Gå til innhold
Hundesonen.no

Fish4dogs

Recommended Posts

Fant en gammel tråd hvor det var delte meninger om fôret. 

Jeg vurderer å prøve til mine to. De kan godt ha fôr med en del fett, de spiser ikke mye (men får en del V&H også). De er altså litt kresne/småspist... 

De veier rett over 20 kg begge to. 

Noen som har erfaring med Fish4dogs som kan si hvilken type som smaker best og gir mest energi? (ikke kravstor jeg 😉) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gamle tråden er ikke så veldig gammel da, var jo nylig oppe med om folk som hadde prøvd det en stund hadde erfaringer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine to fikk Fish4dogs en lengre periode (i tillegg til Vom og hundemat). De er ikke spesielt kresne. Foret gikk ned på høykant i starten, men plutselig ville ikke den ene hunden ha det lengre... Det var overraskende. Usikker på det var noe med den ene leveringen eller foret generelt.

Mye avføring da.. men det gjelder vel alle/de fleste tørrfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, ppp skrev:

Mye avføring da.. men det gjelder vel alle/de fleste tørrfor.

Nå har min alltid gått på tørrfor, men nå i det siste på Fish4Dogs og jeg har aldri sett så mye bæsj før...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Min puddel synes Superior tørrfôret og Finest laks tørrfôret fra Fish4dogs er helt nydelig, han vil ikke ha variantene som er basert på sardin og annen hvit fisk. 

Jeg kjøpte en liten pose Superior for den inneholdt krill og grønnleppemusling og det må jo være bra saker :) , men jeg gir det bare når han matvegrer eller vi er på reise. Han får V&H resten av tiden. Det er jo så klart forskjell på mengden som kommer ut når han får tørrfôr , men det er ikke ekstreme mengder som kommer ut liksom.

Jeg kan forresten anbefale godbitene deres, Squid bites og Sea jerky/tiddlers går ned som varmt hvetebrød. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hjelp. Skulle bare rett ut på plenen med bikkja før vi skulle legge oss nå. Plutselig spretter det en løs hund fram bak den ene veggen. Svær sak. Stor bust og sirkulerte rundt oss mens den knurret og brummet. Jeg stokk sånn at jeg brølte ***** så hele nabolaget sikkert hørte meg😂Eieren dukket heldigvis opp rimelig kjapt og tok den med seg. Det var litt ekkelt. Var helt svett under armene jo når jeg kom inn igjen jo🤭
    • Det handler nok mest om timingen din tenker jeg. Der er det en fordel å bruke klikker, eller et belønningsord. Idet hunden setter seg, så klikker du og henter fram godbiten. Belønn da gjerne hunden i sittende posisjon. Pass på at du serverer godbiten på en slik måte at hunden ikke reiser seg eller legger seg. Har du problemer med at den bryter posisjonen med en gang du klikker, kan du ha en godbit klar i hånda på ryggen, slik at du får gitt den kjapt etter klikket. Klikker er bare et signal på at hunden gjør riktig. Klikkeren er ikke noe magisk i så måte. Du må fortsatt ha klart for deg hva du ønsker av hunden, hva den må gjøre for å få belønning og når du skal belønne. Han skjønner ikke noe mer av at du bruker klikker, men det kan hjelpe deg til å ha bedre timing i øvelser der det går litt fort i svingene.  Du trenger ikke lære inn en kommando om gangen, men det er lurt å skille på forskjellige øvelser i samme økt. Altså tren en øvelse pr. økt. En økt kan være type 3-5 minutter, her trener du på sitt og å legge på kommando på sitt. Deretter tar du en pause, alt i fra et minutt eller hvor lenge det passer. Så kan du trene på en ny øvelse etterpå. Før du legger på kommando bør øvelsen være på flyt. Det vil si at hunden tilbyr øvelsen rett etter at den har spist godbiten. Hvis du trener sitt, så må hunden tilby sitt. Belønn gjerne både for at hunden sitter, og så bruker du godbiten til å trekke hunden opp i en stå. Altså du bruker to godbiter. Deretter venter du på en ny sitt. Når øvelsen er på flyt, vil du få en ny repetisjon etter belønningen. Du kan sjekke flyten ved å sette klokka på 1 minutt. Får du mellom 10-15 repetisjoner på ett minutt, kan du regne med at øvelsen er på flyt. Da kan du legge på kommando.   
    • Takk for alle svarene 😊 ser at jeg er fersk i gamet, og dermed forklarer meg knotete. Så bra at dere svarer utfyllende og med flere innfallsvinkler.  Jeg har begynt å lese om bruk av klikker, og vi har så smått fått introdusert det på valpekurs. Tenker det er lurt at jeg får forståelse for metoden (og de forskjellige måtene den kan brukes) før jeg bare begynner å klikke ivei altså😊 Han er allerede en valp som tilbyr mye når vi trener inn små kommandoer. Men nå merker jeg at han lett tyr til hele repertoaret dersom han blir usikker. Altså eksempel; før jeg får belønnet for at han satt seg når jeg sa «sitt» har han allerede lagt seg eller er på vei rundt meg for å stille seg «på plass». Jeg skjønner at vi bare må øve og øve, bryte opp sekvensene og trene kort - men samtidig blir jeg litt redd for at han ikke skjønner hva det egentlig er jeg belønner han for. Og dermed tenkte jeg klikker 😊  i tillegg ser jeg at det kanskje kan hjelpe å trene kun èn kommando i slengen, f eks dekk i noen få repetisjoner, og i neste omgang en annen kommando? Men, da høres det ut som at jeg trygt kan lese meg opp og forsøke, uten at det vil gå ut over kurs og treninger hvor klikkeren ikke blir tatt med senere 😊 
    • Dette handler nok også en del om din trening, og ikke bare lokking som metode. Lokketrening er ekstremt utbredt, og de fleste som ligger i toppen i sine grener bruker en god del lokking. Det viktigste å huske på når man bruker lokking, er at hjelpen skal fjernes så fort som mulig. Jo lenger du hjelper hunden, jo mer avhengig blir den av hjelp. Mange bruker dog en blanding mellom lokking og shaping på enkelte ting, for å unngå at hunden blir alt for passiv. For passitivitet kan absolutt være en bivirkning av lokketrening. Igjen, dette handler om trening. Når man jobber med frivillig atferd, så må man også jobbe med stimuluskontroll. Altså lære hunden når man kan tilby, og når man ikke skal. I tillegg til å lære seg å vente på kommando. Dette bør komme ganske tidlig i treningen. Så fort en atferd er på flyt, bør du legge på kommando og jobbe med stimuluskontroll. Da slipper du å få en hund som tilbyr alt mulig rart når den skal bli eller vente   Til TS: Hvis du vil lære mer om klikkertrening, så gå noen kurs hos en aktør som holder kurs i klikkertrening. Da slipper du kanskje å gjøre de største nybegynnerfeilene  
    • Går kennelhoste i område her, og har en på 5 mnd som er litt pjusk. Snørret litt 3 dager forrige uke, så gikk det over. Tirsdag harka hun litt da hun la seg i halsbåndet av iver over å komme på hundeklubben, gav seg så fort hun roet seg. Ingen lyd i går, i dag harka hun litt i lek med en annen hund. Ikke feber, hoster ikke, spiser OK. Bare en liten forkjølelse eller tenke kennelhoste?
  • Nylig opprettede emner

×