Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen her med skilpadde som kan gi meg råd og tips?

Recommended Posts

Først av alt - hva slags skilpadde tenker du på?

I Norge er gresk landskilpadde, rødfotet skogsskilpadde og kinesisk trekjølskilpadde tillatt.

Endret av Lillekrapyl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, whiskeybordercollie skrev:

Av det jeg har lest så er det vel Trekjølskilpadde som er det vi vil ha 🤔

Okei. Selv har jeg bare erfaring med landskilpadder.

Vet at NHF jobber med å lage faktaark for alle artene som er tillatt, men de er ikke ferdig med de som gjelder skilpadder.

Kanskje @Cams har noen tips? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skilpadder er ikke mitt ekspertisefelt, men hva jeg forøvrig vet er at trekjøl skal ha 800 + liter kar. Helst 1000. De er svært aktive, og bør ikke gå i små kar.

Du trenger kraftig filtersystem da skilpadder driter og møkker ned vannet hurtigt, en landdel hvor de kan grave og varme seg under UV lys og solspot. 

De aller aller fleste som skaffer seg skilpadde forventer noe annet, blir skuffet og dyra ender opp som kasteball. Derfor, unngå impulskjøp som pesten og vær helt innafor med tanken om at skilpadde er antageligvis ikke så gøy som folk flest ser for seg det er. 

jeg anbefaler sterkt å ta kontakt med Espen hos landskilpadde.no , han er Norges ekspert på skilpadder, og har i skrivende stund flere trekjøl som trenger nye hjem. (Han driver omplassering) Han selger ikke til hvem som helst, og vil finne ut fort om du er dedikert og klar for skilpaddehold. :P 

• Like 2
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva vil det si å ha ett nervøst temperament? Hvilke hunderaser sliter med dette? Betyr det at de er stressa?
    • Hva sa de ulike eierene om Portis,spansk vannhund og puddel?
    • Ja, ikke så interessert i noen av de andre. Så litt på Heeler en stund, men har forstått at det er litt helsepoblematikk der. Hvordan syns du han er når det gjelder jakt? Ja, vi trener med de på mellomgruppen  De er skikkelig søte! Men hennes er strihåret da, jeg foretrekker kort tror jeg Hater pelsstell  Gratulerer med bronsemerke  
    • Wooohoooo We are on fire nå om dagen! Jeg er skikkelig giret, spesielt etter å ha sett filmen. Jeg var ganske trøtt i dag, men har som mål å trene 3 dager i uken. Da må vi jo komme et godt stykke med disse løpende feltene! Så i dag stod jeg opp, ga hundene mat, pakket med meg min frokost og drog rett for å trene. Da jeg kom opp på treningsbanen var det en hel barnehage der på tur. Så vi fikk litt av en forstyrrelse kan man si. I tillegg begynte det å pøsregne! Jeg vet ikke hvor mye vann en slik treat and train maskin tåler, men jeg kledde på den posen den kom i etter litt. Mobilen min tåler vel sikkert heller ikke vann  Men hva gjør man vel ikke for en treningsvideo? På slutten får dere se litt av forstyrrelsene vi fikk bryne oss på. De ungene gikk jo over stigen vår av og til  I tillegg kom de for å hilse på Blondie som stod bundet, ved siden av, plutselig kom de løpende med en frosk de hadde funnet, så skulle de se på og stilte masse spørsmål om hva vi holdt på med. Tidi er verdens beste da Hun har virkelig aldri brydd seg noe om forstyrrelser. Hun jobber på likevel. Jeg tror nok jeg var mer forstyrret enn henne, da jeg følte jeg måtte ha øyne i nakken tilfelle de kom løpende bort. Her får dere se treningsøkten fra start, hvor jeg belønner at hun bare tråkker på matten først, så varierer jeg avstanden hun skal løpe og hvilken side jeg står på hele tiden Noen av de beste treffene i slow motion.  
  • Nylig opprettede emner