Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinær i Oslo-området som er god på adferd?


Vetiver
 Share

Recommended Posts

Jeg har en tispe på to år som alltid har vært litt nervøs av seg, og som raskt utviklet frykt for å møte andre hunder i bånd. Vi har gått en rekke kurs og trent lydighet med positive metoder aktivt fra hun var ung (bl.a. passering) og fortsetter å jobbe med dette, og det har gått sakte fremover, helt til det nå ser ut til å bli verre igjen? Og dette er ikke første tilbakesteget vi har tatt! Denne konstante et-skritt-frem-to-tilbake har fått meg til å innse at det er på tide å få inn litt mer hjelp utenifra, og jeg ønsker å få en ordentlig vetrinærsjekk på henne igjen i tillegg til en hundepsykolog eller annen kyndig trener. Hun har ingen synlige symptomer, var inne hos vetrinæren for en sjekk for et knapt år siden sist, og jeg går jevnlig over kroppen hennes og ser etter tegn til ubehag. Vetrinæren vi har nå virker dyktig og hyggelig, men slik jeg forstår det er adferd noe de ikke nødvendigvis har fokus på i studie, og jeg ønsker å komme til noen som har kompetanse og erfaring på nettopp adferd. 

Noen tips til gode vetrinærer i Oslo-området? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærsjekk er nok ikke dumt, men sånn på generelt grunnlag så ville jeg over hodet ikke brukt vetrinær til ting som har med adferd å gjøre, men heller tatt det med noen andre som er mer spesialiserte på det området. Veterinær bør jo fint kunne gjøre alt av sjekk rundt helse, smerter osv uten å ha noe med adferdsbiten å gjøre. 

Jeg skal over hodet ikke si noe i mot å kontakte en adferdsspesialist eller noe slikt, det tror jeg kan være veldig kjekt uansett, og jo tidligere jo bedre, så uvaner osv ikke får befestet seg noe mer enn nødvendig. At dere har hat et skritt frem og to tilbake, og spesielt et tilbakesteg nå rundt to års alder vil jeg tro har mye med alder og modningsperioder å gjøre. De har jo flere runder hvor ting ofte er ekstra vanskelige for dem å håndtere og det er jo ikke uvanlig at selv trygge individer får såkalte "spøkelsesperioder", så det er antagelig disse dere har fått oppleve. Og ikke rart at disse kanskje blir mer merkbare på en litt usikker hund. Vil også bare nevne at usikkerhet osv ofte er genetisk og at dere kanskje til en viss grad bør være forberedt på at hunden aldri blir helt bra. Selv om man kan påvirke noe med trening. Men smerter osv kan også i aller høyeste grad påvirke en hund så absolutt greit å utelukke alt slikt først. 

Hadde jeg bodd på den kanten og trengt hjelp til adferd så ville jeg oppsøkt rune moens hundesenter. Utrolig dyktige folk og adferd er en av deres hovedfokus. De har et solid opplegg og bruker god tid på å kartlegge hunden før de begynner å trene for å vite hva de jobber med, og hva hundens forutsetninger, styrker og svakheter er og tilpasse seg deretter. De er nok ikke 100% positive, dog er de ikke stygge med hundene, og baserer seg hovedsaklig på belønningsbasert trening. Og det er veldig mulig at de kan tilpasse seg om du ønsker et opplegg som er 100% positivt. Og om ikke, og om du ikke er komfortabel med å bruke deres metoder, så er det nok uansett en fin plass å begynne med å få en vurdering på hundens mentalitet. Det vil nok være til god hjelp uansett hvor du går videre, om de går med på å teste uten noe mer oppfølging, det vet jeg ikke, men verdt å høre, Fordelen der kontra å gå en offisiell mh feks er jo at denne testen gjøres kun for å se denne hunden, de legger bort alt av tidtakere og a4 skjema som skal være med på å gjøre offisielle tester likt for alle hunder og et grunnlag å vurdere ifht avlsverdi osv. Så her får alle hunder den støtte og tid de trenger til å mestre alt, samtidig som de får de svarene de trenger om hunden. 

Ikke helt det du spurte om, så beklager det om det er helt uinteressant for deg med andre alternativer. :sweat:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men jeg er ikke interessert i annet enn 100%  treningsmetoder, særlig med tanke på gemyttet hennes. Jeg er smertelig klar over at hun aldri kommer til å helt trygg, og hun skal f.eks. aldri bo sammen barn. Det er helt greit, og jeg er innstilt på å jobbe med dette i lang tid. Hovedfokuset mitt er at hun skal ha en hverdag uten så mye stress, frykt og ubehag.

Jeg har vært i dialog med to ulike hundepsykologer (helt klart ikke en beskyttet tittel) / trenere, men vil altså ta en grundig sjekk før vi går igang på nytt. I tillegg til å sjekke om hun har skjulte smerter, ville det for eksempel vært interessant å høre om det kunne være aktuelt med medisinering for en periode dersom det viser seg at hun ellers er frisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden vi brukte dem til det, men jeg brukte Groruddalen da min hund skulle "utredes" mtp det som var fryktaggresjon.

Når det gjelder instruktører så kan jeg på det sterkeste anbefale Merete Kristensen (Side ved Side, for tiden dessverre noe redusert pga brukket ben) og Lisa Havro hos Canis Follo. Begge er rå på klikkertrening, har instruktørutdanning fra ulike steder men definitivt positive. Lisa jobber også på Bjerke smådyrklinikk, så det er mulig du kan bruke dem også. Begge har erfaring med og er gode på problemadferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, simira said:

Nå er det lenge siden vi brukte dem til det, men jeg brukte Groruddalen da min hund skulle "utredes" mtp det som var fryktaggresjon.

Når det gjelder instruktører så kan jeg på det sterkeste anbefale Merete Kristensen (Side ved Side, for tiden dessverre noe redusert pga brukket ben) og Lisa Havro hos Canis Follo. Begge er rå på klikkertrening, har instruktørutdanning fra ulike steder men definitivt positive. Lisa jobber også på Bjerke smådyrklinikk, så det er mulig du kan bruke dem også. Begge har erfaring med og er gode på problemadferd.

Tusen takk for tips, de skal jeg sjekke ut nærmere! var du fornøyd med Groruddalen? Hvor omfattende undersøkelse var det snakk om? Sist var det bare en rask 10-minutters affære.

Endret av Vetiver
Var litt kjapp på avtrekkern.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vetiver said:

Tusen takk for tips, de skal jeg sjekke ut nærmere! var du fornøyd med Groruddalen? Hvor omfattende undersøkelse var det snakk om? Sist var det bare en rask 10-minutters affære.

Det kommer jo helt an på hva du ber om. Mener vi tok utvidede blodprøver, urinprøve og røntgen. Men jeg er av de som mener at så lenge hunden er røntget og det ikke er noen grunn til å tro at det er noen helsemessige problemer så vet jeg ikke hvor mye veterinær har å komme med. Da ville jeg nok heller tatt en grundig sjekk hos hundefysio, der er Lanis hundefysio og Anne Marit Stakkestad begge veldig flinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, simira said:

Det kommer jo helt an på hva du ber om. Mener vi tok utvidede blodprøver, urinprøve og røntgen. Men jeg er av de som mener at så lenge hunden er røntget og det ikke er noen grunn til å tro at det er noen helsemessige problemer så vet jeg ikke hvor mye veterinær har å komme med. Da ville jeg nok heller tatt en grundig sjekk hos hundefysio, der er Lanis hundefysio og Anne Marit Stakkestad begge veldig flinke.

Tusen takk, det skal jeg helt klart vurdere. Hadde ikke tenkt over at det var noe vi kunne gjøre uten "henvisning", hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...