Gå til innhold
Hundesonen.no

Har revet av en klo...


Ulrikke
 Share

Recommended Posts

Min erfaring:
De sjekker om kloa er 100% avrevet, fjerner ev. rester, barberer bort pels ved behov, renser på nytt og gir råd om bandasjering (skal helst ikke bandasjeres tett). Kontrolltime etter x mengde tid for å se om behov for antibiotikum. Ellers har dere en festlig tid med ro og fred og lite fart foran dere :P Tar vel en 5-6 uker til nerva har fått tilstrekkelig ro til at man kan ha hunden i aktivitet igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Ulrikke skrev:

Hannhunden har revet av seg hele kloa (ser det ut som) på den ene framlabben.

Har renset og bandasjert og har time hos veterinær klokka 14. Han sover.

Noen som har vært borti dette tidligere og kan si noe om forløp framover?

Hvilken klo er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har mistet en klo, en eller annen gang i tiden (vi vet ikke når det skjedde, så det var tydligvis ikke så vondt for han da det skjedde :P) Den har aldri grodd ut igjen, men det har aldri vært noe problem for han. 
En av de midterste foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde i går, det blødde visst ganske godt en god stund. Jeg var ikke hjemme. Det er ikke jeg som har bandasjert, og siden den sitter fint og er tørr og ikke gjennomblødd har jeg latt den sitte til vi skal til veterinæren. Jeg vet derfor ikke hvilken klo det er (enda), glemte å spørre...

Leser liksom alt fra å passe på bandasjen i 14 dager til narkose og det ene og det andre og flere måneder, så jeg var litt nysgjerrig på hva folk hadde erfart. Vet jo at han ikke er den første som gjør sånt, har lest om det før, men ikke opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ulrikke said:

Dette skjedde i går, det blødde visst ganske godt en god stund. Jeg var ikke hjemme. Det er ikke jeg som har bandasjert, og siden den sitter fint og er tørr og ikke gjennomblødd har jeg latt den sitte til vi skal til veterinæren. Jeg vet derfor ikke hvilken klo det er (enda), glemte å spørre...

Leser liksom alt fra å passe på bandasjen i 14 dager til narkose og det ene og det andre og flere måneder, så jeg var litt nysgjerrig på hva folk hadde erfart. Vet jo at han ikke er den første som gjør sånt, har lest om det før, men ikke opplevd.

Kommer helt an på... Sedasjon (altså ikke narkose) kan være nødvendig hvis kloa ikke er 100% avrevet. Klokapselen må fjernes og derfor må da hunden under sedasjon. Hvis hunden ikke svarer godt på sedasjon (type sover dypt nok) kan det bli aktuelt med dypere søvn (for eksempel med propofol, altså et anastesimiddel (?) hjelp @Artemis:P ). Men full on narkose (med gass og ventilator) er vel heller uvanlig med mindre beinet er brukket inne i foten.

Ja du må passe på bandasjen så hunden ikke sleiker for mye på den, fordi den skal holdes tørr og luftig. Helst skal bandasjen ikke sitte på for lenge, og så fort det har leget seg nok skal du bare passe på at hunden er i ro og ikke risper opp såroverflaten som har bygget seg over nerven. Men ja, opptil 1 mnd ro er nok typisk for klotap, iallefall det jeg har blitt fortalt. 4-6 uker ro slik at nerven får tid til å lege, ikke bli infisert og får bygget nok overflate til å motså en aktiv hunds hverdag.

Jeg "vet" såpass mye for jeg satt på veterinærvakta i fjor på julaften og gikk igjennom hele greia :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren renset og bandasjerte på nytt. Syntes det så veldig fint ut, all klo var borte så null problem der. Anbefalte å la bandasjen sitte på en dag eller to, deretter sokk.

Smertestillende og antibiotika. Jeg er litt skeptisk til antibiotika forebyggende, men det er kanskje lurt med sånne skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ulrikke said:

Hannhunden har revet av seg hele kloa (ser det ut som) på den ene framlabben.

Har renset og bandasjert og har time hos veterinær klokka 14. Han sover.

Noen som har vært borti dette tidligere og kan si noe om forløp framover?

her brukte vi (ren ) fleecesokk, og holdt det hele tørt og rent.  Kloa er som før nå. Det tok en stund, men hunden kunne fint luftes. tok bare på dobbel fleecesokk og en "plastsokk" utenpå for å holde det tørt. Dobbel fleecesokk for å gjøre det mykere å gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

her brukte vi (ren ) fleecesokk, og holdt det hele tørt og rent.  Kloa er som før nå. Det tok en stund, men hunden kunne fint luftes. tok bare på dobbel fleecesokk og en "plastsokk" utenpå for å holde det tørt. Dobbel fleecesokk for å gjøre det mykere å gå

Funker fleecesokk hvis det fortsatt blør litt til og fra? Uten at det fester seg så veldig? Han blødde fortsatt litt i dag da veterinæren skiftet bandasje, men det kan jo hende at det gir seg fort nå, hva vet jeg... Ellers hørtes det lurt ut med tanke på at det blir litt mykere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tull og dårlig veterinæretikette å bruke antibiotika forebyggende. Min veterinær sa spesifikt til meg at hun synes såret så fint og rent ut, og at det ikke var noen grunn til å bruke antibiotika unødvendig pga unødvendig antibiotikabruk som fører til resistens. Derfor er hun også min veterinær; hun er ikke av de som bidrar til resistensproblemet. Jeg ville gått til en annen alternativ veterinær, eller stilt spørsmålet enda en gang før du går for full antibiotika-bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Jeg synes det er tull og dårlig veterinæretikette å bruke antibiotika forebyggende. Min veterinær sa spesifikt til meg at hun synes såret så fint og rent ut, og at det ikke var noen grunn til å bruke antibiotika unødvendig pga unødvendig antibiotikabruk som fører til resistens. Derfor er hun også min veterinær; hun er ikke av de som bidrar til resistensproblemet. Jeg ville gått til en annen alternativ veterinær, eller stilt spørsmålet enda en gang før du går for full antibiotika-bruk...

Ja, jeg er jo skeptisk, det er jo derfor jeg spør...

Vurderer sterkt å la være fram til det evt blir et problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ulrikke said:

Ja, jeg er jo skeptisk, det er jo derfor jeg spør...

Vurderer sterkt å la være fram til det evt blir et problem!

Høres veldig fornuftig ut av deg, forhør deg gjerne med en annen veterinær over telefon eller en apoteker. En gang fikk jeg resept på antibiotikum som jeg var kritisk til. Snakket litt med apoteker og vi ble enige om å la det være. Det er vel egentlig feil/vanskelig å gi slike råd over internett, selv om det i denne saken virker ganske obvious... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ulrikke said:

Funker fleecesokk hvis det fortsatt blør litt til og fra? Uten at det fester seg så veldig? Han blødde fortsatt litt i dag da veterinæren skiftet bandasje, men det kan jo hende at det gir seg fort nå, hva vet jeg... Ellers hørtes det lurt ut med tanke på at det blir litt mykere!

bandasje er sikkert lurt om det fortsatt blør. det sluttet fort hos min.

Min satt kloa fast i en sprinkeltrapp og dro ut hele greia.  Det gjør veldig vondt, så smertestillende noen dager var et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Høres veldig fornuftig ut av deg, forhør deg gjerne med en annen veterinær over telefon eller en apoteker. En gang fikk jeg resept på antibiotikum som jeg var kritisk til. Snakket litt med apoteker og vi ble enige om å la det være. Det er vel egentlig feil/vanskelig å gi slike råd over internett, selv om det i denne saken virker ganske obvious... :huh:

Ja, man kan jo aldri ta internettråd for god fisk uten å tenke selv, men jeg synes det er greit å lufte tanker i tilfelle noen har vært borti det samme. Hun (veterinæren) sa selv at det ikke så betent ut nå, men at det ikke var uvanlig at det ble det... Smertestillende skal han få da, nå vil han helst ikke trå ned på foten stakkars...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ulrikke said:

Ja, man kan jo aldri ta internettråd for god fisk uten å tenke selv, men jeg synes det er greit å lufte tanker i tilfelle noen har vært borti det samme. Hun (veterinæren) sa selv at det ikke så betent ut nå, men at det ikke var uvanlig at det ble det... Smertestillende skal han få da, nå vil han helst ikke trå ned på foten stakkars...

Min sa jeg heller skulle komme tilbake om 2-3 dager også kunne vi behandle med antibiotikum HVIS det ble infisert. Altså en større kostnad for meg pga betaling for enda en sjekk hos veterinær (forsikringssak endog, så forsåvidt ikke direkte på meg), men en større trygghet ifht ikke overforbruk av antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min fikk ikke antibiotika etter operasjoner engang forebyggende. Én gang måtte vi ty til antibiotika og det var når han hadde operert bort analkjertler og en svulst i samme område. Det ble "selvsagt" infisert, men ikke engang da fikk jeg antibiotika før infeksjonen var et faktum. Hvis du følger med det nøye så kan du kanskje avvente antibiotikabruken, men hør med en veterinær for sikkerhets skyld. God bedring til vovven :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Midas skrev:

Hunden min fikk ikke antibiotika etter operasjoner engang forebyggende. Én gang måtte vi ty til antibiotika og det var når han hadde operert bort analkjertler og en svulst i samme område. Det ble "selvsagt" infisert, men ikke engang da fikk jeg antibiotika før infeksjonen var et faktum. Hvis du følger med det nøye så kan du kanskje avvente antibiotikabruken, men hør med en veterinær for sikkerhets skyld. God bedring til vovven :) 

Ja, jeg tenker forsåvidt også det... Dette skjedde på lørdag (tidlig ettermiddag tror jeg). Det har jo allerede gått to døgn... Hadde hun sagt at det så ut som om det var i ferd med å bli betent hadde han fått, men hun sa det så fint og "friskt" ut... Jeg har jo faktisk en bekjent som er veterinær da, jeg kan jo spørre henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Min sa jeg heller skulle komme tilbake om 2-3 dager også kunne vi behandle med antibiotikum HVIS det ble infisert. Altså en større kostnad for meg pga betaling for enda en sjekk hos veterinær (forsikringssak endog, så forsåvidt ikke direkte på meg), men en større trygghet ifht ikke overforbruk av antibiotika.

Ja, ikke sant...

Hvis bandasjen blir sittende til onsdag får jeg jo ikke fulgt med før jeg tar den av... Men etter det vil jeg jo se det daglig, og da vil jeg jo fort se om det skjer noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

bandasje er sikkert lurt om det fortsatt blør. det sluttet fort hos min.

Min satt kloa fast i en sprinkeltrapp og dro ut hele greia.  Det gjør veldig vondt, så smertestillende noen dager var et must.

Ja, det blødde ikke før hun begynte å rense, men da startet det med en gang, så det skulle ikke mye til...

Jeg har hentet smertestillende på apoteket, fikk resept, men han har omtrent sovet siden vi kom hjem, så jeg har ikke vekket ham for å gi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...