Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ til V&H, råforing.


Midas
 Share

Recommended Posts


Er provit sine pølser et like godt alternativ som v&h? Hvordan er konsistensen på det?
Hvordan fungerer det å gi det frossent (både V&H og provit). 

Når dere kjøper store blokker med v&h, tines det før det deles og fryses eller brukes dere motorsag og øks? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fórer Provit sine terninger i 14 kgs sekker. Gir 50/50 kylling og storfe, og hundene mine fungerer utmerket på det. Prøvde kun storfe i starten, men da ble de aldri helt fine i magen. Antakelig li

Veldig kjekt! Jeg kjøper på Dyrebutikken på Gressvik (Fredrikstad) ? Mengden er ca samme som på V&H, 2 % veiledende. Mine får 2,4 og 1,6 % av kroppsvekt, samme de fikk på V&H. Jeg bl

Takk fra oss også @tonjek! Vi har testet med kun Provit en periode nå, og er foreløpig veldig fornøyde. Vi har litt vann i for å tine det opp raskere @Midas. Da kan vi ta ut av fryseren da vi står o

Posted Images

33 minutter siden, Midas skrev:


Er provit sine pølser et like godt alternativ som v&h? Hvordan er konsistensen på det?
Hvordan fungerer det å gi det frossent (både V&H og provit). 

Når dere kjøper store blokker med v&h, tines det før det deles og fryses eller brukes dere motorsag og øks? :P 

Jeg syns Provit er bedre for du får dem uten kylling ( storfe,laks og vom feks som alternativ til V&H nr 25) Samme konsistens som vom og hundemat men de kommer vel bare i små pølser med laks. 

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsene til Provit er vel varmebehandlet og dermed ikke rått. Usikker på om det er tilsatt nødvendige vitaminer osv for å fullfôre på det? Men de har frysetørket fôr som ikke er dyrere enn Vom, vi bruker det litt nå. Kommer i biter/kuler, så er lett å måle opp mengde rett fra fryseren. Da vi brukte Vom kjøpte vi kilospølser (Kovu fikk 500g per måltid, så en pølse varte i to dager når vi halvfôret på det). Blokk ble bare gris. 5kg-pølse gikk til nød an.

Og så har du jo Natures Menu og MUSH, men begge de er veldig dyre å fullfôre på hvis du har noe større enn chihuahua.

Edit: Se også her:  (trodde først det var nytt innlegg i samme tråden :P )

 

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Pølsene til Provit er vel varmebehandlet og dermed ikke rått. Usikker på om det er tilsatt nødvendige vitaminer osv for å fullfôre på det? Men de har frysetørket fôr som ikke er dyrere enn Vom, vi bruker det litt nå. Kommer i biter/kuler, så er lett å måle opp mengde rett fra fryseren. Da vi brukte Vom kjøpte vi kilospølser (Kovu fikk 500g per måltid, så en pølse varte i to dager når vi halvfôret på det). Blokk ble bare gris. 5kg-pølse gikk til nød an.

Og så har du jo Natures Menu og MUSH, men begge de er veldig dyre å fullfôre på hvis du har noe større enn chihuahua.

Edit: Se også her:  (trodde først det var nytt innlegg i samme tråden :P )

 

Provit pølsene er rå og vitaminisert 

WP_20180421_19_55_26_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Ok, har ikke sett de pølsene før. De hadde jo noen andre som var mer lignende hundepølsene du får i butikken. Men litt avhengig av prisen så er jo bitene utrolig mye mer praktisk å håndtere da.

Helt sant og de finnes jo i forskjellige varianter også så man kan variere litt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd den frysetørret vom en gang på fox terrier tispa mi, og hun ble skikkelig dårlig av det. Aner ikke hvorfor, men da brukte jeg ikke det mer. Grunnen til at jeg spør er fordi vi har et aldri så lite dilemma. Jeg har lyst til å råfóre, men min like gode halvdel her i huset synes v&h er veldig grisete å holde på med. Jeg kan til dels være enig, men jeg bryr meg ikke om at det er grisete så lenge det er det beste hunden kan få. Så nå har vi blitt enig om å fóre delvis med tørrfór og rått kjøtt og bein som vi kjøper på matbutikken. Jeg er bare redd for at hunden ikke skal få det den trenger gjennom det, og kunne derfor tenke meg å fóre med et fullverdig råfór. NP er litt annen konsistens, men det har jeg heller ikke så god erfaring med. Hvis man gir det frosset er det jo kurant mtp konsistensen, men blir det ikke som en klump i magen på hunden hvis de spiser det frossent? Kanskje jeg bare skal ta meg av all fóring selv og evt gi maten ute. Jo mer jeg leser om tørrfór jo mer skeptisk blir jeg. 

Må bare beklage at jeg lagde en tråd som var identisk som en gammel. Kanskje moderator kan legge de sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg formulerte meg litt feil. Råfôret som kommer i biter er ikke frysetørket, det er frossent råfôr i likhet med Vom og andre produkter. De har frysetørket også, men det er vel ikke helt det samme.

Kanskje jeg skal prøve det da. Må sjekke litt priser og forskjellig. Han skal uansett få v&h i starten for det er det han er vant til, så kanskje jeg får overbevist han her om at det ikke er så ille som han tror :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Midas said:

Kanskje jeg skal prøve det da. Må sjekke litt priser og forskjellig. Han skal uansett få v&h i starten for det er det han er vant til, så kanskje jeg får overbevist han her om at det ikke er så ille som han tror :P 

Det er jo bare å prøve seg fram, og variere litt. Jeg har begynt å variere fôret til hundene mye mer, har variert mellom 2-3 merker og typer det siste året. Men blir det valp altså? Mer info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det er jo bare å prøve seg fram, og variere litt. Jeg har begynt å variere fôret til hundene mye mer, har variert mellom 2-3 merker og typer det siste året. Men blir det valp altså? Mer info?

Ja, det er i alle tilfeller greit at hunden er vant til tørrfor til hytteturer og sånn hvor vi ikke har frysetilgang.
Ja det blir portisvalp i mai :wub: Det blir helt fantastisk å få hund i huset igjen, har vært fryktelig tomt og trist i månedene uten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi har fôret 50/50 på tørrfôr (Maxima) og vom fra Provit, men vurderer å gå over til kun råfôr fremover. Kan Provit i terninger med vitaminpulver regnes som et fullfôr eller blir det lite med kun én proteinkilde? Bør man i så fall veksle mellom storfe, vom og kylling f.eks? Fryserplass hos oss er relativt begrenset, så vi har dessverre ikke plass til mer enn én type i fryseren av gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fórer Provit sine terninger i 14 kgs sekker. Gir 50/50 kylling og storfe, og hundene mine fungerer utmerket på det. Prøvde kun storfe i starten, men da ble de aldri helt fine i magen. Antakelig litt for hardt med kun storfe. Kun kylling fungerte kjempebra, og merket ingen forskjell da jeg gradvis økte på andelen storfe igjen. Jeg skulle gjerne gitt en proteinkilde til, men inntil videre har Provit bare disse to i denne type forpakning. De sier selv at det skal være fullfór så lenge man tilsetter vitaminpulveret, og jeg kjenner flere som har fullfóret på dette lenge uten noe negativt å si. 

Betaler 28 kr/kg, så det er jaggu ikke så verst til å komme ferdig oppdelt. Jeg har sekkene stående i fryseren, og har en liten fórspade i plast som kostet 7 kr på ebay. Skuffer rett opp i skålene og gir frossent, like enkelt som tørrfór, bare mye bedre ?

Jeg fóret på V&H før, og var kjempefornøyd med alt annet enn den evinnelige oppdelingen... Kun derfor jeg byttet over. Lei av å stå og dele opp, og lei av å ikke kunne justere fórmengden som jeg ville. Med Provit har jeg fórvekt stående, så veier opp alle måltider. Og da kan jeg enkelt gi mer eller mindre avhengig av aktivitet og diverse snacks de får på trening i løpet av dagen. Jeg bruker periodevis godbitmaskin på treningene, og da går det brått MYE tørrfór med på en økt. Og da er det helt håpløst å ha ferdig oppdelte posjoner i fryseren.

FF7D2165-CFD0-4F6B-9C96-A33BB973054A.jpeg

6A9C33B2-F0F3-4779-8CF0-003C75A86F21.jpeg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2018 at 1:55 AM, tonjek skrev:

Jeg fórer Provit sine terninger i 14 kgs sekker. Gir 50/50 kylling og storfe, og hundene mine fungerer utmerket på det. Prøvde kun storfe i starten, men da ble de aldri helt fine i magen. Antakelig litt for hardt med kun storfe. Kun kylling fungerte kjempebra, og merket ingen forskjell da jeg gradvis økte på andelen storfe igjen. Jeg skulle gjerne gitt en proteinkilde til, men inntil videre har Provit bare disse to i denne type forpakning. De sier selv at det skal være fullfór så lenge man tilsetter vitaminpulveret, og jeg kjenner flere som har fullfóret på dette lenge uten noe negativt å si. 

Betaler 28 kr/kg, så det er jaggu ikke så verst til å komme ferdig oppdelt. Jeg har sekkene stående i fryseren, og har en liten fórspade i plast som kostet 7 kr på ebay. Skuffer rett opp i skålene og gir frossent, like enkelt som tørrfór, bare mye bedre ?

Jeg fóret på V&H før, og var kjempefornøyd med alt annet enn den evinnelige oppdelingen... Kun derfor jeg byttet over. Lei av å stå og dele opp, og lei av å ikke kunne justere fórmengden som jeg ville. Med Provit har jeg fórvekt stående, så veier opp alle måltider. Og da kan jeg enkelt gi mer eller mindre avhengig av aktivitet og diverse snacks de får på trening i løpet av dagen. Jeg bruker periodevis godbitmaskin på treningene, og da går det brått MYE tørrfór med på en økt. Og da er det helt håpløst å ha ferdig oppdelte posjoner i fryseren.

FF7D2165-CFD0-4F6B-9C96-A33BB973054A.jpeg

6A9C33B2-F0F3-4779-8CF0-003C75A86F21.jpeg

Jeg visste ikke at dette fantes! Dette er jo genialt da! Hvor kjøper du det til den prisen? Hvor mye skal de ha ift kroppsvekt? Blander du det med vann? Jeg skal gi han v&h 25 den første tiden for det er han vant til nå, men hvis disse terningene og vitaminpulver fungerer som fullfór så er det litt enklere i forhold til håndteringen enn v&h. Takk fort tips! 

Endret av Midas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fra oss også @tonjek! Vi har testet med kun Provit en periode nå, og er foreløpig veldig fornøyde.
Vi har litt vann i for å tine det opp raskere @Midas. Da kan vi ta ut av fryseren da vi står opp, og servere frokost ikke lenge etter. Fungerer så langt veldig fint for vår hund, og som tonjek sier er det mye lettere å justere i forhold til godbiter og snacks i løpet av dagen. Veldig kjekt da det er ganske store variasjoner i mengde godbiter fra dag til dag hos oss (avhengig av kurs og treninger).

Endret av trill
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Midas skrev:

Jeg visste ikke at dette fantes! Dette er jo genialt da! Hvor kjøper du det til den prisen? Hvor mye skal de ha ift kroppsvekt? Blander du det med vann? Jeg skal gi han v&h 25 den første tiden for det er han vant til nå, men hvis disse terningene og vitaminpulver fungerer som fullfór så er det litt enklere i forhold til håndteringen enn v&h. Takk fort tips! 

Veldig kjekt! Jeg kjøper på Dyrebutikken på Gressvik (Fredrikstad) ?

Mengden er ca samme som på V&H, 2 % veiledende. Mine får 2,4 og 1,6 % av kroppsvekt, samme de fikk på V&H.

Jeg blander ikke med vann. Jeg tiner det ikke engang, for jeg har erfart at frossen mat er bedre for tennene ? Men det følger med vitaminpulver som jeg blander med en slump med vann i en kopp og heller oppi skåla.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tonjek skrev:

Veldig kjekt! Jeg kjøper på Dyrebutikken på Gressvik (Fredrikstad) ?

Mengden er ca samme som på V&H, 2 % veiledende. Mine får 2,4 og 1,6 % av kroppsvekt, samme de fikk på V&H.

Jeg blander ikke med vann. Jeg tiner det ikke engang, for jeg har erfart at frossen mat er bedre for tennene ? Men det følger med vitaminpulver som jeg blander med en slump med vann i en kopp og heller oppi skåla.

 

Er vitaminpulveret i en pose oppi sekken eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, litchi skrev:

De terningene vil jeg prøve også, det så veldig praktisk ut! Har ikke sett det i dyrebutikker i nærheten av meg :/ Vet du hva de heter?

Merket er Provit, hvis det var det du tenkte på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tonjek skrev:

Veldig kjekt! Jeg kjøper på Dyrebutikken på Gressvik (Fredrikstad) ?

Mengden er ca samme som på V&H, 2 % veiledende. Mine får 2,4 og 1,6 % av kroppsvekt, samme de fikk på V&H.

Jeg blander ikke med vann. Jeg tiner det ikke engang, for jeg har erfart at frossen mat er bedre for tennene ? Men det følger med vitaminpulver som jeg blander med en slump med vann i en kopp og heller oppi skåla.

 

Dette skal jeg definitivt finne her i byen og. Det var helt supert! Dette kan jeg jo hive utover til han så han kan lete etter og. Nå ble jeg veldig glad! :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, litchi skrev:

De terningene vil jeg prøve også, det så veldig praktisk ut! Har ikke sett det i dyrebutikker i nærheten av meg :/ Vet du hva de heter?

http://provit.no/hundemat/daglig-for/frosset-kjott-14kg

http://provit.no/forhandlere

 

48 minutter siden, mushi skrev:

Er vitaminpulveret i en pose oppi sekken eller noe?

Ja ? Jeg heller posen over i en liten boks med lokk, og har en plastkopp med en rørepinne stående ved siden av. Bruker et lite målebeger for å finne riktig mengde, og blander det sammen med litt vann i koppen. Veldig enkelt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:

http://provit.no/hundemat/daglig-for/frosset-kjott-14kg

http://provit.no/forhandlere

 

Ja ? Jeg heller posen over i en liten boks med lokk, og har en plastkopp med en rørepinne stående ved siden av. Bruker et lite målebeger for å finne riktig mengde, og blander det sammen med litt vann i koppen. Veldig enkelt.

Står at nærmeste forhandler er over 30 mil unna ? men det kan ikke stemme. Bor i Trondheim. Kanskje de har det på Felleskjøpet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midas skrev:

Står at nærmeste forhandler er over 30 mil unna ? men det kan ikke stemme. Bor i Trondheim. Kanskje de har det på Felleskjøpet? 

Felleskjøpet har det her ihvertfall ? Hvis ikke, så spør om de kan ta inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Midas skrev:

Jeg visste ikke at dette fantes! Dette er jo genialt da! Hvor kjøper du det til den prisen? Hvor mye skal de ha ift kroppsvekt? Blander du det med vann? Jeg skal gi han v&h 25 den første tiden for det er han vant til nå, men hvis disse terningene og vitaminpulver fungerer som fullfór så er det litt enklere i forhold til håndteringen enn v&h. Takk fort tips! 

Vi har forresten måttet bruke en del mer enn 2% kroppsvekt til valp/unghund, sånn med tanke på mengde :) Men det er vel samme som for V&H, anbefalt mengde til valper er vel 4-5% i helt ung alder og reduseres gradvis ned mot 2% av kroppsvekt hvis jeg husker riktig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, valp skal ha mere. Jeg fôrer etter hold, det varierer litt hvor mye de må ha ift trening og aktivitet. Skal ringe Felleskjøpet og høre. Det står 39,- på hjemmesiden, vet ikke om det er PR kg eller hva det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...