Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor viktige er eiers regler når jeg skal passe hunden?


Skrullings
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal passe en hund en måneds tid fremover. Per nå har jeg ikke hund selv,  men savnet er stort og det var jeg som spurte om å få låne henne litt. Snakket med eieren på telefon i dag og jeg forsto det som om hun ligger i bur om natten og når de er på jobb. Hun får heller ikke lov til å ligge i sofaen eller i sengen. 

Jeg har aldri synes noe om at hunder må ligge i bur om natten/ når de er alene. En av de tingene jeg gleder meg mest til ved å få valp snart er jo å kose i sofaen og la den ligge i senga om den vil det. Tispa jeg skal passe er jo voksen og godt vant med å ligge i bur. Det jeg lurer på da er om jeg skal holde på de samme rutinene som hun har per nå, eller om jeg skal la hun ligge i sofaen og i senga mi om hun vil det. Hva tenker dere rundt det? Hun skal selvfølgelig få ligge i buret om hun ønsker det, men jeg har lite lyst til å stenge døren. Jeg har en liten leilighet, og hun får gjort lite ugagn... Er det ok å la hun ligge i sofaen/uten bur? Ønsker jo ikke å levere henne tilbake og få kommentarer om at hun nå hopper opp i sofaen eller ikke vil ligge i buret sitt lenger... :/ 

Hva tenker dere? Er det utrolig viktig å holde på reglene hun har hos eieren sin så jeg respekterer deres oppdragelse eller kan jeg slakke det litt her? Er sikkert mange delte meninger om dette, så ville bare høre litt hva dere synes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge reglene går i favør hunden så ville jeg tøyd de. Jeg ville imidlertid sagt til eier at jeg er i mot bruk av bur og at hvis jeg skal passe hunden så skal den ikke ligge i bur med lukket dør. Så får det være opp til dem. Mitt inntrykk er at folk har hunder i bur store deler av dagen av egoistiske årsaker som at de er redde for at de skal ødelegge osv. Det eneste som kan være vanskelig er jo at hunden blir bedre vant til deg så blir det en nedtur å komme hjem til burtilværelsen. Jeg hadde ikke taklet å ha en hund i bur i huset mitt så det ville utelukket avtalen for min del, men som sagt ville jeg gitt beskjed om dette til eier. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er jeg ganske lite kravstor ifht slikt,  de som passer får bestemme,  både om det går til fordel for hunden eller ikke. Så lenge hunden er trygg,  blir tatt godt vare på å har det bra så kan de gjøre mer eller mindre hva de vil.

Men jeg ville ikke hatt en slik hund i møblene altså, jeg tror det er mye vanskeligere for hunden å forholde seg til akkurat denne reglen om den ikke følges konsekvent. Og spm er jo da hva du utsetter hunden for om den får lov?  Nå vet jeg ikke hvordan disse menneskene er,  men kanskje den da får masse kjeft når den kommer hjem og evt prøver seg.  Kanskje må den ligge i bur på dagtid også fordi de ikke stoler på den osv? Og potensielt vanskeligere for hunden og forholde seg til at det ikke er lov igjen, selv om de kan lære seg å skille på situasjon.  Å ligge uten bur eller med åpen dør derimot hadde iallefall ikke vært noe problem for noen av de jeg har hatt.  Ingen av de har brukt bur på fast basis,  men ingen av de har heller hatt noe problem med å ligge i bur om de må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

La burdøra være åpen, det vil ikke gjøre noen stor forskjell. Men hvis du lar hunden ligge i sofaen kan det bli at den får masse korreksjon når den prøver det samme hjemme. Det blir urettferdig, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene jeg har passet har fått gjøre som de ville her. Men det har jeg også informert eier om, her kommer hunden til å få ligge i både sofa og seng, og jeg har vært helt klar på at bur er uaktuelt i mitt hjem. Ingen har hatt problemer med det.

Endret av Wilhelmina
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg passet en annens hund, så hadde husets regler blitt fulgt. Dvs, mine regler. Det ville si ikke noe bur, til nøds buret stående med døren åpen og fri tilgang til møbler/seng. 

Hadde dog hatt veldig vondt av en hund som hadde måttet tilbringe natt/eiers bortetid i bur. For meg er bur absolutt no, no, vil man ikke ha hund uten å bruke bur , kjøp hamster istedet! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden kan ligge uten bur (i en hundeseng eller matte) på natten og når den er alene så kan man jo bare ha burdøren åpen og hunden kan velge. Det med å ha hunden i sofa og seng synes jeg man kan opprettholde. Så slipper eierne å ha en hund som plutselig begynner å komme opp i sofa, og hunden slipper eventuell kjeft fordi den gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det at hund må følge VÅRE husregler, slik som ikke opp i møblene, selv om hunden ligger i møbler hos eier. 

Jeg tenker at det kan være greit å respektere eiers ønsker, for ofte har man trent mye på en ting, så dumt hvis man kan da ødelegge noe.   Men sånn type bur om natten, det kan du egentlig vurdere selv.  Jeg tror ikke at hunden blir noen spesielt påvirket av å plutselig ikke skulle ligge i bur en liten stund, hvis den allerede er vant til  bur. Og dessuten trenger man ikke si alt man gjør  :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet er jeg enig med mange her, men litt avhengig av hunden så KAN det skape problemer for dem om hun får sove i sengen og møbler i en måned, og så tilbake til det gamle. Jeg ville ihvertfall tatt det opp med eier først! Ikke særlig kult om hunden kommer hjem etter en måned og nekter å ligge i buret sitt fordi den har blitt vant til, og trives bedre med, noe annet.

Når det er sagt så tror jeg de fleste greit oppdratte hunder skiller greit mellom regler ulike steder. Her hjemme har vi få regler. Hos mamma og pappa får Kovu ikke lov inn på kjøkkenet og ingen får opp i møblene. Det fungerer greit. Hundene kan prøve seg en gang eller to (vel, Kovu ganske mange), men de vet forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hunder tilpasser seg. Selv om noe er lov i ett hjem, så betyr ikke det at det er lov i et annet hjem. Eller noe så enkelt som at hundene oppfører seg annerledes ovenfor meg enn sambo, fordi vi er forskjellige og stiller forskjellige krav til hundene. 

Jeg tror derfor ikke det er noe problem om hunden får ligge i sofa og seng hos deg, men ikke får lov til det hjemme. Jeg ville nok likevel informert eier om at den kommer til å få lov til å gjøre det hos deg, og så får de bestemme om de vil la deg passe eller ikke. Hvis det ikke er greit, så finnes det garantert noen hunder der ute som har det mindre strikt som du heller kan passe :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm her var det mange kloke svar. Jeg tror også at hunder tilpasser seg, så hun kommer til å få ligge i buret hvis hun vil det, men jeg kommer ikke til å lukke døren! I forhold til møbler synes jeg det er vanskeligere.. Jeg er enig med mange av dere at det kanskje er greit å holde eiers regler der så det ikke blir leit for henne når hun kommer hjem. Men jeg tror jeg skal snakke med eieren og si at jeg synes det er greit at hun ligger i sofaen her, og så får jeg bare se an hvordan han reagerer. Takk for mange gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt forskjellige hunder innom hos oss for pass, og da er det våre regler som gjelder. Hundene går løs i leiligheten, får være i møblene så lenge de oppfører seg (ressursforsvar osv). 

Nå skal det sies at ingen av de hundene vi pleier å være passere til, har eiere med spesielle regler de vil vi skal overholde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hjem så gjelder mine regler, og ingen skal måtte sove i bur med døra igjen. Bur er greit det, men da skal døra være åpen. Mine hunder har ikke hatt problemer med å forholde seg til at forskjellige regler gjelder avhengig av hvor de er. Hos meg får alle som vil sove i både sofa og seng.

Men, er det helt spesielle grunner til at hunden ikke skal ligge i sofa/seng eller det er noe de har trent spesielt på, så ville jeg selvfølgelig respektert det.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Heidihj skrev:

Vi har litt forskjellige hunder innom hos oss for pass, og da er det våre regler som gjelder. Hundene går løs i leiligheten, får være i møblene så lenge de oppfører seg (ressursforsvar osv). 

Nå skal det sies at ingen av de hundene vi pleier å være passere til, har eiere med spesielle regler de vil vi skal overholde.

 

1 time siden, Cookie skrev:

I mitt hjem så gjelder mine regler, og ingen skal måtte sove i bur med døra igjen. Bur er greit det, men da skal døra være åpen. Mine hunder har ikke hatt problemer med å forholde seg til at forskjellige regler gjelder avhengig av hvor de er. Hos meg får alle som vil sove i både sofa og seng.

Men, er det helt spesielle grunner til at hunden ikke skal ligge i sofa/seng eller det er noe de har trent spesielt på, så ville jeg selvfølgelig respektert det.

 

Dette høres fornuftig ut. Tror ikke det er noen spesiell grunn, så få bare høre med eier. Tror de bare er vant til å ikke ha hunder i sofaen, er ikke mer enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er når hunden er over lang tid på et sted hvor den får ligge i sofa og seng etc, men min erfaring er at de forstår at det er ulike regler forskjellige steder. Midas fikk ikke ligge i sofa eller seng hjemme her, men søsteren min passet han alltid når vi var borte og der fikk han lov. Han prøvde aldri å hoppe opp i sofaen når han kom hjem fordi selv ikke når han var hjemme alene. Han var aldri der en måned i strekk, men han kunne være der i 14 dager uten at det var et problem når han kom hjem. Jeg tror de skjønner at reglene er de samme hjemme selv om de får lov å ligge i sofaen andre steder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Mange hunder skiller uten problem på regler hjemme og regler borte. Det er bare skikkelig kjipt for hunden om den ikke gjør det, særlig hvis det er lagt ned en del innsats i å holde den ute av sofaen. Kan kose masse uten at hunden er i sofaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med eieren. 

Noen hunder skiller greit, andre gjør det ikke. 
Jeg hadde blitt ganske irritert om hunden min kom hjem og gikk i møbler (om den ikke egentlig fikk lov), 
da man antageligvis har trent på det. Kanskje har eier allergi? Eller bare ønsker ikke hunden i møbler. 

Min hund har svært få regler, men han får IKKE lov å trekke i bånd. Det tok flere mnd. å lære han det, og han prøver seg fortsatt. 
Spesielt med nye folk. Hvem som helst får lov å passe han, om de lover å være streng med det å trekke i halsbånd. 
Jeg merker veldig fort om de har vært det eller ikke når han kommer hjem igjen. Og det er ganske plagsomt for meg. 

Men som mange andre nevner, snakk med eieren :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiern kommer og leverer hunden neste uke, så da får jeg høre med han. Som sagt tror jeg også at de fleste hunder klarer å skille reglene ganske godt, men er det veldig viktig for eier så blir det null sofa. Bur kommer jeg bare til å si at ikke blir brukt med døren lukket. Det er ingen medisinsk grunn bak, og hun skal få sove i buret med åpen dør på rommet mitt om hun vil det. Da har jeg full oversikt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å respektere eiers øsker/regler synes jeg faktisk er vesentlig, selv om man er uenig. Om eier er grei kan man helt fint bli enig om at man har ulike regler, men for meg er det ihvertfall vesentlig at hundepasser følger mine regler, selv om de mener de vet bedre. I noen tilfeller gjør man kanskje det, kanskje ikke, og noen ganger er det en grunn til at man har regler som ellers virker urimelig. Nå er vel dette noe hundefolk flest vet etterhvert, men for eksempel om noen skulle gi hunden sjokolade fordi "bestemors hund fikk kokesjokolade hele sitt liv og ble minst 20" så er det likevel ikke greit...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, simira skrev:

Ja, å respektere eiers øsker/regler synes jeg faktisk er vesentlig, selv om man er uenig. Om eier er grei kan man helt fint bli enig om at man har ulike regler, men for meg er det ihvertfall vesentlig at hundepasser følger mine regler, selv om de mener de vet bedre. I noen tilfeller gjør man kanskje det, kanskje ikke, og noen ganger er det en grunn til at man har regler som ellers virker urimelig. Nå er vel dette noe hundefolk flest vet etterhvert, men for eksempel om noen skulle gi hunden sjokolade fordi "bestemors hund fikk kokesjokolade hele sitt liv og ble minst 20" så er det likevel ikke greit...

Jeg er helt enig! Skal snakke med eieren om reglene de har hjemme og hva han forventer av meg :) Kommer til å si at jeg ikke vil lukke burdøra, og så får han heller velge å ikke la meg passe hvis det er veldig viktig. Men tror ikke det er noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2018 at 11:31 PM, Maria_ said:

Hei!

Jeg skal passe en hund en måneds tid fremover. Per nå har jeg ikke hund selv,  men savnet er stort og det var jeg som spurte om å få låne henne litt. Snakket med eieren på telefon i dag og jeg forsto det som om hun ligger i bur om natten og når de er på jobb. Hun får heller ikke lov til å ligge i sofaen eller i sengen. 

Jeg har aldri synes noe om at hunder må ligge i bur om natten/ når de er alene. En av de tingene jeg gleder meg mest til ved å få valp snart er jo å kose i sofaen og la den ligge i senga om den vil det. Tispa jeg skal passe er jo voksen og godt vant med å ligge i bur. Det jeg lurer på da er om jeg skal holde på de samme rutinene som hun har per nå, eller om jeg skal la hun ligge i sofaen og i senga mi om hun vil det. Hva tenker dere rundt det? Hun skal selvfølgelig få ligge i buret om hun ønsker det, men jeg har lite lyst til å stenge døren. Jeg har en liten leilighet, og hun får gjort lite ugagn... Er det ok å la hun ligge i sofaen/uten bur? Ønsker jo ikke å levere henne tilbake og få kommentarer om at hun nå hopper opp i sofaen eller ikke vil ligge i buret sitt lenger... :/ 

Hva tenker dere? Er det utrolig viktig å holde på reglene hun har hos eieren sin så jeg respekterer deres oppdragelse eller kan jeg slakke det litt her? Er sikkert mange delte meninger om dette, så ville bare høre litt hva dere synes. 

Hvorfor ligger hunden i bur da?  Selv om leiligheten er liten, og det er lite ugang å få gjort, så tro du meg, om det er en hund som ikke er trent til å være inne uten å ødelegge ting, så er det mye å ødelegge. Sofa feks. Kan graves i for å lage ny seng. Dørkarmer? fint å bite på.  Blomster? de kan vel spises? Hilsen en som har venner som har prøvd det meste. Selv har jeg ikke hatt så mange kjedelige hendelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

Hvorfor ligger hunden i bur da?  Selv om leiligheten er liten, og det er lite ugang å få gjort, så tro du meg, om det er en hund som ikke er trent til å være inne uten å ødelegge ting, så er det mye å ødelegge. Sofa feks. Kan graves i for å lage ny seng. Dørkarmer? fint å bite på.  Blomster? de kan vel spises? Hilsen en som har venner som har prøvd det meste. Selv har jeg ikke hatt så mange kjedelige hendelser. 

Hmm jeg har aldri passet eller hatt en hund som er vant til å ligge i bur før, men det du sier kan jo godt stemme, hehe.. Tenker jeg får ta ting litt som de kommer og så snakke med eieren om det selvfølgelig. Men jeg vil jo helst ikke måtte ha hun i bur da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Maria_ said:

Hmm jeg har aldri passet eller hatt en hund som er vant til å ligge i bur før, men det du sier kan jo godt stemme, hehe.. Tenker jeg får ta ting litt som de kommer og så snakke med eieren om det selvfølgelig. Men jeg vil jo helst ikke måtte ha hun i bur da.. 

enig med deg. men lurt å høre med dem om grunnen bak. Er det en liten hund kan du jo bruke kompostbingeelementer og heller sperre av en del av leiligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...