilitygrunntrening på platting.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...