Gå til innhold
Hundesonen.no

Tråden for bioposer


mushi
 Share

Recommended Posts

17 timer siden, Lola Pagola skrev:

Ånei! Gjelder det alle typene? også de tynne maisposene? (har ikke mulighet til å se programmet nå).

Jeg er litt usikker, men regner med det. Du må nesten se på hva ditt eksakte produkt er for det er mange ord ute og går. Fra Biodegration(wiki):

Sitat

Many plastic producers have gone so far even to say that their plastics are compostable, typically listing corn starch as an ingredient. However, these claims are questionable because the plastics industry operates under its own definition of compostable:

"that which is capable of undergoing biological decomposition in a compost site such that the material is not visually distinguishable and breaks down into carbon dioxide, water, inorganic compounds and biomass at a rate consistent with known compostable materials."

Slik jeg har lært, og forstår det, så er plastikk plastikk, men de nedbrytbare variantene har stivelse (da fra mais - en fornybar biologisk kilde) bygget inn i skjelettet - strukturen av polymerer - slik at de fragmenteres og blir til småbiter ellers kjent som mikroplast.

Bioplast blir noe annet, slik som PBAT som Mari nevner er. Men det er fortsatt diskuterbart.. 

Sitat

Starch-based bioplastics are often blended with biodegradable polyesters to produce starch/polylactic acid,[9]starch/polycaprolactone[10] or starch/Ecoflex*[11] (polybutylene adipate-co-terephthalate produced by BASF[12]). blends. These blends are used for industrial applications and are also compostable.

*Ecoflex=PBAT.

...

Compostability – ASTM D6002[edit]

The ASTM D 6002 method for determining the compostability of a plastic defined the word compostable as follows:

that which is capable of undergoing biological decomposition in a compost site such that the material is not visually distinguishable and breaks down into carbon dioxide, water, inorganic compounds and biomass at a rate consistent with known compostable materials.[49]

This definition drew much criticism because, contrary to the way the word is traditionally defined, it completely divorces the process of "composting" from the necessity of it leading to humus/compost as the end product. The only criterion this standard does describe is that a compostable plastic must look to be going away as fast as something else one has already established to be compostable under the traditional definition.

Og komposterbar er ikke det samme som at naturen greier å bryte ned bioplast.. 

 

17 timer siden, Mira2.0 skrev:

Hvis de blir til mikroplast er det jo ingen vits med nedbrytbare poser i det hele tatt? 

Og det er mulig derfor forbrukerinspektørene satte fokus på dette, for det er mye definisjoner og villedende informasjon ute og går. Og litt av problemstillingen er at avfallshåndteringen vi har i dag ikke er kompatibel med noen av de nye produktene som ankommer markedet. Fint med komposterbare poser om det er forbrenningsanlegg det går til..

Endret av tutle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ok, hvis man kaster i restavfall så spiller det absolutt ingen rolle om man kjøper bio eller plast da? Spiller det rolle i noen ledd? Produksjonen? 

Jeg er så skuffaaa... å pælme bioposer i kratt har gitt meg så stor glede... ??

Får ta en gjennomgang av variantene jeg har, se hva som står på.

Endret av Lola Pagola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lola Pagola said:

Men ok, hvis man kaster i restavfall så spiller det absolutt ingen rolle om man kjøper bio eller plast da? Spiller det rolle i noen ledd? Produksjonen? 

Jeg er så skuffaaa... å pælme bioposer i kratt har gitt meg så stor glede... ??

Får ta en gjennomgang av variantene jeg har, se hva som står på.

Nei, det spiller en rolle fordi søppelhåndteringen blir annerledes med lett nedbrytbare plastikkposer enn "billige enkle" plastikkposer :)  Satt på spissen, "det blir mindre søppel" av de. Men ikke sleng de i kratt... Og fortell det videre til alle andre som tror at det hjelper. om du vil slenge i kratt så vreng posen og la bæsjen ligge igjen, det er en utmerket gjødsler og forsvinner fort. Min egen hunds avføring er helt borte på ca. 2 uker med god temperatur og litt regn. Skjære er særlig interessert i avføringen. Å blande inn kunststoffer gjør skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Nei, det spiller en rolle fordi søppelhåndteringen blir annerledes med lett nedbrytbare plastikkposer enn "billige enkle" plastikkposer :)  Satt på spissen, "det blir mindre søppel" av de. Men ikke sleng de i kratt... Og fortell det videre til alle andre som tror at det hjelper. om du vil slenge i kratt så vreng posen og la bæsjen ligge igjen, det er en utmerket gjødsler og forsvinner fort. Min egen hunds avføring er helt borte på ca. 2 uker med god temperatur og litt regn. Skjære er særlig interessert i avføringen. Å blande inn kunststoffer gjør skade.

Ok da kan jeg fortsette å kjøpe de bio-typene som ikke er tynne og ekle og kaste i søpla. Pælme i kratt var litt satt på spissen, hiver de slik at de havner på bakken, eller under en stein og som regel er ikke posen knytt igjen. Men altså... er ikke så ofte jeg gjør hverken det ene eller det andre med poser, går som oftest der det ikke trengs å plukkes opp, havner det på stien tar jeg en pinne osv, men synes bioposer har vært så genialt til de gangene vi fks starter turen langs fortau og jeg vet det ikke kommer noen søppelkasse på hele turen, da har jeg plukket opp og kastet posen langt inni skauen ett sted. Jeg vet at det er hundeeiers ansvar blabla men jeg orker ikke bære en stinkende bæsjepose i 6km altså... og nei uaktuelt å ha den i lomma... æsj! ? Bioposer har iallefall gjort at jeg har blitt flinkere til å rydde bæsj etter hunden på steder jeg kanskje ellers hadde droppet det pga mangel på søppelkasser og fordi jeg synes det er ganske teit å bruke så mye plastikk på å pakke inn nedbrytbar bæsj. Edit; bare for å presisere, jeg er ikke en av de som lar bæsj ligge igjen i parker, i byen og langs fortau. 

Endret av Lola Pagola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Lola Pagola said:

Bioposer har iallefall gjort at jeg har blitt flinkere til å rydde bæsj etter hunden på steder jeg kanskje ellers hadde droppet det pga mangel på søppelkasser og fordi jeg synes det er ganske teit å bruke så mye plastikk på å pakke inn nedbrytbar bæsj. Edit; bare for å presisere, jeg er ikke en av de som lar bæsj ligge igjen i parker, i byen og langs fortau. 

Men er ikke det litt motstridende? :P Altså: steder hvor det er lite søppelkasser = steder hvor man kan legge bæsj igjen. Parker, byen, fortau = mye søppelkasser? Problem solved? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...