Gå til innhold
Hundesonen.no

DIne beste tips(motivasjon i trening)


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Vi holder på å børste støv at vinterformen å komme igang skikkelig med trening igjen, jeg er veldig umotivert og uinspirert kjenner jeg og sliter med å få til noe spesielt konstruktivt på trening. Får ikke helt til å ha mål eller planer og alt blir bare tull :sweat: Skulle vell helst vært på et kurs, det bruker å få fart på ting igjen, men det er nok ikke mulig med det første. 

Så da kanskje man finner litt inspirasjon her? Øvelser og innlæring og slikt har jeg en ganske klar plan på å ligger i rute, men jeg har ikke en veldig naturlig bra lydighetshund, og det irriterer meg litt, for jeg vil helst ha veldig flashy lydighet. Jeg kaster heller detaljene på sjøen og tar flashy og intenst enn motsatt, om jeg må velge enten eller. Hunden har forsåvidt bra med driv, kapasitet osv, men hun er veldig selvstendig, hard/dominant type, mye egne meninger og ikke såå lettmotivert. Vi er jo godt i gang,  jeg har jo en plan selv også, og har jobbet mye med det allerede, men tror litt ny input kan være motiverende for meg.. Hun har fin posisjon, fine momenter og god forståelse for mye, men jeg savner trøkk og intensitet og attitude og flashy osv. Sånn typ ipo lydighet, klistret til foten med masse trøkk og høy intensitet. Ikke bare i fvf, men sånn generelt, selv om det er fvf vi jobber mest med, for den øvelsen går jo igjen over hele programmet og løsner det der så løsner nok mye all over. Og mye av tilnærmingen er jo lik forsåvidt samme hvilke øvelser man skal trene, så da spør jeg, hva er deres beste tips til å bygge motivasjon/attitude/intensitet og holde på den, og hvorfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden din vært sånn før eller kunne du bare ønska hun var sånn? Du må jobbe med det du har, hvis ikke blir du alltid skuffet... Kan hun bli som du ønsker? 

Hva er det som motorer DEG når du trener hund? Jeg blir motivert av at hunden får til nye ting. Har jeg lav motivasjon får hunden lav motivasjon... En dag ting er sånn trener jeg elementer hunden synes er gøy! Da får den også til nye ting og jeg blir glad! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen motivasjon, leser jeg en del blogger og følger flere trenere på instagram og youtube. Er bevisst på å la meg inspirere for å få flere verktøy og bli mer kreativ i egen trening, ikke bruke det jeg ser som en oppskrift. Bruker også en del tid på å se på andres trening, både gode trenere og mindre gode trenere. Mye å lære, reflektere over og bygge forståelse for. Dette høres kanskje ikke så motiverende ut i seg selv, men min egen trening blir gradvis mer konstruktiv og gir raskere framgang. :)

Hos meg gikk det opp et veldig stort lys den dagen jeg skjønte viktigheten av å bruke mye tid på å bygge verdi for belønninger, meg selv og det vi gjorde sammen. BCen var litt som din, hun var veldig flink på det tekniske og utførte det meste. Problemet var at det var treigt og lite energi i øvelsene.
Siden ”åpenbaringen” har jeg ikke hatt så mye trøbbel med motivasjon, selv hos hunder av vesentlig mer tungmotiverte raser. Har man en hund som vet at du og treningsøktene er veien til en skikkelig gøyal stund med masse kult, har man et godt utgangspunkt å jobbe videre med. Man får naturlig en del trøkk, intensitet og attitude i en motivert hund.

I starten bruker jeg mye tid på å lek og hygge. Hunden er med på det meste jeg gjør. Leker og spiser godbiter fordi det er gøy. Alt som jeg vil ha mer av i framtiden er full jackpot. Særlig dette med fokus på meg, komme tilbake med gjenstander og søke inn på venstre side belønner jeg alltid for å forsterke det. Målet er å hjernevaske hunden til å tro at jeg er veien til alt det gode her i livet, både i og utenfor trening (og at jeg alltid har belønninger på lur :shifty:). Her lærte jeg veldig mye av terrieren.

Planlegging drar jeg mye nytte av og jeg tror det gjør at hunden holder bedre fokus over tid. Før jeg starter en økt har jeg allerede en klar idé om:
 - hva jeg skal trene
 - hvordan jeg vil at det skal se ut
 - hvor jeg skal trene
 - framgangsmetode
 - antall repetisjoner/lengde på økten
Så tilpasser jeg eller avslutter jeg heller om ting ikke går som forutsett. Virring og fomling på trening bidrar ikke til noe positivt.

Korte økter. Stopper alltid mens hunden enda er ”på” og vil ha mer. Bygger bra trenings-sug hos mine.

Legger opp treningen slik at hunden ikke får feile for mange ganger, det bryter ned motivasjon. 

I momenter jeg vil ha fart, bruker jeg aktive belønninger. At hunden får kaste seg etter godbiten eller leken. Løper bakover før hunden kommer helt inn slik at hunden får jage. Løper om kapp mot belønninger osv. Herjer og leker en del, men strategisk, for å få hunden til å ta skikkelig i.
En VM-utøver i LP mente at har man god fart inn til utgangsstilling, kommer fart naturlig i andre øvelser. Ikke helt relevant for fvf, men en interessant tanke lell.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, mushi said:

Har hunden din vært sånn før eller kunne du bare ønska hun var sånn? Du må jobbe med det du har, hvis ikke blir du alltid skuffet... Kan hun bli som du ønsker? 

Hva er det som motorer DEG når du trener hund? Jeg blir motivert av at hunden får til nye ting. Har jeg lav motivasjon får hunden lav motivasjon... En dag ting er sånn trener jeg elementer hunden synes er gøy! Da får den også til nye ting og jeg blir glad! 

Nei, hun er ingen naturlig god lydighetshund. Hund er veldig selvstendig, ikke så alt for interessert i hverken lek eller mat og har heller ikke en veldig naturlig evne/lyst til samarbeid.  Og det er utfordringen :P  Jeg liker det ikke, og blir litt demotivert.Kan hun bli sånn jeg ønsker, tja, det er jo vanskelig å si, hun er ikke fylt halvannet år enda,og blir trent sporadisk så har ikke så mye å gå utifra. Men jeg vil jo tro at det er mulig, iallefall kan det bli bedre :) Hvor mye bedre får vi vell vente å se. Litt av utfordringa er jo som sagt at hun er litt tungmotivert. Vi trener bare gøy, bare fart, bare vekslinger, kort, lite pirk, lite detaljer, mye variasjon. Men det er egentlig ikke hovedutfordringen, vi har mye gøy også, og ting blir bedre, noe pga arbeidet som blir lagt ned og noe fordi hun nok er litt sent moden på visse punkt. Og orker jeg ikke en dag så går vi en tur istedet, eller bare leker litt, jeg trener ikke hund når/om jeg kjenner på negative følelser rundt det utgangspunktet vi har :) Ikke er det konstruktivt og ikke gidder jeg. Jeg har jo hatt hund før som var vanskelig å jobbe med, så å jobbe med det man har osv er helt greit i og for seg, det samme med å tilpasse krav og forventninger til ekvipasjen. Og jeg er ganske god på å jobbe opp hund, men det hjelper ikke så mye på at jeg har helt andre ambisjoner og forventninger til denne saken her enn den forrige og synes sånne hunder er dritt å jobbe med :P Det er demotiverende rett og slett. Da får jeg bare lyst til å finne på noe annet i stedet.

Men nå høres det mye verre ut enn det er altså, hunden jobber, hun har fokus, hun er forholdsvis grei å jobbe med/motivere, hun kan mye og gjør det hun skal stort sett og det er også en pågående progresjon/utvikling av lek og motivasjon(selv om det absolutt ikke har kommet noe gratis for å si det slik). Og jeg koser meg stort sett når jeg er på trening med henne, tror vi begge gjør det. :) Min manglende motivasjon akkurat nå er bare fordi jeg ikke har kommet helt i gang etter vinterdvalen, den kommer tilbake og har vell egentlig ingenting med hunden å gjøre :) Og med manglende motivasjon blir det litt dårlig planlegging og mye surr og lek og tull istedet for kontruktiv trening(men ikke noe negativt eller sånn). Men alt dette kommer på plass igjen etterhvert, helt sikkert. 

Men tror en god plass å starte på igjen nå kunne vært å jobbe veldig med attitude, utstråling, trøkk og den biten der og la videreutvikling og nyinnlæring av momenter og øvelser ligge litt. Nå er det jo det vi jobber med hele tiden forsåvidt, men hadde vært gøy å se om noen andre har noen spennende, gøyale, effektive, kreative tips og triks på akkurat den biten og høre tanker rundt hvordan og hvorfor. :)  Jeg har jo en arbeidsplan klar selv forsåvidt, men skader aldri med ny innput og noe nytt å jobbe med :)  

10 hours ago, Tyttebæra said:

For min egen motivasjon, leser jeg en del blogger og følger flere trenere på instagram og youtube. Er bevisst på å la meg inspirere for å få flere verktøy og bli mer kreativ i egen trening, ikke bruke det jeg ser som en oppskrift. Bruker også en del tid på å se på andres trening, både gode trenere og mindre gode trenere. Mye å lære, reflektere over og bygge forståelse for. Dette høres kanskje ikke så motiverende ut i seg selv, men min egen trening blir gradvis mer konstruktiv og gir raskere framgang. :)

Hos meg gikk det opp et veldig stort lys den dagen jeg skjønte viktigheten av å bruke mye tid på å bygge verdi for belønninger, meg selv og det vi gjorde sammen. BCen var litt som din, hun var veldig flink på det tekniske og utførte det meste. Problemet var at det var treigt og lite energi i øvelsene.
Siden ”åpenbaringen” har jeg ikke hatt så mye trøbbel med motivasjon, selv hos hunder av vesentlig mer tungmotiverte raser. Har man en hund som vet at du og treningsøktene er veien til en skikkelig gøyal stund med masse kult, har man et godt utgangspunkt å jobbe videre med. Man får naturlig en del trøkk, intensitet og attitude i en motivert hund.

I starten bruker jeg mye tid på å lek og hygge. Hunden er med på det meste jeg gjør. Leker og spiser godbiter fordi det er gøy. Alt som jeg vil ha mer av i framtiden er full jackpot. Særlig dette med fokus på meg, komme tilbake med gjenstander og søke inn på venstre side belønner jeg alltid for å forsterke det. Målet er å hjernevaske hunden til å tro at jeg er veien til alt det gode her i livet, både i og utenfor trening (og at jeg alltid har belønninger på lur :shifty:). Her lærte jeg veldig mye av terrieren.

Planlegging drar jeg mye nytte av og jeg tror det gjør at hunden holder bedre fokus over tid. Før jeg starter en økt har jeg allerede en klar idé om:
 - hva jeg skal trene
 - hvordan jeg vil at det skal se ut
 - hvor jeg skal trene
 - framgangsmetode
 - antall repetisjoner/lengde på økten
Så tilpasser jeg eller avslutter jeg heller om ting ikke går som forutsett. Virring og fomling på trening bidrar ikke til noe positivt.

Korte økter. Stopper alltid mens hunden enda er ”på” og vil ha mer. Bygger bra trenings-sug hos mine.

Legger opp treningen slik at hunden ikke får feile for mange ganger, det bryter ned motivasjon. 

I momenter jeg vil ha fart, bruker jeg aktive belønninger. At hunden får kaste seg etter godbiten eller leken. Løper bakover før hunden kommer helt inn slik at hunden får jage. Løper om kapp mot belønninger osv. Herjer og leker en del, men strategisk, for å få hunden til å ta skikkelig i.
En VM-utøver i LP mente at har man god fart inn til utgangsstilling, kommer fart naturlig i andre øvelser. Ikke helt relevant for fvf, men en interessant tanke lell.

Ja, jeg gjør det samme :) Er glad i å nerde både det ene og andre når det gjelder hund og det gir meg masse! Mitt fokus kommer tilbake som sagt over, jeg bare må komme igang skikkelig etter vinteren(det er treningsdvale i dette huset, da er det fysisk fostring som gjelder for det meste), sette noen konkrete mål å jobbe imot osv, og kanskje få med oss et kurs eller noe igjen for en skikkelig innsprøytning. Tenkte litt mer på konkrete ting man gjør, hvordan man jobber etc. Feks bruker jeg selv synlig påvirkning mye, utelukkende det på fvf. Mye vekslinger, lek, jobb,lek, jobb, korte jobbestrekk, og mye belønning etter kort tid bare for å få opp forventninger og spenning, leken er framme hele tiden og hun må holde seg i skinnet å ikke forsyne seg før hun får lov og veksle raskt mellom belønning og jobb. Det får frem ganske fin attitude i henne, so far so good, men siden man ikke får gå med leke synlig så er det lang vei igjen før vi har noe i nærheten av denne attituden uten hjelp. Jeg føler meg sikker nok på at det kommer til å komme på plass etterhvert, i en eller annen grad iallefall, men skader ikke med flere verktøy å spille på :)  Jeg spiller litt på frustrasjon, da det får i gang denne hunden iallefall. Jeg bruker mye lek, vi har lite krav, jeg bryr meg ikke om hun gjør feil eller slikt, kun bygge opp hund, fart, motivasjon. Tøyser mye og korte økter. Mat bruker jeg egentlig bare hjemme i  stua og evt i nyinnlæring for det er ikke så veldig høyverdig, selv ikke med engasjement fra meg eller godbiter fra øverste hylle. 

Endret av Malamuten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten: Er på mobil, så dette blir kort. Jeg hadde samme problem med min hund. Uansett hva jeg gjorde var interessen fra hundens side laber, hun var med og prøvde halvhjertet. Hun var aldri "på". Jeg gikk mange kurs, trente litt her og der, men det ble aldri noe ut av det. 

Så fikk jeg meg en hund til. Den er lettmotivert og har den attituden jeg trengte. Da ble min motivasjon større og jeg trente den første hunden på en annen måte. Jeg trener alltid han lille først for å "komme i gang". Da har jeg overskudd og energi til å få med meg den trege. Det har fungert supert! 

Noe annet jeg har skjønt er jo at lydighet ikke er noe den første hunden synes er noe spesielt givende i forhold til det hun er skapt for: spor. Etter første runde på kurs så jeg at Oj! Her kom det frem ting jeg ikke har sett før. Hun hyler i bilen etter mer uansett hvordan vi trener. DET er motiverende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som noe vil løsne når du får fadet bort denne hjelpen som du sier. Får man skrudd opp forventningene til ting hun ikke ser får hun forhåpentligvis litt bedre arbeidsmoral, men er hun ikke lettsolgt i utgangspunktet har du jo noe å bryne deg på. :P

Hvordan har du jobbet med det hittil? Synker intensiteten straks om du starter med synlig påvirkning, og så skjuler den noen sekunder under økten?

Jeg prøver å bruke minst mulig hjelpere. Når jeg gjør det prøver jeg raskest mulig å fase den bort. Har brent meg noen ganger på at hunden låser seg til denne og at den har vært vanskelig å trene bort.

@mushi Er enig i at man må være ærlig når men ser an sin hunds forutsetninger og akseptere at ikke alle hunder har kapasitet til å bli stjerner. Likevel, så lenge hunden er født med det ekstra giret til å jobbe (brukshund), tenker jeg at mye av er trenbart. En hund kan være en god konkurransehund selv om det ikke er helt mesterskapsstil over den. Det er jo ikke sånn at de trenerne som gjør det bra med hund etter hund, plukker med seg hunder fra stjernelinjer. De har også hatt eller har hunder med ulike utfordringer de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hugo har blitt stor! Han blir 16 uker på mandag og veier nå 10,4 kg.  Vi har vært på miljøtrening i byen, og han er så flink. Mye fokus på meg.  Vi har også godbitsøk nesten hver dag, og han er ei god nese. Gleder meg til å se hvordan han blir når han blir stor 🥰
    • Påska er over oss. og den er både god og vond. Familie er ikke lett.  
    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
×
×
  • Opprett ny...